Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

dat/articles/2022-07/nowa-mazda-cx60-SUV-mocna-hybryda-plugin-6-cylindrowy-diesel-benzyna-r6-739.jpg

Wszyscy lansują elektryki, tymczasem Mazda myśli o kierowcach, a nie o globalnych trendach wykreowanych przez międzynarodowe ekolobby. Nowy SUV CX-60 to benzynowa hybryda plug-in z silnikiem 2.5 i przyspieszeniem do „setki” w 5,7 sekundy, a do tego... Sześciocylindrowy 3,3-litrowy diesel (jest wersja z tylnym napędem!) i trzylitrowa benzyna R6. Tego jeszcze nie było!

  • Hybrydowa Mazda CX60 2.5 E-Skyactiv PHEV ma 327 koni mechanicznych, 8-biegowy automat i napęd na cztery koła
  • SUV CX-60 3.3 E-Skyactiv D ma 200 KM, układ miękkiej hybrydy, 8-biegowy automat oraz tylny napęd
  • Mazda CX 60 3.3 E-Skyactiv-D w wersji 254 KM i miękką hybrydą ma 8-biegowy automat i napęd 4x4
  • Nowy model Mazdy już dostępny w Polsce jako hybryda plug-in, sześciocylindrowy diesel i benzyna R6 w drodze

 

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Jak pójść jednocześnie z prądem i pod prąd? Czy w dobie gigantycznych inwestycji w elektryfikację motoryzacji taki szpagat jest jeszcze możliwy? Koncerny, które postawiły wszystko na jedną, elektryczną kartę, nie mają wyjścia - ogromne kwoty włożone w przestawienie się na produkcję aut elektrycznych muszą się zwrócić i trzeba nakręcać sprzedaż.

Mazda CX-60 - najważniejsza Mazda od lat!

Ale Mazda na tle globalnych molochów to coś w rodzaju skromnej manufaktury. Na tyle małej, że może sobie pozwolić na odwagę zaprojektowania i wyprodukowania czegoś innego, niż wszyscy. I trzeba przyznać, że - z niewielką przerwą w latach 90 - japońska firma nie zawodzi pod względem innowacyjności.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Czego to oni nie robili: silnik Wankla w wielu odsłonach i konfiguracjach, doładowanie comprex, małe silniki V6 (1.8 i 2.0) znane z MX-3 i Xedosa 6, jeden z pierwszych silników V6 z obiegiem Millera, wreszcie rodzina silników Skyactiv. Uwierzcie nam, że to zaledwie niewielki, skromny odpis z historii tej marki. No ale to, co zrobili teraz, jest już naprawdę trudne do wyobrażenia i w pewien sposób po prostu szalone.

Bo przecież zewsząd słyszymy, czytamy i oglądamy, że samochody mają być elektryczne. Mają i kropka. Co z tego, że w realnej jeździe osiągają nawet o połowę krótsze zasięgi od tych podawanych w katalogach, a zimą jest jeszcze gorzej. Co z tego, że samochody elektryczne, pozostawione na parkingach, same się z czasem rozładowują, powodując przy odpowiedniej skali istotne marnotrawstwo energii.

Szukasz fajnego prezentu - gadżetu z podtekstem motoryzacyjnym od motospace? Zapraszamy do naszego sklepiku poniżej!

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Co tam, że aby zwiększyć zasięg elektryka o 100 km, to trzeba zwiększyć jego masę o jakieś 150 kg (akumulator), a w aucie na benzynę o mniej niż 10 kg (czyli o masę dodatkowej porcji paliwa). Kto by się przejmował tym, że obciążenie sieci energetycznej stanowi krotność mocy ładowania samochodów podpiętych do okolicznych ładowarek.

Nie to, żebym nie lubił jeździć autami elektrycznymi - o ile odbywa się to na niewielkich odcinkach i przy dobrej dostępności ładowania - są dynamiczne, ciche i lokalnie zeroemisyjne. Niektóre również bardzo pomysłowe - mamy prezentację techniczną takiego elektryka na naszym kanale YouTube. Ale na dziś pewnych wyzwań technicznych nie sposób przeskoczyć. Kierowcy świetnie to rozumieją, nadal kupując auta spalinowe albo hybrydowe.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Motoryzacja zmierza jednak w nieco innym kierunku. Silniki mają coraz niższą pojemność skokową i coraz to mniejszą liczbę cylindrów, a ich moc jakoś nie spada. Rozsądek podpowiada, że im większe wysilenie konstrukcji, tym trwałość musi jednak maleć, ale to jak się okazuje część biznesu - po co silnik ma pracować bez remontu przez długie lata, jak może się zużyć na tyle wcześnie, że właściciel zdecyduje się go wymienić i producent zarobi.

Albo wymiana silnika nie będzie opłacalna i trzeba będzie kupić całe nowe auto - a taka perspektywa wprawia już marketingowców globalnych koncernów w euforię. I kiedy wydawało się, że nie ma już nadziei na to, żeby jakiś odważny producent wychylił się z tłumu, pojawia się...

Mazda CX-60 3.3 E-Skyactiv D. 6-cylindrowy diesel!

No to teraz - będzie uczta. Bo chociaż premierowo SUV CX60 pojawił się jako pełna hybryda plug-in, to właśnie 3,3-litrowy, rzędowy, 6-cylindrowy silnik wysokoprężny budzi najwięcej emocji. Dlaczego? To bardzo proste: wśród popularnych marek czegoś takiego po prostu nie ma i prawdopodobnie już nie będzie, chyba że rozsądek zwycięży i animatorzy postępu w UE zdecydują się jednak zdyskontować postęp techniczny w dziedzinie napędu spalinowego, który budowano przez dekady.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Owszem, możecie iść do salonu BMW czy Mercedesa po diesla R6, ale zostawicie tam znacznie wyższą kwotę, niż u Mazdy. Jak Mazda budowała swój nowy silnik? Po pierwsze, rozpoczęto od ustalenia „właściwej” pojemności skokowej silnika. Jak wiadomo, Mazda ma w tym zakresie własny, bardzo rozsądny klucz. Do magicznego równania wrzucono docelową emisję spalin, osiągi, masę samochodu i boom - wyszło, że nowy silnik ma mieć 6 cylindrów i pojemność 3,3 litra. A może chcecie zobaczyć Mazdę CX-60 na filmie? Proszę bardzo, prosto z naszego kanału YouTube:

Moc - jak to we współczesnych Mazdach - nie jest wygórowana w stosunku do pojemności skokowej silnika i wynosi 200 KM lub 254 KM. Oczywiście Mazda nie byłaby sobą, gdyby nie zrobiła czegoś po swojemu i tak oto mamy w nowym silniku innowację o nazwie DCPCI.

Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition, czyli zapłon samoczynny z częściowym przygotowaniem mieszanki sterowanym przez wtryskiwacz. Nie jest to precyzyjne tłumaczenie, jeżeli przychodzi Wam coś lepszego do głowy - zapraszam do sekcji z komentarzami.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Chodzi tutaj o stworzenie między głowicą cylindrów a denkiem tłoka niewielkiej objętości, w której paliwo wstępnie miesza się z powietrzem, zanim nastąpi jego samozapłon. Można to nazwać czymś w rodzaju wirtualnej komory wirowej. Dodatkowo, „jajkowate” komory spalania dzielą mieszankę na dwa obszary w zagłębieniach denka tłoka.

Bez filmu nie sposób tego precyzyjnie wytłumaczyć, w każdym razie dzięki temu rozwiązaniu silnik ma pracować z niższą emisją tlenków azotu na wysokich obrotach, a spalanie ubogiej mieszanki rozszerzono na większy zakres obrotów niż w typowym turbodieslu.

Spalanie 4,9 l/100 km w dużym rodzinnym SUV-ie: Mazda CX-60

A przede wszystkim nowy silnik w standaryzowanych testach WLTP okazał się bardzo oszczędny. Ważący 1800 kg i mierzący 474,5 cm rodzinny SUV z bagażnikiem o pojemności 570 litrów (w tym schowek 93 litry) średnio zużywa 4,9 litra oleju napędowego na sto kilometrów. Z automatem! Mazda CX-60 3.3 Skyactiv D pociągnie przyczepę z hamulcami o masie do 2,5 tony, a na dach przyjmie nawet 100 kg obciążenia dynamicznego.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

No i jest jeszcze kolejna petarda, która z pewnością przyciągnie fanów Mazdy MX-5. Okazuje się bowiem, że nowy SUV Mazda CX 60 jest autem genetycznie tylnonapędowym! Czyli w podstawowej formie - a taką będzie 6-cylindrowy diesel 3.3 E-Skyactiv D o mocy 200 KM - będzie mieć napęd tylko na tylne koła! To również oznacza wzdłużny zespół napędowy pod maską auta. A teraz trochę liczb.

Mazda CX 60 3.3 E-Skyactiv D 200 KM - dane techniczne:

  • Typ silnika: rzędowy, 6-cylindrowy, diesel, turbo
  • Pojemność skokowa: 3283 cm3
  • Stopień sprężania: 15,2:1
  • Moc maksymalna: 200 KM przy 3000-4200 obr./min.
  • Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 1400-3000 obr./min.
  • Moment obrotowy silnika elektrycznego Mazda M Hybrid Boost: 153 Nm
  • Napęd: na tylne koła
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 212 km/h
  • Średnie spalanie (WLTP): 4,9 l/100 km
  • Średnia emisja CO2 (WLTP): 127 g/km
  • Pojemność zbiornika paliwa: 58 l

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Mocniejsza odmiana Mazdy CX-60 z dieslem ma 254 KM i napęd na cztery koła. Dzięki oszczędnej pracy silnika mimo dodania przedniego napędu osiągi są lepsze niż w wersji tylnonapędowej, a zużycie paliwa wzrasta tylko nieznacznie. Dlatego - o ile kogoś stać i finanse nie stanowią klucza przy wyborze wersji - polecałbym odmianę 4x4. Oto jej parametry.

Mazda CX60 3.3 E-Skyactiv D 254 KM 4x4 - dane techniczne:

  • Typ silnika: rzędowy, 6-cylindrowy, diesel, turbo
  • Pojemność skokowa: 3283 cm3
  • Stopień sprężania: 15,2:1
  • Moc maksymalna: 254 KM przy 3750 obr./min.
  • Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm przy 1500-2400 obr./min.
  • Moment obrotowy silnika elektrycznego Mazda M Hybrid Boost: 153 Nm
  • Napęd: na cztery koła
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,4 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 219 km/h
  • Średnie spalanie (WLTP): 5,3 l/100 km
  • Średnia emisja CO2 (WLTP): 137 g/km
  • Pojemność zbiornika paliwa: 58 l

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

I tak oto Mazda uzupełnia ten magiczny brakujący element, którego marka potrzebowała do sięgnięcia po pozycję prestiżowego producenta SUV-ów w Europie: solidnego, dynamicznego napędu, który oferuje choć trochę ekskluzywne osiągi. Bo niestety Mazda CX-5 nie dostała silnika 2.5 turbo na Europę, a Mazda 3 nie dostała europejskiego silnika 2.5 Skyactiv G dostępnego w USA, podobnie jak wersji turbo 2.5.

Taki paradoks: Mazda ma gotowy produkt - Mazdę 3 2.5 Turbo, który wystarczyłoby wprowadzić na rynki europejskie, aby podnieść postrzeganie kompetencji technicznych marki i zarazem dać upragnione paliwo fanom marki. Wprowadzenie nowej odmiany silnikowej na rynek to jednak koszt, którego dla tak niszowego modelu nie opłaca się ponosić - mówi Mazda.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Dlatego Mazda CX 60 stanowi milowy krok dla wizerunku japońskiej marki, być może jeden z najważniejszych na europejskich rynkach, gdzie mocnych 6-cylindrowych diesli za akceptowalne pieniądze będzie powoli brakować. Przy okazji premiery nowego rodzinnego SUV-a okazało się, że Mazda ma nie tylko nowy silnik 6-cylindrowy, lecz także nową skrzynię automatyczną, która działa...

8-biegowy automat jak skrzynia manualna?

Nie, nie jak skrzynia manualna, ale jak kombinacja skrzyni dwusprzęgłowej z tradycyjnym, hydrokinetycznym automatem. O co chodzi? Już tłumaczymy. Dawniej w autach z automatyczną skrzynią biegów przy dodawaniu i ujmowaniu gazu obroty denerwująco „pływały” - to poślizg na sprzęgle hydrokinetycznym. Naturalne zjawisko.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Z czasem projektanci takich skrzyń wpadli na pomysł, żeby dodać do sprzęgła hamulec, który będzie je blokował przy ustabilizowanej prędkości jazdy od odpowiednich obrotów silnika. Jeszcze później nadeszła słynna skrzynia automatyczna ZF 8 HP, której konstruktorzy stwierdzili, że sprzęgło hydrokinetyczne potrzebne jest tylko do ruszania z miejsca, po czym jest mechanicznie blokowane. Odblokowanie następuje dopiero po ponownym zatrzymaniu samochodu.

Skoro tak, to po co montować w „automacie” duże i ciężkie sprzęgło hydrokinetyczne? Z tego założenia wyszła Mazda i zastąpiła je... Sprzęgłem wielopłytkowym i silnikiem elektrycznym, mogącym także pełnić rolę generatora. Tak, nie mylicie się: w nowej automatycznej skrzyni biegów od Mazdy przełożenia nadal są zmieniane za pośrednictwem przekładni planetarnych i sprzęgieł wielopłytkowych, sterowanych hydraulicznie. Ale sprzęgła hydrokinetycznego tam nie znajdziecie.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Teraz już nie tylko Mazda MX-5 ma tylny napęd!

Do tego ta oryginalna skrzynia biegów ma bardzo niewielkie wymiary, co przekłada się na dużą ilość miejsca na nogi dla kierowcy (szerokość podłogi wokół pedałów). W wersji 4x4 do podziału siły napędowej pomiędzy osiami wykorzystane zostało kolejne sprzęgło wielopłytkowe, sterowane elektronicznie. Do napędu na cztery koła jeszcze wrócimy, jak dojdziemy do hybrydy PHEV, czyli już za chwilę, bo odgrywa on kluczową rolę w procesie efektywnej rekuperacji na drogach o ograniczonej przyczepności.

A wiedzieliście, że Mazda ma już gotowy trzylitrowy silnik benzynowy R6 do CX-60? Z serii Skyactiv X - czyli z małym kompresorem i wspomaganym świecą zapłonem samoczynnym? No to już wiecie. Ale z punktu widzenia wszechstronności konstrukcji i potencjału do oszczędzania na paliwie to nie ta wersja będzie stanowiła filar wolumenu sprzedaży nowego rodzinnego SUV-a Mazdy. Zrobi to...

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV

Z pewnością mieliście chociaż raz okazję jeżeli nie prowadzić samodzielnie to jechać choćby taksówką z napędem hybrydowym. Dominuje wśród nich jedna marka - oczywiście nie bez powodu, bo jej hybryda bardzo mało pali w mieście - i podczas przyspieszania silnik wchodzi na obroty, które wydają się niezależne od prędkości samochodu. A przynajmniej niebezpośrednio z nią związane. Do spokojnej jazdy to super sprawa - silnik mruczy, auto się majestatycznie rozpędza - i testowaliśmy dla Was takie samochody na naszym kanale YouTube.

Ale kierowcy, preferujący bardziej dynamiczne auta, jednak wolą kiedy obroty silnika rosną wraz z prędkością jazdy, tak jak w typowym samochodzie z manualną skrzynią biegów. Trudno polemizować z tezą, że to jest najbardziej intuicyjna informacja zwrotna od napędu - wzrost obrotów zawsze odpowiednio proporcjonalny do prędkości jazdy oraz intensywności przyspieszania pojazdu.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

I Mazda, projektując pierwszą swoją hybrydę plug-in, poszła właśnie taką drogą: silnik benzynowy 2.5 napędza koła samochodu poprzez wspomnianą wcześniej 8-biegową przekładnię automatyczną. Co więcej, napędza wszystkie cztery koła na drodze czysto mechanicznej. Nie ma tutaj półśrodków w rodzaju przedniego zespołu napędowego dostarczającego moc na przód uzupełnionego przez silnik elektryczny przy tylnej osi.

Jakie to ma znaczenie dla kierowcy nowego SUV-a Mazdy?

Jeżeli tylko zdarzy mu się osiągnąć granicę przyczepności samochodu, to kapitalne. Po pierwsze, moc obu silników - spalinowego i elektrycznego - może być skierowana na przód, na tył lub na cztery koła. Po drugie, dołączanie napędu elektrycznego nie zmienia charakterystyki prowadzenia samochodu, tak jak ma to miejsce w autach z dodatkowym silnikiem elektrycznym na tylnej osi. Po trzecie wreszcie - i to jest też ciekawe - system 4x4 Mazdy CX-60  dba o równomierne rozłożenie wydajności rekuperacji na przednią i tylną oś pojazdu.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Jeżeli chodzi o silnik benzynowy nowego rodzinnego SUV-a Mazdy w wersji spalinowej dodatkowo ładowanej z gniazdka elektrycznego, to mamy tu do czynienia ze znanym już i sprawdzonym w innych modelach marki czterocylindrowcem o pojemności 2,5 litra. Tutaj ma on 191 KM, a silnik elektryczny dysponuje mocą maksymalną 175 KM. No ale ponieważ charakterystyki mocy obu silników się nie pokrywają jeżeli chodzi o obroty, a moc silnika elektrycznego jest ograniczona maksymalną mocą akumulatora i elektroniki mocy, to w sumie moc systemowa nie wynosi 366, tylko 327 KM.

CX60 ma „tylko 327 KM” - najmocniejsza Mazda w historii!

Jeżeli ruszycie w drogę z naładowanym akumulatorem o pojemności 17,8 kWh i napięciu 355 V, to po wciśnięciu pedału gazu do oporu pierwsze 100 km/h pojawi się na prędkościomierzu już po 5,8 sekundy. To są parametry, na które fani Mazdy czekali od dziesięcioleci. Po CX-60 z taką mocną hybrydą ustawią się kolejki - 22 lata doświadczenia w branży nie pozwalają mi postawić żadnej innej prognozy. Mazda miała lukę w gamie i ta luka zostaje właśnie wypełniona w należyty i jednocześnie spektakularny sposób.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Nie ma siły, żeby ten samochód się nie sprzedawał, chyba że Bruksela tego zabroni i każe nam kupować już tylko elektryki. Mazda CX-60 także dysponuje napędem elektrycznym i trybem EV z zasięgiem do 63 km według cyklu WLTP (zużywa wtedy 23 kWh/100 km w cyklu mieszanym), ale to jest napęd elektryczny w najmądrzejszym wydaniu: niewielki akumulator można bez problemu naładować w nocy nawet ze zwykłego gniazdka elektrycznego w garażu bez zwiększania przydziału mocy, a potem...

Hybrydę PHEV naładujecie ze zwykłego gniazdka przez noc

„Wyjeździć” prąd do ostatniej dozwolonej przez elektronikę kilowatogodziny, bo w razie czego mamy do dyspozycji dodatkowy zasięg silnika spalinowego. To jest czysta logika: tania jazda na nocnym prądzie po mieście, duży zasięg na paliwie na długie trasy z superszybkim tankowaniem benzyny przy dystrybutorze. Wielka szkoda, że bak z paliwem nie jest większy (ma 50 l) ale to już jest niestety wynik optymalizacji pod cykl spalania WLTP, w którym liczy się relacja zasięgu elektrycznego do całkowitego.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6
 

No takie mamy, absurdalne, czasy - pomyślcie, co by potrafił ten samochód z bakiem o pojemności, powiedzmy, 70 litrów. Na średnie spalanie według normy WLTP w przypadku hybryd plug-in nie ma co w ogóle patrzeć - 1,5 l/100 km oznacza, że teoretycznie do przejechania stu kilometrów wystarczy w pełni naładowany akumulator i taka właśnie porcja paliwa. Traktujcie to jako rozważania naprawdę teoretyczne. A teraz - liczby:

Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV 327 KM 4x4 - dane techniczne:

  • Typ silnika: rzędowy, 4-cylindrowy, benzynowy
  • Pojemność skokowa: 2488 cm3
  • Stopień sprężania: 13,0:1
  • Moc maksymalna silnika spalinowego: 191 KM przy 6000 obr./min.
  • Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego: 261 Nm przy 4000 obr./min.
  • Moc maksymalna silnika elektrycznego: 175 KM przy 5500 obr./min
  • Moment obrotowy silnika elektrycznego: 270 Nm
  • Moc systemowa hybrydy: 327 KM przy 6000 obr./min
  • Moment obrotowy hybrydy: 500 Nm przy 4000 obr./min
  • Akumulator hybrydy: litowo-jonowy
  • Napięcie akumulatora: 355 V
  • Pojemność: 50 Ah/17,8 kWh
  • Waga akumulatora: 176 kg
  • Napęd: na cztery koła
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Średnie spalanie (WLTP): 1,5 l/100 km
  • Średnia emisja CO2 (WLTP): 33 g/km
  • Pojemność zbiornika paliwa: 50 l

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Układ napędu na cztery koła dysponuje kilkoma trybami jazdy, dedykowanymi konkretnym warunkom drogowym. Są to: Normal, Sport, Off-Road, Towing i EV. Oto ich szybkie charakterystyki:

Tryb Normal - automatyczne dopasowanie zachowania układu jezdnego samochodu, reakcji na dodanie gazu i działania skrzyni biegów do aktualnych warunków.

Tryb Sport - jak łatwo się domyślić, nastawiony jest na dynamiczną jazdę. Wyostrza reakcje układów samochodu, aby pojazd reagował z jak najmniejszym opóźnieniem na polecenia kierowcy. Generuje także maksymalną dodatkową moc napędu elektrycznego chętniej, niż w innych trybach.

Auto zakopie się w terenie? Masz asystenta terenowego!

Tryb Off-Road to już większa filozofia, bowiem przełącza oprogramowanie sterownika układu napędowego na takie, które uwzględnia poślizg kół na nawierzchni terenowej. Sprzęgło, dostarczające napęd do przednich kół, może być częściej blokowane, a system kontroli trakcji pozwala na niewielki poślizg kół, co czasem może pomóc wygrzebać się z np. błota.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Jeżeli model CX 60 ugrzęźnie, to kierowca ma do dyspozycji asystenta terenowego, dedykowanego takim właśnie sytuacjom, który pomaga uwolnić zakopane auto. Możecie się śmiać, ale uwierzcie, że dla osób niemających żadnego doświadczenia w jeździe terenowej, taki system może okazać się bardzo pomocny i uspokajający po zjeździe z utwardzonej drogi.

Elektronika zadba o stabilność jazdy z przyczepą

Tryb Towing (holowania) - dostosowuje napęd do holowania ciężkiej przyczepy, dodatkowego obciążenia bagażnikiem rowerowym na haku lub bagażnika dachowego. Nie chodzi tu tylko o trakcję, system jest bardziej skomplikowany - potrafi korygować wpływ dodatkowego obciążenia na charakterystykę prowadzenia Mazdy CX-60. Mądra i dobra rzecz.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Tryb EV - dezaktywuje napęd spalinowy i pozostawia do dyspozycji kierowcy wyłącznie komponent elektryczny. W ten sposób można jechać cicho i lokalnie bezemisyjnie.

Wypada jeszcze wspomnieć, że wersja hybrydowa została zaprojektowana od podstaw i nie stanowi tylko dodanego w pośpiechu uzupełnienia gamy modelowej, jak to się dzieje w przypadku niektórych marek. Można to łatwo poznać - takie awaryjne fastrygi, tworzone do obniżenia sumarycznej emisji CO2 przez wyprodukowane samochody danej marki, mają zazwyczaj akumulator hybrydowy w bagażniku. Mazda CX-60 PHEV ma go pod podłogą przedziału pasażerskiego. A to ważne, bo...

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Ile waży akumulator hybrydowej Mazdy CX-60?

...a on waży... 176 kilogramów. To już jest dużo, a pomyślcie, ile musi ważyć bateria samochodu z napędem wyłącznie elektrycznym tej wielkości co nowy duży SUV Mazdy. A każdy dodatkowy kilogram podwyższa emisję cząstek stałych (pyłów zawieszonych - tych co tworzą np. smog) z opon samochodowych. Auta elektryczne mają z tym duży problem. Właściciele i fani elektryków powinni brać to pod uwagę. Może lepiej kupić hybrydę? Ja bym tak pewnie zrobił.

Ale nie muszę dokonywać takiego wyboru, bo moja prywatna 20-letnia benzynowa wolnossąca forteca jeździ znakomicie, ma się świetnie i spokojnie wystarczy przynajmniej na kolejne 10 lat jazdy. To jest wyczyn na dziś nieosiągalny dla aut elektrycznych, ale dla hybryd już jak najbardziej.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6

Potrzebujemy samochodów. Nie tylko elektrycznych!

A jeżeli ta hybryda ma dawać frajdę z jazdy jak auto benzynowe ze stałymi przełożeniami skrzyni (nie CVT) i zbliżać się osiągami do elektryków, bo tak jest w przypadku Mazdy CX-60 2.5 PHEV, to jest to moim zdaniem dobra, rozsądna i właściwa droga do ekologicznej motoryzacji, która czerpie to, co najlepsze, z obu napędów: spalinowego i elektrycznego.

Fani wysokich obrotów wybiorą pewnie benzynowe R6, a amatorzy dalekich wyjazdów oszczędnego i kulturalnego 6-cylindrowego diesla. I o to tutaj chodzi. O wybór. Nie wiem, jak Wy, ale ja na przykład taki wybór bardzo wysoko sobie cenię. I mam szacunek do Mazdy za odwagę wypuszczenia na rynek nowych silników R6 w czasach, gdzie R4 staje się powoli luksusem. A, prawie zapomniałem...

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV 327 KM 8 AT AWD - cena: od 229 900 zł za specyfikację Prime-Line

No i teraz przypomnijcie sobie cenniki, które widzieliście dotąd np. w inernecie, w zasadzie wszystko jedno, jakiej marki. To jest cena hybrydy, ale ta hybryda ma 4 cylindry. A auto, które ma 6 cylindrów to jednak prestiż - trudno temu zaprzeczyć. A tymczasem...

CX-60 3.3 e-Skyactiv D MHEV 200 KM 8 AT RWD - cena: od 201 900 zł za specyfikację Prime-Line

...sami widzicie, 6-cylindrowy diesel R6 jest tańszy od hybrydy R4. To już jest dysonans poznawczy: chciałoby się mieć tę hybrydę z czasem 5,8 s do „setki”, ale jak tu nie wziąć turbodiesla R6? Głośno myślę i stawiam dolary przeciw orzechom, że podobny dylemat będą mieli nabywcy tego samochodu. Jest też 254-konny diesel z napędem AWD (4x4) i tutaj następuje jednocześnie skok do wyższej specyfikacji Exclusive Line. Cena: 231 900 zł.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

Wyposażenie nowej Mazdy jest bardzo bogate i nie sądzę, abyście jeszcze wytrzymali przegląd tego, co zawierają poszczególne specyfikacje (oprócz wymienionych dwóch są jeszcze Homura i Takumi). Przy tak ciekawym fundamencie samochodu, jaki stanowi koncepcja napędu, wyposażenie to już kwestia gustu i zasobności portfela.

Najważniejsze dla Mazdy jest to, że dzięki mocnym silnikom nowy model CX-60 sprosta wymaganiom klientów, którzy dotąd w portfolio marki nie mogli znaleźć wystarczająco dynamicznego samochodu. To jest skok do nowej dla Mazdy ligi. Nie licząc krótkiego epizodu udostępnienia na polskim rynku niewielkiej serii modelu CX-9 dawno temu. No ale w tym samochodzie więcej było zdaje się Forda, niż Mazdy.

Nowa Mazda CX-60: mocna hybryda plug-in ma 327 KM, do tego 6-cylindrowy diesel i benzyna R6 

I wiecie co? Patrzę na cennik CX-60 i ciągle trudno mi uwierzyć, że Mazda naprawdę to zrobiła. Przecież walec europejskiego zielonego ładu już nadjeżdża. A tu proszę - dwa nowe silniki, oba 6-cylindrowe. I jestem dziwnie pewien, że rynek odwdzięczy się Maździe za ten odważny ruch w skali, o której importer marki nie ma jeszcze pojęcia. To będzie inwazja na salony Mazdy. Poczekam rok, dwa - najwyżej skasuję ten akapit :)

Załóżmy, że macie do wydania 200 koła. Kupilibyście sobie taki samochód? A jeżeli tak lub nie, to dlaczego? Piszcie w komentarzach - niech świat dowie się, co myślicie o nowej Maździe. A my może upolujemy ją dla Was do testu wideo na naszym kanale YouTube.

Pozdrawiam serdecznie - tyle mogę dla Was zrobić :)

Zdjęcia: Mazda.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE