Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Mercedes A45 AMG - dane techniczne, spalanie, cena, osiągi
Mercedes A45 AMG - supersilnik o wyczynowych osiągach w cywilnym samochodzie. Znajdziecie go także w Mercedesie CLA 45 AMG - dane techniczne zostawiamy na deser, teraz czas opowiedzieć o tym aucie. A jest co opowiadać!
Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Tej historycznej chwili chyba mało kto się spodziewał: po tym, jak Mercedes nową klasą A zadebiutował w segmencie samochodów kompaktowych, nadszedł moment, w którym AMG solidnie podrasowało pierwsze w historii auto kompaktowe z gwiazdą na masce.

AMG w 2017 roku obchodzi pięćdziesięciolecie istnienia i Mercedes A45 AMG to świetny prezent urodzinowy. A to dlatego, że pod maską tego auta znalazł się czterocylindrowy, dwulitrowy silnik turbo o niesamowitej mocy 360 KM (a nawet więcej - o tym za chwilę...), wspieranej przez 450 Nm momentu obrotowego. Jeżeli chodzi o moc, to aż trzy razy więcej niż w Mercedesie A180!

Schowajcie się, seryjne Mitsubishi Lancery EVO. Co tam Subaru Impreza WRX STI. Honda Civic Type R turbo? Zapomnijcie o nich! Dane techniczne nie pozostawiają złudzeń: ten Mercedes to inwazja mocy. I dziś może brzmi to nieco górnolotnie, ale w momencie debiutu ten samochód nie miał konkurencji wśród czterocylindrowych rywali.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Zadanie nie było łatwe, bo trzeba było połączyć wyczynowe osiągi z trwałością właściwą samochodom używanym do codziennej jazdy - specjaliści AMG zaaplikowali klasie A technologię znaną wprost ze sportu samochodowego. W efekcie silnik Mercedesa A45 AMG jest najmocniejszym czterocylindrowcem na świecie!

Ponieważ aktualizujemy nasze flagowe artykuły, to możemy podpowiedzieć, że motor A45 AMG w roku 2017 nie tylko pozostaje niekwestionowanym królem pod względem stosunku mocy do pojemności silnika, lecz także ma obecnie moc podniesioną do 380 KM, a moment obrotowy do 475 Nm.

Jedynym mocniejszym kompaktem w 2017 roku jest Audi RS3, jednak ten samochód ma pięć cylindrów i 2,5 l pojemności. I mimo że jest to najmocniejszy seryjnie produkowany pięciocylindrowiec na świecie, to pod względem wysilenia nie ma z czym startować do Mercedesa.

A teraz wracamy do naszego pierwotnego materiału, bo poza nieco zmienioną mocą szczegóły konstrukcyjne, o których za moment przeczytasz, nadal pozostają aktualne.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Szef rozwoju pojazdów Mercedes-AMG Tobias Moers z dumą opowiada o Mercedesie A45 AMG. I ma rację! Opowiada o tym, że jego inżynierowie chcieli stworzyć najmocniejsze czterocylindrowe auto produkowane seryjnie. A także o tym, że zamiast zastanawiać się nad kwestiami księgowymi, potencjalną chłonnością rynku czy po prostu opłacalnością nowego produktu, oni... Po prostu to zrobili!

Nietrudno się domyślić, że niewiele firm byłoby stać na taki eksperyment, ale Mercedes to potężny producent. Ma ogromną paletę modeli, w tym takich o potężnej mocy, ale dla klientów marki już sama obecność gwiazdy wśród kompaktów wymagała przyzwyczajenia. Na przykład ktoś ma i lubi Mercedesa S 63 AMG, a tutaj chodzi o kompakty klasy GTI - spoilery, ryczące wydechy, krzykliwe dodatki...

To musiał być szok!

Czy dystyngowana klientela Mercedesa widziałaby siebie w czymś takim? Rynek szybko przyniósł odpowiedź: dotychczasowi klienci Mercedesa okazali się zbędni, bo znaleźli się nowi, młodsi. Mercedes A45 AMG sprzedaje się fantastycznie, nawet w Polsce można bez trudu wyłowić z ruchu te samochody.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Z pewnością jesteście ciekawi, jaką to kosmiczną technologię wykorzystuje hipernapęd Mercedesa A45 AMG? Oto kilka przykładów prosto spod jego maski:

  • piezoelektryczne wtryskiwacze (są ekstremalnie szybkie i pozwalają superprecyzyjnie dozować paliwo);
  • wieloiskrowy zapłon (sprzyja całkowitemu spaleniu mieszanki, szczególnie gdy jest jej dużo, w całej objętości cylindra, podnosząc moc i obniżając emisję szkodliwych spalin);
  • aluminiowa skrzynia korbowa (obniża masę);
  • kuty stalowy wał korbowy (zwiększona wytrzymałość);
  • kute tłoki z pierścieniami o ograniczonym tarciu (większa wytrzymałość, odporność na przypalenie oleju);
  • ścianki cylindrów w technologii NANOSLIDE (większa odporność na mikrozatarcia, niższe opory ruchu);
  • intercooler typu powietrze-woda (mniejsze opóźnienie reakcji po dodaniu gazu, możliwość stosowania ekstremalnie wysokiego ciśnienia doładowania).
Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Do powyższej listy można dodać turbosprężarkę o podwójnym przepływie gazów spalinowych (twin-scroll) oraz niemal przelotowy układ wydechowy o potężnej średnicy. Turbo twin-scroll ma odpowiadać za spontaniczną reakcję na solidne dodanie gazu.

Sama koncepcja turbiny o twin-scroll nie jest nowa i stosuje ją z powodzeniem wielu producentów, ale...

...turbo w Mercedesie A45 AMG (i siłą rzeczy także w CLA 45 AMG) jest naprawdę ogromne jak na standardy znane z typowych samochodów przeznaczonych do ruchu drogowego z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi.

Wiecie, jakie jest ciśnienie doładowania?

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Ciśnienie doładowania wynosi aż 1,8 bara, dlatego kwestia szybkości jego przyrostu ma kapitalne znaczenie dla reakcji samochodu na życzenia kierującego. Szczególnie na niskich obrotach, kiedy turbina znacznie wolniej się rozpędza, niż na obrotach wysokich.

Uniknięcie, a raczej zminimalizowanie, zjawiska "turbodziury" w niskich rejestrach obrotomierza i opóźnienia reakcji na wciśnięcie pedału gazu jest w takim samochodzie bardzo trudne. Dlaczego?

Po pierwsze, aby uzyskać wysoką moc, potrzeba znacznej wydajności turbosprężarki na wysokich obrotach, i do tych rejestrów obrotomierza trzeba optymalnie dobrać turbo, które mniej chętnie "obsługuje" silnik na niskich obrotach.

Po drugie, duża turbina ma stosunkowo ciężki wirnik o większej średnicy, co powoduje, że przyrost jej obrotów nie będzie tak gwałtowny, jak w przypadku mniejszych turbin, lepiej działających na niskich i średnich obrotach.

Po trzecie... Po co właściwie te narzekania? Gdyby trzydzieści lat temu na ulice trafiło jakimś cudem auto o takiej mocy z dwóch litrów pojemności skokowej, jego turbo wyłoby wielkości talerza i zaczynało działać dopiero po solidnym wkręceniu silnika na obroty. W Mercedesie A 45 AMG użyteczny zakres obrotów jak na tak wysilony silnik jest i tak bardzo duży.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Napisaliśmy przed chwilą o niemal przelotowym wydechu o znacznym przekroju - nie pomyliliśmy się, ale z takim układem wydechowym nie dałoby się wyjechać na drogę publiczną. W mieście ludzie chowaliby głowy w dłonie, a szyby w oknach drżały.

Dlatego Mercedes A45 AMG ma automatyczną klapę w układzie wydechowym, która "odtyka" niemal bezpośredni przelot po solidnym dodaniu gazu. W ten sposób udało się połączyć jako taki komfort na długiej trasie z ekstremalnymi wrażeniami z jazdy, kiedy tylko kierowca zapragnie poszerzyć swój uśmiech.

Zanim przejdziesz dalej - sprawdź, czy możesz zapłacić tańsze ubezpieczenie OC za Twoje auto!

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Położenie klapy jest dostosowane do obciążenia i obrotów silnika. Dwie rury wydechowe emitują głęboki dźwięk, przeszywający zwłaszcza podczas ostrego przyspieszania. Podczas spokojnej jazdy Mercedes A45 AMG ma się zachowywać kulturalnie i nie płoszyć ptaków.

Przy dynamicznym przyspieszaniu A 45 AMG ma rozpoznawalną sygnaturę akustyczną, ale nie tak drapieżną i niosącą się po okolicy, jak w przypadku ośmiocylindrowych Mercedesów ze stajni AMG. Tamten ryk jest nie do podrobienia.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Jeżeli ktoś lubi być bardzo niegrzeczny, to może zamówić opcjonalny wydech AMG Performance, który emituje jeszcze bardziej spektakularne dźwięki, szczególnie podczas zmiany biegu. Takiego Mercedesa A45 AMG nie da się ani przeoczyć ani zapomnieć, chociaż - musimy to jeszcze raz podkreślić - sygnatura tonu wydechu nie jest aż tak charakterystyczna jak w przypadku silników AMG V8.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Ale czterocylindrowiec z A45 AMG ma wiele wspólnego ze swoimi większymi braćmi ze stajni AMG. Również tutaj silnik montowany jest w całości przez jednego mechanika, który pozostawia swój podpis pod maską i w pełni odpowiada za montaż.

Jak się później okazało, silnik ten posłużył do skonstruowania czterolitrowego motoru V8 biturbo, który znalazł się między innymi pod maską Mercedesa C 63 AMG, znanego również jako Mercedes-AMG C63. Obie te nazwy funkcjonują wśród fanów równolegle, mimo iż Mercedes "zaleca" drugą opcję.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Skrzynia biegów Mercedesa A45 AMG to nie pierwszy lepszy automat, tylko siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia AMG SpeedShift DCT. Producent twierdzi, że jej kluczowe elementy sterujące zaczerpnięto z Mercedesa SLS AMG - choć trochę trudno w to uwierzyć, biorąc pod uwagę zupełnie różną konfigurację napędu obu aut. Przekładnia w supersportowej klasie A ma trzy programy jazdy, a także funkcje: podwójnego wysprzęglania oraz startu przypominającego odpalenie parowej katapulty na lotniskowcu.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Jeżeli wybrany jest tryb "C" lub "S" to każde poruszenie manetkami zmiany biegów przy kierownicy aktywuje na jakiś czas program manualnej zmiany przełożeń - "M". Co ciekawe, tryb manualny nie jest taki całkiem ręczny. Nazwijmy go "manualny wspomagany" i będzie to bliższe prawdy, bo komputer zachowa funkcję automatycznej zmiany biegu na wyższy przed czerwonym polem obrotomierza oraz redukcji gdy kierowca sprowadzi silnik na zbyt niskie obroty.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Czas zmiany przełożeń zależy od trybu pracy skrzyni biegów. Najszybciej będzie w trybie sportowym, a także w trybie manualnym - Mercedes obiecuje, że przerwy w dopływie mocy na koła będą mikroskopijne, a czasy zmiany biegu porównywalne z modelem SLS AMG GT.

Aby wszystko przebiegało sprawnie, podczas wysprzęglenia jednej połówki skrzyni DCT i załączania drugiej, na moment odcinany jest dopływ paliwa i zapłon. A to oznacza odpowiednio spektakularną reakcję w postaci grzmotu, wydobywającego się z rury wydechowej.

Zanim przejdziesz dalej, zobacz także...

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Mercedes A 45 AMG ma oczywiście napęd na cztery koła - inaczej trudno byłoby ruszyć nawet na suchym asfalcie. Jest to stały napęd przedniej osi z dołączanym elektrohydraulicznie napędem kół tylnych.

Odpowiedzialne za dołączanie tylnego napędu sprzęgło wielopłytkowe znajduje się przy tylnej osi. Impulsem do załączenia tylnego napędu jest wykrycie poślizgu kół przednich, przy czym algorytm działania tego systemu jest znacznie bardziej skomplikowany i bierze pod uwagę także inne parametry, jak np. położenie pedału gazu.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Układ napędu na cztery koła AMG 4MATIC ma sprzymierzeńca w postaci funkcji Curve Dynamic Assist, przypisanej do systemu ESP. Jeżeli korzystamy z trybu ESP ON to - tradycyjnie dla układów ESP - auto jest utrzymywane na zadanym kierunku jazdy poprzez regulację mocy silnika oraz przyhamowywanie poszczególnych kół samochodu.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak wtedy, gdy zabierzemy się do dezaktywowania kontroli stabilności. Możliwe jest to w dwóch etapach. Jeżeli naciśniemy przycisk ESP na krótko, aktywujemy tryb ESP SPORT HANDLING. W tym trybie Mercedes A45 AMG pozwala kierowcy na więcej, a przy okazji większa część mocy trafia na koła tylnej osi. Jeżeli ktoś zechce jeździć zupełnie "surowym" autem sportowym, to dłuższe przytrzymanie przycisku ESP całkowicie dezaktywuje kontrolę stabilności.

Mercedes A45 AMG - najmocniejsze 4 cylindry świata

Mercedes A45 AMG - dane techniczne wersji 360 KM: Silnik benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa; pojemność skokowa: 1991 cm3; moc maksymalna: 360 KM przy 6000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 2250-5000 obr./min.; stopień sprężania: 8,6:1; masa silnika: 148 kg; maksymalne ciśnienie wtrysku: 140 barów; maksymalne ciśnienie doładowania: 1,8 bara; automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach; pojemność zbiornika paliwa: 56 l; przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 s; prędkość maksymalna: 250 km/h ograniczona elektronicznie; masa własna: 1555 kg; ładowność: 495 kg; opony standardowe: 235/40 R 18; spalanie średnie według danych producenta: 6,9-7,1 l/100 km..

Mercedes A45 AMG - różnice dla wersji 381 KM: moc maksymalna 381 KM przy 6000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 475 Nm przy 2250-5000 obr./min.; średnie spalanie katalogowe: 6,9-7,3 l/100 km; przyspieszenie 0-100 km/h: 4,2 s.

Mercedes A45 AMG - wymiary: długość: 4299 mm; szerokość z lusterkami/bez: 2022/1780 mm; wysokość: 1433 mm; rozstaw osi: 2699 mm; pojemność bagażnika 341-1157 l;

Mercedes A45 AMG - cena wersji z silnikiem o mocy 381 KM (na rok 2017) 188 600 zł. Gwarancja mechaniczna: 2 lata; gwarancja perforacyjna: 30 lat.

O tym aucie moglibyśmy pisać i pisać, ale wykorzystaliśmy już wszystkie zdjęcia od Mercedesa. Obiecujemy, że jak tylko A45 AMG wpadnie w nasze łapska, zdjęć na pewno nie zabraknie!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Mercedes.