Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

dat/articles/2019-01/ford-focus-15-ecoboost-kontra-volkswagen-golf-15-tsi-quiz-ktory-z-nich-wygra-673.jpg

Ten, którego wybierzesz - w naszym quizie samodzielnie wytypujesz swojego faworyta, a my postaramy się uzasadnić Twój wybór w komentarzach do każdego pytania. Zaraz zobaczymy, czy zostaniesz Januszem w Golfie, czy Grażyną w Focusie :)

  • Ford Focus i Volkswagen Golf z silnikami benzynowymi
  • Oba samochody mają moc 150 koni mechanicznych
  • Jedno z aut ma trzy, drugie cztery cylindry
  • Rozwiąż quiz i wybierz, które auto jest dla Ciebie!

Sytuacja w tym porównaniu jest trochę kłopotliwa, bowiem kończący swoją rynkową karierę znakomity Vokswagen Golf VII spotka się z pachnącym jeszcze fabryką nowiutkim Fordem Focusem, premierowym modelem.

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

Do porównania wybraliśmy samochody ze 150-konnymi silnikami benzynowymi - idealnymi do nowoczesnego kompaktu. Zapraszamy do qiuzu, gdzie specjalnie przygotowane pytania pomogą Ci odnaleźć najważniejsze różnice między tymi samochodami i wybrać swojego faworyta!

 

A teraz pora rozwinąć pytania i wyjaśnić, które auto notuje przewagi i w jakich konkurencjach. Pamiętaj, że to tylko moje podpowiedzi - to Ty wybierzesz Forda lub Volkswagena.

I nie czytaj dalej przed rozwiązaniem quizu - inaczej zabawa straciłaby sens :)

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

1. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Wolisz dłuższe, czy krótsze, bardziej zwarte auta kompaktowe?

  • Im większy samochód tym lepiej - może mieć nawet 438 centymetrów długości.
  • Wolę bardziej zwartą karoserię - 425 cm długości będzie w sam raz.

To jest zasadnicze pytanie, ponieważ Volkswagen Golf - mimo znakomitej przestronności kabiny - jest pojazdem, który wymiarami trafia w punkt klasy kompaktowej. Ford Focus natomiast jest wyrośniętym kompaktem - podobnym pod tym względem do Mazdy 3.

Czy za tym idą jakieś profity?

Ford ma na tle Volkswagena bardzo duży rozstaw osi (2700 mm vs. 2620 mm) i jest to wartość, która nadaje się nawet do klasy średniej. Ale prawda jest taka, że duże koła (wielkie nadkola) i grube materiały wygłuszające, plus pewna designerska nonszalancja właściwa modnie wyglądającym autom, nie pozwalają Fordowi osiągnąć przewagi w przestronności.

Z pewnością natomiast Golf będzie miał przewagę podczas manewrowania i parkowania, bo jest od Focusa wyraźnie mniejszy i nieco poręczniejszy. Nie licząc tylnego słupka, widoczność z miejsca kierowcy i ilość światła w kabinie dają przewagę Volkswagenowi. O ile oczywiście dla Ciebie ma to znaczenie.

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

2. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Lubisz stonowany, klasyczny styl, czy wolisz ozdobną, bardziej awangardową linię nadwozia?

  • Lubię klasykę: proste linie, minimum wyobleń, płaskie powierzchnie, stabilną sylwetkę.
  • Lubię nowoczesne, "napompowane" karoserie samochodów, wyzywające, pełne krągłości i ozdobników.

Tak, Focus bardziej przyciąga wzrok przechodniów - trudno z tym polemizować. Ale po pierwsze przyciąga dlatego, że jest nowy, w po drugie…

…przychodzi kiedyś taki dzień, że chcesz odpocząć od krzykliwego stylu, który uwodzi na każdym kroku. Pragniesz choć odrobiny spokoju. I pragną go także Twoje oczy i Twoja wyobraźnia, inspirowana widywanymi na ulicy autami.

W takiej sytuacji Volkswagen Golf będzie prawdziwym wytchnieniem. Jest w nim pewność, spokój, harmonia - patrząc na niego można naprawdę odpocząć. O znacznie modniej i bardziej efektownie wystylizowanym Fordzie Focusie trudno coś takiego powiedzieć - ten samochód wręcz krzyczy swoimi kształtami, uwodzi każdą wypukłością muskularnej karoserii.

Golf też uwodzi, ale inaczej. Bardziej klasycznie. Uwodzi powagą :)

Dla jednych to zaleta, dla innych wada.

A dla Ciebie?

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

3. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Potrzebujesz miejsca na głowy wysokich pasażerów tylnej kanapy?

  • Nie, z tyłu wożę albo powietrze albo dzieci, linia dachu może być poprowadzona nisko, żeby auto modnie wyglądało.
  • Tak, często wożę kogoś z tyłu i ten ktoś jest wysoki - nie lubi opierać się głową o sufit :)

To jest istotna sprawa, tak z punktu widzenia stylu, jak i ergonomii. Ktoś kiedyś wymyślił, że modny samochód musi mieć opadającą linię dachu, bo inaczej nikt go nie polubi i nikt go nie kupi.

Nie wiem, czy pytano nas, kierowców, potencjalnych klientów, czy tego chcemy - mnie w każdym razie nikt nie pytał - ale taka jest teraz moda. Widać to po dachu Forda Focusa, który mocno opada ku tyłowi.

I tam, gdzie siedzą pasażerowie tylni, dach jest już znacznie niżej niż z przodu, nad głowami kierowcy i przedniego pasażera. Z ergonomicznego punktu widzenia jest to kompletnie bez sensu.

Popatrzcie na tylne drzwi Forda Focusa: widzicie, jak są niesamowicie długie? Gdyby jeszcze do tego otwór drzwiowy był z tylu wyższy, wygoda zajmowania miejsc byłaby pierwszorzędna.

I o tym traktuje kolejne pytanie.

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

4. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Czy zależy Ci na pierwszorzędnej wygodzie wsiadania i wysiadania z samochodu bardziej, niż na modnej linii karoserii?

  • Tak. Drzwi powinny być wysokie, tak aby nie trzeba było się za bardzo schylać podczas zajmowania miejsc, szczególnie z tyłu.
  • Nie, wolę modną linię nadwozia z opadającym dachem. O wygodę zajmowania miejsc z tyłu niech martwią się ci co będą musieli tam usiąść :)

Wsiadasz, wysiadasz, wsiadasz, wysiadasz - i tak tysiące razy. Skoro jest to tak często powtarzana czynność, to producenci aut powinni przykładać najwyższą wagę do wygody zajmowania miejsc w samochodzie.

I zapewne przywiązują, ale inżynierowie są po części ograniczeni tym, co wyobrazili sobie styliści. I te dwa samochody - Volkswagen Golf i Ford Focus - pokazują znakomicie dwie drogi, którymi może podążyć projekt nadwozia nowoczesnego samochodu pięciodrzwiowego - kompaktowego hatchbacka.

Ford ma opadającą ku tyłowi górną linię bocznych szyb w tylnych drzwiach. Żeby zająć miejsce, trzeba się schylić. Nie można połączyć stylu z wygodą?

Można. W Golfie to się udało znakomicie. Można powiedzieć, że Volkswagen jest mniej inspirujący od Forda, ale na pewno nie jest to brzydki samochód. Ma mnóstwo detali, którymi można cieszyć oko, jak choćby definiujący Golfa od dziesięcioleci piękny tylny słupek.

Popatrzcie na tylne drzwi w Golfie - niemal prostokątne, kanciaste, a dach nad tylną kanapą jest tak wysoko, że niektórzy pasażerowie usiądą tam nawet w kapeluszach. Cenię sobie fuzję dobrego stylu i ergonomii, bo to jest dla mnie prawdziwa sztuka użytkowa - ale to tylko moje zdanie i zapewne jestem w mniejszości. A jakie jest Twoje? :)

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

5. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Czy w kabinie wybierasz prostotę i praktyczność, czy modny kształt kokpitu kosztem minimalnie bardziej zawiłej obsługi?

  • Cenię sobie prostotę i przejrzystość obsługi - w nowych autach przecież o to coraz trudniej.
  • W kokpicie chcę czuć oddech awangardy, patrzeć na nowoczesny styl, z obsługą na pewno sobie poradzę.

Volkswagen i jego produkty, sprzedawane pod wieloma markami (mam na myśli te bardziej popularne), słyną z prostoty obsługi instrumentów. I tak też jest w Volkswagenie Golfie. Ekran dotykowy trochę zagmatwał tę perspektywę, ale nawet on daje się obsługiwać tak prosto, jak to tylko możliwe.

W Focusie też jest pod tym względem dobrze, ale kokpit jest bardziej "urozmaicony" i to samo można powiedzieć o poziomach menu, przez które trzeba przejść, chcąc coś ustawić poprzez interfejs pokładowych multimediów.

To bardziej kwestia osobistych preferencji kierowcy niż jakichś drastycznych różnic w ergonomii obsługi - ktoś, kto nigdy nie miał ani VW ani Forda, szybciej odnajdzie się w Golfie, ale do Forda też się przyzwyczai.

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

6. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Czy podobają Ci się ekrany dotykowe wystające z kokpitu pod szybą?

  • Nie, wygląda to tak, jakby ktoś przykręcił tablet do kokpitu - jak w taksówkach.
  • Tak, wysoko umieszczony ekran dotykowy powoduje, że w minimalnym stopniu odrywam wzrok od drogi.

To pytanie zazwyczaj prowadzi do stanowczej odpowiedzi. Jedni nie znoszą sterczących z kokpitu tabletów, inni je lubią lub chociaż im to nie przeszkadza. Czy ekran dotykowy umieszczony nisko w kokpicie, tak jak w Golfie, ma jakieś zalety?

Tak. Nawiewy są nad ekranem - czyli można do woli dłubać przy ekranie dotykowym i ręka nie będzie zamrażana przez klimatyzację w upalne dni. W Fordzie tor wypływu powietrza z dysz nawiewu niestety koliduje z ręką, obsługującą ekran dotykowy - kto często używa klimatyzacji i nawigacji, może to odebrać jako dyskomfort.

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

7. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Jak wysoko cenisz sobie harmonię pracy zawieszenia?

  • Mam wysokie wymagania. Oczekuję wzorowej stabilności jazdy połączonej z komfortem, ale sprężyście zawieszone auto może od czasu do czasu podskoczyć na wybojach.
  • Mam bardzo wysokie wymagania. Harmonia to wzorowa stabilność jazdy i pełna równowaga auta, którego resorowanie zawsze trzyma auto w ryzach, także na wybojach.

Ford Focus - nie licząc dość sztywno moim zdaniem zawieszonej drugiej generacji - od zawsze był komfortowym samochodem, a ten komfort nie ograniczał ani pewności prowadzenia, ani frajdy z jazdy.

Nowa generacja nie wznosi się pod tym względem na jakieś kosmiczne wyżyny, ale nie musi, bo poprzednia była fantastycznie resorującą konstrukcją. Kiedy auta innych marek pozwalają sobie na choćby lekki niepokój podczas przejeżdżania przez nierówności, Ford Focus jedzie jak po szynach.

Tym delikatnie niepokojącym się pojazdem jest Volkswagen Golf VII, który także jeździ znakomicie i pewnie, natomiast jego tylna oś potrafi czasem delikatnie podskoczyć na wybojach, co sygnalizowane jest także przez charakterystyczne, choć niezbyt głośne, stuki z tylnego zawieszenia. Nie jest to żadna niedoróbka konstrukcyjna Golfa, tylko inżynierowie, projektując zawieszenie, wybrali takie a nie inne sztywności elementów metalowo-gumowych i zachowanie auta na wybojach jest ich pewną wypadkową.

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

8. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Jakiej precyzji prowadzenia na zakrętach wymagasz?

  • Wymagam bardzo wysokiej precyzji prowadzenia na zakrętach i angażującego samochodu, którego prowadzenie dostarczy mi maksimum frajdy.
  • Wymagam wysokiej precyzji i stabilnej jazdy nawet na szybkich zakrętach. Cenię sobie pewność prowadzenia ponad emocje.

Tutaj odpowiedź będzie prostsza. Zarówno Vokswagen Golf, jak i Ford Focus, znakomicie komunikują kierowcy, co dzieje się z samochodem, za pośrednictwem układu kierowniczego.

Ale podium w kategorii radości z jazdy należy jednak do Forda - to Focus ma bardziej angażujący układ kierowniczy i układ jezdny, które razem dostarczają więcej frajdy.

Trochę więcej, niż w także bardzo kompetentnym Golfie, jednak fanom serpentyn bardziej polecałbym Forda. To wcale nie oznacza, że Focus będzie na zakrętach szybszy - ale szerszy będzie uśmiech na twarzy kierującego.

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

9. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Ile sekund powinien trwać sprint od 0 do 100 km/h?

  • 8,8 sekundy mi wystarczy - nie obchodzą mnie zanadto takie dane, liczy się frajda z jazdy.
  • 8,3 sekundy i ani ułamka dłużej - w zasadzie dobre auto powinno przyspieszać w osiem sekund do "setki".

To nie jest duża różnica, ale dla pasjonatów danych katalogowych (do których zaliczałem się przez długie lata do tego stopnia, że niektóre parametry samochodów znałem na pamięć :) ) może mieć znaczenie.

I jeżeli je ma, to Golf wygrywa wyścig o każdy ułamek sekundy. Czy to ma znaczenie podczas jazdy? Nie sądzę. Pół sekundy różnicy w przyspieszeniu do "setki" wykryją co najwyżej przyrządy, a nie kierowca.

Ale kierowca z pewnością w konkretny sposób odczuje to przyspieszanie i to od tych wrażeń będzie zależało, w którym aucie poczuje się "szybszy".

I dlatego pora na kolejne pytanie:

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

10. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Czy Twoje auto powinno mieć trzy czy cztery cylindry?

  • Trzy - taki jest trend, większe cylindry to efektywniejsze spalanie benzyny, skoro to jest "eko" to jestem za - charakterystyczny dźwięk silnika mi nie przeszkadza.
  • Absolutnie chcę cztery cylindry, nie znoszę trójcylindrowego terkotu i drgań na niskich obrotach. Cztery gary to i tak niedużo!

Silnik trzycylindrowy ma tę ciekawą cechę, że przy tych samych obrotach generuje niższy ton od czterocylindrowca. Mówiąc konkretnie: kiedy w Fordzie Focusie na obrotomierzu będą 4000 obr./min, to wysokość tonu silnika będzie odpowiadała 3000 obr./min na obrotomierzu Golfa.

To powoduje, że czterocylindrowe auto wydaje się dynamiczniejsze od trzycylindrowego, nawet gdyby miało identyczne przyspieszenie. A tutaj jest i przewaga przyspieszenia i wyższy ton napędu - jedno i drugie na korzyść Volkswagena Golfa 1.5 TSI względem Forda Focusa 1.5 EcoBoost.

Dobra wiadomość jest taka, że do trzech cylindrów można się z czasem przyzwyczaić, o ile silnik ma na tyle dużo pary, żeby uzyskać dobrą dynamikę jazdy. A mocy nie brakuje ani w czterocylindrowym Golfie ani w trzycylindrowym Focusie.

Ford Focus 1.5 EcoBoost kontra Volkswagen Golf 1.5 TSI - QUIZ - który z nich wygra?

11. Volkswagen Golf vs. Ford Focus: Wolisz być Januszem w Golfie, czy Grażyną w Fordzie? :)

  • Wolę być Januszem w Golfie - nie obawiam się tego typu stygmatyzacji, lubię tę markę bo robi dobre samochody i nie zamierzam się tego wstydzić.
  • Wolę być Grażyną w Fordzie - Volkswageny stoją i jadą za każdym rogiem, widzę je ciągle w lusterkach :) więc Ford będzie bardziej oryginalny.

Możesz się tutaj śmiać, ale dla niektórych kierowców wybór marki to kwestia fundamentalna pod względem wizerunkowym. Jedni zarzekają się, że nigdy nie wsiądą do BMW, inni - do Hondy, a jeszcze inni - do Volkswagena.

Dlaczego?

Każdy ma tu prawo do własnego zdania. Ale szkoda byłoby nie wybrać dobrego auta tylko dlatego, że ktoś będzie się z nas śmiał. A tutaj oba auta są bardzo dobre. I z właścicieli obu można się potencjalnie pośmiać.

Najlepiej podejść do tego z dystansem i uśmiechem.

I wybrać najlepsze auto dla siebie.

A Ty jakie wybierasz?

Tutaj zobaczysz, co wybrali Polacy wedle statystyk sprzedaży w 2018 roku.

Jeżeli nadal masz wątpliwości, które z tych aut będzie dla Ciebie lepsze - serdecznie zapraszam na naszą grupę na Facebooku "Jakie Auto Kupić - doradzamy", przyjmiemy każde pytanie o nowe lub używane auto, jego wady, zalety i typowe usterki, doradzimy co wybrać :)

Do następnego quizu!

Zdjęcia: materiały producentów.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE