Skoda Fabia 1.2 z lat 2003-2008 - Na warsztacie
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Naprawy Skody Fabii pierwszej generacji to czysta przyjemność. Części do tego auta są dobrze dostępne, a do tego niedrogie. Ale przejdźmy do rzeczy. Pojechaliśmy używaną Skodą Fabią 1.2 12V z roku 2004 na przegląd rejestracyjny i niestety musimy udać się do warsztatu. Tylne hamulce nierówno hamują, światła STOP nie świecą, a "ręczny" działą słabo. Do tego ewitentnie terkoczą przeguby pólosi, a podczas podjeżdżania pod krawężnik słychać hałas, który pojawia się także podczas jazdy po nierównej drodze.
To łączniki stabilizatora i gumowe tuleje mocujące stabilizator zużyły się. Poza tym od jakiegoś czasu podwyższyło się zużycie paliwa, a silnik nie zawsze pracował równomiernie. W dodatku, kiedy wracaliśmy z przeglądu, silnik stracił moc i zaczął pracować na dwóch cylindrach. To "padła" jedna z cewek zapłonowych, których Skoda montuje trzy.
Tak się dłużej jeździć nie dało - udaliśmy się do warsztatu. Jak zwykle, podamy Wam ceny części z zaprzyjaźnionego sklepu internetowego oraz koszty ich wymiany w nieautoryzowanym, ale solidnym, warsztacie. Do dzieła!
Prace przy Skodzie Fabii 1.2 12V rozpoczęto od wymiany włącznika świateł hamulcowych. Wyłącznik taki kosztował 40 zł. Za wymianę zapłaciliśmy 20 zł. Przy okazji wymiany warto przyjrzeć się stykom złącza (wtyczce) nasadzanego na włączniku, jednak najczęściej to nie one są przyczyną awarii świateł hamowania.
Po zdjęciu bębnów okazało się, że winę za nierówną siłę hamowania tylnych kół Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004 ponoszą mocno zużyte okładziny oraz nieszczelne i częściowo przytarte cylinderki hamulcowe. Za dwa komplety szczęk hamulcowych jednego z tych zamienników zapłaciliśmy po około 80 zł.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Cylinderki do Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004, których ceny możecie porównać na tej liście, kosztowały po 35 zł za sztukę. Za wymianę cylinderków i szczęk hamulcowych zapłaciliśmy łącznie 160 zł. Zdecydowanie nie warto - przy tak atrakcyjnej cenie solidnych zamienników - bawić się w zestawy naprawcze, mające "zregenerować" zużyte cylinderki. Najlepiej wymienić od razu cały podzespół i oszczędzić sobie kłopotu na długie tysiące kilometrów.
Skoro już samochód był na podnośniku, mechanicy zabrali się za wymianę zużytych zewnętrznych przegubów napędowych - czyli tych, które znajdują się przy kołach naszej Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004. Tutaj można kupić przegub już nawet za 60 złotych, ale my wybraliśmy solidne przeguby firmy SKF po 220 zł - tutaj nie ma co oszczędzać, jeżeli zamierzamy jeszcze kilka lat pojeździć autem i robimy duże przebiegi.
Jeżeli Skoda Fabia 1.2 służy do jazdy na krótkich dystansach, to przy tym silniku najtańsze zamienniki też wytrzymają, ale warto pamiętać, że zewnętrzne przeguby napędowe półosi bardzo nie lubią jazdy na niskich biegach z maksymalnie skręconymi kołami i zużywają się nie tylko wraz z przebiegiem, lecz także z liczbą wykonywanych ostrych skrętów przy niskiej prędkości. Wymiana przegubów kosztowała 80 zł.
Z przodu została jeszcze wymiana tulei gumowych oraz łączników stabilizatora, które zużyły się na polskich nierównych drogach. Silentbloki wahaczy okazały się być w niezłym stanie - prawdopodobnie ktoś wcześniej musiał o nie zadbać. Za komplet tulei stabilizatora do Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004 zapłaciliśmy 30 zł. Łączniki stabilizatora kosztowały po 40 zł każdy, a ceny i oferty różnych producentów na te części znajdziecie tutaj. Za montaż tulei i łączników stabilizatora zapłaciliśmy 120 zł.
Prace przy silniku rozpoczęto od najważniejszego, czyli od wymiany uszkodzonej cewki zapłonowej. Jazda z taką awarią może być niebezpieczna, ponieważ grozi eksplozją niespalonego paliwa w układzie wydechowym, a także uszkodzeniem katalizatora.
Podczas zdejmowania pokrywy silnika Skody Fabii 1.2 12V z roku 2004 trzeba uważać, aby nie zerwać przewodów podciśnieniowych. Wymiana samej cewki też wymaga pewnej zręczności, ale zaprzyjaźniony warsztat dał sobie z tym radę znakomicie. Usługa wymiany elementu kosztowała 30 zł, a cewka z tej listy firmy Bosch miała cenę 125 zł.
Aby dowiedzieć się, dlaczego nasza Skoda Fabia 1.2 12V zaczęła więcej palić, wykonaliśmy komputerową diagnostykę silnika w wyspecjalizowanym warsztacie. Okazało się, że błędy zgłasza sonda lambda. Na tej liście znaleźliśmy sondę lambda firmy Bosch za 250 zł.
Diagnostyka silnika kosztowała 60 zł, a wymiana sondy - 80 zł. Trzeba się jednak przygotować na to, że element może być zapieczony i jego demontaż może zabrać więcej czasu, a warsztat policzy za wymianę więcej.
Warto jeszcze wspomnieć o łańcuchu rozrządu, który niestety w tym modelu nie należy do trwałych. Jeżeli chcecie zobaczyć, jakie zasoby finansowe trzeba przygotować w razie kłopotów z tym podzespołem, aktualne ceny zestawów rozrządu znajdziecie pod tym linkiem. Za zestaw dobrej firmy z kołami zębatymi w komplecie trzeba zapłacić przynajmniej 300 zł.
Oprócz ryzykownego łańcucha rozrządu w tym silniku trzeba się także liczyć z wypaleniem gniazd zaworowych - o zamienniki będzie raczej bardzo trudno, pozostaje skorzystanie z usługi specjalistycznego warsztatu lub zakup używanej głowicy, która kosztuje w zależności od stanu od około 500 do 800 zł.
Skoro już tyle zainwestowaliśmy w naszą Skodę, to postanowiliśmy także wymienić buczący tylny tłumik, żeby postawić przysłowiową "kropkę nad i". Taki tłumik do Fabii kosztował 170 zł. Montaż - 100 zł. Ile powinniśmy zapłacić za ten element? Jak zwykle, zależy to od tego, jak długo zamierzamy jeździć samochodem i na ile intensywnie go eksploatujemy. Powyższa kwota wystarczy np. na tłumik marki Walker.
Skoda Fabia 1.2 12V z roku 2004 nie dość, że jest w miarę niezawodna, to jeszcze części nie są drogie. Tak naprawdę potrzeba solidnego pecha albo zaniedbania, żeby komuś zepsuły się na raz wszystkie wymienione przez nas elementy, ale zawsze możecie wziąć pod uwagę tylko niektóre z nich. Uzyskacie w ten sposób pojęcie, ile będzie Was kosztowała eksploatacja tej sympatycznej Skody. To jedno z najtańszych w naprawie aut na rynku pojazdów używanych. My za wszystkie opisane naprawy zapłaciliśmy: 1274 zł za części oraz 650 zł za ich wymianę w nieautoryzowanym, ale solidnym, warsztacie. Pozdrawiamy wszystkich obecnych i przyszłych właścicieli Fabii!
Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!
Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.
-
Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja
Jeżeli kiedyś siedzieliście na tylnej kanapie Skody Superb, to z pewnością pamiętacie ten moment. A jeż... -
Nowa Skoda Octavia 4 (2020) | Silniki TSI TDI eTEC G-TEC RS iV | Mega Poradnik Kupującego
Nowa Skoda Octavia to nie tylko styl, który nareszcie oddaje klasę tego samochodu, lecz także nowe na... -
Skoda Scala - poradnik kupującego - ceny, wyposażenie
Ten samochód ma szansę mocno namieszać na polskim rynku i jeszcze bardziej zaostrzyć konkurencję na r... -
Skoda Scala - wyposażenie, technika, aplikacje i magabagażnik!
Skoda do tej pory nie miała typowego przedstawiciela w klasie kompaktowej. Octavia była za duża. Teraz to...
-
Opony AT czy MT – jakie wybrać opony terenowe do samochodu 4x4?
Temat wcale nie jest łatwy, bo opony typu AT i MT muszą spełniać przeciwstawne warunki. Żeby dokonać dobre... -
SUV z dużym bagażnikiem - poznaj TOP 15 najlepszych funkcji i akcesoriów
Szukasz przestronnego, wielozadaniowego auta, które poradzi sobie na każdej nawierzchni? Praktycznym w... -
Odbierz Rabat na Raport VIN!
Jeżeli zależy Ci na czasie, to możesz już teraz sprawdzić historię samochodu na podstawie kodu VIN w... -
Zapraszamy do sklepu detailingowego MrCleaner po preparaty i akcesoria detailingowe
Jesteś fanem lub fanką auto detailingu? Ten sklep jest dla Ciebie! Preparaty, akcesoria, zestawy detailingowe -...