Poniżej 5 l/100 km w mieście w 130-konnym benzynowym SUV? Honda HR-V 1.5 potrafi takie cuda!
Co zrobić, aby taniej jeździć samochodem przy wysokich cenach benzyny? Czy jest jakiś sposób na to, żeby jazda po mieście nie wywoływała wiru w baku, a potem - na stacji benzynowej - tornada w portfelu? Odpowiedź na te wyzwania dała Honda, a konkretnie jej najnowszy napęd hybrydowy w SUV Honda HR-V.
- Zaskakująca proporcja powierzchni szyb w stosunku do ilości blachy
- Wyposażenie specyfikacji Elegance i Advance
- Dlaczego napęd hybrydowy Hondy działa podobnie do lokomotywy spalinowo-elektrycznej?
- Trzy tryby hybrydowego napędu eCVT objaśnione w jednej animacji
- Zużycie paliwa Hondy HR-V w mieście 4,6 l/100 km
- Zużycie paliwa Hondy HR-V po autostradzie 7 l/100 km
- Zużycie paliwa Hondy HR-V w cyklu mieszanym 5,4 l/100 km
Ile kosztuje Honda w wersji Elegance i Advance?
Oto Honda HR-V z napędem hybrydowym o mocy systemowej 131 KM. Ceny na dziś startują od 134 tysięcy złotych za specyfikację Elegance, a wersja Advance, którą oglądacie na filmie, kosztuje 145 tysięcy złotych. HR-V to kompaktowy SUV o długości 434 cm i rozstawie osi wynoszącym 261 cm. Szerokość ze złożonymi lusterkami to 187 centymetrów, a z rozłożonymi - 203 cm. Wysokość nadwozia Hondy wynosi 158 cm.
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Kiedy patrzymy z boku na ten samochód, to coś wydaje się inne, niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni... I rzeczywiście - szyba w tylnych bocznych drzwiach jest bardzo długa, bo nie ma tam dodatkowego słupka, który by ją dzielił. Do tego klamkę ukryto w plastikowym obramowaniu szyby, uzyskując w sumie sylwetkę, kojarzącą się z dwu lub trzydrzwiowymi samochodami. Najlepiej takimi sprzed kilku dekad, bo wtedy auta miały znacznie większą powierzchnię szyb w stosunku do ilości blachy - współczesne wyglądają przy nich czasem jak wozy pancerne, ale nie ta Honda.
A jak wygląda wyposażenie Hondy HR-V?
Podstawowa specyfikacja Honda HR-V Elegance ma między innymi:
- system utrzymujący auto na pasie ruchu
- aktywny tempomat adaptacyjny
- rozpoznawanie znaków drogowych
- układ podążania przy niskiej prędkości
- dostęp bezkluczykowy
- wspomaganie ruszania pod górę
- elektryczny hamulec postojowy
7-calowy wyświetlacz wielofunkcyjny jest standardem wszystkich wersji, podobnie jak manetki przy kierownicy do regulacji sily hamowania rekuperacyjnego. Klimatyzacja w Hondzie HR-V Elegance jest jednostrefowa, auto ma za to przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamerę cofania, a do tego elektrycznie składane lusterka. Przednie fotele są podgrzewane, a multimedia z 9-calowym ekranem dotykowym obejmują m.in. interfejsy Android Auto, Apple CarPlay, 4 głośniki oraz nawigację.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Podstawowa wersja ma też reflektory główne i światła dzienne w technice LED, natomiast na filmie na kanale Youtube możecie obejrzeć Hondę HR-V w środkowej specyfikacji Advance z przednimi światłami przeciwmgielnymi LED. LED-y świateł mijania i drogowych są segmentowe, jednak nie są to reflektory matrycowe. Wszystkie wersje Hondy HR-V mają aluminiowe felgi z oponami 225/50 R18 i zestaw naprawczy do opon.
Lista wyposażenia już w podstawowej wersji wygląda bardzo rozsądnie.
Hybryda prosta jak lokomotywa spalinowo-elektryczna
Napęd hybrydowy Hondy jest bardzo prosty: Wyobraźcie sobie silnik spalinowy, który nie ma mechanicznego połączenia z kołami samochodu, lecz napędza generator prądu. Elektronika mocy przetwarza i przekazuje uzyskaną energię elektryczną do silnika elektrycznego. Silnik elektryczny napędza mniejsze koło zębate przekładni głównej auta. Poprzez mechanizm różnicowy koła zębate napędzają koła samochodu. Do tego dochodzi jeszcze akumulator, pozwalający magazynować energię i lepiej zarządzać układem. Prawda, że to proste?
Tryby pracy napędu w modelu Honda HR-V
- W trybie hybrydy szeregowej silnik spalinowy napędza generator prądu, który wysyła moc elektryczną do elektroniki mocy i akumulatora, a stamtąd jest ona kierowana do silnika elektrycznego, napędzającego przednie koła Hondy.
- W trybie elektrycznym - silnik spalinowy nie pracuje, a energia elektryczna pochodzi wyłącznie z akumulatora.
- Tryby hybrydowy polega na elastycznym podziale między pracą silnika spalinowego i elektrycznego, z ładowaniem lub rozładowywaniem akumulatora.
Animacją ukazującą parametry napędu podczas jazdy znajdziecie w filmie prezentującym ten model na naszym kanale Youtube.
Co to jest eCVT?
Efektywność pracy hybrydy szeregowej wynika z tego, że umożliwia ona bardzo elastyczną regulację obrotów silnika spalinowego. Kierowca ma wrażenie jazdy samochodem z bezstopniową skrzynią biegów, a że za jej techniczną realizację odpowiada komponent elektryczny, to rozwiązanie to nazywane jest eCVT (ang. Electronically Controlled Continously Variable Transmission). Ale są takie okoliczności, w których Honda HR-V, która znaczną część typowej trasy miejsko-podmiejskiej pokonuje jako hybryda szeregowa, całkowicie omija elektrykę i łączy silnik spalinowy z kołami samochodu - a dokładnie z przekładnią główną - za pomocą mechanicznego sprzęgła. Dzieje się to na trasach szybkiego ruchu, a kierowca ma wrażenie jazdy autem z manualną skrzynią, na najwyższym biegu.
Układ generator-elektronika-silnik elektryczny, choćby był rewelacyjnie skonstruowany i efektywny, zawsze notuje straty energii. Dlatego, aby jeszcze bardziej obniżyć spalanie, Honda korzysta z jednego dostępnego biegu mechanicznego. Charakterystyczne dla skrzyni eCVT pływanie obrotów wtedy nie występuje, o ile nie dodacie bardzo solidnie gazu.
Jak eCVT działa w praktyce?
Parametry jazdy Hondy CR-V jadącej po mieście przedstawiają się jak na obrazie wyżej.
Patrząc od lewej, macie tutaj mapę trasy i diagram przepływu mocy w samochodzie.
Na środku - widok z kamery w aucie i widok z drona.
Po prawej stronie robi się jeszcze ciekawiej: zobaczycie tam prędkość jazdy, obroty silnika spalinowego, stopień otwarcia przepustnicy i tryb pracy układu napędowego. Od czysto elektrycznego, poprzez hybrydowy, a kończąc na mechanicznym połączeniu silnika z kołami auta.
Na samym dole znajduje się wykres, pokazujący udział poszczególnych trybów pracy napędu na aktualnie pokonywanej trasie.
Jak to zmienia się podczas jazdy Hondą HR-V w mieście, na drogach podmiejskich i trasie szybkiego ruchu możecie obejrzeć na animacji na filmie powyżej. Jeżeli chcecie wiedzieć jeszcze więcej o tym, jak działa hybryda Hondy, to wtedy zapraszamy na film o układzie Hondy w modelu Jazz na naszym kanale Youtube.
Silnik Hondy - charakterystyka
I tak 1,5 l silnik benzynowy to 107 KM i 131 NM, dostarczanych do generatora prądu. Jest to wysokoobrotowa jednostka napędowa, bo moc maksymalna dostępna jest od 6000 do 6400 obrotów na minutę, a maksymalny moment obrotowy od 4500 do 5000 obrotów na minutę. Silnik elektryczny ma 131 KM i maksymalnie 253 NM.
Silniki elektryczne we współczesnych autach z reguły pracują według charakterystyki stałej mocy. Zaraz po ruszeniu z miejsca moc i moment obrotowy osiągają maksymalne wartości, po czym moment zaczyna spadać, najczęściej liniowo, a moc pozostaje na mniej więcej stałym poziomie.
Rezerwa momentu obrotowego silnika elektrycznego pozwala podczas ruszania z miejsca rozkręcić silnik spalinowy do obrotów maksymalnej mocy i przenieść tę moc na koła dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu silnika elektrycznego.
W rzeczywistości, ze względu na obciążalność elektroniki mocy, silnik elektryczny może potrzebować pewnej minimalnej prędkości obrotowej, aby przenieść na koła maksymalny moment obrotowy. Hybryda Hondy po aktywacji mechanicznego biegu do szybkiej jazdy potrafi pracować także jako hybryda równoległa, jeżeli prąd z akumulatora popłynie do silnika elektrycznego zintegrowanego z przekładnią główną. Fani elektrotechniki niech wybaczą mi zastosowane w tym opisie uproszczenia.
Zużycie paliwa Hondy HR-V w mieście, po autostradzie i w cyklu mieszanym
- Auto najmniej pali w mieście - od 4,6 l/100 km przy niskiej prędkości w mieście, według cyklu pomiarowego WLTP.
- W realnej jeździe uzyskanie pięciu litrów na "setkę" w mieście nie stanowi problemu.
- W autostradowej fazie testu Honda zużyła nieco ponad 7 l benzyny na 100 km jazdy.
- W cyklu mieszanym zużycie wyniosło 5,4 l/100 km.
Warto pamiętać, że to jest hybryda - dynamika podczas pełnego przyspieszania zależy od zasobów energii w akumulatorze. Przyspieszenie do 100km/h zabiera Hondzie HR-V 10,6 s, a prędkość maksymalna to 170 km /h.
Wnętrze, miejsce kierowcy, kokpit
Fotele Hondy HR-V, zgodnie z charakterem napędu samochodu, preferują wygodę wsiadania i wysiadania ponad trzymanie boczne na zakrętach. I to jest dobry pomysł, bo 1,5 l hybryda nie zrobi z modelu HR-V wyścigówki, a kierowca ucieszy się z możliwości wygodnego zajmowania miejsca w samochodzie. A to jest istotny szczegół. Optymalna wysokość fotela nad jezdnią jest jedną z największych zalet SUV-a. Prześwit podwozia Hondy HR-V z kierowcą na pokładzie wynosi prawie 19 cm, a pozycja za kierownica jest pośrednim rozwiązaniem między większymi SUV-ami a oglądanymi z góry, płaskimi hatchbackami, sedanami i kombi, które kiedyś wypełniały krajobraz drogowy niemal w stu procentach. Profilowanie oparcia jest optymalne i nie dajcie się zwieść brakowi ozdobnych wyobleń - te fotele wyglądają na proste i takie są, ale ta prostota jest skuteczna i dobrze podpiera plecy.
Widoczność w Hondzie HR-V
Widoczność w opisywanym modelu jest ponadprzeciętnie dobra we wszystkich kierunkach, w przypadku Hondy HR-V wyobraźnia stylistów okazała się mieć podobne preferencje, co zasady dobrej ergonomii projektowania miejsca kierowcy. A to dzisiaj rzadkie dobro - jest na przykład takie auto elektryczne konkurencyjnej marki, w którym tylna szyba jest tak mała, że równie dobrze mogłoby jej nie być.
Honda HR-V w specyfikacji Advance
W wersji Advance dodatkowym wyposażeniem jest:
- system monitorowania martwego pola lusterek oraz ruchu poprzecznego podczas cofania
- tapicerka łącząca materiał i skórę ekologiczną
- skórzana kierownica
- dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- odmrażanie wycieraczek przednich
- automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne
- Zewnętrzne lusterka można składać zdalnie
- prawe lusterko opuszcza się automatycznie podczas cofania
Selektor biegów i klimatyzacji - prawdziwa dźwignia, fizyczne przyciski i przeskakujące pokrętła
Selektor trybu pracy układu napędowego jest w Hondzie HR-V prawdziwą dźwignią, a nie dźwigienką lub przyciskiem. Panel automatycznej klimatyzacji w dobie mody na dotykową obsługę wszystkiego jest niemal ergonomicznym cud, ponieważ jest w pełni analogowy. Lokalizujesz przycisk lub pokrętło, wyczuwasz je pod palcami, naciskasz lub obracasz i wyczuwasz, że przycisk kliknął, albo pokrętło przeskoczyło o kilka pozycji.
Tak to dokładnie powinno działać, żeby jak najmniej odciągać uwagę kierowcy od drogi.
Kokpit logicznie zaprojektowany.
Wedle podobnej filozofii zaprojektowano resztę elementów sterowania w kokpicie hybrydowej Hondy HR-V. Na kierownicy w HR-V mamy prawdziwe, fizyczne przyciski, logicznie podzielone. Wszystkie elementy są tak zaprojektowane, żeby można było łatwo wyczuć je i odróżnić pod palcami.
Ergonomia elemetów sterowania
Do czytelności zegarów w Hondzie HR-V nie mamy uwag. Zaprojektowano je ze smakiem i bez zbędnych ozdobników. Prędkościomierz wykonano zgodnie z najlepszą szkołą ergonomii. Na czarnym tle świecą się wyłącznie niezbędne elementy informacyjne. Na tunelu środkowym zgrupowano przyciski do wyboru trybów jazdy oraz obsługi elektrycznego hamulca postojowego z bardzo praktyczną funkcją hold. Wnętrze jest solidnie zmontowane, zastosowane tworzywa są dobrej jakości, a kierowca i pasażer mają wystarczającą swobodę ruchów i nie czują się ciasno obudowani kokpitem.
Logicznie zaprojektowany - to wcale nie jest pleonazm.
Pasażerowie tylnych siedzeń Hondy HR-V najbardziej docenią przestronność auta
Na tylnej kanapie hybrydowej Hondy HR-V panują królewskie warunki podróżowania. Miejsca na nogi jest zaskakująco dużo, a pozycja siedząca wygodna. To, co by się przydało, to mniej filigranowe tylne zagłówki oraz choć trochę wyżej poprowadzony dach. Ilość miejsca nad głową w tym modelu jest umiarkowana.
Inżynierowie Hondy dobrze zgłębili temat, bo tam, gdzie będziecie trzymali głowę, podsufitka ma solidny dołek, żeby wygospodarować jak najwięcej miejsca między tylną ramą dachu a centralnym wzmocnieniem poprzecznym. Górna linia otworu drzwi jest na tyle wysoko poprowadzona, że zajmowanie miejsca i wysiadanie wymaga jedynie nieznacznego pochylenia głowy.
Przestrzeń na kolana w Hondzie HR-V jest tutaj tak duża, jak w niektórych luksusowych limuzynach. Pasażerowie tylni mogą się również cieszyć z przyjemnego wykończenia kabiny, a funkcjonalność samochodu wzbogaca system tylnych siedzeń Hondy, pozwalający podnieść siedzisko kanapy do góry i przewieźć autem na przykład mały rowerek albo nieźle już wyrośnięte młode drzewka w donicach.
Pojemność bagażnika HR-V w wersji Advance
W specyfikacji Advance Hondy HR-V elektrycznie otwierana i opuszczana klapa bagażnika nie wymaga dopłaty. Po jej otwarciu ukazuje się schludny i dobrze zorganizowany, ale niestety niewielki kuferek, o pojemności zaledwie 335 l. Co więcej, ta wielkość została obliczona z uwzględnieniem schowka w bagażniku. Po złożeniu tylnej kanapy w HR-V pojemność rośnie do 987 l przy ładowaniu do linii szyb i 1305 l przy ładowaniu po dach. Bak paliwa mieści 40 l.
Czy ten model i wersja wyposażenia Hondy wam się podoba?
Jeżeli tak, zapraszamy na nasz kanał po więcej. Polecamy Wam zbiórkę dla Ukrainy, widoczną przy filmach na kanale Youtube motospace na komputerach.
Zdjęcia: Honda, Robert Magdziak.