Nowa Mazda 3 w polskich salonach - ceny i wyposażenie
Znamy już ceny premierowej Mazdy 3 - zaraz poznasz nowe nazwy wersji wyposażeniowych oraz dokładną specyfikację nowej Mazdy 3 2019. Pod maską silniki Skyactiv-G i Skyactiv-X, a w opcji pojawił się napęd na cztery koła!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
- Nowa Mazda 3 – silniki Skyactiv-G i Skyactiv-X
- Specyfikacja Kai - wyposażenie
- Mazda 3 Kai – cena
- Mazda 3 Kanjo – wyposażenie
- Wersja Kanjo – cena
- Specyfikacja Hikari – wyposażenie
- Mazda 3 Hikari – cena
- Wersja Enso - wyposażenie
- Specyfikacja Enso - cena
- No i co Wy na takie ceny powiecie?
Mazda bardzo chce awansować do segmentu premium. Jak wygląda nowa "trójka" wiemy już ze zdjęć, natomiast tym, co również należy do grupy premium lub nie, jest także z pewnością cena.
Od razu możemy powiedzieć, że importer japońskiej marki tłusto wycenił swoje kompaktowe auto, ale ponieważ cenę wypada oceniać w kontekście wyposażenia, to zaraz wszystkiego się dowiecie.
W odpowiednim czasie :)
Przedsprzedaż nowej Mazdy 3 właśnie się rozpoczyna, a zamawiający odbierają swoje auta od marca 2019. Niestety, na początku będą to wyłącznie najsłabsze wersje dwulitrowe, bo Mazda ciągle nie jest gotowa na start masowej sprzedaży silników Skyactiv-X.
Nowa "trójka" ma - wedle wizji Mazdy - konkurować nie tylko z kompaktami popularnych producentów, lecz także z markami premium. W podobną stronę poszła też niedawna modernizacja Mazdy 6 na rok 2019.
Okazuje się, że w Europie segment premium stanowi już 22 proc. całkowitej sprzedaży samochodów osobowych. W Polsce to na razie 13 proc., ale jednocześnie oznacza to dwukrotny wzrost w ciągu ostatnich siedmiu lat.
Japończycy dobrze o tym wiedzą i zamiast walczyć z gigantami wśród popularnych marek - np. Toyotą, Skodą czy Volkswagenem - chcą podnieść poprzeczkę jakości odczuwalnej na poziom premium. Widać to już od dawna w małym SUV-ie Mazda CX-3, który sprzedawany jest także z dieslem 1.8 Skyactiv-X, jakiego jak na razie nie ma w polskiej ofercie nowej Mazdy 3 2019.
Czym Mazda chce zawalczyć w nowej "trójce"?
Przede wszystkim - emocjonalnym podejściem do budowy samochodu. Więcej o szczegółach technicznych przeczytać możecie w naszej prezentacji nowej Mazdy 3 (w której obejrzycie piękne zdjęcia, a nie te studyjne, szare koszmary :) ) ale to jakość odczuwalna i wrażenia estetyczne przyciągają wielu klientów do aut klasy premium.
I tym razem wygląda na to, że pod względem jakości odczuwalnej Mazda ma mocne atuty - zarówno karoseria jak i kabina wyglądają bardzo efektownie.
Kolejnym argumentem nowej Mazdy 3 ma być jej wyposażenie, które już w standardzie obejmuje m.in. wyświetlacz head-up, wirtualny kokpit (chociaż po bokach wyświetlacza znajdą się prawdziwe zegary), multimedia z dotykowym ekranem i nawigacją satelitarną, Apple Carplay i Android Auto zintegrowane w radiu samochodowym, inteligentny tempomat, pełne światła LED oraz monitoring martwego pola lusterek wstecznych.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Nowa Mazda 3 - silniki Skyactiv-G i Skyactiv-X
Teoretycznie do wyboru macie dwa benzynowe dwulitrowce, jednak na tego drugiego trzeba trochę poczekać. Pierwszy z nich - 2.0 Skyactiv-G - dostarcza mocy 122 KM i wykorzystuje system dezaktywacji cylindrów. Napęd ten ma być miękką hybrydą, ale zakres i sposób jej działania nie jest jeszcze znany.
Wedle naszych przypuszczeń nie chodzi tu niestety o dodatkowy silnik elektryczny między silnikiem spalinowym a skrzynią biegów, tylko o alternator, który może pełnić funkcję silnika elektrycznego, ale nie rozrusznika - bo tradycyjny rozrusznik widać na zdjęciach silnika spalinowego.
Tym, na co czekaliśmy najbardziej...
...jest premierowy dwulitrowy motor o oznaczeniu 2.0 Skyactiv-X o mocy 181 KM. Stanowi on połączenie zasad działania jednostki benzynowej i diesla, bowiem w pewnym zakresie obciążeń występuje w niej zapłon samoczynny wspierany iskrą na świecy zapłonowej. Więcej o tym silniku przeczytacie w naszej prezentacji nowej Mazdy 3.
W wersji hatchback - czyli tej znacznie ostrzej narysowanej - dostępny będzie napęd na cztery koła i-Activ AWD, który łączy się z nowymi silnikiem 2.0 Skyactiv-X i systemem wektorowania ciągu G-Vectoring Control+. Ciekawostką systemu jest między innymi możliwość oceny obciążenia poszczególnych kół na podstawie pomiaru ugięcia zawieszenia - tak przynajmniej wypada interpretować lakoniczne informacje techniczne od Mazdy.
Nowa Mazda 3 - specyfikacja Kai - wyposażenie
"Kai" - poza byciem nazwą prototypu, na kanwie którego powstała nowa Mazda 3 - oznacza po japońsku "właściwy kierunek". Moim zdaniem to bardzo dobry krok: odejście od anglojęzycznych nazw wersji wyposażeniowych na korzyść własnych, niepowtarzalnych określeń.
Zbyt wiele jest na rynku marek, które nazywają swoje specyfikacje "premium", "comfort", "style" itp. żeby nie cieszyć się z takiego urozmaicenia.
A teraz będzie potrzebna cierpliwość, bo lista wyposażenia standardowego jest bardzo długa. Na zdjęciu poniżej widać moduł lampy LED reflektora, który wygląda jak wylot silnika jonowego z Gwiezdnych Wojen, a wstawka na dole podpowiada, że reflektory przednie wyposażono w spryskiwacz.
Oto, o znajdziesz w nowej Maździe 3 Kai:
- System wektorowania ciągu (G-Vectoring Control+) czyli korygowanie siły napędowej na poszczególnych kołach dla zachowania pełnej stabilności podczas przyspieszania
- Elektryczny hamulec postojowy z funkcją utrzymania Mazdy 3 w miejscu podczas jazdy w korku (Autohold)
- Wspomaganie ruszania na wzniesieniu (HLA - Hill Launch Assist)
- 7 poduszek powietrznych (w tym airbag kolanowy kierowcy)
- Monitoring ciśnienia w oponach (TPMS - Tire Pressure Monitoring System)
- Monitoring martwego pola lusterek wstecznych (BSM- Blind Spot Monitoring)
- Monitoring ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTA - Rear Cross Traffic Alert)
- e-Call (automatyczne powiadamianie centrum alarmowego w razie wykrycia kolizji)...
- Monitoring zmęczenia kierowcy (Driver Alert)
- Wspomaganie hamowania awaryjnego (SBS - Smart Brake Support)
- Adaptacyjny tempomat (MRCC - Mazda Radar Cruise Control)
- Automatyczne przełączanie świateł mijania/drogowe (HBC - High-Beam Control)
- Wspomaganie hamowania awaryjnego w mieście (SCBS - Smart City Brake Support)
- Rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości (TSR - Traffic Sign Recognition)
- Wspomaganie utrzymania Mazdy 3 na pasie ruchu (LAS - Lane Keep Assist System)
- Czujnik deszczu oraz zmierzchu (automatyczne wycieraczki oraz przełączanie świateł dziennych na mijania)
- Tylne czujniki parkowania
- Immobilizer i autoalarm
- Manualna klimatyzacja
- Czarna tapicerka materiałowa
- Czarna (hatchback) lub grafitowa (sedan) podsufitka
- Centralny podłokietnik
- Uruchamianie silnika przyciskiem
- Centralny zamek i elektrycznie sterowane 4 szyby
- Skórzana kierownica i gałka biegów
- Dla Mazdy 3 2.0 Skyactiv-X - elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
- Kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie oraz siedmiocalowy wyświetlacz w centrum zegarów (zegary cyfrowe)
- Multimedia MZC Connect z ekranem 8,8" (radio samochodowe z centralnym wyświetlaczem)
- Nawigacja Mazda, Apple Carplay, Android Auto...
- Sterowanie dotykowe lub pokrętłem HMI
- Radio cyfrowe DAB, 8 głośników, USB, Bluetooth
- Dla Mazdy 3 2.0 Skyactiv-G hatchback i sedan - srebrne felgi z lekkiego stopu z oponami 205/60 R16
- Dla Mazdy 3 2.0 Skyactiv-X hatchback - szare felgi aluminiowe 18 cali z oponami 215/45 R18
- Dla Mazdy 3 2.0 Skyactiv-X sedan - srebrne felgi z aluminiowe 18 cali z oponami 215/45 R18
- Pośredni rozmiar kół - felgi 17 cali - nie jest oferowany
- Pełne przednie światła LED (światła do jazdy dziennej LED, mijania i drogowe LED)
- Dla Mazdy 3 2.0 Skyactiv-X - matrycowe światła LED
- Tylne światła LED
- Spryskiwacze przednich reflektorów
- Spryskiwacze przedniej szyby zintegrowane z wycieraczkami
- Lusterka boczne sterowane i składane elektrycznie, podgrzewane
- Dla Mazdy 3 2.0 Skyactiv-X - przyciemniane tylne szyby
Nowa Mazda 3 ceny - specyfikacja Kai
Najpierw hatchback i sedan z przednim napędem:
2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT = 94 900 zł
2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT = 102 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT = 112 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT = 120 900 zł
Hatchback z napędem 4x4:
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD = 122 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD = 130 900 zł
Mazda 3 cennik - specyfikacja Kanjo - wyposażenie
Wyraz ten - który wypada wymawiać "kandżo" - oznacza po japońsku emocje. Jest więc bliski ogólnej wizji samochodu, którą reprezentuje Mazda od wielu lat.
Mazda 3 Kanjo ma wszystko to, co Kai, plus:
- Automatyczną klimatyzację dwustrefową
- Przednie czujniki parkowania
- Kamerę cofania
- Podgrzewane wycieraczki przednie i kierownicę
- Podgrzewane przednie siedzenia
- Dostęp bezkluczykowy (Smart Keyless)
- Elektrochromatyczne lusterko wsteczne także dla najsłabszego silnika benzynowego nowej Mazdy 3
- Elektrochromatyczne lusterka boczne (bardzo przydatne podczas nocnej jazdy)
Nowa Mazda 3 - specyfikacja Kanjo - cena
Najpierw hatchback i sedan z przednim napędem:
2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT = 99 900 zł
2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT = 107 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT = 117 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT = 125 900 zł
Hatchback 4x4:
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD = 127 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD = 135 900 zł
Mazda ceny - specyfikacja Hikari - wyposażenie
“Hikari" oznacza po japońsku “światło" i bardzo się ono przyda, bo o ile do tej pory było drogo, to teraz będzie jeszcze drożej. Oto dodatkowe wyposażenie Mazdy 3 Hikari względem wersji Kanjo:
- Procesor dźwięku przestrzennego Bose z 12 głośnikami (zacieramy ręce na test głośników nowej Mazdy 3, bo Bose potrafi w aucie brzmieć dość specyficznie)
- Reflektory matrycowe LED także w wersji ze słabszym silnikiem benzynowym
- Funkcja awaryjnego hamowania w razie wykrycia ruchu poprzecznego podczas cofania (RCTB - Rear Cross Traffic Braking)
- Funkcja awaryjnego hamowania przy cofaniu (SCBS-R - Smart City Brake Support Reverse)
- Monitoring ruchu poprzecznego z przodu (FCTA - Front Cross Traffic Alert)
- Monitoring zmęczenia kierowcy dodatkowo wykorzystujący kamerę
- Kamery z widokiem 360 stopni
- Łopatki do manualnej zmiany biegów na kierownicy przy skrzyni automatycznej
- Bezramkowe lusterko wsteczne elektrochromatyczne (najpierw były bezramkowe okulary, potem telefon bezramkowy, mamy więc i bezramkowe lusterko...)
