AMG C 63 - Mercedes o piekielnej mocy
Jego poprzednik miał wolnossący silnik V8 o pojemności 6,2 litra. Teraz pod maską Mercedesa AMG C 63 zobaczycie czterolitrowe, za to podwójnie turbodoładowane V8. Jedyne, co się nie zmieniło, to liczba cylindrów...
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
- Mercedes C63 AMG - ma być szybko i... Ekonomicznie
- AMG C63 i C63 S - dwie wersje o potężnej mocy
- Nowa nazwa: Mercedes-AMG C 63
- Mercedes C63 - V8, biturbo i nawet 510 KM
- Silnik V8 to bliski krewny Mercedesa AMG GT
- Mercedes C63 AMG S - bezpośredni wtrysk benzyny i piezoelektryczne wtryskiwacze
- Mercedes C63 S - wydech z ruchomą klapą
- W opcji - wyczynowy wydech z trzema klapami
- Mercedes-AMG C 63 S - aktywne poduszki silnika
- V8 od AMG - jeden człowiek, jeden silnik
- Siedmiobiegowa skrzynia AMG Speedshift MCT
- AMG C63 i C63 S - dyferencjał ze szperą
- System ESP ma specjalny tryb SPORT Handling Mode
- Opony AMG C63: 245/35 z przodu i 265/35 z tyłu
- Ceramiczne hamulce w klasie C od AMG
- Wolne koło w... 510-konnym Mercedesie?
- AMG C63 - piękna, minimalistyczna kabina z klasą
- Prędkościomierz wyskalowany do 320 km/h
- Mercedes-AMG C 63 - dane techniczne
- Mercedes-AMG C 63 S - dane techniczne
Prawda, że już sam spis treści wygląda smakowicie? No to teraz pora na jeszcze bardziej pikantne szczegóły!
Mercedes C63 AMG - ma być szybko i... Ekonomicznie
Ta bardzo nowoczesna jednostka napędowa jest blisko spokrewniona z silnikiem, napędzającym sportowego Mercedesa AMG GT. Absolutnym hitem ma być spalanie, które według standardowego europejskiego cyklu testowego wynosi 8,2 l/100 km. Mercedes chwali się, że to najoszczędniejszy ośmiocylindrowiec w swojej klasie.
AMG C63 i C63 S - dwie wersje o potężnej mocy
Najszybszy Mercedes klasy C będzie dostępny jako sedan i kombi, a jego czterolitrowy silnik - w dwóch wersjach mocy: C 63 (476 KM) lub C 63 S (510 KM). W zasadzie różnica w osiągach tych dwóch maszyn jest czysto symboliczna, w obu przypadkach chodzi o czasy przyspieszania do 100 km/h w rzędu 4 sekund, co stawia Mercedesa AMG C 63 w prawdziwej ekstraklasie samochodów sportowych.
I mamy na myśli auta na wskroś sportowe, a nie usportowione wersje rodzinnych sedanów, do których C 63 się zalicza. Wypada wspomnieć, że odkąd Mercedes wyprodukował najmocniejszy seryjny silnik czterocylindrowy, to do takich ekstremalnych sportowców zaliczyć trzeba także Mercedesa A 45 AMG.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Nowa nazwa: Mercedes-AMG C 63
Przy okazji premiery nowego modelu, Mercedes zdecydował się wprowadzić nowe nazewnictwo aut z serii AMG. Poprzednik nazywał się "Mercedes-Benz C 63 AMG", a obecnie nazwa brzmi: "Mercedes-AMG C 63".
Cóż, trzeba się będzie do niej przyzwyczaić, a że auto zapowiada się smakowicie, to przyszłym właścicielom powinno to przyjść bez trudu.
Specjaliści z AMG, którzy od lat opracowują i produkują dla Mercedesa napędy o najwyższych osiągach, mówią o nowym aucie, że to kolejny reprezentant ich filozofii "drogowego spełnienia". Czas dokładnie mu się przyjrzeć!
Mercedes C63 - V8, biturbo, 510 KM i 4 s do 100 km/h
Producent twierdzi, że Mercedes-AMG C 63 to jedyny w swojej klasie (ale co ta klasa oznacza - o tym nie ma ani słowa) pojazd napędzany podwójnie turbodoładowanym silnikiem ośmiocylindrowym. Wieść niesie, że to sportowe V8 powstało przy wykorzystaniu części kadłubów i głowic czterocylindrowego silnika z Mercedesa A 45 AMG.
Silnik ten z dwóch litrów pojemności osiąga moc 360 KM, czyli 180 KM z każdego litra pojemności. Gdyby nowa V-ósemka z Mercedesa-AMG C 63 była tak wysilona, miałaby... 180 razy cztery... 720 koni mechanicznych! A tymczasem ma ich "zaledwie" 510. To podpowiada, jak ogromny jest potencjał nowej konstrukcji.
Takie na przykład 400-konne Porsche 911 Carrera S osiąga tę prędkość w 4,3 sekundy. Nowy sedan Mercedesa może narobić mu wstydu. Problemem może być tylko prędkość maksymalna, która w C 63 i C 63 S została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Silnik V8 to bliski krewny Mercedesa AMG GT
Czterolitrowy silnik V8 biturbo, montowany w Mercedesie-AMG C 63 i C 63 S, ma oznaczenie M177 i jest bliskim krewnym jednostki M178 napędzającej sportowy model AMG GT. Waży 209 kg.
Wspomagają go dwie turbosprężarki, umieszczone nietypowo, pomiędzy głowicami dwóch rzędów cylindrów. Dzięki temu udało się osiągnąć wyjątkowo kompaktowe rozmiary silnika, który zmieścił się pod zgrabną maską klasy C.
Mercedes C63 AMG S - bezpośredni wtrysk benzyny i piezoelektryczne wtryskiwacze
Bezpośredni strumieniowy wtrysk benzyny wykorzystuje piezoelektryczne wtryskiwacze. To już trzecia odsłona tego systemu w wykonaniu Mercedesa. Został on zaprojektowany tak, aby spełnić już dziś normę emisje spalin Euro 6, która zacznie obowiązywać w 2016 roku, włączając w to ograniczenia dotyczące emisji cząstek stałych.
Mercedes C63 S - wydech z ruchomą klapą
Spece z AMG, a może raczej Mercedes-AMG, ogromną wagę przykładają do brzmienia układu wydechowego, uważając je - całkiem słusznie - za element tworzący wyjątkową atmosferę i nadający najnowszemu modelowi charakterystyczną sygnaturę akustyczną.
Modele Mercedes-AMG C 63 i C 63 S mają układ wydechowy ze specjalną ruchomą klapą, której ustawienie jest sterowane płynnie w oparciu o wybrany tryb jazdy systemu AMG DYNAMIC SELECT. Parametrami decydującymi o położeniu klapy są także obroty silnika i styl jazdy kierowcy.
W opcji - wyczynowy wydech z trzema klapami
Jeżeli klient sobie tego zażyczy, dla obu wersji mocy dostępny jest wyczynowy układ wydechowy z aż trzema aktywnymi klapami, regulującymi przepływ spalin.
W trybie komfortowym ma być rasowo, ale nie za głośno. Natomiast w trybach Sport+ i Race z wydechu będzie się wydobywał ogłuszający ryk. Brzmienie będzie można także zmieniać osobnym przyciskiem.
Mercedes-AMG C 63 S - aktywne poduszki silnika
Jedną z nowinek technicznych, których propagatorem stanie się najnowszy Mercedes-AMG C 63, są aktywne poduszki silnika, zastosowane już w Mercedesie-AMG GT. Ich zadanie to ograniczanie wibracji układu napędowego.
Aktywne poduszki płynnie i momentalnie zmieniają swoją sztywność, tak, aby dopasować się do warunków oraz stylu jazdy. Miękkie ustawienie sprzyja komfortowi jazdy, a twardsze wykorzystywane jest wtedy, kiedy potrzebne są najwyższe osiągi.
Okazuje się, że zminimalizowanie drgań układu napędowego może nawet ograniczyć korektę, wymaganą od kierowcy przy wejściu w zakręt!
V8 od AMG - jeden człowiek, jeden silnik
Silnik Mercedesa-AMG C 63 montowany jest w zakładach Mercedes-AMG GmbH w Affalterbach. Na taśmie montażowej (o ile jest to trafne określenie) panuje zasada "jeden człowiek, jeden silnik". Oznacza to, że każdy silnik montowany jest przez jednego mechanika, który ma kontrolę nad wszystkimi elementami i etapami montażu. To podobnie, jak w Mercedesie S 63 AMG.
