Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary
Mazda CX-3 odkrywa swoje tajemnice! Poznaj dane techniczne, wymiary Mazdy i parametry silników benzynowych Skyactiv-G (nadal mają soczyste dwa litry bez turbodoładowania) oraz diesla 1.5 Skyactiv-D. Jeżeli jesteś fanem Mazdy albo po prostu lubisz wiedzieć co nowego w technice, nie będziesz się nudzić!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Ale najpierw - aktualizacja. Jeżeli jest rok 2019 lub później, to najświeższe dane nowej Mazdy CX-3 znajdziesz tutaj.
Zobacz, o czym za moment przeczytasz:
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 150 KM AWD
A może diesel - oszczędny silnik 1.5 Skyactiv-D?
Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD
Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM AWD
Skrzynie biegów i porównanie z Mazdą 3
- Manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT
- Automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive
- Co wybrać: Mazda CX 3 vs. Mazda 3
Nie tak dawno w obszernej galerii pokazaliśmy nową Mazdę CX-3 chyba z każdej możliwej strony. Jednak wtedy, kiedy pisaliśmy materiał, Mazda trzymała jeszcze wszelkie dane techniczne w tajemnicy.
Teraz to się właśnie zmieniło i oto mamy dla Was solidną porcję informacji o małym SUV-ie Mazdy, który nie dość, że wygląda zjawiskowo, to jeszcze ma pod maską duży, niedoładowany silnik benzynowy 2.0 Skyactiv-G.
Naprawdę!
Benzynowa Mazda CX-3 nie ma turbiny! Ma ją za to nowy, półtoralitrowy diesel 1.5 Skyactiv-D. Zapraszamy do lektury, a naprawdę są to ciekawe jednostki napędowe i już oglądając ich parametry trudno się nudzić. A jeżeli masz ochotę, możesz później obejrzeć galerię i poznać nową Mazdę 3 z silnikiem Skyactiv-X.
Mazda CX-3 - silniki benzynowe 2.0 Skyactiv-G
Dwulitrowe silniki benzynowe nowej Mazdy CX-3 pochodzą z tej samej rodziny Skyactiv-G, co jednostki znane z samochodów Mazda 3, Mazda 6 i Mazda CX-5.
Jednak - i to jest dobra wiadomość - Mazda w międzyczasie solidnie nad nimi popracowała. W efekcie poprawiła się elastyczność. Silniki 2.0 Skyactiv-G stosowane wcześniej w Mazdach osiągały maksymalny "ciąg" przy wysokich obrotach: maksymalny moment obrotowy o imponującej wartości 210 Nm pojawiał się dopiero przy 4000 obrotów na minutę i to niezależnie od mocy silnika (120, 145 lub 165 KM). Tymczasem w silniku 2.0 Skyactiv-G nowej Mazdy CX-3 moment obrotowy co prawda trochę obniżono (do 204 Nm) ale za to pojawia się on już przy 2800 obrotach na minutę.
Dla kierowcy oznacza to tyle, że nowa Mazda CX-3 z silnikiem 2.0 Skyactiv-G będzie miała lepszy "ciąg" na niskich obrotach, niż jej starsze "koleżanki" Mazda 3, Mazda 6 i Mazda CX-5.
Po części jest to zapewne efektem dopracowania silnika, a po części koniecznością dostosowania go do zabudowy w nadwoziu kompaktowego SUV-a. Na przykład kolektor wydechowy, którego kształt pełni bardzo ważną rolę w silniku o tak wysokim stopniu sprężania (14:1), ma w Maździe CX-3 rury o mniejszej średnicy, a jego rozgałęziony odcinek jest krótszy.
Mazda CX-3 - najciekawsze cechy silnika 2.0 Skyactiv-G
Najważniejszymi dla nas, kierowców, cechami silników benzynowych 2.0 Skyactiv-G z nowej Mazdy CX 3 są: duża pojemność skokowa, brak turbodoładowania i bardzo wysoki stopień sprężania.
