Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Mazda CX-3 odkrywa swoje tajemnice! Poznaj dane techniczne, wymiary Mazdy i parametry silników benzynowych Skyactiv-G (nadal mają soczyste dwa litry bez turbodoładowania) oraz najnowszego diesla 1.5 Skyactiv-D. Jeżeli jesteś fanem Mazdy albo po prostu lubisz wiedzieć co nowego w technice, nie będziesz się nudzić!

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Zobacz, o czym za moment przeczytasz:

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 150 KM AWD

A może diesel - oszczędny silnik 1.5 Skyactiv-D?

Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD

Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM AWD

Skrzynie biegów i porównanie z Mazdą 3

Nie tak dawno w obszernej galerii pokazaliśmy nową Mazdę CX-3 chyba z każdej możliwej strony. Jednak wtedy, kiedy pisaliśmy materiał, Mazda trzymała jeszcze wszelkie dane techniczne w tajemnicy.

Teraz to się właśnie zmieniło i oto mamy dla Was solidną porcję informacji o małym SUV-ie Mazdy, który nie dość, że wygląda zjawiskowo, to jeszcze ma pod maską duży, niedoładowany silnik benzynowy 2.0 Skyactiv-G.

Naprawdę!

Benzynowa Mazda CX-3 nie ma turbiny! Ma ją za to nowy, półtoralitrowy diesel 1.5 Skyactiv-D. Zapraszamy do lektury, a naprawdę są to ciekawe jednostki napędowe i już oglądając ich parametry trudno się nudzić.

Mazda CX-3 - silniki benzynowe 2.0 Skyactiv-G

Dwulitrowe silniki benzynowe nowej Mazdy CX-3 pochodzą z tej samej rodziny Skyactiv-G, co jednostki znane z samochodów Mazda 3, Mazda 6 i Mazda CX-5.

Jednak - i to jest dobra wiadomość - Mazda w międzyczasie solidnie nad nimi popracowała. W efekcie poprawiła się elastyczność. Silniki 2.0 Skyactiv-G stosowane wcześniej w Mazdach osiągały maksymalny "ciąg" przy wysokich obrotach: maksymalny moment obrotowy o imponującej wartości 210 Nm pojawiał się dopiero przy 4000 obrotów na minutę i to niezależnie od mocy silnika (120, 145 lub 165 KM). Tymczasem w silniku 2.0 Skyactiv-G nowej Mazdy CX-3 moment obrotowy co prawda trochę obniżono (do 204 Nm) ale za to pojawia się on już przy 2800 obrotach na minutę. 

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Dla kierowcy oznacza to tyle, że nowa Mazda CX-3 z silnikiem 2.0 Skyactiv-G będzie miała lepszy "ciąg" na niskich obrotach, niż jej starsze "koleżanki" Mazda 3, Mazda 6 i Mazda CX-5.

Po części jest to zapewne efektem dopracowania silnika, a po części koniecznością dostosowania go do zabudowy w nadwoziu kompaktowego SUV-a. Na przykład kolektor wydechowy, którego kształt pełni bardzo ważną rolę w silniku o tak wysokim stopniu sprężania (14:1), ma w Maździe CX-3 rury o mniejszej średnicy, a jego rozgałęziony odcinek jest krótszy.

Mazda CX-3 - najciekawsze cechy silnika 2.0 Skyactiv-G

Najważniejszymi dla nas, kierowców, cechami silników benzynowych 2.0 Skyactiv-G z nowej Mazdy CX 3 są: duża pojemność skokowa, brak turbodoładowania i bardzo wysoki stopień sprężania.

Ta udana rodzina silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny znana jest z niskiego spalania i bezproblemowej eksploatacji mimo zastosowania wielu nowoczesnych rozwiązań. Oto najważniejsze cechy napędu Skyactiv-G nowej Mazdy CX-3:

  • dwie wersje mocy (120 KM do wersji z napędem na przednie koła i 150 KM do Mazdy CX-3 z napędem 4x4) dostarczające momentu obrotowego 204 NM i spełniające normę czystości spalin Euro 6;
  • Mazda pokazuje, że nie trzeba podążać za trendem downsizingu, czyli malutkich, turbodoładowanych silników o bardzo wysokim stopniu wysilenia, aby zapewnić dobrą dynamikę i niskie spalanie;
  • więcej dynamiki na niskich i średnich obrotach;
  • oszczędne spalanie, możliwe do osiągnięcia w realnych warunkach, a nie tylko widywane na papierze w danych katalogowych;
  • niska masa silnika, zredukowane tarcie wewnętrzne;
  • bardziej kompaktowy kolektor wydechowy o układzie 4-2-1 (cztery w dwa w jeden, czyli rury prowadzące spaliny z czterech cylindrów najpierw zbiegają się w dwie, a dopiero potem w jedną rurę wydechową) zapobiega spalaniu detonacyjnemu i wibracjom silnika;
  • podwójna sekwencyjna regulacja faz rozrządu (płynna zmiana ustawienia wałka rozrządu po stronie ssącej i wydechowej) poprawia ekonomikę i dynamikę, szczególnie przy niskich obrotach;
  • silniki standardowo wyposażone w system i-stop;
  • w wersji AWD (4x4) system i-eloop pozwala odzyskać część energii traconej podczas hamowania.

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD - dane techniczne

Silnik benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący, z bezpośrednim wtryskiem benzyny i czterema zaworami na cylinder, zmienne fazy rozrządu po stronie ssącej i wydechowej, stopień sprężania 14:1; pojemność skokowa: 1998 cm3; moc maksymalna: 120 KM przy 6000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 204 Nm przy 2800 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT (sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive). 

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD - osiągi i spalanie

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,0 s (aut: 9,9 s); prędkość maksymalna: 192 km/h (aut: 187 km/h); spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 7,4/4,9/5,9 l/100 km (aut: 7,3/4,9/5,8 l/100 km); emisja dwutlenku węgla: 137 g/km (aut: 136 g/km); norma czystości spalin: EURO 6; zalecane paliwo: Pb 95.

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD - wymiary, masy i pojemności

Długość: 4275 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2049/1765 mm; wysokość: 1535 mm; rozstaw osi: 2570 mm; masa własna: 1155 kg (aut: 1195 kg); ładowność: 535 kg; pojemność zbiornika paliwa: 48 l; pojemność bagażnika: 350-1260 l.

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 120 KM 2WD - zawieszenie

Z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z przodu wentylowane. Standardowe koła i ogumienie: 215/60 R16 lub 215/50 R18. Średnica zawracania między ścianami: 10,6 m.

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 150 KM AWD - dane techniczne

Silnik benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący, z bezpośrednim wtryskiem benzyny i czterema zaworami na cylinder, zmienne fazy rozrządu po stronie ssącej i wydechowej, stopień sprężania 14:1; pojemność skokowa: 1998 cm3; moc maksymalna: 150 KM przy 6000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 204 Nm przy 2800 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT (sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive); napęd na cztery koła (stały napęd na przód, napęd tylnej osi dołączany elektronicznie w zależności od warunków jazdy za pośrednictwem sprzęgła). 

Mazda CX-3 AWD 2.0 Skyactiv-G 150 KM - osiągi i spalanie

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s (aut: 9,6 s); prędkość maksymalna: 200 km/h (aut: 195 km/h); spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 8,1/5,5/6,4 l/100 km (aut: 7,8/5,5/6,3 l/100 km); emisja dwutlenku węgla: 150 g/km (aut: 146 g/km); norma czystości spalin: EURO 6; zalecane paliwo: Pb 95.

Mazda CX-3 AWD 2.0 Skyactiv-G 150 KM - wymiary, masy i pojemności

Długość: 4275 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2049/1765 mm; wysokość: 1535 mm; rozstaw osi: 2570 mm; masa własna: 1235 kg (aut: 1265 kg); ładowność: 525 kg (aut. 520 kg); pojemność zbiornika paliwa: 44 l; pojemność bagażnika: 350-1260 l.

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 150 KM AWD - zawieszenie

Z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z przodu wentylowane. Standardowe koła i ogumienie: 215/60 R16 lub 215/50 R18. Średnica zawracania między ścianami: 10,6 m.

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Skoro już znasz parametry silników benzynowych nowej Mazdy CX-3 2.0 Skyactiv-G, to pora na deser, czyli najnowszego, małego diesla Mazdy. Chociaż nie ma on podwójnego turbodoładowania jak większy brat o pojemności 2,2 litra, to jednostka 1.5 Skyactiv-D dzięki swoim parametrom ma szansę mocno namieszać na rynku oszczędnych aut. Zapraszamy do zapoznania się z jej najciekawszymi cechami!

Mazda CX-3 diesel - silnik 1.5 Skyactiv-D

Nowy diesel Mazdy ma pojemność 1499 cm3. Konstruktorzy wykorzystali więc każdy dostępny centymetr sześcienny w klasie pojemności do 1,5 litra, co dowodzi, jak przywiązana do pojemności skokowej jest Mazda. Niestety, w przypadku diesla nie ma co liczyć na dobre osiągi bez turbodoładowania, dlatego najnowszy diesel Mazdy CX-3 to silnik turbo z jedną sprężarką.

A może - zanim przejdziesz dalej - chcesz sprawdzić historię swojego samochodu lub auta z ogłoszenia? Podaj VIN:

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Silnik samochodu Mazda CX-3 diesel 1.5 Skyactiv-D ma podobny (ale nie identyczny) stopień sprężania, jak w jednostkach napędowych, montowanych w najnowszej generacji modelu Mazda 6. Wynosi on 14,8:1 i jak na tak mały silnik wysokoprężny jest wyjątkowo niski. To pozwala ograniczyć opory pracy silnika i mechaniczne obciążenie jego elementów. 

W pogodzeniu wysokich osiągów z niskim spalaniem pomaga kompaktowa turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownicy gazów spalinowych, która została dostrojona przede wszystkim z myślą o jeździe miejskiej, kiedy silnik z jednej strony musi startować z niskich obrotów, a z drugiej - dość szybko nabiera obrotów na niskich biegach. 

Mazda CX-3 diesel 1.5 Skyactiv-D - najważniejsze cechy napędu

W porównaniu z Mazdą 2, gdzie też znajdziemy nowego diesla, motor 1.5 Skyactiv-D z Mazdy CX 3 osiąga wyższy moment obrotowy, wynoszący 270 Nm. To pozwala osiągać satysfakcjonujące przyspieszenia bez potrzeby redukowania biegu. Inżynierowie Mazdy włożyli także dużo pracy w takie sterowanie silnikiem, aby jego praca była maksymalnie cicha.

  • 105 KM mocy maksymalnej i moment obrotowy 270 Nm;
  • stopień sprężania 14,8:1 czyli jeden z najniższych na rynku w tej klasie pojemności silnika;
  • elektromagnetyczne wtryskiwacze o wysokim rozproszeniu strumienia paliwa dla niskiego spalania i cichej pracy silnika;
  • komora spalania wyposażona w specjalny profil, zapobiegający schładzaniu gazów spalinowych;
  • układ chłodzenia zaprojektowano tak, aby maksymalnie skracał fazę rozgrzewania zimnego silnika;
  • kompaktowa, pojedyncza turbosprężarka o zmiennej geometrii kierownicy gazów spalinowych z czujnikiem prędkości obrotowej;
  • chłodzony wodą intercooler zintegrowany z kolektorem ssącym o lekkiej konstrukcji poprawia reakcję na dodanie gazu;
  • standardowo wyposażony w system i-stop.

Nowy, półtoralitrowy turbodiesel wreszcie uniezależnia Mazdę od zewnętrznych dostawców w klasie średniolitrażowych silników wysokoprężnych - dawniej (ale nie w Mazdach opartych na platformie Skyactiv) korzystano z diesla koncernu PSA, który montowano na przykład w takiej Maździe 3 1.6 diesel z 2005 roku. A teraz pora na dane techniczne najnowszego silnika:

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD - dane techniczne

Silnik wysokoprężny (diesel), czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i czterema zaworami na cylinder, z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownicy gazów spalinowych, stopień sprężania 14,8:1; pojemność skokowa: 1499 cm3; moc maksymalna: 105 KM przy 4000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 270 Nm przy 1600-2500 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT. 

Mazda CX-3 diesel 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD - osiągi i spalanie

Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s; prędkość maksymalna: 177 km/h; spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 4,4/3,8/4,0 l/100 km; emisja dwutlenku węgla: 105 g/km; norma czystości spalin: EURO 6.

Mazda CX-3 diesel 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD - wymiary, masy i pojemności

Długość: 4275 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2049/1765 mm; wysokość: 1535 mm; rozstaw osi: 2570 mm; masa własna: 1200 kg; ładowność: 535 kg; pojemność zbiornika paliwa: 48 l; pojemność bagażnika: 350-1260 l.

Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM 2WD - zawieszenie

Z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z przodu wentylowane. Standardowe koła i ogumienie: 215/60 R16 lub 215/50 R18. Średnica zawracania między ścianami: 10,6 m.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na polisie OC i AC!

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM AWD - dane techniczne

Silnik wysokoprężny (diesel), czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i czterema zaworami na cylinder, z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownicy gazów spalinowych, stopień sprężania 14,8:1; pojemność skokowa: 1499 cm3; moc maksymalna: 105 KM przy 4000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 270 Nm przy 1600-2500 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT (sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive); napęd na cztery koła (stały napęd na przód, napęd tylnej osi dołączany elektronicznie w zależności od warunków jazdy za pośrednictwem sprzęgła). 

Mazda CX-3 AWD 1.5 Skyactiv-D 105 KM - osiągi i spalanie

Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s (aut: 11,9 s); prędkość maksymalna: 173 km/h (aut: 172 km/h); spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 4,9/4,6/4,7 l/100 km (aut: 5,6/4,9/5,2 l/100 km); emisja dwutlenku węgla: 123 g/km (aut: 136 g/km); norma czystości spalin: EURO 6.

Mazda CX-3 AWD 1.5 Skyactiv-D 105 KM - wymiary, masy i pojemności

Długość: 4275 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2049/1765 mm; wysokość: 1535 mm; rozstaw osi: 2570 mm; masa własna: 1275 kg (aut: 1295 kg); ładowność: 525 kg (aut: 520 kg); pojemność zbiornika paliwa: 44 l; pojemność bagażnika: 350-1260 l.

Mazda CX-3 1.5 Skyactiv-D 105 KM AWD - zawieszenie

Z przodu na kolumnach MacPhersona, z tyłu belka skrętna. Hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, z przodu wentylowane. Standardowe koła i ogumienie: 215/60 R16 lub 215/50 R18. Średnica zawracania między ścianami: 10,6 m.

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Skoro już wiesz wszystko o silnikach 2.0 Skyactiv-G i 1.5 Skyactiv-D nowej Mazdy CX-3, pora zająć się skrzyniami biegów. Bo chociaż w tym aucie montowane są dobrze znane skrzynie sześciobiegowe (manualne i automatyczne), to Mazda twierdzi, że niekoniecznie są one tak zupełnie zwyczajne.

Mazda CX-3 - manualna skrzynia biegów Skyactiv-MT

Skrzynie biegów Mazdy najnowszej generacji znane są przede wszystkim z precyzyjnego, sportowo twardego działania dźwigni zmiany biegów. Mazda się na tym zna, co najlepiej pokazuje Mazda MX-5 z dźwignią zmiany biegów, która pozwala przełączać przełożenia z precyzją dżojstika. To, czego kierowca nie musi wiedzieć, ale z czego korzysta na co dzień, uśmiechając się przy dodawaniu gazu, to niska masa skrzyni. Oto, co pisze o niej Mazda:

  • kompaktowa konstrukcja o niewielkiej masie i wymiarach;
  • architektura zoptymalizowana pod kątem sportowej precyzji zmiany biegów, inspirowanej roadsterem MX-5, znanym z precyzyjnej pracy dźwigni biegów;
  • dopracowane połączenie dźwigni ze skrzynią biegów;
  • krótki skok niewielkiej dźwigni biegów o zwiększonym kącie pochylenia dla wygody kierującego (w położeniu neutralnym gałka dźwigni znajduje się najwyżej, a opada po włączeniu biegu);
  • zminimalizowane tarcie wewnętrzne.

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Warto wiedzieć, że w zależności od mocy silnika i rodzaju napędu, Mazda stosuje różną filozofię zestopniowania manualnej skrzyni biegów. Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G z napędem na przednie koła ma na przykład mniejsze przełożenie przekładni głównej, co przekłada się na długie biegi, sprzyjające oszczędnej jeździe. Widać to w poniższej tabeli:

 

SKYACTIV-G 2.0 (120 KM)

SKYACTIV-G 2.0 (150 KM)

SKYACTIV-D 1.5 (105 PS)

Skrzynia biegów

6MT

6MT

6MT

Napęd

FWD

AWD

FWD / AWD

Przełożenia

Bieg 1.

3.363

3.363

3.700

Bieg 2.

1.947

1.947

1.947

Bieg 3.

1.300

1.300

1.300

Bieg 4.

1.029

1.029

0.916

Bieg 5.

0.837

0.837

0.717

Bieg 6.

0.680

0.680

0.580

Bieg wsteczny

3.385

3.385

3.724

Przekładnia główna

4.105

4.388

3.850 / 4.105

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Warto więc pamiętać o tym, że crossover Mazda CX-3 2.0 120 KM Skyactiv-G z napędem na przednie koła będzie miał mniej zadziorną naturę od wersji 150 KM i napędem AWD. Nie tylko dlatego, że słabszy silnik ma mniej do powiedzenia na wysokich obrotach, lecz także dlatego, że wersja 150-konna będzie pracowała na wyższych obrotach przy konkretnej prędkości.

Oczywiście trzeba też brać poprawkę na to, że Mazda CX 3 AWD będzie cięższa, ale wyższe przełożenia skrzyni potrafią sprawić, że samochód wydaje się bardziej dynamiczny, bo jego silnik swobodnie wchodzi na obroty, a nie, jak to się czasem mówi, "dusi się" w dolnych rejestrach obrotomierza.

Mazda CX-3 - automatyczna skrzynia biegów Skyactiv-Drive

Skrzynie automatyczne Mazdy CX 3, nazwane Skyactiv-Drive, którym marka przypisuje często niemal nadprzyrodzone właściwości, to tak naprawdę tradycyjne "automaty" z hydraulicznym sprzęgłem, tyle że o zoptymalizowanym sterowaniu i zwartej, kompaktowej budowie.

Znamy je z innych modeli marki, jak np. Mazda 6, Mazda CX-5. Według Mazdy, skrzynia ta, dzięki szybkim zmianom przełożeń, ma łączyć zalety skrzyni tradycyjnej i dwusprzęgłowej, jednocześnie zapewniając bardziej bezpośrednie wyczucie napędu, niż w skrzyniach CVT. 

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Efekty pracy inżynierów Mazdy są ciekawe, jednak nie zawsze zgodne z zapowiedziami. Wersje z "automatami" mają gorsze przyspieszenie od wersji manualnych z tym samym napędem i mocą silnika. I są to odczuwalne różnice.

Tego jednak można było się spodziewać, bo niewiele firm na świecie potrafi tak dopracować "automat" ze sprzęgłem hydraulicznym, żeby nie odbierał dynamiki podczas przyspieszania.

O tym, że jednak jest to możliwe, świadczą choćby najnowsze konstrukcje firmy ZF (montowane np. w crossoverach BMW serii X), które z powodzeniem konkurują pod względem dynamiki ze skrzyniami manualnymi i dwusprzęgłowymi (np. DSG z koncernu Volkswagena).

Dużo lepiej "automaty" Mazdy wypadają na tle skrzyni manualnej pod względem zużycia paliwa. Według danych producenta, skrzynia automatyczna Skyactiv-Drive potrafi obniżyć spalanie!

Ale - tu ciekawostka - dzieje się to jedynie w przypadku modeli benzynowych, bo Diesel Skyactiv-D z "automatem" pali więcej niż z manualną skrzynią biegów Skyactiv-MT. Poniżej prezentujemy tabelę z przełożeniami skrzyni automatycznej Mazdy Skyactiv-Drive:

 

SKYACTIV-G 2.0 (120 PS)

SKYACTIV-G 2.0 (150 PS)

SKYACTIV-D 1.5 (105 PS)

Skrzynia biegów

6AT

6AT

6AT

Napęd

FWD

AWD

AWD

Przełożenia

 

 

 

Bieg 1.

3.552

3.552

3.552

Bieg 2.

2.022

2.022

2.022

Bieg 3.

1.452

1.452

1.452

Bieg 4.

1.000

1.000

1.000

Bieg 5.

0.708

0.708

0.708

Bieg 6.

0.599

0.599

0.599

Bieg wsteczny

3.893

3.893

3.893

Przekładnia główna

4.325

4.325

4.056

Mazda CX-3 - silniki Skyactiv, dane techniczne, spalanie, wymiary

Co wybrać: Mazda CX 3 vs. Mazda 3

Na koniec poruszymy jeszcze temat, który może Cię zainteresować, jeżeli zastanawiasz się, który model mazdy wybrać. Jeżeli interesują Cię nasze rekomendacje w pojedynku Mazda 3 vs. CX 3 to zaraz dowiesz się, jakie są między nimi główne różnice i być może znajdziesz coś, co pozwoli Ci podjąć decyzję zgodną z Twoimi oczekiwaniami. Oto najważniejsze różnice oraz obszary gdzie tych różnic nie ma w rozgrywce Mazda CX 3 vs. Mazda 3:

  • ilość miejsca na tylnej kanapie: CX 3 trudno nazwać pełnoprawnym autem rodzinnym jeżeli z tyłu mają siedzieć dorośli, bo brakuje tam miejsca na nogi. Natomiast w "trójce" miejsca z tylu jest wystarczająco dużo jak na kompaktowy samochód klasy kompakt - w większości przypadków z tyłu swobodnie usiądą dorośli, chyba że kierowca będzie naprawdę wysoki,
  • ilość miejsca w bagażniku: 350-1260 l w CX 3 i 364-1263 l w "trójce" w wersji hatchback to praktycznie tyle samo, kufer SUV-a jest nieco mniej ustawny, za to załadunek łatwiejszy,
  • ceny wersji benzynowych o mocy 120 KM: Mazda CX 3 2.0 120 KM kosztuje w najtańszej wersji SkyGO 68 400 zł, podczas gdy cena Mazdy 3 2.0 120 KM to 74 900 zł (jest też tańszy silnik benzynowy 1.5 Skyactiv-G, ale nie ma co zawracać sobie nim głowy, jest za słaby jak na dynamiczny wizerunek tego samochodu, chyba że jeździmy po mieście do sklepu, wtedy będzie OK),
  • osiągi wersji benzynowych o mocy 120 KM: Mazda CX 3 2.0 120 KM przyspiesza do "setki" w 9 sekund, "trójka" z podobnym silnikiem potrzebuje na to 8,9 sekundy, czyli auta mają niemal identyczne przyspieszenie. Co ciekawe, prędkości maksymalne też są bardzo podobne: 192 vs. 195 km/h, co jest zaskakujące, bo SUV ma z reguły większą powierzchnię czołową i stawia powietrzu większy opór,
  • spalanie wersji benzynowych o mocy 120 KM: jeżeli założymy spalanie w mieście/poza miastem/średnie, to Mazda CX 3 2.0 Skyactiv-G zużyje katalogowo 7,4/4,9/5,9 l benzyny na 100 km, a Mazda 3 - 6,5/4,3/5,1. Wychodzi więc na to, że hatchback powinien być minimalnie oszczędniejszy, natomiast oba auta znane są z niskiego spalania, podobnie jak każda Mazda z silnikiem dwulitrowym Skyactiv-G,
  • wymiary nadwozi: zapewne najbardziej interesujące jest zestawienie długości tych samochodów. Mazda CX 3 ma długość 4275 mm i jest mniejsza od Mazdy 3, która mierzy 4465 mm. SUV jest węższy od hatchbacka tylko o trzy centymetry, szerokość to 1765 vs. 1795 mm. Parkować będzie łatwiej CX 3, tym bardziej, jeżeli weźmiesz pod uwagę jeszcze...
  • ...widoczność i poręczność: tutaj SUV góruje nad hatchbackiem. Mazda 3 zapewnia dobrą widoczność do przodu i na boki, ale z tyłu niewiele widać ze względu na niewielką powierzchnię tylnej szyby i szerokie słupki tylne. W CX 3 siedzi się wyżej, światła nadjeżdżających aut mniej świecą w oczy, widać dalej (nawet nad dachami innych aut), a parkowanie jest prostsze. Crossover CX 3 wydaje się znacznie poręczniejszy, a "trójka" bardziej zwarta, przyklejona do jezdni podczas zdecydowanych zmian kierunku jazdy,
  • przyjemność z prowadzenia: tutaj dajemy remis. SUV jest nadzwyczaj zwinny jak na podwyższone auto, prowadzi się lekko i precyzyjnie, ale o hatchbacku też nie powiemy złego słowa, można nim naprawdę dynamicznie pokonywać zakręty, a zaawansowani kierowcy potrafią nawet prowokować lekką nadsterowność przy niskich prędkościach (chociaż naturalnie "trójka" nie ma takiej skłonności),
  • klimat w kabinie: chociaż tu i ówdzie można znaleźć tanie plastiki, to estetyka kabin obu samochodów jest naszym zdaniem bardzo wysoka, podobnie jak ergonomia miejsca kierowcy. Kokpity są wręcz minimalistyczne, a instrumenty przemyślane. Tutaj dajemy remis, z lekkim wskazaniem na modniej narysowany kokpit SUV-a.

I tak dobrnęliśmy do końca materiału, po którego lekturze możesz być pewien (albo pewna), że wiesz już naprawdę dużo o napędzie nowej Mazdy CX-3. Jeżeli chcesz obejrzeć zdjęcia i poczytać o jej niuansach designerskich, zapraszamy do artykułu z premiery Mazdy CX-3 na targach w Los Angeles. A może wolisz poznać nową Mazdę 6 zaprezentowaną w Genewie w marcu 2018 roku?

Uzupełnienie: tutaj zobaczysz informacje o najświeższym liftingu Mazdy CX-3 i nowym dieslu 1.8 Skyactiv-D!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Mazda.

Autor: Michał Krasnodębski

fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 18 lat. Z radością tłumaczy język skomplikowanej techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.