Siedmiobiegowa skrzynia AMG Speedshift MCT
Moc to jeszcze nie wszystko, trzeba ją jeszcze okiełznać i przenieść na koła. To zadanie siedmiobegowej przekładni zautomatyzowanej AMG SPEEDSHIFT MCT, która została zmodernizowana pod kątem jeszcze szybszej i brutalniejszej zmiany przełożeń w trybie sportowym.
Kierowca Mercedesa-AMG C 63 może zmieniać biegi w trybie manualnym aluminiowymi łopatkami na wyczynowej kierownicy.
Takie rozwiązanie zmniejsza masę nieresorowaną i powoduje że opona lepiej podąża za rzeźbą nawierzchni, a uniesienie koła nad jezdnię następuje rzadziej niż przy zawieszeniu opartym o elementy stalowe.
AMG C63 i C63 S - dyferencjał ze szperą
Tylną oś Mercedesa-AMG C 63 wyposażono w mechaniczną blokadę dyferencjału, zwaną popularnie "szperą". W modelu C 63 S uzupełniono ją o dodatkowe elektroniczne sterowanie, które ma dodatkowo poprawić dynamikę jazdy i okiełznanie ogromnej mocy silnika.
Oba rozwiązania - co istotne - ograniczają poślizg wewnętrznego, a więc odciążonego na zakręcie koła, bez ingerencji układu hamulcowego. Nie dochodzi więc do niepotrzebnego nagrzewania tarcz i marnotrawstwa mocy.
System ESP ma specjalny tryb SPORT Handling Mode
W Mercedesie AMG C 63 zastosowano zaawansowany system kontroli stabilności ESP z trzema trybami: : "ESP ON", "SPORT Handling Mode" oraz "ESP OFF". Kierowcy o wysokich umiejętnościach będą więc mogli odmówić skorzystania z usług elektroniki i prowadzić polegając wyłącznie na tym, co naprawdę potrafią.
Opony AMG C63: 245/35 z przodu i 265/35 z tyłu
A teraz garść informacji dla fanów palenia gumy - żeby mogli już zacząć liczyć, ile będzie kosztował komplet opon. Mercedes-AMG C 63 w standardzie ma grafitowe 10-ramienne obręcze o wymiarach 8,5 na 18 cali z przodu i 9,5 na 18 cali z tyłu. Opony: 245/40 z przodu i 265/40 z tyłu. Model C 63 S ma felgi grafitowe z pięcioma podwójnymi ramionami o średnicy 19 cali. Opony: 245/35 z przodu i 265/35 z tyłu. Mercedes pożera je jak kulturysta suple :)
Ceramiczne hamulce w klasie C od AMG
Po raz pierwszy w klasie C ma być dostępny także wysokowydajny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy. Jest on jednak zarezerwowany tylko dla właścicieli mocniejszego Mercedesa AMG C 63 S. Takie hamulce są wyjątkowo odporne na przegrzanie podczas wyczynowej jazdy torowej.
Wolne koło w... 510-konnym Mercedesie
Ciekawostną jest mechanizm wolnego koła, zwany "funkcją żeglowania", który uaktywnia się w zakresie prędkości od 60 do 160 km/h w trybie Controlled Efficiency (kontrolowana wydajność). W efekcie po zdjęciu nogi z gazu silnik jest wysprzęglany - odłączany od reszty układu napędowego. Pozwala to pokonywać część trasy wybiegiem, co ma się przyczynić do oszczędności paliwa.
Czy takie rozwiązanie powinno być stosowane w tak szybkim aucie? Naszym zdaniem nie pasuje ono do sportowego charakteru tego wspaniałego samochodu.
Nadwozie auta o wysokich osiągach musi znosić znacznie większe przeciążenia, niż jego rodzinna wersja. Dlatego aby sprostać ekstremalnie wysokim siłom generowanym przez układy napędowy i jezdny konstrukcja nadwozia Mercedesa AMG C 63 została uzbrojona w dodatkowe wzmocnienia.
Pomyślcie, jak ogromne rezerwy możliwości - nawet bez tych wzmocnień - musi mieć zawieszenie wersji, które mają silnik o połowę mniejszej mocy. To znakomicie robi pewności prowadzenia, której już w poprzedniej generacji klasy C nie brakowało nie tylko usportowionym odmianom jak Mercedes C 250 Coupe Sport, lecz także najpopularniejszej wersji Mercedesa klasy C o oznaczeniu 180.
AMG C63 - piękna, minimalistyczna kabina z klasą
Nie ukrywamy, że wnętrze nowego Mercedesa bardzo przypadło nam do gustu. Jest minimalistyczne w stylu i bardzo precyzyjnie wykonane, wykończone pieczołowicie dobranymi materiałami. Deskę rozdzielczą pokrywa czarna sztuczna skóra ARTICO z jasnoszarymi przeszyciami.
Prędkościomierz wyskalowany do 320 km/h
Kierowca Mercedesa AMG C 63 ma przed sobą trójramienną kierownicę z pierścieniem na godzinie dwunastej. Skala prędkościomierza kończy się na 320 km/h, a sama tarcza przypominać ma fakturę włókna węglowego. Na życzenie można zamówić kubełkowe siedzenia, które zapewnią odpowiednie trzymanie boczne na zakrętach fanom wyczynowej jazdy. A teraz - czas na soczyste liczby!
Mercedes-AMG C 63 - dane techniczne
Silnik benzynowy, V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pojemność skokowa: 3982 cm3; moc maksymalna: 475 KM przy 5500-6250 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 650 Nm przy 1750-4500 obr./min; średnie zużycie paliwa wg cyklu NEDC: 8,2 l/100 km; śrenia emisja dwutlenku węgla: 192 g CO2/km; masa własna bez kierowcy: 1640 kg; przyspieszenie 0-100 km/h: 4,1 s (kombi: 4,2 s); prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Mercedes-AMG C 63 S - dane techniczne
Silnik benzynowy, V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pojemność skokowa: 3982 cm3; moc maksymalna: 510 KM przy 5500-6250 obr./min; maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 1750-4500 obr./min; średnie zużycie paliwa wg cyklu NEDC: 8,2-8,4 l/100 km; śrenia emisja dwutlenku węgla: 192-195 g CO2/km; masa własna bez kierowcy: 1655 kg; przyspieszenie 0-100 km/h: 4,0 s (kombi: 4,1 s); prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Moglibyśmy tutaj jeszcze podkręcić atmosferę i napisać o limitowanej wersji Edition 1, dostępnej tradycyjnie dla Mercedesa-AMG przez około rok od chwili debiutu rynkowego, planowanego na 2015 rok. Kute felgi, czarny wydech, wyczynowe fotele, skóra Nappa, czerwone pasy bezpieczeństwa, karbonowo-aluminiowe wykończenie kokpitu... Ale czy naprawdę do tego samochodu trzeba jeszcze kogokolwiek zachęcać? Chyba że...
...wolicie diesla? Poważnie? No to mamy go: oto Mercedes E 290 Turbodiesel z roku 1999. I nie jest jeszcze brązowy!
-
Nowy Mercedes CLA - Magnetycznie Inteligentny - Co Potrafi?
Czy czterodrzwiowe auto w stylu coupe jest praktyczne? Nie. Z tyłu usiądą co najwyżej dzieci. Ale za... -
Nowy Mercedes GLE - premiera i zawieszenie jak w S-klasie
MBUX, aktywny asystent jazdy w korku, 48-woltowa instalacja elektryczna, rozpoznawanie gestów, nowy... -
Silnik Mercedes OM 654 vs. OM 651 – twardy reset diesla
Nad dieslami zebrały się ciemne chmury, ale Mercedes nadal wierzy, że to znakomite źródło napędu. I wypu... -
9G-TRONIC czyli nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa
Dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów 9G-Tronic w samochodzie osobowym? A czy to jest...
-
Nowa Honda Civic Type R 2023 z turbo, czy bez turbo?
Honda Civic Type R to jeden z najszybszych samochodów z przednim napędem, jeżdżących po Ziemi. Jeżeli zasta... -
Terenowa Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 4x4 Diesel Pali 10 l/100 km i Jest Legendą
Jak to możliwe, żeby przez 70 lat sprzedać 10 milionów samochodów terenowych? Toyota potrafi takie cuda... -
Toyota GR Corolla Turbo z napędem 4x4. Analiza 300-Konnego Potwora z Japonii
Oto rarytas z Ameryki, nowa trzystukonna Toyota GR Corolla. Trudno uwierzyć, że Toyota po tylu dekadach p... -
Poniżej 5 l/100 km w mieście w 130-konnym benzynowym SUV? Honda HR-V 1.5 potrafi takie cuda!
Co zrobić, aby taniej jeździć samochodem przy wysokich cenach benzyny? Czy jest jakiś sposób na to,...