Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Pierwszy Ford Focus był autem tak wyprzedzającym swoją epokę, że najlepsza sprzedaż rozpoczęła się dopiero kilka lat po debiucie tego samochodu. Klienci musieli dojrzeć do koncepcji tego auta. Teraz, dwadzieścia lat później, Ford dojrzał do tego, żeby stworzyć równie bezkompromisowy projekt. I zaraz zobaczysz, co z tego wyszło!

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

...a potem jeszcze więcej:

Ale najpierw będzie moja krótka opowieść wprowadzająca. O czym opowiem? Oczywiście - o fokusie na Focusa :)

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

20 lat Focusa w telegraficznym skrócie

Ford sprzedał 7 milionów Focusów w Europie i 16 milionów na całym świecie - tylu klientów nie może się mylić. Gdybym miał wyrazić własne zdanie, to powiedziałbym, że pierwszy Focus był rzeczywiście rewolucyjnym autem.

Wspaniała ergonomia dzięki podwyższonej pozycji siedzącej, ponadprzeciętna wygoda jazdy w przestronnej kabinie, proste w obsłudze instrumenty i świetny komfort resorowania.

Druga generacja to dla mnie czas zastoju - znacznie mniej odważna i wykazująca, co niebywałe w przypadku Forda, pewną słabość w stabilności jazdy.

Zanim przeczytasz więcej, zobacz inne nasze artykuły:

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Wada ta dotyczyła wszystkich samochodów opartych na podwoziu Focusa II, czyli także Volvo serii 40 i Mazdy 3 - chodzi o tendencję do nadsterowności przy hamowaniu.

Patrząc na styl karoserii i wykończenie kabiny Focusa II można odnieść wrażenie, że Ford jakby zastanawiał się, w którą stronę pójść. I pokazywał, że potrafi znacznie więcej, oferując fantastyczną wersję ST z pięciocylindrowym silnikiem od Volvo, która jeździła zupełnie inaczej od "zwykłego" Focusa.

Ale tamte lata Ford ma już za sobą.

Nadjechał Focus III. I rozpoczął nową erę. Trzecia generacja Forda Focusa znowu była absolutnie genialna jeżeli chodzi o połączenie stabilności jazdy z komfortem resorowania.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Bardzo dobrze wspominam ten samochód i jeżeli zastanawiacie się, czy warto go kupić z drugiej ręki, to serdecznie go polecam. To chyba najlepiej resorujące auto kompaktowe z pasywnym zawieszeniem (bez aktywnych amortyzatorów), jeżdżące w tamtym czasie po drogach Europy.

Z wrażeń zza kierownicy wersji 1.6 EcoBoost 150 KM pamiętam harmonię, ciszę i spokój. Przejazd przez tory tramwajowe, "tarka" przed światłami na skrzyżowaniu, nagłe zmiany kierunku jazdy, dohamowanie w zakręcie - tej "foki" nie sposób było wyprowadzić z równowagi. Mam do twórców tego samochodu ogromny szacunek.

A jakie atuty szykuje Ford Focus IV?

Ford twierdzi, że najnowszy Focus to najbardziej zaawansowany i przyjazny kierowcy samochód, jaki kiedykolwiek wyprodukowano pod tą nazwą. I zapewne - jak to w przypadku modelu kolejnej generacji - ma rację :)

Zaraz poznasz technologie, które mają zadecydować o wyjątkowości nowego Forda Focusa.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Ford Focus IV na nowej platformie C2

Najnowszy Ford Focus to pierwszy pojazd marki, zbudowany na nowej platformie C2. Projektanci, jak to zazwyczaj bywa przy zmianie płyty podłogowej, pracowali nad bezpieczeństwem biernym (czyli zminimalizowaniem skutków kolizji, której nie da się uniknąć), przestronnością i aerodynamiką.

Ford zaprojektował nowego Focusa "koncentrując się na człowieku" - efektem ma być połączenie ekspresyjnej formy z funkcjonalnością. Aby osiągnąć jak najlepszy efekt, projektanci sięgnęli po opinie klientów, pytając, za co najbardziej lubią swoje fordy.

Zebrali odpowiedzi, zamieszali, i…

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

…trudno odmówić im sukcesu, patrząc na karoserię nowego samochodu. Szczególnie od środkowego słupka do tyłu nowy Ford Focus wygląda bardzo oryginalnie.

Popatrz: przednie słupki przesunięto do tyłu tak, aby "celowały" w przednie koła. Z kolei tylne słupki znajdują się dokładnie nad tylnymi kołami.

W efekcie wydłużyła się maska silnika, a dzięki powiększeniu rozstawu osi o 53 milimetry przedział pasażerski również wizualnie wygląda na bardzo długi.

Przednie i tylne lampy maksymalnie oddalono od wzdłużnej osi symetrii nadwozia, aby optycznie poszerzyć sylwetkę samochodu.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na ubezpieczeniu Twojego samochodu OC i AC!

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Tylne lampy są teraz dzielone, pozwalając na poszerzenie otworu załadunkowego, a pomiędzy nimi widnieje dumny napis z nazwą modelu.

Platforma C2 wraz z nową strukturą nadwozia pozwoliły podnieść sztywność skrętną nadwozia o 20 procent w porównaniu z Focusem III. Sztywność punktów mocowania zawieszenia podniesiono aż o 50 procent.

Zastosowano także ciekawy patent, znany z Focusa RS: wtłoczono piankę w profile zamknięte. Rozprężająca się pianka po zastygnięciu tworzy dodatkowe statyczne naprężenia, które zwiększają lokalną sztywność o 10 procent.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Ford Focus: różnice optyczne między Vignale, ST-Line i Active

Żyjemy w czasach kultu indywidualizmu i każdy producent popularnych samochodów w końcu to zauważa, idąc na rękę swoim nabywcom. U Forda wygląda to tak:

  • Focus Vignale - szeroki dolny wlot powietrza, relingi dachowe z satynowanego aluminium, siatkowa kratka wlotu powietrza, opcjonalnie czterowarstwowy lakier Dark Mulberry, wykończenie kabiny z efektem drewna o gęstych słojach oraz skórzana tapicerka.
  • Focus ST-Line - większy spoiler dachowy, mniej szeroko rozsunięte przednie wloty powietrza, dolny spoiler ST-Line, wykończenie kabiny z włókna węglowego i czerwone przeszycia tapicerki.
  • Focus Active - podwyższony prześwit, szare osłony ochronne nadkoli i progów drzwiowych, płyty ochronne podwozia z przodu i z tyłu, srebrne nakładki progowe, inny pas przedni, teksturowane materiały w kabinie.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus - systemy wspomagające kierowcę

Jak na współczesne auto przystało, Ford Focus ma na pokładzie liczne systemy, wspierające kierowcę w czasie jazdy. Co istotne, są to systemy bezpieczeństwa czynnego, a więc takie, które mogą pomóc uniknąć kolizji. Nazwano je wspólnym mianem Ford Co-Pilot360. Wśród nich są:

  • Adaptacyjny tempomat (ACC), działający do prędkości 200 km/h z systemem stop&go
  • Rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości
  • Utrzymanie auta na pasie ruchu

Te trzy powyższe rozwiązania pozwalają odciążyć kierowcę nie tylko poprzez utrzymywanie stałego, bezpiecznego odstępu od poprzedzającego samochodu, lecz także wspierać odpowiednią pozycję nowego Forda Focusa na pasie ruchu.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nie jest to system do autonomicznej jazdy - jeżeli kierowca nie trzyma kierownicy, otrzyma wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia.

Kiedyś zapewne, kiedy ktoś to przeczyta, to uzna za archaizm moje nawoływanie do trzymania rąk na kierownicy i skupienie się na prowadzeniu samochodu, ale przy dzisiejszym poziomie techniki autonomiczne pojazdy powinny moim zdaniem jeździć po zamkniętych drogach jeszcze przez jakieś 10 lat, zanim wyjadą na drogi publiczne.

Już wiemy, że wyjadą znacznie wcześniej.

System stop&go pozwala tempomatowi doprowadzić do całkowitego zatrzymania Focusa, a intensywność hamowania może wynieść do 50 procent maksymalnej siły hamowania.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Kiedy auto z przodu ruszy przed upływem trzech sekund, nowy Ford Focus automatycznie ruszy. Jeżeli jednak zatrzymanie potrwa dłużej od trzech sekund, to kierowca musi nacisnąć przycisk na kierownicy lub pedał gazu, a auto ruszy i znowu podąży za pojazdem z przodu.

Zmiany objęły także oświetlenie Forda Focusa:

  • Nowe reflektory adaptacyjne z doświetlaniem zakrętów działającym w oparciu o obraz z kamery
  • Kierowanie światłem reflektorów w oparciu o znaki drogowe

Kamera "patrzy" do przodu i ma zasięg 65 metrów. Wnioski z tej obserwacji przekładane są na zmianę zasięgu i szerokości wiązki światła tak, aby np. doświetlić dojazd do zakrętu jeszcze zanim kierowca skręci kierownicę.

Dzięki odczytowi znaków, reflektory potrafią poszerzyć strumień światła np. na skrzyżowaniach.

Kolejny przydatny…

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

...nie, to już nie gadżet, bo nie będzie trzeba bawić się pedałami i biegami. Chodzi o system automatycznego parkowania, który tym razem będzie już pełnoprawnym automatem.

Automat parkujący steruje nie tylko obrotami kierownicy, lecz także zmianą biegów, przyspieszaniem i hamowaniem - prawdziwe parkowanie za jednym naciśnięciem przycisku.

W Fordzie Focusie pojawił się także wyświetlacz przezierny (HUD) prezentujący informacje w polu widzenia kierowcy: prędkość jazdy, rozpoznane znaki drogowe, tempomat, nawigacja, wskaźnik zmiany biegów, powiadomienia awaryjne oraz informacje z systemu rozrywki.

Wyświetlacz ten ma specjalne filtry, dzięki którym ma być czytelny także dla użytkowników okularów ze szkłami polaryzującymi. Ciekawa sprawa!

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Wspomaganie kierownicy z funkcją automatycznego omijania przeszkody w razie wykrycia sytuacji kolizyjnej potrafi podpowiedzieć kierowcy drogę ominięcia przeszkody. Jedni to lubią, inni nie, ale skoro z badań wynika, że w sytuacji awaryjnej może to uratować życie lub zdrowie, to obecność tego systemu jest uzasadniona.

Ciekawa funkcja: ostrzeżenie o wjeździe na drogę jednokierunkową pod prąd - Ford pisze o dostępności w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, czekamy aż to zadziała i w Polsce.

Wtedy nowy Ford Focus ostrzeże kierowcę dźwiękowo i wizualnie przy próbie przejazdu przez dwa znaki zakazu wjazdu, stawiane przed wjazdem na autostradę. Taka funkcja może rzeczywiście uratować niejedno życie - powinna być dostępna i obowiązkowa w każdym samochodzie.

A może unijni urzędnicy wpadną na taki pomysł?

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Ford ma już od lat świetną funkcję dla młodych kierowców, biorących samochody od rodziców. To Ford MyKey, czyli programowalny kluczyk.

Można w nim zaprogramować np. blokowanie przychodzących połączeń telefonicznych, ograniczyć prędkość maksymalną, zablokować możliwość dezaktywacji systemów bezpieczeństwa, albo wyłączyć zestaw audio jeżeli pasy bezpieczeństwa nie są zapięte.

To bardzo mądre rozwiązanie i dziwne, że tak mało się o nim słyszy - z radością dokładam swoją cegiełkę do popularyzowania tego pomysłu.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

W nowym Fordzie Focusie debiutuje także - znany np. z samochodów marki Volkswagen Golf - hamulec pokolizyjny (zwany także wielokolizyjnym).

To w końcu jak to powinno brzmieć: po-, czy wielokolizyjny?

Obie nazwy są uprawnione :)

To dlatego, że hamulec ten włącza się po kolizji, a ma zapobiec kolejnym kolizjom, mamy więc pierwszą i kolejne kolizje, a więc wielokrotne kolizje. Wielokolizje :)

To mądre rozwiązanie, po wykryciu kolizji, spowalnia auto, ograniczając prawdopodobieństwo kolejnego zderzenia lub przynajmniej ograniczając jego skutki dzięki zmniejszeniu prędkości. Bardzo mądry pomysł.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Ford Focus - całkowicie nowe podwozie

Kupując Focusa, w cenie masz przyjemność z jazdy - nawet spokojnej, zgodnej z przepisami. W trosce o komfort zastosowano izolowaną ramę pomocniczą tylnego zawieszenia z długim i krótkim wahaczem.

Taka konstrukcja z jednej strony izoluje od drgań, a z drugiej pozwala programować prowadzenie koła proporcjonalnie do ugięcia zawieszenia.

Ford zapewnia, że dzięki takiemu właśnie rozwiązaniu zawieszenia (SLA), zostanie osiągnięta większa równowaga między podatnością przedniego i tylnego zawieszenia.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Izolację ramy pomocniczej tylnego zawieszenia zapewniają kompozytowe tuleje elastyczne, o odmiennej charakterystyce sztywności w różnych kierunkach.

Wersja kombi ma dedykowane rozwiązanie, które ma zapewnić lepszą stabilność jazdy po pełnym załadowaniu bagażnika oraz poszerzyć przestrzeń bagażową.

Obawiasz się skomplikowanego zawieszenia?

Ford ma dla Ciebie opcję - proste tylne zawieszenie z belką skrętną. Będzie ona dostępna z silnikami 1.0 EcoBoost oraz 1.5 EcoBlue (diesel).

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Belka skrętna? Krok do tyłu? Nie. To szansa na zarobek dla Forda - prosta konstrukcja wystarczy większości kierowców, a ci bardziej wymagający mogą sięgnąć po układ wielowahaczowy SLA.

Tak robi wielu producentów w wielu samochodach, takich jak np. Seat Leon, Volkswagen Golf. Mazda w swojej nowej "trójce", o której tutaj możesz przeczytać, stosuje nawet belkę skrętną we wszystkich wersjach silnikowych.

Ciekawostką belki skrętnej Forda Focusa są opatentowane sprężyny, które uczestniczą także w przenoszeniu sił poprzecznych, zwiększając sztywność poprzeczną zawieszenia, bardzo pożądaną.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Ford Focus - płynna kontrola amortyzacji

Wreszcie aktywne zawieszenie trafiło i do Forda Focusa, który w swojej trzeciej generacji nawet bez niego był fantastycznie komfortowym samochodem.

System bezstopniowo zmiennego tłumienia CCD monitoruje sygnały z zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego oraz hamulcowego i analizuje je co dwie milisekundy.

To pięćset razy na sekundę!

Przeanalizowane dane służą następnie do wyznaczenia pożądanej chwilowej twardości amortyzatorów. System jest w stanie zmienić nastawy amortyzatora w czasie, jaki upływa od początku najeżdżania na dziurę jednym kołem do momentu, kiedy koło wyjeżdża już z dziury.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Tylne amortyzatory mają jeszcze większe pole do popisu, bo mogą dostosowywać twardość reakcji do informacji z przedniego zawieszenia.

Kierowca może też wybierać między trybami Normal, Sport i Eco, które zmieniają reakcję silnika, układu kierowniczego i zawieszenia, a także automatycznej skrzyni biegów.

Mamy więc trzy tryby - gdy dodamy do tego obecność opcjonalnego systemu aktywnych amortyzatorów CCD, to przybędą jeszcze tryby Domfort i Eco-Comfort.

Ford Focus ST-Line jest niższy o 10 milimetrów i ma dedykowane amortyzatory, sprężyny i amortyzatory. Z kolei Ford Focus Active jest wyższy o 30 milimetrów i ma dedykowane przednie zwrotnice i tylne piasty.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus - połączony ze światem

Współczesny samochód musi być trochę jak smartfon - mikrokomputer wielofunkcyjny z dodatkową funkcją dzwonienia. Ford Focus jest więc mobilnym hotspotem z dodatkową funkcją jazdy :)

I nie ma co się tutaj obrażać, bo już dziś dla niektórych klientów ważniejsze są funkcje multimedialne niż np. komfort resorowania, przyspieszenie czy zużycie paliwa.

Ford oferuje w Europie technologię modemową FordPass Connect. Zamienia ona Focusa w mobilny hotspot WiFi, do którego można podłączyć do 10 urządzeń.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Aktualizacja danych o ruchu w czasie rzeczywistym i strumieniowanie multimediów to już żaden wyczyn, więc Ford musiał pójść o krok dalej i oferuje także:

  • Lokalizator Forda Focusa, pomagający znaleźć samochód na rozległych parkingach.
  • Zdalny odczyt statusu pojazdu (poziom paliwa, aktywacja alarmu, termin wymiany oleju itd.).
  • Zamykanie i otwieranie samochodu, czyli zdalne odryglowanie i ryglowanie drzwi.
  • Zdalny rozruch silnika w autach z automatyczną skrzynią biegów (tylko w krajach, gdzie jest to dozwolone).
  • Automatyczne połączenie ratunkowe w razie kolizji lub wypadku, z funkcją manualnego połączenia po naciśnięciu przycisku w podsufitce...

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Aplikacja, zarządzająca zdalnie samochodem, pozwala bezprzewodowo zintegrować telefon z samochodem, a ładowarka indukcyjna naładuje kompatybilne smartfony, które są automatycznie wykrywane i ładowane.

System rozrywki SYNC3 z 8-calowym ekranem dotykowym, obsługiwanym także za pomocą gestów, jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Sterowanie radiem, nawigacją, klimatyzacją i smartfonem jest możliwe także głosowo.

Nieźle!

W opcji czeka B&O PLAY - system audio o mocy 675 watów z dziesięcioma głośnikami, wśród których są: 140-milimetrowy subwoofer w bagażniku oraz średniotonowy głośnik centralny w kokpicie. Dzięki cyfrowemu procesorowi dźwięku (DSP) można było dostroić brzmienie do każdej wersji nadwozia indywidualnie.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Komfort w kabinie nowego Forda Focusa IV

Szerokość kabiny z przodu na wysokości ramion wynosi 1421 milimetrów - jeszcze nie tak dawno taki wynik miały kompakty na wysokości łokci, czyli znacznie niżej, gdzie kabina jest szersza.

Przy ośmiobiegowej przekładni automatycznej hamulec postojowy jest elektromechaniczny i jego dźwignię zastępuje przycisk - standardowo. W opcji można go mieć także w lepiej wyposażonych Focusach z "manualem".

Zwężono przy okazji konsolę środkową, a jej boki wyłożono miękkim materiałem na wysokości kolan - praktyczne i przyjemne rozwiązanie.

Z tyłu ma być znacznie więcej miejsca.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Odległość między oparciami przednich foteli a tylną kanapą ma wzrosnąć o ponad 50 milimetrów - jeżeli to prawda, to jest to bardzo duży skok do przodu.

Szerokość na wysokości ramion tylnych pasażerów ma wzrosnąć jeszcze bardziej, bo o 60 milimetrów na tle Focusa III. To pozwala swobodniej usytuować przednie fotele.

W opozycji do panujących trendów, przekształcających tył auta w kabinę wozu opancerzonego z otworami strzelniczymi zamiast okien, w nowym Fordzie Focusie zadbano o dużą ilość światła w kabinie. Szyby w tylnych drzwiach są ogromne. A teraz będzie hydrozagadka:

Ma pojemność 140 cm3. Co to jest?

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Sprężarka. Klimatyzacji :)

Jest teraz mocniejsza, więc będzie szybciej schładzać kabinę, a kanały prowadzące powietrze do kokpitu zaprojektowano z myślą o jak najniższym hałasie pracy układu wentylacji.

Ciekawostka: Ford Focus ma lusterka zewnętrzne o specjalnym kształcie, który ma złagodzić nieprzyjemne pulsacje ciśnienia w kabinie po uchyleniu szyby przy szybkiej jeździe. Pasażerowie pewnie się ucieszą, a psy - na pewno.

I nie tylko z tego, bo w nowym Fordzie Focusie kombi przystosowano bagażnik do transportera dla psa. Wysokość bagażnika wzrosła o 43 milimetry, a długość podłogi bagażnika przy komplecie pasażerów - o 25 milimetrów.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Potencjał przestronności kabiny potwierdza dopiero wymiar zmierzony od oparcia przedniego fotela do tylnej klapy po złożeniu tylnej kanapy - wzrósł on o 175 milimetrów, a maksymalna pojemność bagażowa wzrosła do 1650 litrów.

Tylna kanapa nowego Forda Focusa składa się jednym pociągnięciem dźwigni, a roleta bagażnika mieści się wygodnie pod jego podłogą. Jak to u Forda - bagażnik można też otworzyć bezdotykowo, przesuwając stopą pod zderzakiem.

Stopa może być nawet w bucie :)

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus - silniki benzynowe 1.0 i 1.5 EcoBoost

No to teraz będzie na bogato - gdyby ktoś uznał, że opisane dotąd technologie były skromne. Do wyboru będzie sześciobiegowa przekładnia manualna lub ośmiobiegowy "automat". A teraz - przyjrzymy się silnikom Forda Focusa.

Paletę silnikową otwiera znany i lubiany trzycylindrowy jednolitrowiec - 1.0 EcoBoost. Dostępny on będzie w wersjach o mocy 85, 100 i 125 KM (zależnie od rynku).

Nowy, również trzycylindrowy, silnik benzynowy 1.5 EcoBoost ma 150 lub 182 konie mechaniczne. A teraz…

Niespodzianka :)

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Czy trzy cylindry to aby nie za dużo?

Okazuje się, że czasem tak. Dlatego przy niewielkich obciążeniach Ford Focus dezaktywuje jeden z trzech cylindrów w obu silnikach benzynowych (1.0 i 1.5), gdy pełna pojemność skokowa nie jest niezbędna.

System jest supersprawny: wyłączenie lub włączenie do pracy jednego cylindra trwa tylko 14 milisekund - aż trudno w to uwierzyć!

Jak na EcoBoost’a przystało, obie jednostki benzynowe mają turbodoładowanie, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych.

Co jeszcze nowego w silniku 1.0 EcoBoost?

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

  • Odwrócona głowica cylindrów - teraz strona ssąca (zimna) jest z przodu, a strona wydechowa (gorąca) z tyłu, żeby elementy redukujące emisję spalin mogły się szybciej nagrzać.
  • Wysokociśnieniowa szyna paliwowa transportuje teraz paliwo pod ciśnieniem do 250 bar dla lepszego rozdrobnienia wtryskiwanego paliwa.
  • Podwyższono stopień sprężania, poszerzono zakres regulacji faz rozrządu i zintensyfikowano zawirowanie mieszanki w cylindrach silnika.
  • Tłoki z chłodzeniem olejowym oraz pierścieniami o zredukowanym tarciu mają obniżyć straty energii.

A co ciekawego znajdziemy w silniku 1.5 EcoBoost?

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

  • Podwójny wtrysk: bezpośredni do cylindrów oraz pośredni do kolektora ssącego - rozwiązanie znane np. z samochodów Audi i Lexus. Kolejna firma zorientowała się, że stary, dobry wtrysk wielopunktowy nadal ma zalety, z których warto skorzystać.
  • Uwaga eksploatacyjna z doświadczeń innych marek: dodatkowy wtrysk wielopunktowy praktycznie całkowicie rozwiązuje problem nagaru na zaworach i w komorach spalania silników z wtryskiem bezpośrednim.
  • Zintegrowany kolektor wydechowy skraca fazę nagrzewania silnika i poprawia reakcję na dodanie gazu - droga spalin od silnika do turbosprężarki jest krótsza.
  • Silnik ma aluminiowy blok i głowicę cylindrów dla zredukowania masy.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus - silniki Diesla 1.5 i 2.0 EcoBlue

Pewnie już wiesz, że w nowym Fordzie Focusie nie ma już oznaczenia TDCI, tylko EcoBlue. Nowy silnik 1.5 EcoBlue dostępny będzie w wersjach 95 KM i 120 KM, przy czym obie - to ważne - mają identyczny maksymalny moment obrotowy na poziome 300 Nm.

Dwulitrowiec 2. EcoBlue dostarcza 150 KM i 370 Nm, ale to mniejszy, półtoralitrowy diesel jest tutaj największym, bo potencjalnie najpolularniejszym, bohaterem rozdania. W Fordzie Focusie 1.5 EcoBlue zastosowano na przykład:

  • Niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (EGR) z chłodnicą typu woda-powietrze dba o redukcję emisji spalin.
  • Turbosprężarka ma mieć niską bezwładność turbiny dzięki zastosowaniu materiałów z silników rakietowych...

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

  • Wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, który ma pracować ciszej i precyzyjniej.
  • Silnik 2.0 EcoBlue korzysta ze wszystkich tych dobrodziejstw plus dodatkowo jeszcze ma:
  • Układ dolotowy, który posiada szlifowane kanały dla poprawy przepływu.
  • Katalizator SCR (selektywna redukcja katalityczna) dla obniżenia zawartości tlenków azotu w spalinach.
  • Stalowe tłoki - używa takich już Mercedes, teraz trafiają do pierwszego wysokoprężnego silnika Forda. Stalowe tłoki mają wyższą trwałość i niższą rozszerzalność termiczną.
  • Zmniejszone średnice łożysk wału korbowego.
  • Paski rozrządu i pompy oleju pracujące w kąpieli olejowej.

Oprócz przeprojektowanych silników, w Focusie zastosowano także nowe przekładnie: manualną (6 biegów) i automatyczną (8 biegów).

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus - aerodynamika karoserii

Najniższy współczynnik oporu powietrza Cx 0,25 notuje wersja czterodrzwiowa, dostępna na wybranych rynkach. Pięciodrzwiowy Ford Focus ma Cx 0,27.

Kompaktowy (wtedy - dziś byłby autem segmentu B) Opel Kadett miał Cx na poziomie 0,30 już w 1985 roku, zobaczmy więc, co uczynił Ford, aby poprawić ten wynik po 34 latach :)

  • Aktywną kratkę wlotu powietrza do komory silnika, która automatycznie zamyka się dla zmniejszenia oporu powietrza wtedy, gdy silnik nie wymaga intensywnego chłodzenia
  • "Kurtynę powietrzną", kierującą przepływem powietrza wokół przednich kół dla zminimalizowania turbulencji.
  • Listwy okienne, ograniczające zawirowania powietrza...

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

  • Rozdzielacz strumienia powietrza w tylnych lampach i zderzaku.
  • Osłony podwozia w okolicach tunelu centralnego, zbiornika paliwa oraz tylnego zawieszenia.

Oprócz optymalizacji oporu powietrza zmalała także masa - nawet o 88 kilogramów w stosunku do poprzednika, Forda Focusa III. Ale i to nie wszystko: w wybranych wersjach zastosowano elektryczne wspomaganie hamulców, szybciej podnoszące ciśnienie w układzie.

Dzięki temu można było zwiększyć odstęp między klockami hamulcowymi a tarczami, zmniejszając opory toczenia.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus - technologia produkcji

A teraz będzie uczta dla tych, którzy interesują się technikami wytwarzania samochodów - producenci bardzo, bardzo rzadko dzielą się takimi informacjami.

Na 6000 metrów kwadratowych stanęła nowa tłocznia, pracująca w trybie gorącego tłoczenia. Na miejscu tłoczone są wysokowytrzymałe elementy ze stali borowej - to pierwsza na świecie linia do formowania na gorąco, posiadająca w pełni zautomatyzowany odbiór wytłoczek.

Blacha borowa trafia do czterometrowego pieca, gdzie gaz i indukcja magnetyczna rozgrzewają ją do temperatury 930 stopni Celsjusza. Taka rozgrzana blacha staje się na tyle podatna, aby prasa o docisku 1250 ton mogła zająć się jej formowaniem.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Następnie wytłoczki są schładzane wodą i precyzyjnie przycinane do finalnego wymiaru laserem o temperaturze promienia 3000 stopni Celsjusza.

Aby zapewnić najwyższą precyzję montażu, kamery określają pozycję otworów montażowych z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra. Gdyby miało im się nie udać, to na straży stoi drugi system kamer, który uwzględnia rozszerzalność cieplną materiału.

W sumie finalna dokładność montażowa tego systemu umożliwia pozycjonowanie otworów montażowych z dokładnością 0,5 milimetra.

Zastosowanie technologii laserowej do spawania nadwozia umożliwiło wprowadzenie zgrzewania liniowego, zwiększającego wytrzymałość i sztywność karoserii.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Wprowadzono także najszybsze w fabrykach Forda trzyogniskowe lutowanie laserowe z prędkością 60 milimetrów na sekundę - ten proces stosowany jest przy łączeniu dachu ze ścianami bocznymi nadwozia.

To wszystko dzieje się w Europie, a konkretnie, w fabryce Forda w Saarlouis w Niemczech. Producent stawia więc na europejską jakość i widzi w niej atut.

"Jestem niezmiernie dumny z zespołu, który pomógł stworzyć Focusa, którego uważam za najlepszy samochód, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy" - powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktów w Ford of Europe.

Czy nowy Ford Focus rzeczywiście spełni pokładane w nim nadzieje, a prowadząc go odczujemy wkład pracy jego projektantów?

To się okaże już niedługo, kiedy przetestujemy nowego Forda Focusa na motospace.pl. Z pewnością się o tym dowiesz :)

A teraz pora na wymiary i dane techniczne.

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Nowy Ford Focus - wymiary

  • Rozstaw osi wszystkich wersji: 2700 mm

Hatchback

  • Długość/szerokość/wysokość: 4378/1825 (z lusterkami: 1979)/1454 mm
  • Maksymalna pojemność bagażnika: 375-1354 l

Kombi

  • Długość/szerokość/wysokość: 4668/18251825 (z lusterkami: 1979)/1481 (z relingami) mm
  • Maksymalna pojemność bagażnika: 375-1354 l

 

Ford Focus 1.0 EcoBoost 100 KM MT6 - dane techniczne

  • Silnik benzynowy, trzycylindrowy, turbo, z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
  • Pojemność skokowa: 998 cm3; moc maksymalna: 100 KM @ 4500 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 170 Nm
  • Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • Prędkość maksymalna: 186 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,1 s
  • Spalanie w mieście/poza miastem/średnie: 5,8/4,1/4,7 l/100 km według cyklu spalania NEDC; emisja CO2: 107 g/km
  • Masa własna: 1247 kg; ładowność: 608 kg

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM MT6 - dane techniczne

  • Silnik benzynowy, trzycylindrowy, turbo, z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
  • Pojemność skokowa: 998 cm3; moc maksymalna: 125 KM @ 6000 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 170 Nm
  • Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s
  • Spalanie w mieście/poza miastem/średnie: 5,9/4,1/4,8 l/100 km według cyklu spalania NEDC; emisja CO2: 107 g/km
  • Masa własna: 1247 kg; ładowność: 608 kg

 

Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 KM MT6 - dane techniczne

  • Silnik benzynowy, trzycylindrowy, turbo, z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
  • Pojemność skokowa: 1496 cm3; moc maksymalna: 150 KM @ 6000 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 240 Nm
  • Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • Prędkość maksymalna: 210 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s
  • Spalanie w mieście/poza miastem/średnie: 6,9/4,5/5,3 l/100 km według cyklu spalania NEDC; emisja CO2: 121 g/km
  • Masa własna: 1294 kg; ładowność: 596 kg

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz

Ford Focus 1.5 EcoBlue 95 KM MT6 - dane techniczne

  • Silnik wysokoprężny (diesel), czterocylindrowy, turbo, z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
  • Pojemność skokowa: 1499 cm3; moc maksymalna: 95 KM @ 3600 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 300 Nm
  • Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • Prędkość maksymalna: 183 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s
  • Spalanie w mieście/poza miastem/średnie: 3,8/3,3/3,5 l/100 km według cyklu spalania NEDC; emisja CO2: 91 g/km
  • Masa własna: 1355 kg; ładowność: 540 kg

 

Ford Focus 1.5 EcoBlue 120 KM MT6 - dane techniczne

  • Silnik wysokoprężny (diesel), czterocylindrowy, turbo, z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
  • Pojemność skokowa: 1499 cm3; moc maksymalna: 120 KM @ 3600 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 300 Nm
  • Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • Prędkość maksymalna: 196 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,7 s
  • Spalanie w mieście/poza miastem/średnie: 3,9/3,3/3,5 l/100 km według cyklu spalania NEDC; emisja CO2: 93 g/km
  • Masa własna: 1365 kg; ładowność: 540 kg

Nowy Ford Focus i 10 rzeczy, których jeszcze o nim nie wiesz 

Ford Focus 2.0 EcoBlue 150 KM MT6 - dane techniczne

  • Silnik wysokoprężny (diesel), czterocylindrowy, turbo, z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
  • Pojemność skokowa: 1995 cm3; moc maksymalna: 150 KM @ 3500 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 370 Nm
  • Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • Prędkość maksymalna: 210 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s
  • Spalanie w mieście/poza miastem/średnie: 5,6/3,6/4,4 l/100 km według cyklu spalania NEDC; emisja CO2: 114 g/km
  • Masa własna: 1418 kg; ładowność: 602 kg

 

Nowy Ford Focus - podsumowanie i zaproszenie na quiz

Nadeszły takie czasy, kiedy wszystkie samochody są już tak dobre i prezentują tak wysoki poziom, że aby szukać przewagi, trzeba postawić na kreatywność i rozwiązania technologiczne, które dotąd były za drogie do masowej produkcji. Inżynierowie Forda pokazali pazur.

Teraz pora, żeby dowiedzieli się o tym potencjalni klienci i sprawdzili, czy Ford dobrze utrafił w ich potrzeby, aspiracje i marzenia. Niedługo opowiemy Wam o Focusie więcej w teście drogowym z pełną sesją zdjęciową, a teraz czas na zabawę - dwa quizy z udziałem nowego Forda Focusa:

Quiz - Ford Focus 1.5 EcoBlue vs. Kia Ceed 1.4 T-GDI

Quiz - Ford Focus 1.5 EcoBoost vw. VW Golf 1.5 TSI

...mamy też dla Ciebie prezentację Forda Focusa ST.

Do następnego Focusa!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Ford.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 19 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

Polecamy Ci także inne nasze artykuły na motospace.pl:

KOMENTARZE
Ładuję komentarze...