10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Ceny nowych samochodów to ciągle bariera, powodująca że preferujemy auta używane. A gdybyśmy Wam pokazali 10 fajnych samochodów z klimatyzacją w cenie do 50 tys. zł?

Oto, jakie – użyjemy teraz tego magicznego słowa, ale tylko w sensie relatywnym – tanie nowe samochody zaraz poznasz w naszym szybkim :) i łatwym do skonsumowania zestawieniu:

Wszystkie pozycje to nowe samochody z salonu, według oferty z wakacji 2018 roku. Będą miały klimatyzację, a do tego podamy koszt i dostępność najbardziej przydatnych na co dzień elementów wyposażenia.

Zaczynamy!

Citroen C3 1.2 PureTech (68 KM) Feel za 44 900 zł

Designerskie niewielkie auto produkcji francuskiej może sprawić oczom dużą przyjemność, zaspokajając potrzebę otaczania się estetycznymi przedmiotami. Za podobne pieniądze nie sposób znaleźć podobnie ekstrawagancki samochód, biorąc pod uwagę samochody osobowe nowe, o ile w ogóle w klasie miejskiej występuje jakiś konkurent.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Ale zostawmy wizualne uniesienia, skupmy się na pieniądzach, bo o tym dzisiaj będziemy pisali przede wszystkim. Ceny nowych aut tej wielkości to bardzo istotne kryterium zakupu. Zobaczmy, na jakie wyposażenie możemy liczyć w wersji Feel z silnikiem 1.2 o mocy 68 KM:

Citroen C3 1.2 PureTech Feel – wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: standard
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: standard
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: 1 000 zł
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: standard
  • Bluetooth: standard
  • Nawigacja: 7850 zł (z Connect Box)
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: standard
  • Gwarancja mechaniczna: 2 lata
  • Pojemność bagażnika: 300 l

Skąd taka kosmiczna cena nawigacji?

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

W aucie do 50 tys. zł? Teoretycznie Citroen Connect Navi 3D kosztuje 4650 zł, ale trzeba jeszcze dokupić Connect Box za 5850 zł. Zawiera on powiadomienie alarmowe wraz z lokalizacją, a do tego m.in. system hamowania awaryjnego i monitorowanie zmęczenia kierowcy.

Na szczęście jest „okazyjny” pakiet, który pozwala kupić i nawigację i Connect Box w niższej – ale nadal bardzo wysokiej – cenie 7850 zł. Może lepiej przyzwyczaić się do nawigacji w smartfonie, choć to nie jest najbardziej ergonomiczne rozwiązanie?

A teraz – czas przyjrzeć się osiągom samochodu.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Citroen C3 1.2 PureTech 68 KM – przyspieszenie i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,0 s
  • Prędkość maksymalna: 167 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 5,7 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 4,1 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany): 4,7 l/100 km

Czternaście sekund do „setki”?

Czy tym w ogóle da się jeździć?

Tak.

Da się i jeżeli nie wyjedziecie z miasta, to nawet całkiem przyjemnie. Trzycylindrowy napęd Citroena to bardzo udany silnik, który ma charakterystykę znaną raczej z turbodiesli albo – żeby porównać trzy cylindry z trzema – ze starych silników dwusuwowych. Że wymienię choćby Wartburga 353, do którego dumnych posiadaczy kiedyś się zaliczałem.

A jeżeli chcecie trochę więcej chili od maską?

Proszę bardzo: wersja 1.2 PureTech o mocy 82 KM kosztuje 47 350 zł i rozpędza się do „setki” w 12,8 sekundy. To duża różnica, ale jeżeli auto ma jeździć wyłącznie po mieście, to można poprzestać na słabszym silniku, bo na niskich i średnich obrotach różnica jest prawie nieodczuwalna.

Ford Fiesta 3d 1.1 70 KM SYNC Edition za 47 920 zł

Za wersję pięciodrzwiową Ford życzy sobie o 1000 zł więcej. Jeżeli planujesz kupno nowego samochodu, to raczej nie musimy Ci podpowiadać, jaką wersję nadwoziową wybrać – decyzję o liczbie drzwi zapewne masz już za sobą.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Ciekawostką Fiesty są ochraniacze, wysuwające się poza krawędź przy otwieraniu drzwi. Do auta 3d kosztują 430 zł, a do 5d – 650 zł. Fajny gadżet, pozwalający wykazać się empatią wobec lakieru samochodu sąsiada, ale jaka jest cała Fiesta?

Fajna. To jeszcze bardzo młody model, oferuje więc aktualną biegłość Forda w projektowaniu smukłych nadwozi i znakomitych układów jezdnych. Auto wygląda dobrze, ale to właśnie zawieszenie i układ kierowniczy wskazujemy jako wiodące atuty.

Przy wybranym do tego porównania silniku rezerwa bezpieczeństwa i możliwości, jaką oferuje podwozie względem potencjału napędu jest gigantyczna i trzeba się naprawdę napracować, aby wyprowadzić Forda Fiestę z równowagi.

A jednak odważymy się na podpowiedź: czy wybrać wersję 3d czy 5d?

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Nie ma co się oszukiwać: wygodne auto dla całej rodziny to z Fiesty nie będzie. Z tyłu jest za mało miejsca (w Citroenie C3 jest go bardzo mało) i z pewnością trudno byłoby się tam odprężyć, dlatego spokojnie można brać trzydrzwiową Fiestę, o ile nie wozimy dzieci na fotelikach albo stałych tylnych pasażerów.

Ford Fiesta 3d 1.1 SYNC Edition – wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: N
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: standard
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: standard
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: standard
  • Bluetooth: standard
  • Nawigacja: 1 580 zł
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: 400 zł
  • Gwarancja mechaniczna: 2 lata
  • Pojemność bagażnika: 292 l

A silnik? Da sobie radę?

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Ford Fiesta 3d 1.1 70 KM – przyspieszenie i spalanie:

  • Przyspieszenie: 0-100 km/h: 14,9 s
  • Prędkość maksymalna: 160 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 6,1 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 3,9 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany) : 4,7  l/100 km

To są bardzo, bardzo podstawowe osiągi. To jest pojazd do bardzo spokojnej jazdy, dlatego warto dopłacić do wersji 85-konnej (49 570 zł), która „setkę” uzyskuje według producenta po równie ślamazarnych 14 sekundach, ale my się z tą teorią nie zgadzamy: na wysokich obrotach mocniejsza wersja ma więcej do powiedzenia.

Ciekawe silniki w Fordzie zaczynają się od 100 KM i chodzi tu o wysoce utytułowaną jednostkę napędową z rodziny 1.0 EcoBoost. Tam trzeba celować, szukając Forda Fiesty w szczytowej formie dynamicznej, ale to już poza budżetem tego zestawienia.

Hyundai i20 1.2 75 KM Go! Za 47 920 zł

Dlaczego wybraliśmy taką akurat wersję wyposażeniową? Dlatego, że pozwala ona poczuć się jak w samochodzie, w którym głównym kryterium przy zakupie nie była jak najniższa cena.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Nowy samochód do 50 tys. zł nie musi być skromny. Wersja Go! Ma błyszczące, czarne lusterka boczne, regulowane i podgrzewane elektrycznie. Do tego dochodzi skórzane koło kierownicy i gałka zmiany biegów obszyta tym samym materiałem.

Radiem można sterować przyciskami na kierownicy, w czarnej podsufitce mieści się schowek na okulary, a kierowca ma w ręku elegancki składany kluczyk z pilotem do centralnego zamka.

Takim dodatkami chwali się sam producent – a co dokładnie znajdziemy w wersji Go!?

Hyundai i20 1.2 KM Go! – wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: N
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: N
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: N
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: standard
  • Bluetooth: standard
  • Nawigacja: N
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: N
  • Gwarancja mechaniczna: 5 lat
  • Pojemność bagażnika: 326 l

Co nam mówi ta specyfikacja Hyundaia i20?

Zanim przejdziesz dalej - sprawdź, czy możesz zapłacić tańsze ubezpieczenie OC za Twoje auto!

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Mówi tyle:

„Chcesz mieć fabryczną nawigację lub tempomat – lepiej uskładaj trochę grosza i spróbuj wybrać większego i30”.

W większym modelu opcje, dostępne jedynie w najwyższej specyfikacji Hyundaia i20 można kupić już w niższych pakietach wyposażenia, co nie znaczy oczywiście, że cały zakup będzie tańszy. Bo na pewno nie będzie.

A wracając do i20, to ten samochód ma imponujący rozstaw osi – aż 257 cm – i Koreańczycy dobrze wykorzystali go do stworzenia przestronnej kabiny. Jeżeli któryś z modeli tego zestawienia miałby służyć jako auto rodzinne, to może to być właśnie Hyundai i20 ze względu na przestrzeń na tylnej kanapie oraz pojemność bagażnika.

Pora na minizestawienie parametrów napędu.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Hyundai i20 1.2 75 KM – przyspieszenie i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,6 s
  • Prędkość maksymalna: 160 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 6,6 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 4,2 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany): 5,1 l/100 km

Bardzo przyjemny silnik!

Ma cztery cylindry o przyzwoitej pojemności, z których zrobiono dobry użytek: dynamika jest do miasta wystarczająca, a do zakupu zaledwie o 9 KM mocniejszej wersji za 48 600 zł skłania chyba tylko wyższa o 10 km/h prędkość maksymalna.

Na autostradzie może to mieć znaczenie, ale w mieście…

…w mieście nikt chyba nie wyczuje różnicy dziewięciu koni mechanicznych pod maską tego sympatycznego i praktycznego samochodu. Do miasta wystarczy wersja 75 KM, ale jeżeli Cię stać, to wybierz odmianę 84 KM, bo różnica w cenie jest niewielka.

A teraz – czas na bliźniaka ze stajni Kia:

Kia Rio 1.2 84 KM M za 48 990 zł

Kia i Hyundai to jeden koncern kapitałowy i Rio jest w portfolio siostrzanej marki odpowiednikiem Hyundaia i20. I podobnie jak ten właśnie model, Rio jest jednym z najbardziej dojrzałych i pojemnych samochodów segmentu B, czyli pomiędzy małymi autami miejskimi a kompaktami.

Tak naprawdę Rio oferuje tyle miejsca, co kompakty sprzed dwóch dekad i to raczej te pojemniejsze. I nadal jest to nowe auto do 50 tys. zł. Do tego wygląda dobrze, w podstawowej wersji ma dobry silnik, ale…

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

…ceną za to jest pakietowanie wyposażenia, które uniemożliwia np. dokupienie fabrycznej nawigacji do najtańszej wersji M. A to wielka szkoda, bo ta nawigacja ma bardzo dobrą cenę (1500 zł).

Zobaczmy, co dokładnie ma na liście wyposażenia najtańsza Kia Rio.

Kia Rio 1.2 M – wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: N
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: 2500 zł (pakiet)
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: 1 000 zł
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: standard
  • Bluetooth: standard
  • Nawigacja: N
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: 2500 zł (pakiet)
  • Gwarancja mechaniczna: 7 lat
  • Pojemność bagażnika: 325 l

Ach, ta gwarancja…

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Zanim kupicie taki samochód, warto poprosić o warunki gwarancji w salonie, żeby potem nie zdziwić się kiedy okaże się że podzespół do naprawy jest wyłączony z siedmioletniej ochrony. A teraz czas na minizestawienie osiągów i spalania:

Kia Rio 1.2 84 KM – przyspieszenie i zużycie paliwa:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s
  • Prędkość maksymalna: 173 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 6,4 l/100
  • Zużycie paliwa poza miastem: 4,7 l/100
  • Średnie spalanie (cykl mieszany) : 5,3 l/100

To są już naprawdę zadowalające osiągi...

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

...nawet do jazdy po autostradzie. Brawa dla Kii że w najtańszej wersji oferuje już tak przyzwoity silnik no i także za to, że cała gama jednostek benzynowych spełnia już najostrzejszą obecnie normę czystości spalin Euro 6d-TEMP.

Mitsubishi Space Star 1.2 80 KM Invite za 41 990 zł

Auto nowe czy używane? Przy takiej cenie to uzasadnione pytanie. Gwarancja to dobra rzecz. Zapomnij na moment o minimalizmie silnikowo-wyposażeniowym - teraz będzie satysfakcjonująco, a za dopłatą nawet na bogato!

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Normalnie ten samochód kosztuje w wybranej przez nas specyfikacji 49 990 zł. Ale najwyraźniej sprzedaż nie osiągnęła pułapu, skalkulowanego przez importera, bo obecnie oferowany jest na Space Stara rabat w wysokości aż 8000 zł.

Trudno z niego nie skorzystać!

Auto jest do prawda malutkie, bo mierzy zaledwie 3,8 metra, ale pudełkowate nadwozie okazuje się w miarę przestronne – oczywiście jak na takiego malucha. Ma też w standardzie koła z lekkiego stopu, co  przy takim pułapie cenowym jest ewenementem w klasie. Najciekawsze jednak czeka pod maską, jednak zanim o tym napiszemy, czas na specyfikację.

Zanim przejdziesz dalej, zobacz także...

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Mitsubishi Space Star 1.2 Invite – wyposażenie i opcje

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: N
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: N
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: 1 100 zł
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: standard
  • Bluetooth: standard
  • Nawigacja: 5 925 zł
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: standard
  • Gwarancja mechaniczna: 5 lat
  • Pojemność bagażnika: 175 l

Widzicie tę pojemność bagażnika?

Trzeba to zobaczyć, żeby uwierzyć: z takim miniaturowym kuferkiem Mitsubishi Space Star, które niegdyś było nowatorskim minivanem o urokliwej, klasycznej linii, pozostaje dziś zaledwie podręcznym autem miejskim. Przy większych zakupach trzeba będzie ulokować paczki na tylnej kanapie. Ale mimo tego warto za takie pieniądze kupić ten samochód. Oto jedna z przyczyn:

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018Mitsubishi Space Star 1.2 80 KM – przyspieszenie i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,7 s
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 4,8 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 3,7 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany): 4,1 l/100 km

Jak widzicie, mamy wreszcie jakieś auto, którego osiągi nie pozostawiają praktycznie nic do życzenia. 180 km/h – taka prędkość maksymalna oznacza rezerwę mocy na autostradzie. A przyspieszenie do „setki” wprawi w osłupienie wielu kierowców pozostałych aut z naszego zestawienia. Motor Mitsubishi ma trzy cylindry i jego odgłos przypomina terkot, jednak przy tak dobrej dynamice szybko się do niego przekonacie.

Ale to nie wszystko!

Jeżeli wysupłacie 45 990 zł za wersję Intense, to…

…widzieliście za takie pieniądze auto z 15-calowymi alufelgami, ksenonowymi reflektorami (!), automatyczną klimatyzacją i dostępem bezkluczykowym?

No właśnie. Dostęp bezkluczykowy – ulubiony przez złodziei samochodów dodatek, pozwalający bezstresowo odjechać Twoim samochodem. Trudno w polskich warunkach uznać ten system za zaletę, choć jest niewątpliwie wygodny.

Ale te ksenony… Kusząca oferta!

Opel Corsa 5d 1.4 75 KM Enjoy za 44 150 zł

Tak, Corsa ma bardzo dobrą cenę, ale może być jeszcze taniej. Tylko czy opłaca się kupować znacznie słabszy w subiektywnym odczuciu 70-konny silnik 1.2 za 43 250 zł? Moim zdaniem – nie.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Corsa to wygodny i przestronny jak na swoje wymiary samochód, z komfortowym zawieszeniem, które w tak niewielkich autach jest dziś raczej rzadkim zjawiskiem. Może i linia nadwozia nie jest tak elektryzująca jak u niektórych rywali (znacznie efektowniejsza jest odmiana trzydrzwiowa, przypominająca coupe), ale walory praktyczne tego samochodu są wysokie. Wyposażenie?

Opel Corsa 5d 1.4 75 KM Enjoy – wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: 2500 zł (pakiet I)
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: 2500 zł (pakiet I)
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: 2500 zł (pakiet II)
  • Dzielona tylna kanapa: 2500 zł (pakiet II)
  • Radio z odtwarzaczem MP3: 2500 zł (pakiet II)
  • Bluetooth: 2500 zł (pakiet II)
  • Nawigacja: 6 200 zł
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: 2500 zł (pakiet II)
  • Gwarancja mechaniczna: 2 lata
  • Pojemność bagażnika: 265 l

A teraz zajmiemy się napędem, bo nie jest on taki hop-do-przodu, jak sugeruje jego solidna pojemność...

