Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 - opinie, usterki, dane techniczne
Ogromny bagażnik, nieskomplikowany napęd, proste zawieszenie - nieczęsto zdarza nam się opisywać tak udane auto używane w tak idealnym stanie!
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Skoda Octavia zadebiutowała w 1997 roku. Wersja kombi pojawiła się rok później. Czeskie auto odziedziczyło nazwę po popularnym samochodzie, produkowanym w latach 1959-1971 (było to ostatnie kombi produkowane przez Skodę, zanim zaczęła produkować wyłącznie auta z silnikiem z tyłu).
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Debiutująca pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Octavia była pierwszym autem Skody, zaprojektowanym przez Volkswagena. Co ciekawe, model ten produkowano aż do listopada 2010 roku, mimo że w roku 2004 nastąpiła zmiana generacji modelu. Auto ze zdjęć pochodzi właśnie z takiej "równoległej" produkcji.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Po wyglądzie przedniej części samochodu można zauważyć, że Skoda Octavia kombi 1.9 TDI prezentowana na zdjęciach to auto po przeprowadzonym w 2000 roku liftingu. Zmiany są najbardziej widoczne w kształcie grilla chłodnicy oraz przednich reflektorów.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Skoda Octavia kombi 1.9 TDI powstała na płycie podłogowej Volkswagena Golfa IV, stosowanej także przez Audi w modelu A3. W ten Sposób Skoda Octavia I odziedziczyła po "dawcach" zaletę w postaci niezawodnego zawieszenia i wadę - niewielką ilość miejsca na tylnej kanapie.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Mimo przebiegu prawie 157 tys. km prezentowana Skoda Octavia I kombi jest w absolutnie idealnym stanie. Nie dość, że lakier nie ma żadnych rys i zachowuje połysk, to uszczelki doskonale przylegają i nie odkształciły się. I tak jest nawet w znacznie starszych Octaviach - auto ma ocynkowane nadwozie.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Korozji nie udało nam się znaleźć na żadnym elemencie nadwozia Skody Octavii I kombi 1.9 TDI z roku 2007. Jedyne, na co warto zwrócić uwagę, kupując używaną Skodę Octavię od strony lakierniczej, to odpryski, które pojawiają się zwykle w okolicy nadkoli, np. na progach.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

Prezentowana Skoda Octavia I Kombi 1.9 TDI to auto w bardzo bogatej wersji wyposażeniowej. Na liście dodatków znalazły się na przykład ksenonowe reflektory, które po sześciu latach eksploatacji wyglądają jak nowe. A gdyby wyglądały gorzej, to ile kosztowałby zamiennik takiego reflektora?

Niestety, niemało. Jeżeli wybralibyśmy zamiennik marki Hella, to reflektor do Octavii przeznaczony dla lampy wyładowczej kosztowałby 3300-3700 zł. W przypadku reflektora halogenowego zamiennik byłby znacznie tańszy - około 600 zł. Tutaj znajdziecie listę aktualnych cen takich zamienników. Obowiązkowo przy ksenonach sprawdzamy działanie niezbędnego spryskiwacza.

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Od strony obsługowej, tylne lampy Skody Octavii I Kombi nie stanowią żadnego tematu serwisowego. Nie przedostaje się do nich woda, a klosze matowieją dopiero w bardzo leciwych egzemplarzach Skody. Idealnie równo przyklejony napis na klapie podpowiada, że ten element nadwozia raczej nie był lakierowany.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

Popularność Skody Octavii I w wersji kombi to dość ciekawy temat, a to dlatego, że już liftback ma gigantyczny jak na tej wielkości auto, 528-litrowy kufer. W wersji kombi ma on o dwadzieścia litrów więcej, a przez otwór załadunkowy da się załadować szersze przedmioty niż w liftbacku.

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Dodatkowo, tylna część dachu Skody Octavii I Kombi mniej się obniża, przez co np. wysokie i długie pudło, które nie weszłoby do liftbacka, zmieści się w Octavii kombi. Wykładziny bagażnika są trwałe i w zasadzie nie zdarza się, żeby do kufra kombi przedostawała się woda. A potrafi ona zamoczyć np. kabinę VW Passata.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Prezentowana Skoda Octavia I Kombi 1.9 TDI ma dodatkowy schowek pod podłogą, a samą podłogę można częściowo złożyć, dzieląc bagażnik na dwie wygodne części. Kupując używaną Octavię kombi warto zwrócić uwagę, czy mocowania rolety bagażnika nie są wyrobione oraz czy osłona zwija się bez zacięć.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Tak, jak już wspomnieliśmy, tylna kanapa nie należy do atutów Skody Octavii I ze względu na niewielką ilość miejsca na nogi. Jednak w porównaniu z Octavią liftback, pasażerowie mają znacznie więcej miejsca nad głowami - wysocy nie będą musieli się schylać - a wysokie światło drzwi ułatwi wsiadanie.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Z przodu można usiąść znacznie wygodniej, bo miejsca na nogi wystarczy nawet dla wysokiego kierowcy. Natomiast fotele - mimo, że lepiej wyprofilowane, niż "kanapowe" siedzenia z podstawowych wersji z początku produkcji - mogłyby być wygodniejsze. Mechanizm ich przesuwania działa lekko nawet po wielu latach.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Ten element Skody Octavii I Kombi - czyli dźwignia do ustawiania wysokości fotela - zdecydowanie poprawia wygodę za kierownicą oraz widoczność dla kierowców niskiego wzrostu. W aucie używanym to zaleta, bo w nowym często trzeba za to dopłacać.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Wnętrze Skody Octavii I Kombi pokazywanej na zdjęciach pochodzi z czasów, kiedy to kilka aut koncernu Volkswagena miało bardzo podobne kokpity. Poliftingowa Octavia może się pochwalić lepszą jakością tworzyw, ale i tak jak na dzisiejsze standardy wrażenia dotykowe nie są najwyższych lotów.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Wnętrze prezentowanej Skody Octavii I Kombi 1.9 TDI z roku 2007 pokazuje, w jak dobrym stanie można utrzymać używane auto. Nawet najbardziej narażone na ścieranie i zadrapania elementy - tu panel elektrycznych szyb na drzwiach kierowcy - są czyste i nieuszkodzone.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

Czarno-szare wnętrze, które spotkamy w większości Octavii I, nieco ożywiają metalowe, chromowane klamki wewnętrzne. Drzwi Skody powinny się bezproblemowo zamykać nawet przy dużych przebiegach, a jeśli tak nie jest, to powodu należy szukać w opuszczeniu drzwi na zawiasach lub w nieumiejętnej naprawie blacharskiej.

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Prezentowana Skoda Octavia I Kombi ma zamontowaną skórzaną kierownicę, która może sprawiać wrażenie wyślizganej. Niestety, uzyskuje ona taki wygląd już po przejechaniu nawet kilkunastu tysięcy kilometrów, dlatego myśląc o przebiegu lepiej kierować się wyślizganiem pedałów i dźwigni biegów.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

To zdjęcie pokazuje, w jak idealnym stanie może być tworzywo kokpitu w sześcioletniej Skodzie Octavii I Kombi 1.9 TDI. Nie ma tutaj regulacji wysokości reflektorów - w przypadku ksenonów jest ona automatyczna. Warto sprawdzić, czy działa - po załadowaniu bagażnika strumień światła powinien automatycznie się obniżyć.

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Prezentowaną Skodę Octavię I Kombi 1.9 TDI wyposażono w seryjny układ ASR pomagający w ruszaniu na śliskiej nawierzchni. Można go wyłączyć przyciskiem na panelu nad radiem, aby np. wyjechać z głębokiego śniegu.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007 Fabryczne radio Skody Octavii I widoczne na zdjęciu to jeden z wyższych modeli, który czyta także pliki w formacie MP3. W samochodzie z sześcioletnim stażem drogowym to bardzo istotna zaleta - do odczytu "empetrójek" niezbędne jest zwykle radio akcesoryjne.
Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

To urządzenie zna chyba każdy fan samochodów z grupy Volkswagena: automatyczna klimatyzacja Climatronic jest prosta w obsłudze i niezawodna w działaniu. Niemniej obowiązkowo sprawdzamy, czy zmiana ustawień przekłada się na to, co leci z dysz nawiewu. Dla nowicjuszy: przycisk ECON włącza i wyłącza klimatyzację. Filtr kabinowy marki Filtron do Skody Octavii 1.9 TDI kosztuje około 30 zł, a gdyby zdiagnozowano nieszczelność skraplacza klimatyzacji, to na skraplacz marki Delphi trzeba wydać około 300 zł.

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

Ten zestaw wskaźników Skody Octavii I Kombi 1.9 TDI to wszystko, co najlepsze możemy dostać od Skody: czytelność i prostota. Czerwone pole obrotomierza podpowiada, że pod maską pracuje jeden ze znakomitych turbodiesli 1.9 TDI. Ten akurat ma 101 KM oraz pompowtryskiwacze. Ten ostatni wyraz wywołuje dreszcze u znawców tematu. Dlaczego? Popatrzcie na listę cen zamienników pompowtryskiwaczy do silnika 1.9 TDI a zobaczycie, skąd te dreszcze się biorą.

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

Ten dynamiczny (0-100 km/h w niecałe 12 sekund) i bardzo oszczędny motor jest niezawodny, ale pod warunkiem, że zadbamy o dobre paliwo oraz specjalny olej silnikowy. Trzeba też bardzo pilnować terminów wymiany, mocno obciążonego przez pompowtryskiwacze, paska rozrządu. Regeneracja pompowtryskiwacza kosztuje około 500 zł, koszty wymiany pompowtryskiwaczy na nowe już poznaliście (i były to tylko ceny samej części zamiennej bez montażu). Czy warto szukać tańszego warsztatu, który zregeneruje "wtryski" w silniku 1.9 TDI? Nie. Tego nie da się zrobić tanio i dobrze. Warto o tym pamiętać.

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

Jeżeli dbamy o silnik Octavii 1.9 TDI, a moc nagle zaczyna spadać, to powodem może być przepływomierz powietrza lub zawór EGR - poza tym ten motor Skody raczej nie ma ewidentnych słabych punktów. W mocniejszych odmianach turbodiesla czasem zawodzi sterowanie turbosprężarką lub dwumasowe koło zamachowe. Gdybyście chcieli wiedzieć, ile takie elementy kosztowałyby, gdyby przyszło je wymienić, tutaj znajdziecie listy cen zamienników:

Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007

Zawieszenie, które niestety jest dość twarde, od strony eksploatacyjnej okazuje się na polskich drogach ogromną zaletą Skody Octavii I kombi 1.9 TDI. Nie ze względu na sztywność, a na ponadprzeciętną trwałość. Jeżeli mielibyśmy typować najczęściej psujące się elementy, to byłyby to gumy stabilizatora, czyli części niedrogie i bardzo proste w wymianie.

Skoda Octavia kombi 1.9 TDI - opinie: W zasadzie opis zawieszenia pasuje do całego samochodu: o ile nie trafimy na kosztowny element, który albo po prostu jest bardzo drogi nawet jako zamiennik, albo trzeba go kupić w ASO, to eksploatacja Octavii obejdzie się bez większych inwestycji przez długie lata. Głównym ryzykiem są auta z bardzo dużym przebiegiem, w których po kolei różne rzeczy będą się naturalnie zużywały i wymagały wymiany.

Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.