Nowa Mazda 3 - światowa premiera

Nowa Mazda 3 - światowa premiera
Mazda właśnie obchodzi dziesięciolecie Mazdy 3. Czy można wymarzyć sobie lepszy prezent, niż premierę kolejnej generacji tego modelu?
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Nowa Mazda 3 wykorzystuje temat designu znany już z Mazdy 6, do której nowe auto jest bardzo podobne. Linia nadwozia jest bardzo charakterystyczna, a widoczna na zdjęciach wersja nadwoziowa to pięciodrzwiowy hatchback. Zwróćcie uwagę, jak małe jest okno w tylnych drzwiach nowej Mazdy 3!
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Nowa Mazda 3 ma 4465 mm długości, 1795 mm szerokości i 1450 mm wysokości. To oznacza, że jest 5 mm dłuższa, 40 mm szersza i 20 mm wyższa od poprzedniczki. Co istotne, nowa Mazda 3 ma bardzo duży rozstaw osi, wynoszący aż 2700 mm - to aż o 60 mm więcej, niż w poprzednim modelu. Takie proporcje nadwozia zapewniają sylwetce odpowiednią dynamikę.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Z przodu nowej Mazdy 3 znalazły się bardzo charakterystyczne reflektory, połączone modelowaną chromowaną listwą. Przedłużeniem tego akcentu są podłużne elementy świetlne, towarzyszące reflektorom projektorowym, umieszczone pod kloszami lamp. Atrapa jest duża, ale jej dolną część zajmuje miejsce na tablicę rejestracyjną - mniej kratek w grillu to mniejszy opór aerodynamiczny.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Bardzo starannie wystylizowany tył nowej Mazdy 3 bardzo przypomina "szóstkę", a także pewien model innej japońskiej marki - znacie Infiniti FX? Ale równie dobrze można powiedzieć, że tył nowej Mazdy 3 jest podobny do Mazdy CX-5. Tylna klapa z dużą szybą kryje 350-litrowy bagażnik, co stanowi postęp o 10 litrów w stosunku do poprzedniego modelu.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Dzięki powiększeniu rozstawu osi, projektantom nowej Mazdy 3 udało się wygospodarować więcej miejsca dla pasażerów. Dodatkowo, przednie słupki przesunięto o 100 mm do tyłu. No tak, ale przecież to zmniejsza poczucie przestrzeni w kabinie! Owszem, ale dla inżynierów Mazdy ważniejsza była poprawa widoczności, a ta pogarsza się wraz z odsunięciem słupków do przodu.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Elegancki kokpit nowej Mazdy 3 podpowiada, że to auto stworzono z myślą o radości z jazdy. Mięsiste koło kierownicy, krótka i dość wysoko umieszczona dźwignia biegów, do tego centralny obrotomierz i absolutne minimum "guzikologii" - fan Mazdy poczuje się tu jak ryba w wodzie. Producent zapowiada wysoką jakość tworzyw i dopracowane fotele.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Nowa Mazda 3 to jeden z trzech modeli - obok "szóstki" i CX-5 - wykonanych w technologii Skyactiv. Jednym z jej elementów są lekkie i wydajne skrzynie biegów, które mają pozytywny wpływ nie tylko na masę nowej Mazdy 3, lecz także na obniżenie hałasu oraz zużycia paliwa. Mazda obiecuje sportową precyzję zmiany biegów - na zdjęciu skrzynia manualna Skyactiv.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera W gamie nowej Mazdy 3 znajdzie się także szweściobiegowa automatyczna skrzynia biegów Skyactiv, która została starannie dopracowana w celu zminimalizowania oporów pracy oraz skrócenia czasu zmiany biegu. Według Mazdy ma ona łączyć szybkość skrzyni dwusprzęgłowej z płynnością działania tradycyjnego "automatu".
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Swoją premierę w nowej Maździe 3 święci nowy silnik z rodziny Skyactiv o pojemności 1,5 litra i mocy 99 KM. Taka Mazda 3 1.5, wyposażona w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, rozpędza się do stu kilometrów na godzinę w zaledwie 10,8 sekundy. Nowy motor wykorzystuje wszelkie dobrodziejstwa rodziny Skyactiv, jak np. ekstremalnie wysoki stopień sprężania.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Drugim silnikiem benzynowym nowej Mazdy 3 będzie dobry znajomy spod maski Mazdy 6. Ten dwulitrowiec będzie dostępny w dwóch wersjach mocy - prawdopodobnie 120 lub 163 KM. Jeżeli ta pierwsza wersja się potwierdzi, Mazda powróci do oferowania silników o umiarkowanej mocy uzyskiwanej z dość dużej pojemności. Motor ten ma rozpędzać "trójkę" do "setki" w zaledwie 8,9 sekundy.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Podwozie nowej Mazdy 3 także wykorzystuje rozwiązania znane pod nazwą Skyactiv, które sprawdziły się w nowej "szóstce" oraz modelu CX-5. Producent zapowiada, że resorowanie i układ kierowniczy zostały zestrojone z naciskiem na maksymalną radość z jazdy, co obiecuje spontaniczne reakcje na skręt kierownicy. Kierowcom z pewnością się to spodoba!
Nowa Mazda 3 - światowa premiera W nowej Maździe 3 znajdą się także liczne systemy wspomagające bezpieczeństwo jazdy. Należy do nich na przykład system dynamicznego doświetlania zakrętów - czyli dobrze znanych z wielu marek samochodów skrętnych reflektorów.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Dostępny będzie także znany już z "szóstki" układ wykrywający samochody w "martwym polu" lusterek nowej Mazdy 3. Jeżeli po lewej lub prawej stronie samochodu z tyłu zostanie wykryty nadjeżdżający w większą prędkością pojazd, kierowca nowej "trójki" zostanie odpowiednio ostrzeżony.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera W nowym kompakcie Mazdy zadebiutuje także aktywny tempomat, który kontroluje sytuację przed samochodem, a także asystent pasa ruchu, alarmujący kierowcę nowej Mazdy 3 kiedy lewe lub prawe przednie koło najedzie na białą linię na jezdni.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Producent zapowiada, że nowa Mazda 3 będzie jednym z najlepiej wyciszonych samochodów w swojej klasie. Dzięki lekkim materiałom wygłuszeniowym, sztywniejszym układom napędowym emitującym mniej drgań, a także mniej twardemu zawieszeniu silnika, nowa Mazda 3 ma być wyjątkowo cichym samochodem.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera A co z silnikami Diesla? Owszem, Mazda oferuje taki motor, ale ze względu na pojemność jego popularność zostanie w Polsce zatemperowana przez akcyzę. A szkoda, bo 2.2-litrowiec ma mieć 150 KM i rozpędzać nową Mazdę 3 do stu kilometrów na godzinę w zaledwie 8,1 sekundy. Osiągi nowej "trójki" prezentują się doprawdy znakomicie. Przynajmniej na papierze.
Nowa Mazda 3 - światowa premiera Na koniec - jeszcze jedno głębokie spojrzenie w "oczy" nowej Mazdy 3. Sprzedaż ma się rozpocząć jesienią tego roku. Czekamy na ceny!