Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja
Jeżeli kiedyś siedzieliście na tylnej kanapie Skody Superb, to z pewnością pamiętacie ten moment. A jeżeli nie, to... Wiele jeszcze przed Wami! Poznajcie czesko-niemieckie auto rodzinne, które nie miało sobie równych pod względem przestronności, a do tego było oszczędne i świetne na autostradę. Prezentację na żywo możecie obejrzeć w filmie z zaprzyjaźnionego komisu TOP 10 używanych samochodów w przedziale cenowym 4000 - 33000zł.
- Skoda Superb bazuje na przedłużonej płycie Volkswagena Passata B5, produkowanego niegdyś... W chinach
- Pancerny silnik 1.9 TDI z udanej serii z pompowtryskiwaczami
- Ilość miejsca z tyłu większa niż w Mercedesie klasy S
Skodę Superb pierwszej generacji produkowano od 2001 do 2008 roku, a w 2006 roku auto przeszło face lifting. Auto po liftingu widać na zdjęciu prasowym a prezentowana poniżej Skoda jest z 2005 roku. Czy ta kosmetyczna poprawka wyszła Skodzie na dobre? Kwestia gustu. Nietrudno jednak zgadnąć, że auto jest spokrewnione z VW Passatem B5, do którego jest bardzo, bardzo podobne. Technicznie jest to w zasadzie to samo auto.
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Skoda Superb I - wymiary
Mamy do czynienia z dużym samochodem. Długość nadwozia to 480 cm, a wysokość - 144 cm. Rozstaw osi wynosi 480 cm - dziś to może nie jest jakieś szaleństwo, ale w latach produkcji Passata B5 to była naprawdę imponująca wartość. A co najważniejsze, całą przewagę rozstawu osi względem Passata B5 przełożono na dodatkowe miejsce na nogi pasażerów tylnej kanapy.
Efekt jest taki, że nawet jak za kierownicą usiądzie koszykarz, to drugi podobny mu dryblas usiądzie też wygodnie za nim (!) z tyłu. Bagażnik? 462-1228 l. Skoda Superb I to jedno z najwygodniejszych aut na rynku samochodów używanych.
Skoda Superb I - silnik 1.9 TDI
Turbodiesel z pompowtryskiwaczami i czterema cylindrami to dokładnie to, czego potrzebuje używana Skoda Superb. Niezawodny, wystarczająco elastyczny (285 Nm), a moc 130 KM wystarcza na sprint od 0-100 km/h w 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna, dzięki dobrej aerodynamice, to 205 km/h.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Diesel 1.9 TDI PD - eksploatacja
Teoria mówi, że w autach do roku modelowego 2003 pasek rozrządu wymieniamy co 90 tys. km, a od roku modelowego 2004 - co 120 tys. km. Ale...
Niewielu odważnych mechaników zaleci ten dłuższy interwał. A do tego, jak w każdym aucie, podane interwały dotyczą paska, rolek i napinacza, kupionych w ASO Skody.
Zastosowanie zamienników podpowiada skrócenie interwału o około połowę. Biorąc pod uwagę wiek Superbów na rynku wtórnym, warto rozważyć wymianę kompletnego napędu rozrządu zaraz po zakupie używanego samochodu z ogłoszenia lub komisu. Olej silnikowy wymieniamy nie rzadziej niż co 15 tys. km.
Skoda Superb I - typowe usterki
Kluczem do satysfakcjonującej i opłacalnej eksploatacji (o ile można tak to nazwać, bo auto zawsze będzie kosztem, nawet wtedy, gdy służy do pracy) jest zakup używanej Skody w jak najlepszym stanie wyjściowym.
Warto przed zakupem skontrolować stan przedniego zawieszenia, które jest kosztowne ze względu m.in. na zastosowane materiały. Obowiązkowo kontrolujemy też całe wyposażenie komfortu w kabinie.
Problemem jest też korozja - rdzewieje tylna klapa, progi i błotniki. Ale auto jest na tyle wdzięczne, praktyczne i ciekawe, że przy dobrym stanie technicznym warto zainwestować w remont blacharski całego samochodu, żeby potem spokojnie jeździć przez kolejne dziesiątki tysięcy kilometrów.
Skoda Superb I - zalety i wady
Zalet jest całe mnóstwo. Ponadprzeciętna przestronność, wysoki komfort resorowania, wysoka stabilność jazdy. Minus - czułość pompowtryskiwaczy na jakość oleju i paliwa.
Diesel to oczywiście niejedyne źródło napędu Skody Superb I. Z pozostałych silników można polecić także benzynowe silniki 2.0 oraz 1.8 turbo. Zapraszamy do obejrzenia krótkiej prezentacji tego i innych aut z rynku wtórnego w filmie TOP 10 używanych samochodów w przedziale cenowym 4000 - 33000zł.
Zdjęcia: Skoda, motospace.pl