10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Czy mając 15 tys. zł można kupić interesujące auto używane, nie sięgając po produkty z grupy Volkswagena? Oczywiście, że można i zaraz poznasz 10 modeli różnych marek, ich zalety, wady, typowe usterki i przykładowe ceny z ogłoszeń. 

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

W zestawieniu znajdziesz takie samochody:

  1. Alfa Romeo 159
  2. Opel Astra H
  3. Peugeot 407
  4. Kia cee’d I
  5. Citroen C4 I
  6. Ford Mondeo MKIV
  7. Opel Vectra C
  8. Toyota Yaris II
  9. Honda Accord VII
  10. Renault Scenic II

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

1. Alfa Romeo 159

Lata produkcji: 2005-2011

Bagażnik sedan: 405 l, kombi: 445-1235 l

Auto z ogłoszenia: 2008, 225 000 km, 1.9 JTDM, 14 900 zł, salon Polska.

Ten samochód to przełomowy model w historii włoskiego producenta. Dlaczego? Czy może dlatego, że świetnie się go prowadzi, a 159-tka znakomicie trzyma się drogi? Alfa 159 rzeczywiście daje kierowcy radość z jazdy, jednak auto okazało się przełomowe dlatego, że Alfie Romeo do ułożenia puzzli w klasie premium brakowało jakości.

I ta jakość nadeszła właśnie wraz z modelem 159. Podwozie tego samochodu, mimo znakomitych właściwości jezdnych i satysfakcjonującego komfortu jazdy, jest znacznie trwalsze, niż w Alfach 156, które wyjątkowo źle znosiły kontakt z polskimi drogami i wymagały regularnych inwestycji w rewitalizację układu jezdnego.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Alfa 159 robi znacznie większe przebiegi międzynaprawcze, jeżeli mówimy o podwoziu, chociaż z drugiej strony wielowahaczowa konstrukcja nie jest tania w naprawie. Ogólna awaryjność nie jest wysoka - co jednak nie znaczy, że nic się nie psuje. Na przykład w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa oznaczonych jako JTS dochodzi do przedwczesnego zużycia napędu rozrządu, a we wszystkich wersjach silnikowych trzeba się liczyć z kaprysami wspomagania i przekładni kierowniczej.

W manualnych skrzyniach biegów M32, łączonych z dieslami 1.9 kłopoty sprawiają nietrwałe łożyska i jest to temat dobrze znany warsztatom. Ze względu na skalę awarii i to, że skrzynię montowano także w popularnych Oplach, można bez trudu kupić kompletną regenerowaną skrzynię, oddając starą w rozliczeniu. W dieslach trzeba się także liczyć z nietrwałymi klapami dolotowymi, przysłaniającymi kanały ssące silnika.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Jeżeli chodzi o niezawodność napędu, to z całej palety silnikowej Alfy Romeo 159 najlepiej wypada najsłabszy turbodiesel 1.9 JTDM o mocy 120 KM. Nie zapewnia on co prawda sportowych osiągów, ale za to pozwala właścicielowi na sport posiadania włoskiego auta, które awaryjnością nie ustępuje liderom z niemieckiej konkurencji.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że przy tak skromnej kwocie na zakup samochodu, będzie on miał i sędziwy wiek i znaczny przebieg, więc stan Alfy będzie bardzo mocno zależał od tego, czy właściciel nie unikał inwestycji w wymianę zużywających się podzespołów.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Mocniejsze wersje silnika 1.9 JTDM także są godne polecenia, podobnie jak dwulitrowy diesel i pięciocylindrowe 2.4 JTDM o mocy 200 lub 210 KM, jednak przy znacznym przebiegu im mniej mocy w stosunku do pojemności silnika, tym lepiej dla jego trwałości. Z kolei pięciocylindrowy diesel służy bardziej prestiżowi niż ekonomicznej jeździe, bo w praktyce przy średnim spalaniu rzędu 8-9 l/100 km nie jest to specjalnie oszczędny silnik.

Wśród jednostek benzynowych trudno o złoty środek, bo najfajniejszy i przy tym niezawodny jest wolnossący motor 3.2 V6 JTS o mocy 260 KM, ale jego apetyt na paliwo jest naprawdę duży, a serwis kosztowny. Mniejsze "jotteesy" uznawane są za mniej niezawodne, silnik wolnossący 1.8 z tradycyjnym wtryskiem pośrednim do kolektora ssącego przy mocy 140 KM jest za mało elastyczny. Turbo 1.75 TBI o mocy 200 KM to rzadko spotykana w ogłoszeniach wersja silnikowa (ale polecamy ten silnik, jest stosunkowo solidny).

Zanim przeczytasz więcej, zobacz inne nasze artykuły:

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Myśląc o zakupie używanej Alfy Romeo 159 warto też pamiętać o tym, że praktyczność i pakowność nie były priorytetami przy projektowaniu tego samochodu - bagażnik w sedanie ma zaledwie 405 litrów, a kabina jest dosyć ciasna. Wysoki kierowca oprze się lewą skronią o ramę dachu. Uroda Alfy 159 pozwala jednak wybaczyć jej takie ograniczenia.

Jeżeli chodzi o korozję, to jej pierwszych ognisk należy szukać na nadkolach, progach oraz sprawdzić, w jakim stanie jest rama pomocnicza silnika. Kupując każde auto używane warto zainwestować w wizytę w autoryzowanym serwisie na wycenę stanu technicznego samochodu - to najlepsze, co można zrobić przed zakupem. Taki przegląd techniczny może pozwolić uniknąć nieprzewidzianych wydatków na naprawy i dostarczyć argumentów do negocjacji ceny.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

2. Opel Astra H

Lata produkcji: 2004-2014

Bagażnik hatchback 5d: 380-1295 l, GTC: 340-1070 l, kombi: 500-1590 l, sedan: 525 l, TwinTop (kabriolet): 205/440 l.

Auto z ogłoszenia: 2008, 178 000 km, 1.6 benzyna, 14 800 zł, salon Polska.

Ten samochód to nieoficjalny król polskich ogłoszeń motoryzacyjnych, a jeżeli nie sam król osobiście, to jeden z najbardziej liczących się pretendentów do tronu. W ogłoszeniach roi się od Opli Astra w przeróżnych wersjach nadwoziowych i choć znaczna część tych samochodów to auta oferowane przez handlarzy, przywożących Ople zza granicy, to można też liczyć na egzemplarze kupione w polskim salonie i takie najbardziej polecamy.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Do wyboru mamy pięciodrzwiowego hatchbacka, trzydrzwiową wersję w stylu coupe z oznaczeniem GTC, rodzinne kombi oraz sedana. Hatchback wydaje się najbardziej uniwersalny, ale może pochodzić z floty. Kombi mogło jeździć na taksówce, a odmiana GTC zwykle pochodzi z importu, więc handlarz na czymś musiał zarobić. Pozostaje jeszcze rynkowa ciekawostka, czyli produkowany w Polsce sedan. W jego przypadku najłatwiej o zadbane, krajowe auto.

Ogromnym plusem Opla Astry jest znakomita dostępność zamienników części zamiennych, które mają zazwyczaj przystępne ceny. Kiedy dodamy do tego prostotę konstrukcji popularnych wersji z wolnossącymi silnikami benzynowymi, to okaże się, że Opel Astra H - podobnie jak jego poprzednik - to jedno z najtańszych w utrzymaniu aut na rynku.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Zawieszenie jest nie tylko proste - bo z tyłu zastosowano belkę skrętną - ale i trwałe. Bez większego problemu wytrzymuje przebiegi międzynaprawcze rzędu 150-200 tys. km. Nie ma tutaj mowy o typowych dla Astry usterkach układu jezdnego, bo zużywa się to co w każdym aucie - elementy metalowo-gumowe, końcówki drążków kierowniczych i łączniki stabilizatora.

Ale - i tu niespodzianka - podobnie jak w Alfie Romeo 159, tak i w Oplu Astrze można spotkać manualną skrzynię biegów M32, w której montowano nietrwałe łożyska. Czyli mamy pierwszą typową usterkę.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Jako źródło napędu bez wahania polecamy silnik benzynowy 1.6, który występował w różnych wersjach mocy, także w odmianie zasilanej gazem. Dobre opinie zbiera też motor 1.8, ale raczej w wersji o mocy 125 KM niż w mocniejszej, 140-konnej, w której częściej zdarzają się nadmierne ubytki oleju.

W optymistycznym przypadku wystarczy uszczelnić chłodnicę oleju, w pesymistycznym olej zamiast wyciekać, może spalać się w cylindrach silnika ze względu na przedwczesne zużycie mechaniczne cylindrów i pierścieni tłokowych.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Ogólnie przypadki nadmiernego spalania oleju przez benzynowe Astry nie są odosobnione, dlatego warto znacznie skrócić długi fabryczny interwał wymiany oleju silnikowego, żeby poprawić smarowanie i zmniejszyć zużycie tłoków, pierścieni i cylindrów.

Opel montował także benzynowe silniki turbo, ale na polskim rynku były to raczej egzotyczne wersje, więc na auta z polskich salonów praktycznie nie ma szans. To może turbodiesel będzie dobrym wyborem?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Tak, ale pod warunkiem, że zdecydujemy się na motor 1.9 CDTI - ten sam, o którym mówiliśmy, opowiadając o Alfie Romeo. To zdecydowanie najlepszy wybór - fiatowski diesel 1.3 jest za słaby do Astry, a 1.7 CDTI od Isuzu jest mniej znane warsztatom, poza tym wcale nie pali mniej od diesla 1.9 i ma od niego gorszą elastyczność.

Jeżeli chodzi o korozję, to jest nieźle - dzięki cynkowaniu ogniowemu, polegającemu na zanurzeniu nadwozia w wannie z cynkiem, Astra jest solidnie zabezpieczona przed przedwczesną korozją. Ale ma też kilka słabych punktów - chodzi o drzwi pod lusterkami oraz chromowaną listwę na klapie bagażnika. Tam warstwa cynku bywa ścierana mechanicznie przez pracujące elementy.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Taki używany Opel to całkiem dobry pomysł. Typowe naprawy nie rujnują domowego budżetu, nawet regenerowana skrzynia biegów nie kosztuje już fortuny, a wybór aut w ogłoszeniach jest ogromny. Tym bardziej zalecamy cierpliwość i poszukiwanie Astry kupionej w polskim salonie Opla.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

3. Peugeot 407

Lata produkcji: 2004-2011

Bagażnik sedan: 407 l, kombi: 450-1365 l, coupe - 466 l.

Auto z ogłoszenia: 2009, 170 000 km, 2.0 HDI, 14 500 zł, salon Polska.

Jak Peugeot, to z dieslem. Najlepiej dwulitrowym, bo jest on znacznie mniej ryzykowny od swojego mniejszego kolegi, który ma pojemność 1,6-litra i moc 109 KM. Silnik 1.6, który jest bardzo popularny w samochodach wielu marek, wszędzie ma ten sam problem ze smarowaniem turbosprężarki i łańcuszkiem, łączącym wałki rozrządu. Dwulitrowiec, znany jako 2.0 HDI, uchodzi za solidniejszy motor.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Dowody? Proszę bardzo. Na przykład wtryskiwacze systemu common rail notują przebiegi międzyregeneracyjne rzędu 200-300 tysięcy kilometrów, o ile właściciel leje do baku dobrej jakości paliwo. A nawet jeżeli wcześniej coś pójdzie nie tak, to nie ma tu pompowtryskiwaczy, jak w niektórych silnikach konkurencji, gdzie mechaniczna blokada pompowtryskiwacza oznacza zazwyczaj mechaniczną katastrofę dla głowicy silnika i innych jego elementów.

W razie awarii wtryskiwacza lub wtryskiwaczy systemu common rail pojawiają się problemy z rozruchem zimnego silnika, dym w spalinach, nierównomierności pracy jednostki napędowej - lista objawów jest długa, ale jeżeli wystąpią, to po prostu pojedziemy do warsztatu na wymianę lub regenerację wtryskiwaczy. Nic się nie pognie, nic nie pęknie ani się nie rozpadnie przy pracującym silniku. To jest przewaga wtrysku common rail.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Do tego dwulitrowy francuski turbodiesel z koncernu PSA zyskuje sympatię dzięki miękkiej, łagodnej pracy. Nie tylko pracuje przyjemnie cicho, lecz także przyrost momentu obrotowego nie ma charakteru erupcji wulkanu i pozwala na płynną jazdę.

Żeby było przyjemnie, to - tak jak w przypadku każdego nowoczesnego turbodiesla - potrzebne są regularne inwestycje w elementy eksploatacyjne silnika i jego osprzętu. Jeżeli poprzedni właściciel ich nie unikał, to mamy szansę na imponujący przebieg, bo od strony mechanicznej motor 2.0 HDI to solidna konstrukcja.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Jeżeli musicie z jakiegoś powodu kupić Peugeota 407 z silnikiem benzynowym, to niech to będzie wolnossący dwulitrowiec o mocy 140 KM. Ciekawostką tego silnika jest bardzo wysoki moment obrotowy, osiągający 200 Nm - to aż 100 Nm z litra pojemności skokowej. Wśród silników bez turbo w tamtych latach niewielu producentów potrafiło wycisnąć więcej.

To oczywiście dopiero wstęp do palety silnikowej, w której były również napędy sześciocylindrowe. Benzynowe 3.0 V6 miało 211 KM, a diesle 2.7 i 3.0 V6 odpowiednio 204 i 236 KM. Wariant pośredni stanowiły siniki o pojemności 2.2 litra - zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Ale my nie zmieniamy zdania: polecamy albo dwulitrowe HDI, albo dwulitrowy silnik benzynowy. To są rozsądne opcje na długie lata jazdy przy akceptowalnych kosztach eksploatacji - przy dieslu zapłacimy więcej za utrzymanie silnika w pełnej sprawności, a przy napędzie benzynowym zainwestujemy więcej w paliwo.

No dobrze, było miło, to teraz czas na łyżkę dziegciu. Jak na francuskie auto z tamtych lat przystało, instalacja elektryczna Peugeota 407 nie pozwoli właścicielowi na nudę. Masz problem z otwieraniem klapy bagażnika?

A może ze wskazaniami ciśnienia w oponach albo temperatury na zewnątrz auta? Wariuje centralny zamek lub wyłącznik świateł? A może świeci się kontrolka ABS-u, bo awarii uległ jeden z czujników tego systemu?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Nie przejmuj się. To normalne. Po podłączeniu urządzenia diagnostycznego niemal zawsze komputer pokaże jakieś błędy. W takiej sytuacji nie musimy podpowiadać, że dobry elektryk samochodowy jest na wagę złota. Ale jeżeli chcesz przez kilka lat użytkować Peugeota 407, to musisz wziąć pod uwagę to, że po usunięciu jednej usterki elektrycznej przyjdzie kolejna, po niej następna, i tak dalej. Da się do tego przyzwyczaić, ale trzeba mieć naprawdę pozytywne nastawienie do francuskiej techniki albo po prostu być fanem tego samochodu - wtedy najłatwiej znosić fanaberie pokładowej elektroniki.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Co takiego Peugeot daje w zamian, że mimo usterek elektrycznych ciągle znajduje grono fanów, którzy są z niego zadowoleni i przejeżdżają grube tysiące kilometrów?

Po pierwsze, urodę. Nawet sedan prezentuje się okazale, a wersja SW wygląda po prostu fantastycznie na tle wielu nudnych rywali z tamtych lat. Po drugie, wolność od korozji. Francuskie auta są solidnie zabezpieczone przed rdzą i to buduje ich przewagę nad markami z Japonii, stosującymi własną technologię lakierniczą. Wreszcie po trzecie, dzięki ofercie zamienników części eksploatacja Peugeota 407 przynosi akceptowalne koszty, nawet jeżeli przyjdzie nam wyremontować skomplikowane, wielowahaczowe zawieszenie.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Teraz już wiesz, z czym się trzeba liczyć, użytkując Peugeota 407 i możesz świadomie szukać swojego wymarzonego egzemplarza w ogłoszeniach. Pamiętaj tylko, że Peugeotowi bliżej do Alfy Romeo niż do Forda Mondeo - na tylnej kanapie jest ciasno, a bagażnik sedana pomieści zaledwie 407 litrów. I otwiera się go przyciskiem w "zerze" nazwy modelu, który to przycisk czasem przestaje działać bez wyraźnego powodu. W modelu SW natomiast tylna szyba klapy potrafi się otwierać podczas jazdy.

I tak też wypada kupować używanego Peugeota 407 - nie z czystego pragmatyzmu, nie z logiki, a z miłości do francuskiej motoryzacji. I to może być całkiem przyjemna przygoda. 

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

4. Kia cee’d I

Lata produkcji: 2006-2012

Bagażnik hatchback 3d: 340-1210 l, 5d: 340-1300 l, kombi: 534-1664 l.

Auto z ogłoszenia: 2008, 176 000 km, 1.6 benzyna, 14 900 zł, salon Polska.

Jeżeli nie interesowaliście się nigdy Kią cee’d, to ten samochód Was zaskoczy. Dlaczego? Dlatego, że poza kilkoma wpadkami jakościowymi, dotyczącymi głównie łuszczącego się lakieru, a także zawieszającego się radia i hałasujących plastików w kabinie, Kia cee’d to auto, które można polecić praktycznie w każdej wersji silnikowej.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Zabezpieczenie przed korozją oraz jakość lakieru ogarnięto już w 2008 roku, więc auta produkowane od tej pory nieco lepiej znoszą próbę czasu. Jeżeli natomiast chodzi o egzemplarze "trafione" przez łuszczący się lakier, to sieć serwisowa importera nie oferowała wymiany aut na nowe, tylko naprawę lakierniczą, połączoną z rekompensatą finansową.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Jeżeli chodzi o silniki, to ich paletę otwierał motor benzynowy 1.4 o mocy od 105 do 109 KM. Szczytem możliwości był 143-konny dwulitrowiec, a pomiędzy tymi dwiema opcjami ulokowano złoty środek - benzynowe 1.6 o mocy od 122 do 126 KM. Każdy z tych silników można polecić, bo Kia nie zanotowała żadnych poważniejszych wpadek, które wyszłyby na jaw w miarę nabijania kilometrów przez sprzedawane samochody.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Także diesel będzie dobrym wyborem i w większości przypadków w ogłoszeniach spotkacie motor 1.6 o mocy 90 lub 115 KM. To wyjątkowo bezproblemowy turbodiesel, uznawany za stosunkowo prostą konstrukcję - wersja 90 KM może nie mieć nawet koła dwumasowego. Montowano też miękko i przyjemnie pracujący silnik 2.0 CRDI o mocy 140 KM, ale po liftingu, który miał miejsce w 2009 roku, zastąpiono go wersją 1.6 wzmocnioną do 128 KM.

Jeżeli chodzi o walory użytkowe, to są one wysokie, bo Kia postawiła ceed’a na dużej i szerokiej płycie podłogowej. Imponująca szerokość kabiny to coś, co od razu byście zauważyli, wsiadając do Kii cee’d dziesięć lat temu. Najpopularniejszy jest pięciodrzwiowy hatchback, ale produkowano też trzydrzwiowego pro-ceed’a i duże kombi z bagażnikiem o pojemności 534 litrów.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Kia nie ma się czego wstydzić w zakresie własności jezdnych: układ kierowniczy nie jest może zbyt komunikatywny, ale do stabilności na drodze nie mamy zastrzeżeń. To, co by się przydało, to trochę wyższy komfort resorowania.

I jednak musimy tu wrócić do tematu korozji, która w wielu autach z ogłoszeń już rozpoczęła swoją ucztę, nawet w tych z rzekomo poprawionym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Dlatego przed zakupem warto bardzo dokładnie obejrzeć nadwozie i podwozie.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

5. Citroen C4 I

Lata produkcji: 2004-2010

Bagażnik coupe 3d: 314-1083 l, hatchback 5d: 320-1023 l.

Auto z ogłoszenia: 2010, 162 600 km, 1.6 benzyna, 15 000 zł, salon Polska.

Ten samochód ma bardzo atrakcyjne ceny w ogłoszeniach i jeżeli tylko zaakceptujesz jego kapryśną elektronikę pokładową, to z pewnością nie będziesz się w nim nudzić. Bo jakie auto innej marki ma nieruchomy środek kierownicy? A może ktoś pokaże nam inny samochód z tak genialnym rozwiązaniem, jak wyświetlacz, podświetlany nie tylko żarówkami, lecz także od tyłu przez światło słoneczne, padające przez szybę na kokpit?

A w końcu, który kompakt tak wygląda?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Odpowiedź jest prosta. Żaden inny. I choćby dlatego warto go mieć. Jako trzydrzwiowego hatchbacka w stylu coupe, pięciodrzwiowego hatchbacka lub - ale to rzadkość - sedana. Bardzo nowoczesny kokpit wygląda futurystycznie do dziś, a z zewnątrz Citroen C4 nadal dobrze wypada na tle nowszych aut, zaparkowanych na osiedlu.

Dobre słowo należy się też palecie silnikowej, choć zawiera ona wyjątek, o którym niedługo opowiemy. Ofertę otwierają jednostki benzynowe: 1.4 o mocy 90 KM i 1.6 o mocy 110 KM. Benzynowy dwulitrowiec miał natomiast 140 KM lub aż 180 KM w wersji VTS, która wyjątkowo spontanicznie wkręca się na wysokie obroty i mimo nieprzesadnie sportowych osiągów, daje mnóstwo frajdy z jazdy.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Diesle to znane silniki koncernu PSA: 1.6 o mocy 90 lub 110 KM i 136-konna wersja dwulitrowa. O obu tych konstrukcjach opowiadaliśmy już przy okazji prezentacji Peugeota 407. Możemy jeszcze raz podkreślić, że te silniki, dobrze serwisowane, przejadą setki tysięcy kilometrów bez awarii, ale zaniedbane potrafią wygenerować nieprzewidziane koszty. Szczególnie dotyczy to układu rozrządu diesla 1.6. Oba diesle - 1.6 i 2.0 - mogą mieć filtr FAP, który także stanowi element obsługowy, bo po mniej więcej 120-150 tys. km wymaga on wymiany, a do tego trzeba uzupełniać specjalny płyn, aby filtr mógł działać prawidłowo. Niemniej wcale nie tak rzadko FAP robi znacznie większe przebiegi, zanim zajdzie potrzeba jego wymiany.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Po liftingu, przeprowadzonym w 2008 roku, zadebiutowały silniki benzynowe, opracowane wspólnie z koncernem BMW. Chodzi o jednostki 1.6 z oznaczeniem VTi oraz - w przypadku wersji turbo - THP. Niestety, ta gama jednostek napędowych nie przyniosła Citroenowi C4 dobrej sławy. Przeciwnie - lepiej kupić starsze auto z prostszym silnikiem bez dopisku VTi, niż nową konstrukcję.

Szczególnie odmiana turbodoładowana słynie z hojnego obdarzania właściciela samochodu nieplanowanymi wydatkami, na przykład na nietrwały napęd rozrządu, pękający kolektor wydechowy, turbinę i jeszcze kilka innych gadżetów, o których wymianie każdy liczący pieniądze kierowca woli szybko zapomnieć. Silnik THP jest też znany z racji swojego apetytu na olej silnikowy, w skrajnych przypadkach przekraczającego nawet litr na tysiąc kilometrów.

Wnioski?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Przed liftingiem warto było kupić C4 z napędem benzynowym. Po liftingu opcja benzynowa robi się ryzykowna, ale z dwojga złego zdecydowanie lepiej kupić sobie wersję bez turbo.

Tylko czy mimo wolnossącego silnika i tak nie czekają nas turbokłopoty z instalacją elektryczną? Francuska myśl elektrotechniczna nie oszczędziła Citroena C4, w którym niektóre przyciski w kokpicie potrafią czasem działać odwrotnie niż spodziewa się tego kierowca, centralny zamek może sam otworzyć auto, a panel klimatyzacji lubi się zadumać, zanim przekaże dalej życzenia kierującego.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Ale po pierwsze skala tych zjawisk jest do zaakceptowania, a po drugie częstotliwość ich występowania jest proporcjonalna do poziomu wyposażenia dodatkowego. Dlatego warto się zastanowić przed zakupem "wszystkomającej" wersji wyposażeniowej z wszelkimi możliwymi opcjami.

To, z czym nie powinno być problemu, to korozja. Francuskie auta - jak już wspomnieliśmy - są dobrze zabezpieczone przed rdzą. I to nam się w nich bardzo podoba. A Citroena C4 w wersji trzydrzwiowej kupilibyśmy sobie dla samego wyglądu - to fantastycznie oryginalne auto, nadające się do niedrogiej, codziennej eksploatacji.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Musimy jeszcze wspomnieć o elemencie losowym. Otóż z jakiegoś powodu jest tak, że jedni właściciele Citroena C4 są zadowoleni przez długie lata, a innych nękają rozmaite, nawracające usterki w samochodzie. Dotyczy to także znacznie nowszych modeli Citroena - jak ktoś kupi trafione auto, to nawet autoryzowany serwis potrafi być bezradny i trzymać "cytrynę" w naprawie całymi tygodniami. I to nie jest żart.

Dlatego życzymy Ci zdecydowanie awansu do tej szczęśliwszej grupy nabywców, a przed zakupem pomyśl, czy nie warto kupić starszego egzemplarza z pewniejszym silnikiem benzynowym.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

6. Ford Mondeo MKIV

Lata produkcji: 2007-2014

Bagażnik sedan: 550 l, liftback 5d: 540-1460 l, kombi: 554-1745 l.

Auto z ogłoszenia: 2008, 278 324 km, 2.0 TDCI 140 KM, 14 900 zł.

Ten pojazd musiał się znaleźć w naszym zestawieniu przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, zagrał w moim ulubionym filmie z serii Jamesa Bonda. Po drugie, to przeogromne auto i w konkurencji "wielkość samochodu kontra cena" trudno znaleźć mu równorzędnego rywala na rynku samochodów używanych. No chyba, że dołączymy do stawki Transita.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Jak Mondeo, to z dieslem - tej maksymy warto się trzymać, bowiem silniki benzynowe w tak dużym i ciężkim aucie będą paliły znacząco więcej. Ale to o nich najpierw opowiemy.

Wolnossące benzynowe 1.6 jest śmiesznie słabe, niezależnie od tego, czy będzie miało 110, 120 czy 125 KM. Silnik 1.6 EcoBoost - czyli turbo - to zupełnie inna liga i naprawdę satysfakcjonująca dynamika przy jeszcze przyzwoitym spalaniu, ale ten motor niesie za sobą ryzyko m.in. przegrzania i pęknięcia głowicy lub kadłuba. Dwulitrowe turbo o mocy od 200 do 240 KM oznacza spalanie w mieście na poziomie kilkunastu litrów na "setkę". A może warto wybrać inne opcje?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Tak.

I to skrajnie różne. Pierwsza z nich to genialny silnik Volvo o pięciu cylindrach, który z pojemności 2,5 litra wyciska 220 benzynowych mechanicznych koni (ale zdarzają się w nim przypadki odkształcania tulei cylindrowych). Drugi to motor, który powstał jeszcze we współpracy z Mazdą - ma dwa litry i moc 145 KM. Nie jest on może nazbyt oszczędny, ale za to fantastycznie trwały. I polecając benzynowe Mondeo wybralibyśmy jeden z tych dwóch silników. Pierwszy dla przyjemności, a drugi z rozsądku.

Paleta diesli jest mniej obszerna. Otwiera ją znany z miękkiej pracy napęd o pojemności 1.8 litra i mocy od 100 do 125 KM. Ale zdecydowanie lepszym wyborem jest dwulitrowy diesel o mocy od 115 do 140 koni mechanicznych, bowiem silnik 1.8 TDCI miewa kłopoty ze smarowaniem turbosprężarki i trwałością koła dwumasowego. Jest jeszcze diesel 2.2 o mocy do 204 KM, ale nie jest on częstym gościem ogłoszeń.

I żeby nie było, że niesprawiedliwie stygmatyzujemy auta francuskie, co oczywiście nie jest prawdą, to lekko i jak najbardziej merytorycznie dokopiemy także sympatycznemu i pojemnemu Fordowi. Bo sobie zasłużył.

Czym?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Na przykład nieszczelnościami klapy bagażnika, w wyniku których w kufrze zalega wilgoć, a w dalszym etapie pojawia się woda. Pękającą tylną szybą w Mondeo kombi, w którym tylna klapa ma nietrwały zamek. Odklejającą się od ramy nadwozia przednią szybą, co powoduje nieszczelności i zalewanie kabiny, w tym połączeń elektrycznych. Fanaberie miewa też wspomaganie układu kierowniczego, a komputer pokładowy często traci kontakt z rzeczywistością.

Do tego w egzemplarzach z początku produkcji były kłopoty z jakością wykończenia wnętrza - pamiętam, jak w pierwszym testowanym Mondeo, a było to dwanaście lat temu, podczas zamykania tylnych drzwi od wewnątrz prawie została mi w ręku część obicia drzwi, które wyskoczyło z zatrzasków. Także, jak widać, każda marka ma swoje problemy i wymaga wyrozumiałości w innym zakresie, żeby nie irytować właściciela.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Ale Mondeo ma bardzo mocne atuty w postaci komfortu jazdy, precyzji prowadzenia, ogromnej kabiny i bagażnika, którego podłoga ma powierzchnię boiska piłki nożnej. To prawda, że trzeba uważać na auta poflotowe, a w ogłoszeniach pełno jest egzemplarzy sprowadzanych zza granicy, rewitalizowanych po drodze w stodole.

Jednak Mondeo jest na drodze prawdziwym gigantem - najlepszym autem na długie trasy w dotychczasowym zestawieniu. Tylko pomyśl dwa razy, jeżeli dużo parkujesz w mieście, zanim kupisz sobie tego Forda, bo niektóre miejsca parkingowe mogą się okazać za małe. 

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

7. Opel Vectra C

Lata produkcji: 2002-2008

Bagażnik sedan: 500 l, liftback 5d: 500-1360 l, kombi: 530-1850 l.

Auto z ogłoszenia: 2006, 169 000 km, 1.8 benzyna, 14 900 zł, salon Polska.

Co robi drugi Opel w tym zestawieniu?

Powiedzmy, że mamy do niego uzasadniony merytorycznie sentyment.

Dobrze pamiętam ten dzień, kiedy lat temu siedemnaście pierwszy raz wsiadłem do Opla Vectry C. Auto było oblegane, więc dostałem je do jazdy na noc, miałem niewiele czasu na test. I wiecie co?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Po wcześniejszych jazdach Vectrą B wrażenie było po prostu kosmiczne. Jakościowo był to nadświetlny skok w przyszłość. Opel poczynił tym samochodem niesamowity progres. I nie chodziło o osiągi, bo pod maską pracował prosty silnik benzynowy 1.8 o mocy 122 KM.

Magia polegała na jakości odczuwalnej - wyciszeniu kabiny, pewności prowadzenia, precyzji działania przełączników, wygodnych fotelach, pozycji za kierownicą i dopracowaniu wszelkich elementów, poprzez które kierowca doznaje interakcji z samochodem.

Ktoś może powiedzieć, że dziś nie ma to już żadnego znaczenia z perspektywy współczesnej motoryzacji, która zaszła znacznie dalej. Ale siedemnaście lat temu to było coś.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

I jeżeli dobrze trafisz, a wcześniej miałeś lub miałaś Vectrę B lub równorzędne auto, to możesz się dziś z tego tak samo cieszyć, jak ja przed laty. Bo koncepcja Opla Vectry C nadal przekonuje. Szczególnie wersja kombi z przedłużonym rozstawem osi, oferująca rewelacyjną pakowność i przestronność w stosunku do ceny - na tylnej kanapie kombi jest mnóstwo miejsca, a bagażnik pomieści od 530 do aż 1850 litrów paczek. Dodaj do tego bardzo dobrą dostępność zamienników i szeroką paletę silnikową, a otrzymasz całkiem rozsądny pakiet.

Pod warunkiem, że dobrze wybierzesz silnik.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Jeżeli chodzi o jednostki benzynowe, to najsolidniejszym motorem okazuje się po latach sześciocylindrowe 3.2 V6 - taka Vectra dużo pali, ale mocny napęd bezproblemowo połyka kolejne kilometry przy niewielkich wydatkach na wymianę zużywających się naturalnie elementów.

Z diesli - znowu - polecamy ten sam silnik 1.9, o którym mówiliśmy przy Alfie Romeo 159 i Oplu Astrze. Najlepiej w wersji 120-konnej, która wytrzymuje bardzo duże przebiegi bez większych problemów.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

I tak naprawdę to wystarczy, żeby wybrać dobry silnik do Opla Vectry C. Motor 1.6 o mocy 100 KM jest zdecydowanie za słaby. Większe 1.8 o mocy od 122 do 140 KM lubi wypić olej. Dwulitrowe turbo o mocy 175 KM zamiast oleju woli benzynę w znacznych ilościach, ale poza tym to solidny motor. Wolnossące 2.2 może mieć problematyczny bezpośredni wtrysk benzyny, za sprawą którego na zaworach i gniazdach osadza się nagar - chodzi o wersję o mocy 155 KM. Jest też słabsza wersja o mocy 147 KM z tradycyjnym wtryskiem MPI, ale w obu wariantach mocy rozciąga się łańcuch rozrządu. Szczególnie odradzamy jednostki 2.8 turbo, niezależnie od mocy, która wynosiła 230, 250 lub 280 KM, ze względu na kosztowny serwis.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

W dieslach 2.2 DTI (gdzie brak litery "C" oznacza pompę wtryskową zamiast wtrysku typu common rail) układ wtryskowy miewa nieszczelności i nawala układ doładowania, a w skrajnych przypadkach dochodzi do pęknięcia wału korbowego. W silniku 2.0 DTI dochodzi czasem do zatarcia pompy wtryskowej. Trzylitrowy motor CDTI o mocy od 177 do 184 KM to napęd, który radzimy omijać szerokim łukiem - ma on praktycznie nieusuwalną wadę konstrukcyjną, czyli osiadające tuleje cylindrowe, a z powodu zawieszających się wtryskiwaczy w tłokach wypalają się dziury.

Czyli przeszliśmy już do usterek. Czy jest ich jeszcze wiele?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Nie. Czasem pada panel sterowania klimatyzacją. W chłodne dni zawodzi centralny zamek. Klapy w kolektorze ssącym silnika potrafią się zacinać, a przekładnia kierownicza lubi gubić olej. Trzeba się też przygotować mentalnie na usterki czujnika przepustnicy silnika. No i to tylne zawieszenie - czego by nie robić, to opony i tak doznają ząbkowania. Odpowiedzialne za to elementy metalowo-gumowe są integralną częścią drogich wahaczy, a po ich wymianie problem szybko powraca.

To wszystko może zniechęcić do zakupu, ale jeżeli szukasz rodzinnego kombi, to Vectra C ma niewielu konkurentów w tak atrakcyjnej cenie i tak przyzwoicie zabezpieczonych przed korozją. Z czasem zabiera się ona np. za tylne nadkola, ale poważniejsze plany rdzy sugerują raczej niedbałą naprawę pokolizyjną.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

8. Toyota Yaris II

Lata produkcji: 2005-2011

Bagażnik: 270-1085 l.

Auto z ogłoszenia: 2006, 135 700 km, 14 500 zł, 1.3 benzyna, salon Polska.

Na to czekaliśmy - nareszcie możemy opowiedzieć o prostym aucie, w którym praktycznie nic się nie psuje, wystarczy lać olej, benzynę i jeździć na przeglądy według książki serwisowej. Mimo niewielkich rozmiarów, bagażnik pomieści od 272 do 363 litrów dzięki przesuwanej tylnej kanapie. Zgrabna Toyota ma też niewielką średnicę zawracania, ułatwiającą parkowanie.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Yaris jest dość wysokim autem, świetnym do miasta, z oszczędnymi silnikami, a przede wszystkim ponadprzeciętnie niezawodnym, co winduje cenę samochodów w ogłoszeniach. Najwyraźniej wielu kupujących woli zapłacić drożej za niewielkie auto przy zakupie, żeby potem mieć spokój.

Pod maską czeka paleta silników benzynowych i jeden diesel. Najmniejszy z napędów pijących benzynę ma pojemność jednego litra i moc 69 KM. To opcja miejska, bo na trasie będzie brakowało rezerwy mocy do wyprzedzania, a autostrada doprowadzi ten napęd do kresu możliwości - prędkość maksymalna to 155 km/h i dynamika Yarisa 1.0 przy legalnych prędkościach autostradowych będzie już śladowa.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Zdecydowanie lepszym pomysłem będzie 87-konny silnik 1.3, albo montowana w późniejszym okresie produkcji jednostka 1.33 litra o mocy 99 lub 101 KM. Absolutną rzadkością jest silnik benzynowy 1.8 o mocy 133 KM, który napędzał wersję z oznaczeniem TS.

Diesel to znana z niezawodności jednostka 1.4 D-4D o mocy 90 KM, która zapewnia Toyocie Yaris naprawdę dobrą dynamikę. Sprawdza się ona w znacznie cięższych modelach, więc z Yarisem ma niewiele pracy, a to pozytywnie wpływa na jej trwałość.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

A wiesz, że zawieszenie Yarisa wytrzymuje na polskich drogach przebiegi rzędu 150-200 tys. km bez remontu? Ceną za to jest nie najwyższy komfort jazdy, ale z drugiej strony samochody konkurencyjnych marek podobnej wielkości wcale nie są pod tym względem znacząco lepsze.

Na co uważać i czego się spodziewać w używanym Yarisie?

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Odradzamy zakup wersji ze zautomatyzowaną skrzynią biegów, bo może się szybko okazać, że to najbardziej awaryjny podzespół samochodu. Yaris nie jest też zdecydowanie propozycją dla koneserów przytulnych kabin, bo plastiki są twarde i hałasujące.

A co się może zepsuć?

Na przykład nietrwałe łożysko sprzęgła w wersji z litrowym silnikiem benzynowym - ale auta z ogłoszeń mają takie przebiegi, że zapewne już je dawno wymieniono. Z czasem uszczelki szyb mogą też częściowo utracić szczelność, co skutkuje podwyższonym poziomem hałasu.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

I tyle. Ale Toyota nie ustrzeże się korozji, która nadgryza najpierw ranty elementów podwozia, a potem zabiera się za nadkola, przednią poprzeczkę, progi, aż kiedyś wreszcie pożre tyle, że właściciel zacznie z zazdrością patrzeć na francuskie lub włoskie auto sąsiada.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

9. Honda Accord VII

Lata produkcji: 2002-2008

Bagażnik sedan: 456 l, kombi: 576-1707 l.

Auto z ogłoszenia: 2005, 284 700 km, 2.0 155 KM, 14 900 zł, salon Polska, serwisowana w ASO.

Taką Hondą Accord w przeróżnych wersjach silnikowych zjeździłem kiedyś Polskę wzdłuż i wszerz. Mogę opowiedzieć o tym samochodzie wszystko, ale wtedy nie mogłem wiedzieć, jak będzie wyglądała jego trwałość.

Dziś mamy już więcej informacji na ten temat.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Wiodącym problemem okazała się niestety korozja nadwozia i podwozia, która powoli zaczyna odsyłać na boczny tor Accordy, mogące jeszcze jeździć wiele kilometrów, gdybyśmy patrzyli na ich stan mechaniczny.

To ogromna szkoda, bo to naprawdę ponadprzeciętnie solidne auto, o ile z pojęcia solidności wyrugujemy odporność korozyjną. Każdy silnik jest godny polecenia. Do dyspozycji były dwa napędy benzynowe, oba czterocylindrowe, świetnie wyważone, dobrze wyciszone i z lekkością wchodzące na obroty.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Pierwszy z nich to motor 2.0 o mocy 155 KM, drugi to 2.4 o mocy 190 KM. W Accordzie montowano także pierwszego w historii diesla własnego projektu Hondy, który uznawany jest za jedną z najsolidniejszych konstrukcji na rynku.

Wady silników?

W dwulitrowym napędzie benzynowym z początku produkcji wycierały się wałki rozrządu, dlatego w autach sprzed liftingu lepiej wybierać motor 2.4. Diesel ma kapryśny łańcuch rozrządu, który należy niezwłocznie wymienić już po pierwszych niepokojących odgłosach spod maski, zdarzały się także przypadki pęknięcia kolektora wydechowego.

I tyle. Trwałość napędu Hondy jest naprawdę imponująca.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Dlatego tym bardziej szkoda, że fabryka nie zabezpieczyła Accorda solidniej przed korozją. Żadne inne popularne auto klasy średniej z początku dwudziestego pierwszego wieku nie jeździło tak dobrze jak ta Honda, nie było tak harmonijne, a wyważenie silnika benzynowego to mistrzostwo świata. Tak powiem - można polemizować w komentarzach :)

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Zarówno jednostki 2.0 jak i 2.4 nie znają pojęć buczenia, rezonansu, czy po prostu hałasu - słucha się ich z przyjemnością, a na karoserię nie przenoszą się praktycznie żadne drgania. Jedyny zawód może sprawić komfort resorowania, który nie jest zbyt wysoki ze względu na sztywne nastawy zawieszenia.

Nie jestem odosobniony w pozytywnej opinii o tym samochodzie, bo Honda Accord dobrze trzyma cenę na rynku wtórnym. I to mimo tego, że oryginalne części do Hondy są bardzo drogie.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

10. Renault Scenic II

Lata produkcji: 2003-2009

Bagażnik Scenic: 430-1840 l, Grand Scenic 7-osobowy: 200/533-1960 l

Auto z ogłoszenia: 2007, 157 000 km, 1.6 benzyna, 14 900 zł, salon Polska.

Ten oryginalny, rodzinny van, był kiedyś jednym z moich ulubionych samochodów do dalekich podróży. I to właśnie ze skromnym silnikiem 1.6. Podwyższona pozycja za kierownicą zapewniała znakomitą widoczność, na wysoki fotel wygodnie się wsiadało, a komfortowe zawieszenie pieszczotliwie bujało nawet na kiepskich odcinkach polskich dróg.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Podróż w przytulnej kabinie była relaksem, a logicznie rozplanowane instrumenty nie odrywały uwagi od drogi. Duża powierzchnia szyb sprawiała, że w Sceniku bardziej zwiedzało się otoczenie, niż po prostu jechało. Dla rodziny albo po prostu dla osób lubiących podróżować i obserwować świat to wymarzone auto.

Ale od czasu premiery Scenika drugiej generacji minęło już trochę czasu i w ramach aktualizacji będziemy musieli trochę poględzić. Bo podobnie, jak w przypadku naszego redakcyjnego Megane II, które sprzedaliśmy jakieś dwa lata temu, używany Scenic raczej nie pozwoli się swojemu właścicielowi nudzić. Renault Scenic bazuje bowiem na technice Megane drugiej generacji.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Komputer pokładowy będzie stale próbował flirtować z kierowcą, pokazując mu coraz to nowe komunikaty o usterkach. Potrafią się one zmieniać nawet co kilka dni. Podobnie jak w przypadku omawianego na początku Peugeota 407, po podłączeniu terminalu diagnostycznego w Sceniku nie ma opcji, żeby konto błędów w komputerze było czyste. Zawsze coś tam się zalęgnie.

Silnik 1.6 ma trwały układ tłokowo-korbowy, ale permanentne problemy z kołem zmiennych faz rozrządu powodują, że przy większych przebiegach trzeba regularnie odwiedzać warsztat i kupować nowe części, żeby nie słuchać charakterystycznego terkotu spod maski i uniknąć ryzyka poważniejszej awarii. Na szczęście dostępne są zamienniki.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Koneserzy marki wożą ze sobą zapasowe cewki zapłonowe, a z plastików w kabinie odłazi warstwa miękkiej gumy. Dźwignia biegów szybko nabiera takiego luzu i rozmachu, że podczas zmiany przełożeń obija się o obudowę, która zaczyna pełnić funkcję ogranicznika jej skoku.

Ale i to nie wszystko, na co trzeba się przygotować, kupując Scenika. Daniem firmowym są szwankujące klamki drzwi i karta zdalnego otwierania i uruchamiania samochodu, która powinna być atutem Renault, a bywa że staje się zmorą. Pozornie ta przypadłość może wydawać się błaha, ale kiedy regularnie pojawiają się problemy z otworzeniem auta, właściciel szybko straci dobry humor i sympatię do swojego Scenica. Ogarnięty elektryk samochodowy, znający temat, bez problemu poradzi sobie i z kartą i np. z padającym elektrycznym wsparciem podnoszenia i opuszczania szyb.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Rozwińmy jeszcze paletę silnikową. Otwierał ją benzynowy motor 1.4 o mocy 98 KM. To napęd o bardzo kiepskiej dynamice, zupełnie nienadający się na rodzinne wyjazdy z kompletem pasażerów i bagażem, ale za to trwały i najtańszy w eksploatacji. Powyżej wspomnianego już silnika 1.6 mamy benzynowego dwulitrowca o mocy 136 KM, który w wersji turbo generuje 163 KM. O dziwo, najmocniejsza jednostka benzynowa nie notuje większej awaryjności od swojego wolnossącego odpowiednika, jednak wraz z przebiegiem może to ulec zmianie ze względu na większe obciążenie układu tłokowo-korbowego w silniku z turbodoładowaniem.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Ofertę diesli otwiera problematyczny motor 1.5 dCi z panewkami bardzo źle znoszącymi rzadkie wymiany oleju według fabrycznych interwałów i ryzykownym układem wtryskowym, występujący w przedziale mocy od 80 do 105 KM. Kolejny według mocy napęd dieslowski to dobrze znany warsztatom ryzykowny motor 1.9 dCi o mocy od 110 do 130 KM. Najlepszym i jednocześnie najrzadziej spotykanym dieslem jest silnik dwulitrowy o mocy 150 KM, który wyróżnia się najlepszą dynamiką i przyjemnie miękką pracą. Przy dbałości o częste wymiany oleju i fachowym serwisowaniu motor ten osiąga imponujące przebiegi nie tylko w Scenicu, lecz także w innych modelach Renault. I to ten silnik wypada polecać, jeżeli szukasz diesla.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

Francuski van miał też odmianę przedłużoną o nazwie Grand Scenic, która była sprzedawana również w wersji siedmioosobowej. Przy pięciu pasażerach na pokładzie, miała ona bagażnik o pojemności 533 litrów, podczas gdy zwykły, krótki Scenic mieścił w kufrze 430 litrów paczek. Jeżeli masz małe dzieci i planujesz wozić wózek w bagażniku, to zdecydowanie szukaj Grand Scenica.

I co tu teraz zrobić - rekomendować francuskiego vana za jego komfort i przestronność, czy odradzać ze względu na usterki pokładowej elektroniki i ryzykowne diesle 1.5 i 1.9? To już musi być Twoja decyzja. Najlepsza decyzja.

10 samochodów używanych do 15 tys. zł - Strefa Wolna Od VW :)

I tak dobrnęliśmy do finału naszego zestawienia samochodów używanych za 15 tys. złotych. Jak widzisz, nie znalazło się w nim żadne auto z grupy Volkswagena, dzięki czemu każdy fan motoryzacji alternatywnej powinien się z marszu zakochać w naszym serwisie :) Zapraszamy do komentowania!

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 19 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE
Ładuję komentarze...