Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

dat/articles/2022-12/ford-focus-cmax-i-2-0-tdci-awaryjnosc-typowe-usterki-zalety-wady-wymiary-754.jpg

Ford Focus C-Max to rewolucyjny van, którego, jak zgodnie stwierdzili specjaliści z branży motoryzacyjnej, prowadzi się tak dobrze, jak auto kompaktowe. Poznaj jego wady i zalety, żeby świadomie kupić dobry egzemplarz na rynku pojazdów używanych! Więcej ujęć i prezentację na żywo możecie obejrzeć w filmie TOP 10 używanych samochodów w przedziale cenowym 4000 - 33000zł.

  • Ford Focus C-Max to komfortowe, rodzinne auto
  • Silnik 2.0 TDCI skonstruowano we współpracy z koncernem PSA, zbiera on znakomite opinie
  • Świetna dynamika, niskie spalanie
  • Uwaga na korozję nadwozia i podwozia

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary
Forda Focusa C-Max zbudowano na płycie podłogowej modelu Focus II, czyli kompaktowego hatchbacka, którego pierwsza generacja okazała się przełomem i przebojem dla Forda, szczególnie w Europie. C-Maxa produkowano od 2003 do 2010-go roku.

  • Długość nadwozia rodzinnego vana Forda to 437 cm
  • Wysokość to 159 cm
  • Rozstaw osi wynosi 264 cm

Czyli mamy tu do czynienia z kompaktowym vanem, który na drodze i miejscu parkingowym zajmuje tyle miejsca, co zwykły kompaktowy hatchback.

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Ergonomia w kabinie Forda Focusa C-Max

Tym, co odróżnia vana od hatchbacka i pozwala wygodniej usadowić pasażerów w kabinie, jest wyższa kabina. Kierowca i pasażer Forda Focusa C-Max mają dużo miejsca, a wysoka pozycja na fotelach sprzyja dobrej widoczności. Dobrze widać nie tylko do przodu, lecz także do tyłu.


Co istotne, wysoka pozycja fotela kierowcy względem podłogi samochodu - co niewielu kierowców wie - oszczędza kręgosłup. To dlatego, że im nogi mamy bardziej ugięte w kolanach, tym lędźwiowy odcinek kręgosłupa z mniejszą siłą naciska na oparcie fotela.

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

A jak wyglądają miejsca tylne Focusa C-Max?

Tu robi się ciekawie. Bo o ile standardowa przestronność tylnej kanapy jest raczej umiarkowana, o tyle w wybranych wersjach wyposażeniowych można odsunąć boczne tylne miejsca w stronę bagażnika, wymontowując wcześniej podłokietnik. W ten sposób zyskujemy warunki podróżowania klasy business w drugim rzędzie foteli. Rewelacja!

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Ford Focus C-Max - typowe usterki instalacji elektrycznej

Lista tych usterek nie będzie na szczęście długa. Przed zakupem obowiązkowo sprawdzamy wyposażenie komfortu w kabinie. Elektrycznie sterowane szyby, lusterka, ogrzewane fotele, a przede wszystkim - radio. Ono bowiem potrafi się zawieszać, a pilot-satelita do sterowania radiem przy kierownicy także potrafi zastrajkować. Co ciekawe, wyższe wersje wyposażeniowe Forda Focusa C-Max mogą mieć nagłośnienie sygnowane przez Sony, które gra - oczywiście jak na tę klasę cenową - bardzo przyzwoicie i wyraźnie lepiej, niż standardowe.

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Ford Focus C-Max - sportowiec wśród vanów

Jeżeli nigdy nie prowadziliście tego samochodu, albo jeździliście tylko vanami z tamtych lat, ale innych producentów, to C-Max urzeknie Was połączeniem komfortu jazdy z precyzją prowadzenia. Mówiąc krótko: jazda tym samochodem to ogromna przyjemność, jak na rodzinnego vana.


Oparty na płycie podłogowej Focusa II van ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, które nie ma wady znanej z dostawcy części. Chodzi o to, że Ford Focus drugiej generacji, jako hatchback, a w szczególności sedan, potrafił zachowywać się nadsterownie (wyrzucać tył na zewnątrz zakrętu), szczególnie podczas rozpoczynania hamowania lub na koleinach. C-Max zupełnie nie ma tego problemu.

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Ford Focus C-Max - silnik 2.0 TDCI, dane techniczne

Kolejną zaletą fordowskiego vana jest napęd. Dwulitrowy diesel ma 136 KM i 320 Nm i jest wymarzonym źródłem mocy do rodzinnego samochodu na długie trasy. Ma duży zapas mocy, a wysoka elastyczność pozwala leniwie zmieniać biegi oraz przyspieszać z niskich obrotów.


Pierwsze sto kilometrów na godzinę pojawia się po 9,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 200 km/h. I to wszystko przy średnim spalaniu katalogowym 5,8 l. Realne wartości z dynamicznej jazdy to 6-7 l/100 km, oczywiście zależnie od stylu jazdy, bo bez trudu można osiągnąć zarówno większe, jak i mniejsze zużycie paliwa.

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Silnik 2.0 TDCI - opinie i porady eksploatacyjne

Motor 2.0 TDCI, skonstruowany na bazie silnika 2.0 HDI od Citroena i Peugeota, to bardzo udana konstrukcja i mniej delikatna niż 1.6 TDCI (1.6 HDI). Jak w każdym turbodieslu, kupując samochód używany trzeba się liczyć ze zużyciem turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego, a w perspektywie z regeneracją lub wymianą wtryskiwaczy systemu common rail.

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary
Warto często wymieniać olej, najlepiej nie rzadziej niż co 15 000 km. Pasek rozrządu ma bardzo długi interwał - producent zaleca wymianę napędu rozrządu co 200 000 km lub 10 lat w zależności od tego, co nastąpi szybciej. Ale uwaga!


To są wytyczne, dotyczące fabrycznego paska rozrządu wraz z elementami prowadzącymi od Forda. W przypadku zastosowania zamiennika, interwał należy skrócić o połowę. Najlepszym rozwiązaniem jest po prostu wymiana napędu rozrządu na nowy zaraz po zakupie samochodu.

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Czy Ford Focus C-Max koroduje?

Niestety, tak. I to chętnie. Rdza konsumuje progi, tylne nadkola, przednie błotniki, maskę silnika i klapę bagażnika - to z elementów widocznych z zewnątrz. Od spodu warto zwrócić uwagę na stan tylnego zawieszenia wielowahaczowego, przedniej poprzeczki, podłużnic i punktów mocowania zawieszenia.

Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary

Ford C-Max I 2.0 TDCI - cena i podsumowanie

Auto ze zdjęć pochodzi z roku 2007 i kosztuje 9900 zł. Rozrzut cen jest znaczny ze względu na różny stan samochodów na rynku wtórnym, głównie pod względem korozyjnym. Jeżeli tylko korozja nie rozpoczęła uczty, C-Max pozostaje znakomitą opcją na rodzinnego vana. Zapraszamy również do obejrzenia krótkiej prezentacji tego i innych aut z rynku wtórnego w filmie TOP 10 używanych samochodów w przedziale cenowym 4000 - 33000zł.

Zdjęcia: Ford, motospace.pl

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE