9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Czy auta kompaktowe z silnikami bez turbo da się jeszcze kupić? Tak, ale tylko w przypadku jednej marki można liczyć na samochód o naprawdę dobrych osiągach - reszta to pojazdy o przeciętnej, skromnej lub bardzo skromnej dynamice. Jednak jeżeli komuś zależy przede wszystkim na prostocie i niezawodności, to być może będzie zadowolony z samochodu bez turbodoładowania.

Dawno nie mieliśmy tak różnorodnego zestawienia - od absolutnej taniości, poprzez dojrzalsze low-costy, do tego wolnossąca benzynowa dwulitrówka i hybryda. Ceny już widzisz, a za moment w telegraficznym skrócie dowiesz się, czy i które z tych aut z wolnossącymi silnikami benzynowymi ma dla Ciebie sens.

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Citroen C-Elysee z wolnossącym silnikiem 1.2 82 KM - od 41 990 zł

Ten samochód powstał na kanwie sukcesu Dacii Logan - Citroen zapragnął mieć swojego low-costa, więc go ma. Auto jest przestronne, natomiast specjalnej wygody na miejscu kierowcy nie należy się po nim spodziewać.

Znacznie lepiej jest w bagażniku, który dziwnym trafem ma niemal taką samą pojemność, jak w Dacii Logan i Fiacie Tipo sedan. Proste plastiki, spartańskie instrumenty podstawowych wersji - ten samochód taki ma być i asceza w kabinie nie stanowi tutaj wady.

A pod maską?

Tam czeka całkiem sympatyczny silnik, który całkiem nieźle ciągnie "z dołu", jednak w tym Citroenie napotyka na kłopot w postaci cięższego nadwozia (w C3, na którego płycie podłogowej skonstruowano C-Elysee, ma znacznie łatwiejsze zadanie). Stąd z elastyczności można korzystać głównie podczas spokojnej jazdy miejskiej, a na trasie trzeba wkręcać silnik wysoko, gdzie ogólnie mówiąc nie czuje się on najlepiej.

Ale jest to prosty motor, z pośrednim, wielopunktowym wtryskiem paliwa. Jeżeli szukasz takiej prostoty - tutaj ją znajdziesz i to w silniku z w miarę świeżej rodziny jednostek napędowych.

Citroen C-Elysee 1.2 82 KM - wymiary i masy:

  • Długość/szerokość/wysokość: 4419/1748/1466 mm
  • Rozstaw osi: 2652 mm
  • Pojemność bagażnika: 506 l,
  • Masa własna/ładowność: 980/490 kg

Citroen C-Elysee 1.2 82 KM - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa: 1199 cm3
  • Moc maksymalna: 82 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 117 Nm
  • Wtrysk paliwa: pośredni, wielopunktowy

Citroen C-Elysee 1.2 82 KM - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,1 s
  • Prędkość maksymalna: 168 km/h
  • Średnie spalanie (wg NEDC): 4,9 l/100 km

Tutaj skonfigurujesz Twojego Citroena C-Elysee.

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Dacia Logan z wolnossącym silnikiem 1.0 73 KM - cena od 29 900 zł

To jeden z najtańszych samochodów, jakie w ogóle można kupić. Cenę traktujcie folklorystycznie, bo żeby mieć czym się chłodzić w upały, trzeba będzie dopłacić do klimatyzacji. Przeciętny kierowca zapewne zażyczy sobie również innych dodatków - nawet podstawowe funkcje wymagają w tym samochodzie dopłaty. Ale - jest.

Wolnossący silnik benzynowy.

Ten samochód ma tak niedowymiarowany silnik, że kierowca czuje różnicę w osiągach, kiedy jedzie pod wiatr, zamiast z wiatrem. Zanim kupicie, przejedźcie się tym samochodem, żeby sprawdzić, czy zaakceptujecie takie przyspieszenia. Biorąc pod uwagę pakowność Logana i jego wielki bagażnik, osiągi z pełnym obciążeniem bagażem i pasażerami będą dramatycznie słabe.

Ale Logan ma też swoje zalety. Jedną z nich jest bezkompromisowo komfortowe, bujające zawieszenie, które nie chroni przed bujaniem karoserii na zakrętach, ale za to przynosi spokój na kiepskich drogach.

Uwierzcie mi, że kiedyś każdy potrzebuje trochę spokoju, bez wstrząsów i podskakiwania na wszystkim (np. torach tramwajowych) i wtedy ten samochód naprawdę można polubić.

Dacia Logan 1.0 - wymiary i masy (sedan):

  • Długość/szerokość/wysokość: 4358/1733/1517 mm
  • Rozstaw osi: 2634 mm
  • Pojemność bagażnika: 510 l,
  • Masa własna/ładowność: 1533 kg

Dacia Logan 1.0 - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa: 1000 cm3
  • Moc maksymalna: 73 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 97 Nm
  • Wtrysk paliwa: pośredni, wielopunktowy

Dacia Logan 1.0 - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,2 s
  • Prędkość maksymalna: 158 km/h
  • Średnie spalanie (wg NEDC): 5,2 l/100 km

Tutaj skonfigurujesz swoją Dacię Logan.

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Fiat Tipo z wolnossącym silnikiem 1.4 95 KM - cena od 48 100 zł

Fiatowi od zawsze najlepiej wychodziło projektowanie i produkcja niedrogich, przestronnych i praktycznych samochodów. Uno, Panda - takie rzeczy Fiatowi wychodzą najlepiej. Koncern próbował kiedyś podnieść poprzeczkę cenową i wyposażeniową - powstało wtedy Stilo, a potem nowa Croma - jednak ten ruch nie okazał się owocny.

Obecne Tipo to coś zupełnie innego niż jego protoplasta sprzed lat. To kompaktowy samochód z segmentu low-cost, czyli pojazd pojemny i bardzo praktyczny, w którym zaoszczędzono na czym się da. I w przypadku Fiata Tipo zrobiono to tak, że poza plastikami w kabinie nie czuje się tej taniości, jeżdżąc samochodem.

Ma on przyzwoicie komfortowe resorowanie, do którego dopasowano odpowiednią charakterystykę układu kierowniczego. W kabinie jest bardzo dużo miejsca jak na cenę samochodu, podobnie pakowny jest bagażnik.

A silnik?

To bardzo prosty napęd, który jednak od lat znany jest z tego, że niechętnie wkręca się na obroty i dynamika samochodu jest bardzo ograniczona. Wybierajcie Fiata Tipo z silnikiem 1.4 bez turbo, jeżeli naprawdę musicie. W każdym innym przypadku bierzcie silnik z turbodoładowaniem.

Fiat Tipo 1.4 - wymiary i masy (sedan):

  • Długość/szerokość/wysokość: 4532/1795/1497 mm
  • Rozstaw osi: 2636 mm
  • Pojemność bagażnika: 520 l,
  • Masa własna/ładowność: 1150/500 kg

Fiat Tipo 1.4 - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa: 1368 cm3
  • Moc maksymalna: 95 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 127 Nm
  • Wtrysk paliwa: pośredni, wielopunktowy

Fiat Tipo 1.4 - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
  • Prędkość maksymalna: 185 km/h
  • Średnie spalanie (wg NEDC): 6,3 l/100 km

Tutaj skonfigurujesz Twojego Fiata Tipo.

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Hyundai i30 z wolnossącym silnikiem 1.4 100 KM - od 58 000 zł

Jak widzicie, w porównaniu z wcześniejszymi propozycjami cena Hundaia i30 w wersji hatchback jest już znacznie wyższa mimo że moc wcale nie zbytnio nie wzrosła w porównaniu z np. Fiatem Tipo.

Ale w przypadku koreańskiego auta będą to dobrze wydane pieniądze, bowiem mamy tu do czynienia z jednym z najlepiej dopracowanych kompaktów, jakie obecnie są w sprzedaży.

C-Elysee, Logan i Tipo mają już swoje lata, a i30 to praktycznie nowy model. Bardzo udany model. Komfortowy, wygodny, przyjemnie wykończony, dobrze wyciszony, z bogatym wyposażeniem podstawowym w zakresie bezpieczeństwa jazdy, z opcjami często niedostępnymi w niskokosztowych sedanach.

A jak spisuje się stukonny napęd?

Bardzo skromnie. Bardzo. Szczerze mówiąc, trudno byłoby mi się zmotywować do wydania takiej kwoty pieniędzy na samochód o tak podstawowych osiągach. Podczas wyprzedzania na trasie z kompletem pasażerów na pokładzie trzeba się nauczyć odruchów kierowców starych autobusów Autosan, które powyżej 70 km/h przyspieszały dopiero na zjazdach. :)

Do dojazdów na zakupy, dla kogoś, kto nie darzy swojego samochodu zbyt wybujałym uczuciem i nie oczekuje wzajemności, ten napęd może wystarczyć. Z pewnością jest znacznie prostszy od swojego turbodoładowanego odpowiednika, ale na autostradę już się niespecjalnie nadaje.

Hyundai daje na swoje auta 5 lat gwarancji.

Hyundai i30 1.4 100 KM - wymiary i masy (hatchback):

  • Długość/szerokość/wysokość: 4340/1795/1755 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm
  • Pojemność bagażnika: 395 l,
  • Masa własna/ładowność: 1185/575 kg

Hyundai i30 1.4 100 KM - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa: 1368 cm3
  • Moc maksymalna: 100 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 134 Nm
  • Wtrysk paliwa: pośredni, wielopunktowy

Hyundai i30 1.4 100 KM - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s
  • Prędkość maksymalna: 183 km/h
  • Średnie spalanie (wg WLTP): 6,4 l/100 km

Skonfiguruj Twojego Hyundaia i30.

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Kia Ceed z wolnossącym silnikiem 1.4 100 KM - od 61 990 zł

Oto techniczny klon Hyundaia i30 w innej oprawie graficznej - czyli Kia Ceed najnowszej generacji. Producent wreszcie zdecydował się na normalne pisanie nazwy auta - wcześniej trzeba było pisać "cee’d" zawsze z małej litery.

To jednak nie ma żadnego znaczenia - podobnie jak w przypadku Hyundaia, mamy tu do czynienia z dojrzałym i dopracowanym samochodem, który pod wieloma względami plasuje się w czołówce klasy kompaktowej.

Wysoki komfort resorowania, wyważony układ kierowniczy, dobrze wyciszone szumy powietrza i hałas opon podczas jazdy, proste w obsłudze instrumenty w ergonomicznym kokpicie - zalet można znaleźć jeszcze więcej, dodając do nich siedmioletnią gwarancję.

O silniku - podobnie jak w Hyundaiu - trudno powiedzieć ciepłe słowo. Sam silnik jest udany, ale nie nadaje się do napędzania tak ciężkiego samochodu. Pół biedy, jeżeli będziesz jeździć w pojedynkę i tylko na zakupy. Na dłuższe trasy zdecydowanie wybierz mocniejszy motor - i będzie to już tylko turbo.

Kia Ceed 1.4 100 KM - wymiary i masy (hatchback):

  • Długość/szerokość/wysokość: 4310/1800/1447 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm
  • Pojemność bagażnika: 395 l,
  • Masa własna/ładowność: 1185/575 kg

Kia Ceed 1.4 100 KM - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa: 1368 cm3
  • Moc maksymalna: 100 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 134 Nm
  • Wtrysk paliwa: pośredni, wielopunktowy

Kia Ceed 1.4 100 KM - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s
  • Prędkość maksymalna: 183 km/h
  • Średnie spalanie (wg NEDC): 6,4 l/100 km

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Mazda 3 z wolnossącym silnikiem 2.0 120 KM - od 74 900 zł

Chociaż kolejna generacja Mazdy 3 jest już w drodze, to ma tak wywindowane ceny, że warto skorzystać z oferty schodzącego z rynku modelu. To jedyny pojazd w tym zestawieniu, który mogę z czystym sumieniem polecić (prawie) każdemu ze względu na wystarczające osiągi.

Jedyne, z czym trzeba się liczyć, to moim zdaniem niepotrzebnie aż tak twarde resorowanie, wyraźnie sztywniejsze niż w np. Maździe 6, a już z pewnością słabiej filtrujące niedoskonałości jezdni niż w Hyundaiu i30.

Po za tym - sama radość: wyważony układ kierowniczy, stabilne prowadzenie, auto lubi zakręty, kokpit swoją estetyką ciągnie w stronę klasy premium. Auto stabilnie utrzymuje wartość - kilkuletnie "trójki" kosztują tyle co używane Mazdy 6 z tego samego rocznika.

Silnik?

Dwa litry, bardzo wysoki stopień sprężania, wysoki jak na silnik wolnossący moment obrotowy, długie przełożenia skrzyni biegów. Wysilenie - stosunek mocy do pojemności - jak w silnikach sprzed trzydziestu lat!

Gdyby skrzynia była krótsza, dynamika byłaby jeszcze lepsza, ale spalanie pewnie by wzrosło - a tak jest naprawdę bardzo niskie jak na dwa litry, pijące benzynę.

Na szczęście to nie jest ostatnia Mazda, którą kupicie z tym silnikiem - w nowej "trójce" także będzie on dostępny.

Mazda 3 2.0 120 KM - wymiary i masy (hatchback):

  • Długość/szerokość/wysokość: 4465/1795/1450 mm
  • Rozstaw osi: 2700 mm
  • Pojemność bagażnika: 364 l,
  • Masa własna/ładowność: 1205/610 kg

Mazda 3 2.0 120 KM - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa: 1998 cm3
  • Moc maksymalna: 120 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 210 Nm
  • Wtrysk paliwa: bezpośredni

Mazda 3 2.0 120 KM - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s
  • Prędkość maksymalna: 195 km/h
  • Średnie spalanie (wg NEDC): 5,1 l/100 km

Skonfiguruj Twoją Mazdę 3!

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Peugeot 301 z wolnossącym silnikiem 1.2 82 KM - od 42 500 zł

Ten pakowny sedan to bliźniak Citroena C-Elysee, ubrany w nieco inną karoserię. Bliżej mu zdecydowanie do Fiata Tipo niż do Dacii Logan, jeżeli przyjrzymy się wyposażeniu, natomiast oferta silnikowa jest w przypadku Peugeota uboga - jeden silnik benzynowy i jeden diesel.

Na szczęście silnik benzynowy jest pozbawiony turbiny i w ten sposób Peugeot 301 znalazł się jeszcze w naszym coraz bardziej ekskluzywnym zestawieniu - bo z roku na rok liczba dostępnych w salonach nowych samochodów z silnikami bez turbo topnieje.

Tak, jak w przypadku bliźniaczego sedana Citroena, także w Peugeocie trzycylindrowy silniczek podczas spokojnej miejskiej jazdy przyzwoicie się zbiera z niskich obrotów, ale kiedy wymagamy od niego dynamiki, trzeba go kręcić wysoko, gdzie ma niewiele do powiedzenia.

Peugeot 301 1.2 82 KM - wymiary i masy:

  • Długość/szerokość/wysokość: 4445/1748/1466 mm
  • Rozstaw osi: 2652 mm
  • Pojemność bagażnika: 506 l,
  • Masa własna/ładowność: 980/480 kg

Peugeot 301 1.2 82 KM - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa: 1199 cm3
  • Moc maksymalna: 82 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 118 Nm
  • Wtrysk paliwa: pośredni, wielopunktowy

Peugeot 301 1.2 82 KM - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s
  • Prędkość maksymalna: 168 km/h
  • Średnie spalanie (wg NEDC): 4,9 l/100 km

Skonfiguruj Twojego Peugeota 301!

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na ubezpieczeniu Twojego samochodu OC i AC!

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Subaru Impreza z wolnossącym silnikiem 1.6 AWD 114 KM - od 81 800 zł

Ten samochód to w naszym zestawieniu prawdziwy oryginał. W specyfikacji w podanej cenie oferowanej na polskim rynku Impreza ma automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów oraz napęd na cztery koła!

To niesłusznie zapomniane przez media motoryzacyjne auto, mimo wysokiej ceny, wcale nie jest takie drogie jeżeli weźmiemy pod uwagę, iż w swojej klasie mocy jest jedynym dostępnym kompaktem z napędem 4x4.

Auto powstało na nowej, globalnej platformie Subaru i ma dzielić z poprzednią generacją Imprezy zaledwie pięć procent części. Wydłużono rozstaw osi, a resorowanie jest jeszcze bardziej nastawione na komfort niż w poprzedniej generacji modelu.

Auto zyskało też bardziej "europejskie" rysy.

Silnik to czterocylindrowy bokser, czyli dwa cylindry ułożone są na płasko po lewej stronie auta, a kolejne dwa po jego stronie prawej. Zaletą takiego rozwiązania jest obniżenie środka ciężkości, co ma pozytywny wpływ na stabilność jazdy, a także znakomite wyważenie silnika, którego praca pozbawiona jest drgań typowych dla silników czterocylindrowych.

Moc nie jest wysoka, a do tego jej część pożerają napęd na cztery koła oraz skrzynia bezstopniowa (automat CVT). Może na papierze Impreza osiąga "setkę" w 12 sekund, ale subiektywnie odczuwana dynamika tego samochodu jest bardzo słaba.

Plus jest taki, że kupując Subaru Imprezę 1.6 nie musicie się martwić o to, że sąsiad kupi sobie mocniejszą wersję - ten silnik to jedyna wersja, dostępna w Polsce. Taka sytuacja.

Subaru Impreza 1.6 114 KM AWD - wymiary i masy:

  • Długość/szerokość/wysokość: 4460/1775/1480 mm
  • Rozstaw osi: 2670 mm
  • Pojemność bagażnika: 385 l,
  • Masa własna/ładowność: 1360/560 kg

Subaru Impreza 1.6 114 KM AWD - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa: 1600 cm3
  • Moc maksymalna: 114 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 150 Nm
  • Wtrysk paliwa: pośredni, wielopunktowy

Subaru Impreza 1.6 114 KM AWD - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Średnie spalanie (wg NEDC): 6,5 l/100 km

Zobacz Subaru Imprezę na stronie importera.

9 nowych kompaktów z benzynowymi silnikami bez turbo - co kupić?

Toyota Auris Hybrid z wolnossącym silnikiem spalinowym oraz napędem elektrycznym o łącznej mocy systemowej 136 KM - od 84 400 zł

Z Toyotą w testach jest jeden problem: ta wspaniała japońska marka, przywiązująca znaczną wagę do etyki pracy i ekologii produkcji, robi od lat samochody ponadprzeciętnie niezawodne, ale nie wybitne.

To nie dlatego że nie potrafi i ktoś, kto tak sądzi jest szalony - po prostu jej model marketingowy zakłada produkcję samochodów dla każdego, takich, aby za wszelką cenę uniknąć jakichkolwiek kontrowersji.

I ten plan działa od dziesięcioleci.

Dlatego wybrałem dla Was taki model, który jest wybitny w swojej klasie. Hybrydowej klasie. Chociaż Aurisa można kupić z wolnossącymi silnikami 1.3/99 KM (od 64 900 zł) i 1.6/132 KM (od 68 400 zł) to właśnie hybryda jest tym, co Toyocie wyszło najlepiej.

Auris sam w sobie jest sympatycznym samochodem z nie do końca komfortowym resorowaniem, a przed zakupem trzeba się dobrze przymierzyć do miejsca kierowcy - pozycja za kierownicą nie każdemu pasuje i dotyczy to także wygody, jaką oferuje fotel.

Jak na taką cenę kabina ma trochę za tanie plastiki, ale na tym wady się kończą - Auris ma ciekawy kokpit, którego obsługa jest intuicyjnie prosta. Producent daje na auto trzy lata gwarancji, a serwis jest dobrze przygotowany do obsługi napędu hybrydowego.

No właśnie, jak ten napęd się spisuje?

Jeżeli tylko nie masz natury rajdowca, to bardzo dobrze. Układ przekładni symuluje działanie bezstopniowej skrzyni biegów. Po ruszeniu z miejsca, podczas przyspieszania, silnik utrzymuje niemal stałe obroty, zależne głównie od położenia pedału gazu, a nie od prędkości jazdy.

Pod maską pracuje sprawdzony, nieskomplikowany, wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1.8 i mocy 99 KM. Tak niewielkie wysilenie wróży mu długowieczność - i mimo znacznej popularności tego zespołu napędowego (bliźniaczy montuje lub montowało się w Priusach) nikt nie słyszał o czymś takim jak konieczność remontu silnika w hybrydowym Aurisie.

Auris Hybrid jest nieprzyzwoicie niezawodnym samochodem - nie ma sprzęgła, koła dwumasowego, typowej skrzyni biegów, nawet paska napędu osprzętu silnika i typowego alternatora. Napędzana elektrycznie klimatyzacja potrafi pracować przy wyłączonym silniku - tego nie potrafi żaden układ start/stop w samochodach typowo spalinowych.

No i najważniejsze - spalanie.

W mieście benzynowy Auris Hybrid pali w mieście tyle, co diesel. Bez klekotu, bez filtra cząstek stałych, bez turbodoładowania, bez problemów z układem EGR, bez nadmiernego zużycia oleju, bez…

…uwierzcie, hybrydowa Toyota Auris to naprawdę bezproblemowe auto, tanie w eksploatacji, a baterie w najstarszych Priusach, jeżdżących w polskich firmach taksówkowych, mają po kilkanaście lat i działają bez zarzutu.

Toyota Auris Hybrid - wymiary i masy (hatchback):

  • Długość/szerokość/wysokość: 4330/1760/1475 mm
  • Rozstaw osi: 2600 mm
  • Pojemność bagażnika: 360 l,
  • Masa własna/ładowność: 1310/505 kg

Toyota Auris Hybrid - dane techniczne:

  • Pojemność skokowa silnika spalinowego: 1798 cm3
  • Moc maksymalna silnika spalinowego: 99 KM
  • Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego: 142 Nm
  • Wtrysk paliwa: pośredni, wielopunktowy
  • Moc maksymalna silnika elektrycznego: 80 KM
  • Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego: 207 Nm
  • Maksymalna moc systemowa napędu hybrydowego (moc silnika spalinowego plus maksymalna moc akumulatora): 136 KM

Toyota Auris Hybrid - osiągi i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
  • Prędkość maksymalna: 175 km/h
  • Średnie spalanie (wg NEDC): 3,5 l/100 km

Skonfiguruj Twoją Toyotę Auris.

Czas na podsumowanie

Co ja bym wybrał, gdybym miał nieograniczony budżet i uparł się na silnik bez turbodoładowania? Albo Mazdę 3, albo Toyotę Auris w hybrydzie. Każde z tych aut jest na swój sposób wybitne w jakiejś dziedzinie.

Na najtańszy silnik w Hyundaiu i30 i Kii Ceed chyba bym się nie zdecydował, bo to marnowanie potencjału układu jezdnego tych samochodów. One naprawdę mogą znacznie, znacznie więcej i z szacunku dla inżynierów wypada wybrać silnik turbo.

Dacia, Citroen/Peugeot, Fiat?

Logan jest najbardziej tanim w odbiorze z tych samochodów. C-Elysee i 301 mają jednak za mały silnik, a Fiat wydaje się z tej trójki najprzyjemniejszym wyborem. Co nie zmienia faktu, że jak ktoś ma ograniczony budżet i zwyczajnie na droższe auto go nie stać, to poza słabymi osiągami nie widzę przeszkód, żeby kupić sobie Dacię Logan, z dopłatą za klimatyzację.

W razie pytań lub wątpliwości - serdecznie zapraszamy na naszą grupę na Facebooku "Jakie Auto Kupić - doradzamy", przyjmiemy każde pytanie o nowe lub używane auto, jego wady, zalety i typowe usterki, doradzimy co wybrać :)

Zapraszamy też do komentowania, a tutaj znajdziecie nasze inne zestawienia nowych samochodów:

10 nowych samochodów za około 60 tys. zł

10 nowych aut z klimatyzacją od 36 200 zł do 43 900 zł

Nowe samochody z klimatyzacją do 50 tys. zł

Do następnego silnika bez turbo :)

Zdjęcia: materiały producentów.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 19 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE
Ładuję komentarze...