Ta udana rodzina silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny znana jest z niskiego spalania i bezproblemowej eksploatacji mimo zastosowania wielu nowoczesnych rozwiązań. Oto najważniejsze cechy napędu Skyactiv-G nowej Mazdy CX-3:
- dwie wersje mocy (120 KM do wersji z napędem na przednie koła i 150 KM do Mazdy CX-3 z napędem 4x4) dostarczające momentu obrotowego 204 NM i spełniające normę czystości spalin Euro 6;
- Mazda pokazuje, że nie trzeba podążać za trendem downsizingu, czyli malutkich, turbodoładowanych silników o bardzo wysokim stopniu wysilenia, aby zapewnić dobrą dynamikę i niskie spalanie;
- więcej dynamiki na niskich i średnich obrotach;
- oszczędne spalanie, możliwe do osiągnięcia w realnych warunkach, a nie tylko widywane na papierze w danych katalogowych;
- niska masa silnika, zredukowane tarcie wewnętrzne;
- bardziej kompaktowy kolektor wydechowy o układzie 4-2-1 (cztery w dwa w jeden, czyli rury prowadzące spaliny z czterech cylindrów najpierw zbiegają się w dwie, a dopiero potem w jedną rurę wydechową) zapobiega spalaniu detonacyjnemu i wibracjom silnika;
- podwójna sekwencyjna regulacja faz rozrządu (płynna zmiana ustawienia wałka rozrządu po stronie ssącej i wydechowej) poprawia ekonomikę i dynamikę, szczególnie przy niskich obrotach;
- silniki standardowo wyposażone w system i-stop;
- w wersji AWD (4x4) system i-eloop pozwala odzyskać część energii traconej podczas hamowania.
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD - dane techniczne
Silnik benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący, z bezpośrednim wtryskiem benzyny i czterema zaworami na cylinder, zmienne fazy rozrządu po stronie ssącej i wydechowej, stopień sprężania 14:1; pojemność skokowa: 1998 cm3; moc maksymalna: 120 KM przy 6000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 204 Nm przy 2800 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT (sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive).
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD - osiągi i spalanie
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s (aut: 9,9 s); prędkość maksymalna: 192 km/h (aut: 187 km/h); spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 7,4/4,9/5,9 l/100 km (aut: 7,3/4,9/5,8 l/100 km); emisja dwutlenku węgla: 137 g/km (aut: 136 g/km); norma czystości spalin: EURO 6; zalecane paliwo: Pb 95.
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD - wymiary, masy i pojemności
Długość: 4275 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2049/1765 mm; wysokość: 1535 mm; rozstaw osi: 2570 mm; masa własna: 1155 kg (aut: 1195 kg); ładowność: 535 kg; pojemność zbiornika paliwa: 48 l; pojemność bagażnika: 350-1260 l.
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD - zawieszenie
Z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z przodu wentylowane. Standardowe koła i ogumienie: 215/60 R16 lub 215/50 R18. Średnica zawracania między ścianami: 10,6 m.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 150 KM AWD - dane techniczne
Silnik benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący, z bezpośrednim wtryskiem benzyny i czterema zaworami na cylinder, zmienne fazy rozrządu po stronie ssącej i wydechowej, stopień sprężania 14:1; pojemność skokowa: 1998 cm3; moc maksymalna: 150 KM przy 6000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 204 Nm przy 2800 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT (sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive); napęd na cztery koła (stały napęd na przód, napęd tylnej osi dołączany elektronicznie w zależności od warunków jazdy za pośrednictwem sprzęgła).
Mazda CX-3 AWD 2.0 Skyactiv-G 150 KM - osiągi i spalanie
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s (aut: 9,6 s); prędkość maksymalna: 200 km/h (aut: 195 km/h); spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 8,1/5,5/6,4 l/100 km (aut: 7,8/5,5/6,3 l/100 km); emisja dwutlenku węgla: 150 g/km (aut: 146 g/km); norma czystości spalin: EURO 6; zalecane paliwo: Pb 95.
Mazda CX-3 AWD 2.0 Skyactiv-G 150 KM - wymiary, masy i pojemności
Długość: 4275 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2049/1765 mm; wysokość: 1535 mm; rozstaw osi: 2570 mm; masa własna: 1235 kg (aut: 1265 kg); ładowność: 525 kg (aut. 520 kg); pojemność zbiornika paliwa: 44 l; pojemność bagażnika: 350-1260 l.
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 150 KM AWD - zawieszenie
Z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z przodu wentylowane. Standardowe koła i ogumienie: 215/60 R16 lub 215/50 R18. Średnica zawracania między ścianami: 10,6 m.
Skoro już znasz parametry silników benzynowych nowej Mazdy CX-3 2.0 Skyactiv-G, to pora na deser, czyli najnowszego, małego diesla Mazdy. Chociaż nie ma on podwójnego turbodoładowania jak większy brat o pojemności 2,2 litra, to jednostka 1.5 Skyactiv-D dzięki swoim parametrom ma szansę mocno namieszać na rynku oszczędnych aut. Zapraszamy do zapoznania się z jej najciekawszymi cechami!
Mazda CX-3 diesel - silnik 1.5 Skyactiv-D
Nowy diesel Mazdy ma pojemność 1499 cm3. Konstruktorzy wykorzystali więc każdy dostępny centymetr sześcienny w klasie pojemności do 1,5 litra, co dowodzi, jak przywiązana do pojemności skokowej jest Mazda. Niestety, w przypadku diesla nie ma co liczyć na dobre osiągi bez turbodoładowania, dlatego najnowszy diesel Mazdy CX-3 to silnik turbo z jedną sprężarką.
Silnik samochodu Mazda CX-3 diesel 1.5 Skyactiv-D ma podobny (ale nie identyczny) stopień sprężania, jak w jednostkach napędowych, montowanych w najnowszej generacji modelu Mazda 6. Wynosi on 14,8:1 i jak na tak mały silnik wysokoprężny jest wyjątkowo niski. To pozwala ograniczyć opory pracy silnika i mechaniczne obciążenie jego elementów.
W pogodzeniu wysokich osiągów z niskim spalaniem pomaga kompaktowa turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownicy gazów spalinowych, która została dostrojona przede wszystkim z myślą o jeździe miejskiej, kiedy silnik z jednej strony musi startować z niskich obrotów, a z drugiej - dość szybko nabiera obrotów na niskich biegach.
Mazda CX-3 diesel 1.5 Skyactiv-D - najważniejsze cechy napędu
W porównaniu z Mazdą 2, gdzie też znajdziemy nowego diesla, motor 1.5 Skyactiv-D z Mazdy CX 3 osiąga wyższy moment obrotowy, wynoszący 270 Nm. To pozwala osiągać satysfakcjonujące przyspieszenia bez potrzeby redukowania biegu. Inżynierowie Mazdy włożyli także dużo pracy w takie sterowanie silnikiem, aby jego praca była maksymalnie cicha.
- 105 KM mocy maksymalnej i moment obrotowy 270 Nm;
- stopień sprężania 14,8:1 czyli jeden z najniższych na rynku w tej klasie pojemności silnika;
- elektromagnetyczne wtryskiwacze o wysokim rozproszeniu strumienia paliwa dla niskiego spalania i cichej pracy silnika;
- komora spalania wyposażona w specjalny profil, zapobiegający schładzaniu gazów spalinowych;
- układ chłodzenia zaprojektowano tak, aby maksymalnie skracał fazę rozgrzewania zimnego silnika;
- kompaktowa, pojedyncza turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownicy gazów spalinowych z czujnikiem prędkości obrotowej;
- chłodzony wodą intercooler zintegrowany z kolektorem ssącym o lekkiej konstrukcji poprawia reakcję na dodanie gazu;
- standardowo wyposażony w system i-stop.
