Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

dat/articles/2022-12/toyota-avensis-tourer-iii-kombi-2-2-dcat-20082018-silnik-zalety-wady-typowe-usterki-755.jpg

Toyota Avensis to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej w polskich salonach. Niestety, już nie jest produkowana - pozostaje więc szukać na rynku aut używanych. Poznajcie wady i zalety używanego Avensisa
bardzo długi okres produkcji - Avensis trzeciej generacji był obecny w salonach aż przez 10 lat.

  • Toyota z tamtych lat nie projektowała wybitnych samochodów, ale za to były one ponadprzeciętnie niezawodne
  • Avensis kombi to znakomita propozycja na wygodne, pakowne auto rodzinne
  • diesel 2.2 D-CAT (D-4D) jest bardzo dynamiczny i wyjątkowo oszczędny, ale jeżeli traficie na egzemplarz z wadą, może być problem
  • Toyotę Avensis trzeciej generacji produkowano w latach 2008-2018. W tym czasie Toyota dwukrotnie modernizowała swój flagowy na polskim rynku model klasy średniej (2011 i 2015).
  • Podczas drugiej modernizacji auto przeszło solidny lifting wnętrza.

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Toyota Avensis III - idealna dla rodziny

Od strony praktycznej japońskie kombi ma argumenty trudne do przelicytowania, a już z pewnością nie da się ich zignorować. Zarówno z przodu jak i z tyłu pasażerowie mają mnóstwo miejsca w kabinie, która może się również pochwalić znakomitą ergonomią obsługi kokpitu. Na miejscu kierowcy wszystko jest proste i klarowne.


Bagażnik ma pojemność od 543 do 1610 litrów i jest bardzo ustawny, długi, a pod podłogą wygospodarowano schowek. Nie zabrakło nawet szyn do mocowania bagażu, o ile auto będzie w nie wyposażone i ma jeszcze mocowane w nich ograniczniki.

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki
Toyota Avensis III jest dużym samochodem. Ma 477 cm długości, 148 cm wysokości, a rozstaw osi to 270 cm. Oczywiście w klasie średniej są większe samochody, jak choćby Mazda 6 czy Ford Mondeo, ale Toyota wyjątkowo efektywnie wykorzystała miejsce, jakie samochód zajmuje na drodze.

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Toyota Avensis III - instalacja elektryczna

To jest zdecydowanie jedna z największych zalet Toyoty - nawet, jeżeli Avensis ma bogate wyposażenie komfortu, a takich egzemplarzy nie brakuje, to również po wielu latach od wyprodukowania można liczyć na niezawodne działanie wszystkich elektrycznych urządzeń pokładowych, związanych z komfortem jazdy.


Na zegarach nie zapala się "choinka" znana z innych marek, a przyciski w kokpicie uruchamiają właściwe, a nie losowe funkcje. To jest bardzo dobra wiadomość i bardzo istotna serwisowo cecha, bo naprawa sterowników komfortu nie jest ani tania, ani bezproblemowa. Często diagnostyka i wskazanie przyczyny prostej usterki elektrycznej w kokpicie zajmuje dużo czasu.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Toyota Avensis III - komfort jazdy

Tutaj czas na łyżkę dziegciu, ale w przypadku auta używanego nie będzie on aż tak dotkliwy i krzywdzący dla wizerunku Avensisa. Ten model, jak większość aut Toyoty, nie jest i nigdy nie był wybitnym przykładem w swojej klasie pod względem precyzji prowadzenia. Czy to musi być wada?
Jeżeli szukacie samochodu rodzinnego - to niekoniecznie. Układ kierowniczy działa co prawda dość leniwie, ale już resorowanie wywiązuje się z zadania przyzwoicie, choć również nie wybitnie, bo drobne nierówności drogi wywołują niepokój w kabinie, a praca zawieszenia jest wtedy słyszalna. Plusem zawieszenia Toyoty Avensis III jest niewątpliwie jego trwałość oraz prostota konstrukcji.

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Toyota Avensis III - diesel 2.2 D-CAT (D-4D)

Osiągi tego samochodu to sama radość. 177 KM i 400 Nm w dieslu to więcej niż wystarczający potencjał do pewnej, przyjemnej, a co ważne również oszczędnej, jazdy. Pierwsze 100 km/h pojawia się na liczniku już po 8,8 s, a prędkość maksymalna to aż 220 km/h. I to wszystko przy średnim spalaniu katalogowym rzędu 6 l/100 km, które podczas spokojnej jazdy jest możliwe do osiągnięcia. Mocniejsze wciskanie gazu znacznie podnosi zużycie paliwa.

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Diesel 2.2 D-4D - co poszło nie tak?

No właśnie, jak taki gigant jak Toyota mógł sobie pozwolić na taką wpadkę jakościową? Koncern wymieniał ten silnik na gwarancji, ale zamontowanie nowego nie gwarantowało wcale, że wada nie wystąpi.

O jaką wadę chodzi?

Tutaj są dwie szkoły. Pierwsza mówi o osiadających tulejach cylindrowych, a druga - o erozji materiału, z którego wykonano kadłub silnika. Jedno i drugie prowadzi do uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Na szczęście, można w Polsce znaleźć warsztaty, specjalizujące się w naprawie tego silnika. Jest ona kosztowna (kilka tysięcy złotych, na dziś około 5-7 tys. zł jeżeli chcecie mieć spokój) i można ją wykonać tylko raz.
To nie jest zachęcająca perspektywa, ale pozostałe diesle w Avensisach trzeciej generacji też nie były idealne. Od 2015-go roku montowano bowiem silniki 1.6 i 2.0 od BMW, które znane są m.in. z problematycznego napędu rozrządu.

Dlaczego Toyota zdecydowała się akurat na dostawcę, który ma tak duże problemy z jakością - nie mamy pojęcia. Może już wtedy planowano, że nowa Supra powstanie na bazie BMW...

A wracając do diesla 2.2 D-CAT (D-4D), to jeżeli takie auto ma już znaczny przebieg, to można ostrożnie zakładać, że wada diesla nie powinna już się ujawnić, bo trafiliśmy na silnik bez wady. Zaletą zakupu serwisowanej wcześniej w ASO Toyoty jest krótki interwał serwisowy i olejowy, który wówczas wynosił zaledwie 15 tys. km. I bardzo dobrze, bo to ostatni dzwonek, żeby wymienić olej w nowoczesnym turbodieslu, zanim zacznie on szybko tracić właściwości smarne. Łańcuchowy napęd rozrządu jest bezobsługowy - takie stwierdzenie w przypadku montowanego później diesla od BMW zostało wyrugowane ze słownika.

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Toyota Avensis III - korozja

Jak na Toyotę, znaną z chętnie rdzewiejących samochodów, ten model został ponadprzeciętnie dobrze zabezpieczony przed korozją. Rdza pojawia się co najwyżej na elementach podwozia, nadwozie powinno być wolne od korozji.


Nie dajcie sobie wmówić, że np. egzemplarz ze znacznie skorodowanymi błotnikami czy maską zardzewiał sam i szukajcie śladów niedbałej naprawy blacharskiej.

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Toyota Avensis III - typowe usterki

Tu będzie ciekawostka - typową przypadłością Avensisa trzeciej generacji okazuje się hamulec postojowy. Naprawa jest kosztowna i bywa też kłopotliwa, dlatego, choć to niby drobiazg, warto sprawdzić działanie "ręcznego" przed zakupem.


Jak wyjedziecie na jazdę próbną, to nie włączajcie radia, ani dmuchawy na wysoki bieg, tylko posłuchajcie, czy nie dochodzi do Waszych uszu charakterystyczny szum lub gwizd zużytych łożysk w skrzyni biegów. To się niestety Toyocie zdarza, podobnie jak stuki w przekładni kierowniczej podczas manewrowania na parkingu.

Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki

Silniki benzynowe Toyoty Avensis 3

Poza dieslami, które wydają się naturalnym wyborem na długie rodzinne wyjazdy ze względu na zasięg i znakomitą ekonomikę oraz dynamikę jazdy, w Avensisach trzeciej generacji montowano również silniki benzynowe 1.6, 1.8 i 2.0.

Żaden z nich nie dorównuje dynamiką dieslowi 2.2, ale są to jednostki wolnossące, czyli pozbawione turbiny i wielu kosztownych elementów osprzętu, które trzeba co jakiś czas wymieniać w dieslach. W Avensisie III problem nadmiernego zużycia oleju przez silniki benzynowe został już w znacznej mierze ogarnięty.


Nasza rada: szukajcie samochodów, kupionych w polskich salonach Toyoty. Polski importer sprzedał ich całkiem sporo, więc szanse na takie egzemplarze nie są astronomicznie małe. Zapraszamy również do obejrzenia krótkiej prezentacji tego i innych aut z rynku wtórnego w filmie TOP 10 używanych samochodów w przedziale cenowym 4000 - 33000zł.

Zdjęcia: Toyota, motospace.pl

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE