Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar

www.motospace.pl

Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar

Testujemy: Skoda Rapid 1.6 TDI 105 KM MT
Nasza ocena: 7.5/10
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar
Dlaczego nowy wymiar? Dlatego, że Rapid jest niewiele mniejszy od Octavii II. I to wcale nie jest wewnętrzna konkurencja, po prostu Skody rosną jak na drożdżach!
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Wątpliwości co do tego, czy czeska marka nie robi sobie przypadkiem wewnętrznej konkurencji, są uzasadnione, bowiem Rapid ma prawie 4,5 m długości, a jego bagażnik ma 550 litrów. Odpowiedź: Octavia III ma być znacznie, znacznie większa, a wtedy temat wewnętrznej konkurencji zniknie.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Skoda Rapid ma nadwozie typu liftback, a to oznacza, że mocno pochylona tylna szyba jest zintegrowana z klapą bagażnika...
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar ...jednak z tej perspektywy nadwozie wygląda na sedana. Trzeba przyznać, że jak na auto z segmentu niedrogich samochodów, Rapid nie kojarzy się z taniością, jak np. Dacia Logan. Szczególnie przód ma swój styl.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Najbardziej anonimową częścią karoserii jest tył Skody. Owszem, wzór świateł jest charakterystyczny i podobny do lamp Fabii, ale to nie wystarczy, żebyśmy widząc Rapida z tyłu od razu rozpoznali w nim Skodę.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Po dokładnym przyjrzeniu się tyłowi można zauważyć, że Skoda zdecydowała się na modne załamania powierzchni prowadzone prostymi liniami, dodające nieco charakteru.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Przednie lampy są zdecydowanie bardziej eleganckie. Wyglądają jednocześnie modnie i szykownie, a zostało to osiągnięte bez wykorzystania popularnych dziś obłości. To wróży Skodzie Rapid długą karierę, bo kształty rysowane prostymi liniami wolniej się "starzeją".
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar O tym, że Skoda już dawno przestała być skromną, budżetową marką, informuje ostentacyjnie wyeksponowane, wielkie logo na masce. Tym, którzy chcieliby teraz zadrwić z czeskiej marki podpowiemy, że Skoda to firma z tradycjami sięgającymi przełomu XIX i XX wieku.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Zobaczmy, jak Czesi poradzili sobie z ergonomią w kabinie. Ponieważ Skoda musi się różnić od np. Seata czy Volkswagena, to w Rapidzie nie znajdziemy mocno trzymających boki foteli. W zamian usiądziemy na dużym, wygodnym, spokojnie wyglądającym siedzeniu z dobrze ustawionym zagłówkiem.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Czteroramienna kierownica Rapida też padła ofiarą koncernowej filozofii temperowania zapędów stylistycznych w zalążku: wygląda co prawda atrakcyjniej niż np. w Fabii, ale trudno powiedzieć, że jest zgrabna. Kojarzy się raczej z dużym samochodem.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Widziany z tej perspektywy kokpit Skody Rapid zaskakuje elegancją i spokojem prostych linii. Konsola środkowa wygląda na bardzo szeroką, ale to raczej wynik tego, że tunel między fotelami jest dość wąski. W odróżnieniu od Fabii, tutaj konsola nie wgniata się swoją krawędzią w kolano kierowcy.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Wskaźniki są czytelne, ponieważ nie zawierają żadnych zbędnych elementów ozdobnych, a białe informacje kontrastują z czarnym tłem tak wyświetlacza, jak i zegarów. Bardzo dobrze!
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Na wskroś praktyczne wnętrze Skody Rapid nie jest miejscem dla gadżeciarzy - im muszą wystarczyć drobne akcenty, takie jak np. chromowane klamki drzwi. Niby to drobny dodatek, a bardzo pozytywnie wpływa na wrażenie jakości wykonania. Do precyzji montażu nie mamy pytań.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Jeżeli kogoś stać, może skorzystać z szerokiej listy wyposażenia. Jedną z pozycji jakie na niej znaleźliśmy jest system audio z nawigacją Amundsen. To urządzenie możemy z czystym sumieniem polecić - wskazania są precyzyjne, czytelne, a obsługa prosta.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Automatyczna klimatyzacja Climatronic obecna w testowanej Skodzie Rapid to chyba najbardziej intuicyjne w obsłudze urządzenie wentylacyjne, jakie kiedykolwiek wyprodukował koncern VW. Białe wskazania na czarnym tle, przejrzysty układ przycisków. Rewelacja!
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Pod klimatyzacją znalazły się przyciski ogrzewanych foteli oraz systemu ESP, który jest standardem w Rapidzie, podobnie jak sześć poduszek powietrznych. Brawa za determinację w dbałości o poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Dla niewtajemniczonych: zapobieganiu wypadkom i minimalizowaniu ich skutków.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Interesująco rozwiązano misternie wykonane przyciski i pokrętło na kierownicy. Przycisk jest jednoczęściowy, a mimo to działa jak trzy przyciski, w zależności od miejsca, w którym go wciśniemy. Jakość tego elementu pozytywnie nas zaskoczyła.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Testowana Skoda Rapid była także wyposażona w tempomat. Sterowanie tym urządzeniem tradycyjnie zgrupowano w nieco przeładowanej funkcjami dźwigni kierunkowskazów.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar A jak wygląda standard podróży w drugim rzędzie nowej Skody Rapid? Nieźle. Kanapa ma długie siedzisko, miejsca na kolana jest wystarczająco dużo, żeby nie opierać się o oparcia przednich foteli. Dzięki rozsądnemu poprowadzeniu linii dachu, wystarczy też miejsca nad głowami jadących.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar O bagażniku zdążyliśmy już wspomnieć. Wystarczy powiedzieć, że posiadacze Octavii II będą doskonale wiedzieli, czego się po Rapidzie spodziewać. 550 litrów to bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że zaliczymy Rapida do klasy kompaktowej. Ładując "po dach" można zmieścić 1490 litrów.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Testowana Skoda Rapid miała pod maską turbodiesla 1.6 TDI o mocy 105 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, dostępnym już przy 1500 obrotach na minutę. Taki potencjał wystarcza, aby rozpędzić auto do "setki" w 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Oprócz dobrej dynamiki zaletą napędu Rapida jest oszczędne spalanie. Wykorzystując maksymalny autostradowy limit prędkości można liczyć na szóstkę przed przecinkiem, ale jadąc oszczędnie drogą gdzie nie przekracza się "setki" można na komputerze pokładowym zobaczyć przed przecinkiem czwórkę.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Bardzo estetycznie wykonana i wygodna dźwignia biegów nowej Skody steruje pięciobiegową skrzynią. Bez obaw - silnik jest na tyle elastyczny, że szósty bieg nie jest niezbędny. Na piątym biegu napęd jest cichy i pozostaje w tle szumu powietrza nawet przy prędkościach bliskich maksymalnej.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar A co można powiedzieć o zawieszeniu Skody? Rapid to coś pomiędzy pochylającą się na ostrych łukach Fabią, a zwartą i sztywno zawieszoną Octavią. Efekt jest taki, że długie nierówności Rapid filtruje skutecznie, natomiast przejazd przez spoiny asfaltu wstrząsa pasażerami. Mają w tym swój udział niskoprofilowe opony.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Do pracy układu kierowniczego nie mamy żadnych zastrzeżeń. Po prostu działa tak, jak powinien. Oczywiście, jeżeli ktoś zdaje sobie sprawę, że to auto rodzinne, a nie wyścigówka.
Skoda Rapid 1.6 TDI - nowy wymiar Rapid zdał egzamin i przy rozsądnej polityce cenowej ma predyspozycje by stać się hitem. Ale wykorzystania nazwy kultowego dwudrzwiowego coupe nie możemy Skodzie darować!