- Przyciemniane tylne szyby także ze słabszym silnikiem
- Koła 215/45 R18 na szarych felgach dla hatchbacka
- Koła 215/45 R18 na srebrnych felgach dla sedana
- Dla Mazdy 3 2.0 Skyactiv-X - czarne felgi aluminiowe 18 cali z oponami 215/45 dla hatchbacka
- Dla Mazdy 3 2.0 Skyactiv-X - srebrne felgi aluminiowe 18 cali z oponami 215/45 R18 z połyskiem dla sedana
- W opcji także: skórzana tapicerka, elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień i regulacją podparcia lędźwiowego
Mazda 3 nowa - specyfikacja Hikari - cena
Hatchback i sedan z przednim napędem:
2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT = 109 900 zł
2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT = 117 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT = 123 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT = 131 900 zł
Hatchback z napędem 4x4:
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD = 133 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD = 141 900 zł
Nowa Mazda 3 - specyfikacja Enso - wyposażenie
"Enso" oznacza "okrąg" i jeżeli miałbym doszukiwać się tutaj symboliki to sądzę, że ów okrąg może symbolizować zera w cenie, która będzie jeszcze wyższa, niż w specyfikacji Hikari. Jeżeli kogoś ceny nowej Mazdy 3 w wersji Enso nadal nie przerażają i interesuje go głównie to, kiedy nowa Mazda 3 2019 będzie do odbioru w salonach, to dopłacając otrzyma dodatkowo:
- Tapicerkę skórzaną w kolorze burgund dla hatchbacka
- Tapicerkę skórzaną w kolorze białym dla sedana
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień oraz regulacją odcinka lędźwiowego
Nowa Mazda 3 ceny - specyfikacja Enso
Hatchback i sedan - wersje 2WD:
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT = 130 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT = 138 900 zł
Hatchback z napędem 4WD:
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD = 140 900 zł
2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD = 148 900 zł
No i co Wy na takie ceny nowej Mazdy 3 powiecie?
Jako niepraktykujący inżynier trzymam kciuki za inżynierów Mazdy i ich nowy silnik 2.0 Skyactiv-X, ale nie jestem pewien, czy droga do segmentu premium wiedzie właśnie przez wysoką cenę.
Tym bardziej, że w przedsprzedaży nowej Mazdy 3 w pierwszej kolejności będzie można zamawiać tylko silnik o mocy 122 KM 2.0 Skyactiv-G, który jest bardzo udany i oszczędny, ale czy klienci segmentu premium będą chcieli zapłacić prawie sto tysięcy złotych za samochód o takiej mocy?
Popatrzmy: nowa Mazda 3 - cena vs. rywale
To jednak nie może być przegląd cennika moto gratka :) Audi nie ma w ofercie kompaktu z tak słabym silnikiem. Najtańsze Audi A3 ze znacznie, znacznie mocniejszym silnikiem 1.5 TSI ma 150 KM i kosztuje przynajmniej 112 400 zł. Widać, że Mazda zna ten cennik, bo proponuje 181-konną Mazdę 3 2.0 Skyactiv-X za 112 900 zł.
To wygląda całkiem sensownie.
BMW też zna cennik Audi - 118i ma silnik 1.5 o mocy 136 KM i kosztuje… 112 200 zł :) Zarówno w BMW jak i w Audi trzeba słono dopłacić za opcje, aby wyrównać poziom wyposażenia do nowej "trójki", nawet jeżeli weźmiemy nową Mazdę 3 2019 w podstawowej specyfikacji.
Ceny Volvo V40 (2.0/152 KM T3) startują od 100 300 zł. Nie odważę się dodać tutaj Mercedesa, bo to musiałaby być rewolucja wizerunkowa dla kogoś, kto z marki jednoznacznie kojarzonej jako premium przesiadłby się do auta od producenta popularnych samochodów. Volvo wydaje się tutaj dobrym celem dla Mazdy.
Gdyby ceny były niższe o 10 tys. zł, uznałbym nową Mazdę 3 za pewniaka jeżeli chodzi o sprzedaż i transformację w kierunku segmentu premium. A tak trzeba poczekać, ile będzie palił nowy silnik 2.0 Skyactiv-X. Jeżeli choćby zbliży się zużyciem paliwa do diesli, to japoński producent ma asa w rękawie i polski cennik Mazdy może się sprawdzić. Tak czy inaczej, premierę Mazdy 3 2019 mamy już za sobą.
Teraz tylko salon Mazda, potem na przeglądy - serwis Mazdy. I jeździć, jeździć, jeździć :)
A jakie jest Wasze zdanie?
Zapraszam do komentowania i…
…do następnej Mazdy!
Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Mazda.