Ford Focus czy Kia Ceed - diesel czy benzyna - co warto kupić?

Ford Focus czy Kia Ceed - diesel czy benzyna - co warto kupić?

Ford Focus czy Kia Ceed - diesel czy benzyna - co warto kupić?

dat/articles/2019-01/ford-focus-czy-kia-ceed-dieslel-czy-benzyna-co-warto-kupic-656.jpg

Ford czy Kia? Diesel czy benzyna? To nie będzie typowe porównanie - za chwilę rozwiążesz quiz i sam lub sama odpowiesz sobie na pytanie, które z tych świetnych aut jest dla Ciebie najlepsze.

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

Takie porównanie to sama przyjemność, ponieważ spotykają się w nim dwa naprawdę bardzo dobre samochody. Kia w ciągu każdej kolejnej zmiany generacyjnej swojego kompaktowego Ceed'a robi takie postępy, jak jej europejscy konkurenci w ciągu dekad.

Ford od czasu pojawienia się wizjonerskiego Focusa pierwszej generacji ciągle go szlifuje i obecne auto jest bardzo udaną ewolucją poprzedniego modelu, który też był udanym i komfortowym samochodem.

Pod wieloma względami Kia Ceed i Ford Focus to niemal równorzędne samochody, z wygodnymi fotelami, efektownymi kokpitami, o dobrych własnościach jezdnych.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

Jednak tym razem, żeby nie było tak łatwo i cukierkowo, do pojedynku staje diesel i auto benzynowe. Ford, o którego zaraz Cię przepytamy, ma bowiem pod maską wynik metamorfozy znanego silnika koncernu PSA, znanego pod oznaczeniem 1.6 HDI. Teraz ma półtora litra pojemności skokowej i dwa zawory w każdym cylindrze.

Kia ma pod maską turbodoładowany silnik 1.4 T-GDI, czyli najrozsądniejszy wybór, jakiego można obecnie dokonać, kupując to auto - to nie tylko moje zdanie. Dobre osiągi, umiarkowane spalanie, to wszechstronny napęd.

Zanim przeczytasz, co myślę o obu tych samochodach, zapraszam do rozwiązania quizu - kiedy już odpowiesz na pytania, Wielki Mózg Elektronowy podpowie Ci, które z porównywanych aut lepiej spełni Twoje kryteria.

Jedne odpowiedzi będą oczywiste, drugie mniej - wszystko po to żeby można było się czegoś dowiedzieć i znaleźć główne różnice między Focusem a Ceed'em.

Zapraszamy do quizu!

 

A teraz pora na komentarze do pytań i możliwych do wyboru odpowiedzi z quizu. Tylko pamiętaj: nie czytaj ich przed rozwiązaniem quizu - inaczej cała zabawa straci sens :)

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić? 

1. Ile pieniędzy chcesz wydać na samochód?

  • Maksymalnie 74 490 zł.
  • Dam radę wysupłać 76 500 zł :)

Pytanie oczywiście wzięło się stąd, że podane powyżej kwoty to ceny najtańszych wersji wyposażeniowych z opisywanymi silnikami.

W przypadku Kii Ceed 1.4 T-GDI będzie to wersja S, w przypadku Forda Focusa 1.5 EcoBlue - Trend. Oba auta występują w ten sposób w najniższych specyfikacjach.

Importerzy obu firm dobrze wiedzą o swojej strategii, w efekcie Ford i Kia mają w standardzie multimedia z terminalem Bluetooth, ale Android Auto i Apple CarPlay wymaga dopłaty do wyższych specyfikacji.

Focus i Ceed mają na pokładach także systemy automatycznego hamowania przed przeszkodą oraz asystenta utrzymania pasa ruchu - za to za tempomat trzeba w Fordzie dopłacić 300 zł. A teraz...

Zgadnijcie, które auto jest droższe :)

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

2. Czy jeździsz na długich trasach czy raczej na krótkich odcinkach?

  • Jeżdżę głównie po mieście, po kilka kilometrów w każdą stronę.
  • Jeżdżę zwykle na trasie, a jeżeli po mieście, to na tyle daleko, że silnik zdąży się dobrze rozgrzać już na początku trasy.

To bardzo istotne pytanie. Tak, to prawda, że po wejściu ostatnich obostrzeń w normach czystości spalin, silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem też muszą mieć filtr cząstek stałych.

Nazywa się on GPF i jest odpowiednikiem stosowanego w dieslach DPF-a. Jednak silnik benzynowy nie "produkuje" tyle sadzy co diesel i zdecydowanie lepiej sprawdzi się podczas jazdy na krótkich dystansach.

Oba silniki nie ucieszą się z pracy w warunkach niedogrzania, ale system oczyszczania spalin w dieslu zdecydowanie gorzej sobie w takich warunkach radzi, nie ma szans na samoczynne oczyszczanie filtra DPF podczas jazdy na krótkich odcinkach.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

3. Czy często jeździsz na długie wycieczki, po kilkaset kilometrów?

  • Tak, często wyjeżdżam do innego miasta, kraju, w góry, nad morze.
  • Nie, w zasadzie wyjeżdżam głównie na wakacje, a tak jeżdżę niezbyt daleko.

 To jest pytanie natury ekonomicznej, chociaż wygląda na turystyczne :) O ile bowiem wyższe spalanie benzynowej Kii ma podczas krótkich wycieczek mniejsze znaczenie, o tyle przy podróży na odległość np. 500 km auto benzynowe nie ma szans z dieslem pod względem ekonomiki jazdy.

Jest to w tym przypadku o tyle istotne, że zarówno Ford Focus 1.5 EcoBlue jak i Kia Ceed 1.4 T-GDI mają turbodoładowanie, co powoduje, że "benzyna" nie notuje już istotnej przewagi cenowej nad dieslem.

Przy podobnej cenie zakupu nie trzeba już robić dieslem większych przebiegów, żeby opłacało się go kupić względem wersji na benzynę - każdy przejeżdżany kilometr to w przypadku auta wysokoprężnego niższe wydatki na paliwo.

Im dłuższe pokonywane dystanse, tym ta różnica będzie większa. A przy wakacyjnych wyjazdach jest ona szczególnie odczuwalna dla budżetu właściciela samochodu.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

4. Czy często jeździsz autostradami z maksymalną dozwoloną prędkością?

  • Tak, lubię autostrady i korzystam z nich zawsze kiedy to możliwe.
  • Nie, wolę alternatywne drogi, autostrady to droga impreza.

To jest w zasadzie rozwinięcie poprzedniego pytania. Ale jest ono uzasadnione, bo o ile na trasie podmiejskiej, gdzie można jechać 90 km/h, auto benzynowe nie spali szczególnie dużo, o tyle na autostradzie, przy 140 km/h, zużycie paliwa w benzynowym samochodzie - w tym przypadku Kii Ceed 1.4 T-GDI - będzie znacznie wyższe, niż w dieslu.

Dlatego w naszym zestawieniu do jazdy po autostradach wypada wybrać wysokoprężnego Forda Focusa 1.5 EcoBlue.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

5. Ile średnio powinno spalać Twoje auto?

  • Około 5 l/100 km przy przeciętnej jeździe bez oszczędzania samochodu.
  • Około 7 l/100 km przy rozsądnej jeździe.

Bardziej wprost nie sposób postawić tego pytania. Dobrze dotarty Ford Focus 1.5 EcoBlue może średnio palić około 5 l ON na każde 100 km bez specjalnej wstrzemięźliwości ze strony kierującego.

Właściciel benzynowej Kii Ceed 1.4 T-GDI nie dość, że takiego średniego spalania raczej nie zobaczy, to jeszcze jego auto będzie znacznie bardziej czułe na to, jak mocno wciskany jest pedał gazu.

Benzynowe turbo nie wybacza jazdy z gazem w podłodze, takie traktowanie auta powoduje wir w baku i w portfelu. WIęc paradoksalnie - jeżeli lubisz dynamiczną jazdę, ale chcesz oszczędzać pieniądze - bierz diesla.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

6. Cenisz sobie bardziej moc, czy elastyczność silnika?

  • Lubię dużą moc na wysokich obrotach!
  • Wolę kiedy silnik dobrze ciągnie na niskich obrotach i wysokich biegach, nie lubię go kręcić wysoko.

Ford Focus 1.5 EcoBlue (dawniej: TDCI) rozwija maksymalną moc 120 KM przy zaledwie 3600 obrotach na minutę, przy dalszym zwiększaniu obrotów moc zaczyna szybko spadać. Z kolei maksymalny moment obrotowy sięga aż 300 Nm, ale w bardzo wąskim zakresie - od 1750 do 2250 obrotów na minutę i powyżej tej górnej wartości "ciąg" także szybko słabnie.

Kia, choć także ma turbo, to zupełnie inna bajka. Benzynowy silnik 1.4 T-GDI osiąga maksymalną moc 140 KM przy 6000 obrotów na minutę, a więc zaledwie 500 obr./min od momentu odcięcia dopływu paliwa. Moment obrotowy sięga 242 Nm w zakresie od 1500 do 3200 obrotów na minutę.

Jak widzisz, w benzynowej Kii maksymalny ciąg jest mniejszy, ale dostępny jest w znacznie szerszym przedziale skali obrotomierza. "Siła napędowa" rozwijana przez silnik jest mniejsza niż w Fordzie, ale wyższe obroty silnika pozwalają zastosować krótsze przełożenia skrzyni biegów i zwiększyć w ten sposób siłę napędową (już bez cudzysłowu) na kołach.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

7. W ile sekund Twoje nowe auto powinno przyspieszać do 100 km/h?

  • W nie więcej niż 9 sekund i będę zadowolony(a).
  • 10 sekund do "setki" mi wystarczy, wystarczy mi dobra dynamika na niskich obrotach.

 9 sekund do "setki" to wynik benzynowej Kii Ceed 1.4 T-GDI, dokładnie jest to 8,9 s. W Fordzie przyspieszanie przez biegi trwa dłużej, ale to nie znaczy, że Focus będzie Ci się wydawał wolniejszym samochodem.

Jeżeli masz w zwyczaju utrzymywać silnik na niskich i średnich obrotach niezależnie od warunków jazdy, to diesel wyda Ci się dynamiczniejszy od "benzyny". Mimo mniejszej mocy maksymalnej.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

8. Wiesz, co to jest maksymalny moment obrotowy? :)

  • Tak i ma być nie mniejszy niż 300 Nm. Siła musi być!
  • Nie, ale... 242 Nm (to chyba te... niutonometry) mi wystarczy :)

 Ten temat przed chwilą już sobie wyjaśniliśmy :) Dzięki wyższemu maksymalnemu momentowi obrotowemu przy niskich obrotach można rzadziej zmieniać biegi, "wyciągać" napęd z niskich rejestrów obrotomierza na trasie. To bardzo wygodne, a do tego niższe obroty diesla przyczyniają się do czegoś co nazwę "spokojem umysłu" podczas jazdy.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

9. Jakiej precyzji prowadzenia i stabilności jazdy wymagasz?

  • Wystarczą mi dobra stabilność jazdy i precyzja układu kierowniczego.
  • Chcę mieć auto wybitne pod względem prowadzenia, dające maksymalną radość z jazdy.

To ważna i niespodziewana refleksja. Ważna, bo oba auta jeżdżą tak stabilnie i pewnie, że zarówno Forda Focusa jak i Kię Ceed możesz kupić w ciemno i cieszyć się jazdą.

Jednak, mimo tego że Kia podkupiła speca od układów jezdnych od BMW, to Ford jest tutaj mistrzem kompromisu między precyzją prowadzenia, stabilnością jazdy i komfortem resorowania.

Na co dzień jego zawieszenie wydaje się nieco twardsze, ale jest to naprawdę niewielka różnica. Za to na zakrętach Focus czuje się jeszcze lepiej od koreańskiej konkurentki

Jeździ po prostu fantastycznie.

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

10. Czy i ile osób wozisz na tylnej kanapie?

  • Nie więcej niż dwie - mają mieć jak najwięcej miejsca na nogi.
  • Trzy osoby - dlatego kanapa musi być jak najszersza.

Tutaj sprawa jest bardzo prosta: Ford Focus ma na tylnej kanapie więcej miejsca na nogi i kolana pasażerów, a kabina jest węższa niż w Kii Ceed.

Żadne z tych aut nie jest ciasne z tyłu, a z przodu w obu samochodach miejsca jest mnóstwo. Ale jeżeli chcesz od czasu do czasu wozić na dłuższych dystansach troje pasażerów z tyłu, pomyśl o Kii.

Tam będzie szerzej :)

A tak na marginesie - rozpoznacie, które auto jest które, jeżeli zobaczycie je w podobnych kolorach?

Ford Focus czy Kia Ceed - dieslel czy benzyna - co warto kupić?

11.Jak długą gwarancję ma mieć Twoje nowe auto?

  • 7 lat gwarancji - tyle powinien zapewniać solidny producent aut.
  • Wystarczą mi 2 lata gwarancji, auta się dziś przecież nie psują :)

 Tutaj komentarz nie jest raczej potrzebny, chyba...

...że jednak jest.

Bo niech ktoś zaprzeczy, że marka, która daje 7 lat gwarancji, bardziej wierzy w jakość swoich produktów niż konkurent, dający 2 lata gwarancji.

Co więcej, te 7 lat pozwala już mieć nadzieję, że model marketingowy Kii nie stawia na planowane starzenie produktu, a przynajmniej nie w czasie tych 7 lat.

To trzy i pół raza dłużej, niż w Fordzie.

Wybraliście już?

Ja bym się na Waszym miejscu przejechał obydwoma samochodami i wybrał ten, który bardziej mi się podoba. Wybór między dieslem a "benzyną" to już zupełnie wtórna sprawa, równie dobrze w tym zestawieniu moglibyśmy zamienić rodzaj napędu miejscami i wyciągnąć wnioski niezależne od marki samochodu.

Mimo gigantycznej nagonki medialnej, diesel nadal ma swoje mocne strony, które trudno podważyć. Ale do jazdy na krótkich dystansach z niedogrzanym silnikiem nie ma sensu go kupować.

Podobał Ci się nasz quiz?

To napisz w komentarzu, co wybierasz :)

W razie pytań - serdecznie zapraszamy na naszą grupę na Facebooku "Jakie Auto Kupić - doradzamy", przyjmiemy każde pytanie o nowe lub używane auto, jego wady, zalety i typowe usterki, doradzimy co wybrać :)

Zdjęcia: Ford, Kia.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE