Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

dat/articles/2022-12/skoda-superb-1-9-tdi-2001-2008-typowe-usterki-awaryjnosc-zalety-wady-silnik-eksploatacja-757.jpg

Jeżeli kiedyś siedzieliście na tylnej kanapie Skody Superb, to z pewnością pamiętacie ten moment. A jeżeli nie, to... Wiele jeszcze przed Wami! Poznajcie czesko-niemieckie auto rodzinne, które nie miało sobie równych pod względem przestronności, a do tego było oszczędne i świetne na autostradę. Prezentację na żywo możecie obejrzeć w filmie z zaprzyjaźnionego komisu TOP 10 używanych samochodów w przedziale cenowym 4000 - 33000zł.

  • Skoda Superb bazuje na przedłużonej płycie Volkswagena Passata B5, produkowanego niegdyś... W chinach
  • Pancerny silnik 1.9 TDI z udanej serii z pompowtryskiwaczami
  • Ilość miejsca z tyłu większa niż w Mercedesie klasy S


Skodę Superb pierwszej generacji produkowano od 2001 do 2008 roku, a w 2006 roku auto przeszło face lifting. Auto po liftingu widać na zdjęciu prasowym a prezentowana poniżej Skoda jest z 2005 roku. Czy ta kosmetyczna poprawka wyszła Skodzie na dobre? Kwestia gustu. Nietrudno jednak zgadnąć, że auto jest spokrewnione z VW Passatem B5, do którego jest bardzo, bardzo podobne. Technicznie jest to w zasadzie to samo auto.

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

Skoda Superb I - wymiary

Mamy do czynienia z dużym samochodem. Długość nadwozia to 480 cm, a wysokość - 144 cm. Rozstaw osi wynosi 480 cm - dziś to może nie jest jakieś szaleństwo, ale w latach produkcji Passata B5 to była naprawdę imponująca wartość. A co najważniejsze, całą przewagę rozstawu osi względem Passata B5 przełożono na dodatkowe miejsce na nogi pasażerów tylnej kanapy.

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja


Efekt jest taki, że nawet jak za kierownicą usiądzie koszykarz, to drugi podobny mu dryblas usiądzie też wygodnie za nim (!) z tyłu. Bagażnik? 462-1228 l. Skoda Superb I to jedno z najwygodniejszych aut na rynku samochodów używanych.

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

Skoda Superb I - silnik 1.9 TDI

Turbodiesel z pompowtryskiwaczami i czterema cylindrami to dokładnie to, czego potrzebuje używana Skoda Superb. Niezawodny, wystarczająco elastyczny (285 Nm), a moc 130 KM wystarcza na sprint od 0-100 km/h w 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna, dzięki dobrej aerodynamice, to 205 km/h.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

Diesel 1.9 TDI PD - eksploatacja

Teoria mówi, że w autach do roku modelowego 2003 pasek rozrządu wymieniamy co 90 tys. km, a od roku modelowego 2004 - co 120 tys. km. Ale...

Niewielu odważnych mechaników zaleci ten dłuższy interwał. A do tego, jak w każdym aucie, podane interwały dotyczą paska, rolek i napinacza, kupionych w ASO Skody.

Zastosowanie zamienników podpowiada skrócenie interwału o około połowę. Biorąc pod uwagę wiek Superbów na rynku wtórnym, warto rozważyć wymianę kompletnego napędu rozrządu zaraz po zakupie używanego samochodu z ogłoszenia lub komisu. Olej silnikowy wymieniamy nie rzadziej niż co 15 tys. km.

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

Skoda Superb I - typowe usterki

Kluczem do satysfakcjonującej i opłacalnej eksploatacji (o ile można tak to nazwać, bo auto zawsze będzie kosztem, nawet wtedy, gdy służy do pracy) jest zakup używanej Skody w jak najlepszym stanie wyjściowym.


Warto przed zakupem skontrolować stan przedniego zawieszenia, które jest kosztowne ze względu m.in. na zastosowane materiały. Obowiązkowo kontrolujemy też całe wyposażenie komfortu w kabinie.

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

Problemem jest też korozja - rdzewieje tylna klapa, progi i błotniki. Ale auto jest na tyle wdzięczne, praktyczne i ciekawe, że przy dobrym stanie technicznym warto zainwestować w remont blacharski całego samochodu, żeby potem spokojnie jeździć przez kolejne dziesiątki tysięcy kilometrów.

Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja

Skoda Superb I - zalety i wady

Zalet jest całe mnóstwo. Ponadprzeciętna przestronność, wysoki komfort resorowania, wysoka stabilność jazdy. Minus - czułość pompowtryskiwaczy na jakość oleju i paliwa.

Diesel to oczywiście niejedyne źródło napędu Skody Superb I. Z pozostałych silników można polecić także benzynowe silniki 2.0 oraz 1.8 turbo. Zapraszamy do obejrzenia krótkiej prezentacji tego i innych aut z rynku wtórnego w filmie TOP 10 używanych samochodów w przedziale cenowym 4000 - 33000zł.

Zdjęcia: Skoda, motospace.pl

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE