Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

Turbo, czy bez turbo? Taki dylemat towarzyszy prawie każdemu, kto musi wybrać między Fabią i Yarisem. Rozwiąż nasz QUIZ i sprawdź, które z tych aut będzie dla Ciebie najlepsze!

  • Skoda ma 110 KM, a Toyota 111 KM - prawie tyle samo…
  • ...za to moment obrotowy: 200 Nm vs. 136 Nm. Grubo!
  • Jedno z tych aut ma bezkonkurencyjną zwinność. Które?

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

Skoda Fabia 1.0 TSI ma pod maską trzycylindrowy, benzynowy silnik turbo. Potrafi on ciągnąć od nieprzyzwoicie niskich obrotów - prawie jak w dużym samochodzie ciężarowym.

Toyota Yaris 1.5 VVT-i to inna szkoła konstrukcji silników: ma cztery cylindry, o połowę większą pojemność, ale brakuje turbodoładowania. W tym pojedynku to wysokoobrotowy typ.

Które z tych aut jest najlepsze dla Ciebie?

Zapraszamy do quizu!

 

A teraz pora na omówienie wszystkich pytań i odpowiedzi. Zaraz się przekonasz, że wszystkie pytania mają merytoryczne uzasadnienie i naprawdę mogą Ci pomóc w wyborze właściwego auta, które najlepiej zaspokoi Twoje wymagania.

Tylko pamiętaj - nie czytaj ich przed rozwiązaniem quizu, bo zabawa straciłaby sens :)

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

1. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Jaką długość powinien mieć samochód segmentu B?

  • Cztery metry - z dokładnością do trzech milimetrów :)
  • 394,5 centymetra - przy ciasnym parkowaniu każdy centymetr się liczy.

To jest ciekawa konfrontacja. Skoda Fabia ma 399,7 cm długości, Toyota Yaris - 394,5 cm. Czeskie auto jest też szersze: ma 173,2 cm szerokości, podczas gdy japońska konkurentka - 1695.

W przypadku wysokości Skoda ma 146,7 cm a Toyota 151 cm. Japońskie auto ma też większy rozstaw osi: 251 cm kontra 247 cm. W praktyce w Skodzie jest nieco więcej miejsca i odczują to głównie pasażerowie tylnej kanapy, gdzie jest odczuwalnie szerzej, jest też nieco więcej miejsca na nogi.

Z przodu można powiedzieć, że w obu autach jest sporo miejsca, jednak zakres regulacji fotela i kierownicy w Skodzie tak skonfigurowano, że wysocy kierowcy znajdą tam nieco wygodniejszą pozycję do prowadzenia samochodu.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

2. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Czy zależy Ci na maksymalnej zdolności do zawracania w ciasnych miejscach?

  • Tak i najlepiej gdyby średnica zawracania między krawężnikami nie przekraczała 9,6 metra.
  • Nie, wystarczy mi kiedy auto zawróci między kraweżnikami odległymi o 10,4 metra.

Te liczby mówią same za siebie: przewaga Toyoty jest bardzo duża. Yaris swobodnie zawróci tam, gdzie ten sam manewr Skodą trzeba będzie wykonać "na trzy razy", chyba że krawężnik uda się przesunąć o 80 cm.

Japońskie auto wydaje się przy tym lekkie w prowadzeniu na miejskich parkingach, parkuje się nim wygodniej niż Skodą, a różnica jest subiektywnie znacznie większa niż sugeruje to niewielka rozpiętość wymiarów obu aut.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

3. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Jaki styl zazwyczaj wybierasz?

  • Krzykliwy, wyrazisty, dynamiczny - lubię się wyróżniać.
  • Spokojny, stonowany - cenię sobie przede wszystkim elegancję.

Skoda pod skrzydłami Volkswagena ma do spełnienia misję rynkową: ma dużo zarabiać, ale nie wychylać się za bardzo - tak, aby pozostawić niezagrożone pole dla pozostałych marek koncernu VAG.

W efekcie jej samochody nie są wyzywające, ale z biegiem lat nabrały przyjemnej elegancji. Jeżeli to kogoś nudzi - a przecież każdy ma do takiej nudy prawo - to wtedy Toyota Yaris lepiej zaspokoi jego potrzeby estetyczne.

Trudno o bardziej urozmaicone wizualnie auto segmentu B, które miałoby więcej ozdobników (chyba że weźmiemy pod uwagę MINI, ale to segment premium). Statystyki sprzedaży pokazują jednak, że styl Yarisa trafia w gust wielu klientów.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

4. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Jaki bagażnik Ci wystarczy?

  • 286 litrów będzie OK.
  • Przynajmniej 330 litrów.

Jeżeli bagażnik wykorzystujesz głównie na cotygodniowe zakupy, to różnica 44 litrów zapewne nie będzie miała znaczenia. Ale jeżeli choćby od czasu do czasu jeździsz na wycieczki i pakujesz do bagażnika bagaże, których nie można położyć na tylnej kanapie - bo jadą tam pasażerowie, albo parkujesz auto w obcym mieście w niestrzeżonym miejscu - to przewaga Skody da się odczuć.

Co ciekawe, po złożeniu oparć tylnych kanap w obu autach pojemność bagażowa jest bardzo podobna: 1150 l w Fabii oraz 1119 w Yarisie.

Zanim przeczytasz więcej, zobacz inne nasze artykuły:

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

5. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Czy lubisz benzynowe silniki turbo?

  • Nie, nie mam zaufania do turbodoładowanych, litrowych "kosiarek".
  • Tak, wierzę, współczesne silniki turbo są mocne i niezawodne.

Wydawałoby się, że ta odpowiedź powinna rozstrzygnąć definitywnie o Twoim wyborze, ale tak nie będzie - kolejne pytania też dotyczą napędu. Jedni kochają turbo, inni nie chcą o nim słyszeć.

Każda z tych opcji ma swoje uzasadnienie - silniki turbodoładowane są z reguły bardziej skomplikowane i wysilone. To budzi obawy co do kosztów eksploatacji oraz trwałości.

I o ile skomplikowana konstrukcja nie przesądza jeszcze o awaryjności, to jednak o trwałość mocnych silników turbo można się obawiać. To jednak jeszcze czysta teoria - silnik 1.0 TSI jest jeszcze młodą konstrukcją.

Motor 1.5 z Toyoty Yaris też ma jeszcze niewielki staż rynkowy, w obu przypadkach nie słychać o tym żeby miały jakieś problemy.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

6. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Czy lubisz silniki trzycylindrowe?

  • Tak. mniej palą i mają ciekawe brzmienie.
  • Nie - cztery cylindry to mniejsze drgania i przyjemniejszy dźwięk.

To jest temat, którego nie da się przeskoczyć. Nawet wałki wyrównoważające nie są w stanie ucywilizować silników trzycylindrowych. Charakterystyczny terkot na niskich obrotach, drgania na kierownicy - rekordzistą takich wrażeń jest motor 0.9 TCe od Renault.

W Skodzie jest znacznie lepiej, bo hałas i drgania wytłumiono skuteczniej, a silnik bez oporów pracuje na bardzo niskich obrotach, ale cudów nie ma - to ciągle trzy cylindry. W dodatku podczas przyspieszania z naprawdę niskich obrotów - poniżej 1500 - spod maski dobiega niskotonowe buczenie.

Yaris ma cztery cylindry i takich przypadłości nie posiada. Ale na wysokich obrotach to nie będzie cichy silnik. I trzeba się z tym pogodzić, wybierając Toyotę.

Zanim przejdziesz dalej - wybierz markę, model i rocznik poniżej i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić na ubezpieczeniu Twojego samochodu OC i AC!

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

7. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Wolisz wysokoobrotowego krzykacza czy elastycznego kulturystę?

  • Lubię mocny ciąg na niskich i średnich obrotach - bo takich najczęściej używam.
  • Lubię kręcić silnik wysoko, wtedy czuję, że jadę i daję maszynie oddychać :)

Tutaj pole do dyskusji jest raczej niewielkie. Toyota Yaris rozwija moment obrotowy 136 Nm przy 4400 obr./min. W Skodzie mamy aż 200 Nm przy 2000 obrotów na minutę. Te liczby mówią (prawie) wszystko.

Skodę Fabię 1.0 TSI można obciążać na niskich obrotach i motor ma tyle pary, że potrafi skutecznie rozpędzić Skodę. W Yarisie wciskanie gazu nawet do podłogi na wyższych biegach i w niskich rejestrach obrotomierza nie przyniesie takiego efektu - konieczna jest redukcja biegu i kręcenie silnika wysoko.

Trudno to nazwać wadą silnika wolnossącego, ale jeżeli ktoś nie przepada za taką charakterystyką, to powinien - lub powinna - wybrać Skodę z silnikiem turbo.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

8. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Czy przyspieszenie i prędkość maksymalna mają dla Ciebie znaczenie?

  • Tak. Priorytetowe. Życzę sobie sprintu do "setki" w 9,6 sekundy i prędkości maksymalnej 195 km/h.
  • Tak, ale bez przesady - wystarczy mi 11 sekund do "setki" i 175 km/h.

W tych konkurencjach Skoda pokazuje swoją klasę. Moc obu silników jest praktycznie identyczna, a podczas przyspieszania to ona ma znaczenie, a nie maksymalny moment obrotowy.

Gdyby sprawność układów przeniesienia napędu w obu autach była zbliżona, samochody te powinny mieć podobne osiągi. A jest inaczej.

Na co dzień Skoda Fabia wydaje się jeszcze mocniejsza na tle Toyoty Yaris, niż sugerują to dane techniczne i pomiary drogowe. Czeska marka potrafi jak widać wyciągnąć więcej frajdy z podobnej mocy, co wypada jej zaliczyć na plus.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

9. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Czy często jeździsz autostradą?

  • Tak i zależy mi na jak najniższych obrotach silnika - wtedy będzie cicho.
  • Nie - skrzynia może mieć krótkie biegi, hałas silnika przy dużych prędkościach mi nie przeszkadza.

To bardzo ważne - nieduże wolnossące silniki benzynowe przy 140 km/h pracują z reguły na wysokich lub bardzo wysokich obrotach na tle swoich turbodoładowanych braci.

Czyli jeżeli dużo jeździsz autostradą, to ciągłe wycie silnika na wysokich obrotach może Ci przeszkadzać niezależnie od marki samochodu, który prowadzisz. W tym tandemie jednak marka ma znaczenie.

Nawet jeżeli bardzo lubisz Toyotę i masz do tej marki sentyment, to słuchanie wycia silnika przez kilka godzin raczej nie jest tym, o czym marzysz.

Co innego w mieście - tam kręcenie silnika wysoko może być nawet przyjemne, jeżeli ktoś lubi słuchać mechanicznych odgłosów spod maski. Jeżeli przyjmiemy takie właśnie założenie, to "satysfakcja akustyczna" z jazdy Skodą po mieście może być mniejsza.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

10. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Czy mocno angażujesz się w prowadzenie auta?

  • Niespecjalnie, pojazd traktuję raczej jako środek transportu. Ma jeździć bezpiecznie - to mi wystarczy.
  • Tak, prowadzenie sprawia mi dużą przyjemność. Wymagam ponadprzeciętenie harmonijnego układu jezdnego.

Jeżeli lubisz jeździć dynamicznie i masz wysokie wymagania co do stabilności jazdy i precyzji prowadzenia, wybierz Skodę Fabię. To ona lepiej czuje się przy dużych prędkościach i na górskich serpentynach.

Żywiołem Toyoty Yaris jest miasto - to tam pokazuje się z najlepszej strony. Jest zwinnym, poręcznym, łatwym i lekkim w prowadzeniu autem. Świetnie radzi sobie na parkingach, w korkach, w wąskich uliczkach, wszędzie tam gdzie liczą się zwinność i jak najmniejsze wymiary nadwozia.

Skoda Fabia kontra Toyota Yaris - QUIZ - 1.0 TSI czy 1.5 VVT-i?

11. Skoda Fabia 1.0 TSI i Toyota Yaris 1.5 VVT-i: Jakiej gwarancji wymagasz od producenta auta?

  • Przynajmniej trzyletniej.
  • Dwuletnia gwarancja mi wystarczy.

Do obu odpowiedzi możemy dodać to samo: a dlaczego tak mało? Kia daje 7 lat, Hyundai i Seat 5 lat, dlaczego Skoda i Toyota pozostają daleko z tyłu?

Widocznie taki mają model biznesowy :)

Jeżeli nadal masz wątpliwości, które z tych aut będzie dla Ciebie lepsze - serdecznie zapraszam na naszą grupę na Facebooku "Jakie Auto Kupić - doradzamy", przyjmiemy każde pytanie o nowe lub używane auto, jego wady, zalety i typowe usterki, doradzimy co wybrać :)

Do następnego quizu!

Zdjęcia: materiały producentów.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 19 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE
Ładuję komentarze...