Nowy, półtoralitrowy turbodiesel wreszcie uniezależnia Mazdę od zewnętrznych dostawców w klasie średniolitrażowych silników wysokoprężnych - dawniej (ale nie w Mazdach opartych na platformie Skyactiv) korzystano z diesla koncernu PSA, który montowano na przykład w takiej Maździe 3 1.6 diesel z 2005 roku. A teraz pora na dane techniczne najnowszego silnika:
Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD - dane techniczne
Silnik wysokoprężny (diesel), czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i czterema zaworami na cylinder, z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownicy gazów spalinowych, stopień sprężania 14,8:1; pojemność skokowa: 1499 cm3; moc maksymalna: 105 KM przy 4000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 270 Nm przy 1600-2500 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT.
Mazda CX-3 diesel 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD - osiągi i spalanie
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s; prędkość maksymalna: 177 km/h; spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 4,4/3,8/4,0 l/100 km; emisja dwutlenku węgla: 105 g/km; norma czystości spalin: EURO 6.
Mazda CX-3 diesel 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD - wymiary, masy i pojemności
Długość: 4275 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2049/1765 mm; wysokość: 1535 mm; rozstaw osi: 2570 mm; masa własna: 1200 kg; ładowność: 535 kg; pojemność zbiornika paliwa: 48 l; pojemność bagażnika: 350-1260 l.
Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD - zawieszenie
Z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z przodu wentylowane. Standardowe koła i ogumienie: 215/60 R16 lub 215/50 R18. Średnica zawracania między ścianami: 10,6 m.
Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM AWD - dane techniczne
Silnik wysokoprężny (diesel), czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i czterema zaworami na cylinder, z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownicy gazów spalinowych, stopień sprężania 14,8:1; pojemność skokowa: 1499 cm3; moc maksymalna: 105 KM przy 4000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 270 Nm przy 1600-2500 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT (sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive); napęd na cztery koła (stały napęd na przód, napęd tylnej osi dołączany elektronicznie w zależności od warunków jazdy za pośrednictwem sprzęgła).
Mazda CX-3 AWD 1.5 Skyactiv-D 105 KM - osiągi i spalanie
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s (aut: 11,9 s); prędkość maksymalna: 173 km/h (aut: 172 km/h); spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 4,9/4,6/4,7 l/100 km (aut: 5,6/4,9/5,2 l/100 km); emisja dwutlenku węgla: 123 g/km (aut: 136 g/km); norma czystości spalin: EURO 6.
Mazda CX-3 AWD 1.5 Skyactiv-D 105 KM - wymiary, masy i pojemności
Długość: 4275 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2049/1765 mm; wysokość: 1535 mm; rozstaw osi: 2570 mm; masa własna: 1275 kg (aut: 1295 kg); ładowność: 525 kg (aut: 520 kg); pojemność zbiornika paliwa: 44 l; pojemność bagażnika: 350-1260 l.
Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM AWD - zawieszenie
Z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z przodu wentylowane. Standardowe koła i ogumienie: 215/60 R16 lub 215/50 R18. Średnica zawracania między ścianami: 10,6 m.
Skoro już wiesz wszystko o silnikach 2.0 Skyactiv-G i 1.5 Skyactiv-D nowej Mazdy CX-3, pora zająć się skrzyniami biegów. Bo chociaż w tym aucie montowane są dobrze znane skrzynie sześciobiegowe (manualne i automatyczne), to Mazda twierdzi, że niekoniecznie są one tak zupełnie zwyczajne.
Mazda CX-3 - manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT
Skrzynie biegów Mazdy najnowszej generacji znane są przede wszystkim z precyzyjnego, sportowo twardego działania dźwigni zmiany biegów. Mazda się na tym zna, co najlepiej pokazuje Mazda MX-5 z dźwignią zmiany biegów, która pozwala przełączać przełożenia z precyzją dżojstika. To, czego kierowca nie musi wiedzieć, ale z czego korzysta na co dzień, uśmiechając się przy dodawaniu gazu, to niska masa skrzyni. Oto, co pisze o niej Mazda:
- kompaktowa konstrukcja o niewielkiej masie i wymiarach;
- architektura zoptymalizowana pod kątem sportowej precyzji zmiany biegów, inspirowanej roadsterem MX-5, znanym z precyzyjnej pracy dźwigni biegów;
- dopracowane połączenie dźwigni ze skrzynią biegów;
- krótki skok niewielkiej dźwigni biegów o zwiększonym kącie pochylenia dla wygody kierującego (w położeniu neutralnym gałka dźwigni znajduje się najwyżej, a opada po włączeniu biegu);
- zminimalizowane tarcie wewnętrzne.
Warto wiedzieć, że w zależności od mocy silnika i rodzaju napędu, Mazda stosuje różną filozofię zestopniowania manualnej skrzyni biegów. Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G z napędem na przednie koła ma na przykład mniejsze przełożenie przekładni głównej, co przekłada się na długie biegi, sprzyjające oszczędnej jeździe. Widać to w poniższej tabeli:
|
SKYACTIV-G 2.0 (120 KM) |
SKYACTIV-G 2.0 (150 KM) |
SKYACTIV-D 1.5 (105 PS) |
Skrzynia biegów |
6MT |
6MT |
6MT |
Napęd |
FWD |
AWD |
FWD / AWD |
Przełożenia |
|||
Bieg 1. |
3.363 |
3.363 |
3.700 |
Bieg 2. |
1.947 |
1.947 |
1.947 |
Bieg 3. |
1.300 |
1.300 |
1.300 |
Bieg 4. |
1.029 |
1.029 |
0.916 |
Bieg 5. |
0.837 |
0.837 |
0.717 |
Bieg 6. |
0.680 |
0.680 |
0.580 |
Bieg wsteczny |
3.385 |
3.385 |
3.724 |
Przekładnia główna |
4.105 |
4.388 |
3.850 / 4.105 |
Warto więc pamiętać o tym, że crossover Mazda CX-3 2.0 120 KM Skyactiv-G z napędem na przednie koła będzie miał mniej zadziorną naturę od wersji 150 KM i napędem AWD. Nie tylko dlatego, że słabszy silnik ma mniej do powiedzenia na wysokich obrotach, lecz także dlatego, że wersja 150-konna będzie pracowała na wyższych obrotach przy konkretnej prędkości.
Oczywiście trzeba też brać poprawkę na to, że Mazda CX 3 AWD będzie cięższa, ale wyższe przełożenia skrzyni potrafią sprawić, że samochód wydaje się bardziej dynamiczny, bo jego silnik swobodnie wchodzi na obroty, a nie, jak to się czasem mówi, "dusi się" w dolnych rejestrach obrotomierza.
Mazda CX-3 - automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive
Skrzynie automatyczne Mazdy CX 3, nazwane Skyactiv-Drive, którym marka przypisuje często niemal nadprzyrodzone właściwości, to tak naprawdę tradycyjne "automaty" z hydraulicznym sprzęgłem, tyle że o zoptymalizowanym sterowaniu i zwartej, kompaktowej budowie.
Znamy je z innych modeli marki, jak np. Mazda 6, Mazda CX-5. Według Mazdy, skrzynia ta, dzięki szybkim zmianom przełożeń, ma łączyć zalety skrzyni tradycyjnej i dwusprzęgłowej, jednocześnie zapewniając bardziej bezpośrednie wyczucie napędu, niż w skrzyniach CVT.
Efekty pracy inżynierów Mazdy są ciekawe, jednak nie zawsze zgodne z zapowiedziami. Wersje z "automatami" mają gorsze przyspieszenie od wersji manualnych z tym samym napędem i mocą silnika. I są to odczuwalne różnice.
Tego jednak można było się spodziewać, bo niewiele firm na świecie potrafi tak dopracować "automat" ze sprzęgłem hydraulicznym, żeby nie odbierał dynamiki podczas przyspieszania.
O tym, że jednak jest to możliwe, świadczą choćby najnowsze konstrukcje firmy ZF (montowane np. w crossoverach BMW serii X), które z powodzeniem konkurują pod względem dynamiki ze skrzyniami manualnymi i dwusprzęgłowymi (np. DSG z koncernu Volkswagena).
Dużo lepiej "automaty" Mazdy wypadają na tle skrzyni manualnej pod względem zużycia paliwa. Według danych producenta, skrzynia automatyczna Skyactiv-Drive potrafi obniżyć spalanie!
Ale - tu ciekawostka - dzieje się to jedynie w przypadku modeli benzynowych, bo Diesel Skyactiv-D z "automatem" pali więcej niż z manualną skrzynią biegów Skyactiv-MT. Poniżej prezentujemy tabelę z przełożeniami skrzyni automatycznej Mazdy Skyactiv-Drive:
|
SKYACTIV-G 2.0 (120 PS) |
SKYACTIV-G 2.0 (150 PS) |
SKYACTIV-D 1.5 (105 PS) |
Skrzynia biegów |
6AT |
6AT |
6AT |
Napęd |
FWD |
AWD |
AWD |
Przełożenia |
|
|
|
Bieg 1. |
3.552 |
3.552 |
3.552 |
Bieg 2. |
2.022 |
2.022 |
2.022 |
Bieg 3. |
1.452 |
1.452 |
1.452 |
Bieg 4. |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
Bieg 5. |
0.708 |
0.708 |
0.708 |
Bieg 6. |
0.599 |
0.599 |
0.599 |
Bieg wsteczny |
3.893 |
3.893 |
3.893 |
Przekładnia główna |
4.325 |
4.325 |
4.056 |
Co wybrać: Mazda CX 3 vs. Mazda 3
Na koniec poruszymy jeszcze temat, który może Cię zainteresować, jeżeli zastanawiasz się, który model mazdy wybrać. Jeżeli interesują Cię nasze rekomendacje w pojedynku Mazda 3 vs. CX 3 to zaraz dowiesz się, jakie są między nimi główne różnice i być może znajdziesz coś, co pozwoli Ci podjąć decyzję zgodną z Twoimi oczekiwaniami. Oto najważniejsze różnice oraz obszary gdzie tych różnic nie ma w rozgrywce Mazda CX 3 vs. Mazda 3:
- ilość miejsca na tylnej kanapie: CX 3 trudno nazwać pełnoprawnym autem rodzinnym jeżeli z tyłu mają siedzieć dorośli, bo brakuje tam miejsca na nogi. Natomiast w "trójce" miejsca z tylu jest wystarczająco dużo jak na kompaktowy samochód klasy kompakt - w większości przypadków z tyłu swobodnie usiądą dorośli, chyba że kierowca będzie naprawdę wysoki,
- ilość miejsca w bagażniku: 350-1260 l w CX 3 i 364-1263 l w "trójce" w wersji hatchback to praktycznie tyle samo, kufer SUV-a jest nieco mniej ustawny, za to załadunek łatwiejszy,
- ceny wersji benzynowych o mocy 120 KM: Mazda CX 3 2.0 120 KM kosztuje w najtańszej wersji SkyGO 68 400 zł, podczas gdy cena Mazdy 3 2.0 120 KM to 74 900 zł (jest też tańszy silnik benzynowy 1.5 Skyactiv-G, ale nie ma co zawracać sobie nim głowy, jest za słaby jak na dynamiczny wizerunek tego samochodu, chyba że jeździmy po mieście do sklepu, wtedy będzie OK),
- osiągi wersji benzynowych o mocy 120 KM: Mazda CX 3 2.0 120 KM przyspiesza do "setki" w 9 sekund, "trójka" z podobnym silnikiem potrzebuje na to 8,9 sekundy, czyli auta mają niemal identyczne przyspieszenie. Co ciekawe, prędkości maksymalne też są bardzo podobne: 192 vs. 195 km/h, co jest zaskakujące, bo SUV ma z reguły większą powierzchnię czołową i stawia powietrzu większy opór,
- spalanie wersji benzynowych o mocy 120 KM: jeżeli założymy spalanie w mieście/poza miastem/średnie, to Mazda CX 3 2.0 Skyactiv-G zużyje katalogowo 7,4/4,9/5,9 l benzyny na 100 km, a Mazda 3 - 6,5/4,3/5,1. Wychodzi więc na to, że hatchback powinien być minimalnie oszczędniejszy, natomiast oba auta znane są z niskiego spalania, podobnie jak każda Mazda z silnikiem dwulitrowym Skyactiv-G,
- wymiary nadwozi: zapewne najbardziej interesujące jest zestawienie długości tych samochodów. Mazda CX 3 ma długość 4275 mm i jest mniejsza od Mazdy 3, która mierzy 4465 mm. SUV jest węższy od hatchbacka tylko o trzy centymetry, szerokość to 1765 vs. 1795 mm. Parkować będzie łatwiej CX 3, tym bardziej, jeżeli weźmiesz pod uwagę jeszcze...
- ...widoczność i poręczność: tutaj SUV góruje nad hatchbackiem. Mazda 3 zapewnia dobrą widoczność do przodu i na boki, ale z tyłu niewiele widać ze względu na niewielką powierzchnię tylnej szyby i szerokie słupki tylne. W CX 3 siedzi się wyżej, światła nadjeżdżających aut mniej świecą w oczy, widać dalej (nawet nad dachami innych aut), a parkowanie jest prostsze. Crossover CX 3 wydaje się znacznie poręczniejszy, a "trójka" bardziej zwarta, przyklejona do jezdni podczas zdecydowanych zmian kierunku jazdy,
- przyjemność z prowadzenia: tutaj dajemy remis. SUV jest nadzwyczaj zwinny jak na podwyższone auto, prowadzi się lekko i precyzyjnie, ale o hatchbacku też nie powiemy złego słowa, można nim naprawdę dynamicznie pokonywać zakręty, a zaawansowani kierowcy potrafią nawet prowokować lekką nadsterowność przy niskich prędkościach (chociaż naturalnie "trójka" nie ma takiej skłonności),
- klimat w kabinie: chociaż tu i ówdzie można znaleźć tanie plastiki, to estetyka kabin obu samochodów jest naszym zdaniem bardzo wysoka, podobnie jak ergonomia miejsca kierowcy. Kokpity są wręcz minimalistyczne, a instrumenty przemyślane. Tutaj dajemy remis, z lekkim wskazaniem na modniej narysowany kokpit SUV-a.
I tak dobrnęliśmy do końca materiału, po którego lekturze możesz być pewien (albo pewna), że wiesz już naprawdę dużo o napędzie nowej Mazdy CX-3. Jeżeli chcesz obejrzeć zdjęcia i poczytać o jej niuansach designerskich, zapraszamy do artykułu z premiery Mazdy CX-3 na targach w Los Angeles. A może wolisz poznać nową Mazdę 6 zaprezentowaną w Genewie w marcu 2018 roku?
Uzupełnienie: tutaj zobaczysz informacje o najświeższym liftingu Mazdy CX-3 i nowym dieslu 1.8 Skyactiv-D!
Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Mazda.