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Opel Corsa 5d 1.4 75 KM – przyspieszenie i zużycie paliwa:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,0 s
  • Prędkość maksymalna: 167 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 6,6 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 4,3 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany) : 5,2 l/100 km

Czternaście sekund do „setki” nie wygląda dobrze, prawda? A ja tymczasem gwarantuję Ci, że jeżeli będziesz jeździć po mieście bez piłowania napędu na wysokich obrotach, to Corsa 1.4 75 KM okaże się całkiem żwawym autem. Elastyczny silnik dobrze sobie radzi podczas miejskiej jazdy.

Na trasie przydałoby się jeszcze trochę mocy i na tę okazję Opel przygotował wersję 90-konną, której osiągi na papierze są jeszcze bardziej zastanawiające (czytaj: słabe) od wersji 75 KM. Prędkość maksymalna wzrasta co prawda do 175 km/h, ale przyspieszenie zmienia się bardzo nieznacznie: 13,2 s do 100 km/h to jak na 90 KM i małe auto kiepski rezultat.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Ile kosztuje Corsa 1.4 90 KM? 46 050 zł. W promocji. I tak jak do wersji 75-konnej, także tutaj trzeba obowiązkowo doliczyć 2500 zł na pakiet zawierający radio. Nie rozumiem, dlaczego Opel stosuje metodę cenowej wydmuszki (auta zaniżającego sztucznie cennik, którego nikt nie kupuje) i oferuje w ogóle auto bez radia – widzieliście kiedyś żeby ktoś takim jeździł?

Renault Clio 0.9 TCe 75 KM Alize za 47 500 zł

Chcesz mieć Clio? Musisz wziąć turbo. A silniki turbo nie chcą być tanie, nawet te najmniejsze, jak w prezentowanym tutaj Clio 0.9 TCe. Jeszcze nie tak dawno zaproponowalibyśmy Ci sprawdzony i przyjemny motor 1.2 73 KM bez turbiny, ale teraz…

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

…wszyscy mają być „turbodoładowani” bo taka jest moda i koniec. Terkoczący silniczek całkiem nieźle się zbiera, natomiast wysokie obroty są dla niego mordęgą, a z kolei start z niskich obrotów ujawnia trzycylindrowy charakter od tej gorszej strony.

To znaczy?

To znaczy, że silnik na niskich obrotach terkocze podczas przyspieszania, a na kierownice i nadwozie przenoszą się drgania, których motor czterocylindrowy nie generował.

Ale to tylko silnik.

Mamy jeszcze całe auto do eksploracji i trzeba przyznać, że od strony wizualnej Clio dobrze się trzyma i wygląda młodo mimo kilku już lat na rynku. To poręczne auto, świetne do miasta, lekkie w prowadzeniu, za to ciasne z tylu. W wielkim skrócie.

Wyposażenie?

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Renault Clio 0.9 TCe 75 KM Alize – wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: N
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: N
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: N
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: 1 100 zł
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: standard
  • Bluetooth: standard
  • Nawigacja: 3 000 zł
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: standard
  • Gwarancja mechaniczna: 2 lata
  • Pojemność bagażnika: 300 l

Osiągi?

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Renault Clio 0.9 TCe 75 KM – przyspieszenie i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s
  • Prędkość maksymalna: 178 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 6,3 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 4,2 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany): 5,0 l/100 km

W porównaniu z np. 75-konną Corsą na papierze Clio o tej samej mocy z mikrosilniczkiem turbo wydaje się nadzwyczaj żwawe. I rzeczywiście, praktyka to potwierdza: mimo specyficznego terkotu i drgań, francuski motor daje sobie radę mimo mikrej pojemności skokowej. Ma także wersję 90-konną, ale jej cena wykracza poza ramy tego zestawienia.

Skoda Fabia 1.0 MPI 75 KM Active za 43 000 zł

Fabia właśnie przeszła kurację odświeżającą i tradycyjnie odzwierciedla agresywną politykę cenową czesko-niemieckiej marki. Konkretnie – prezentowana wersja to najtańsza odmiana silnikowa z najtańszym wyposażeniem, a mimo tego ma na pokładzie np. klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka. Nie ma za to radia.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Skoda Fabia, niezależnie od wersji silnikowej i wyposażeniowej, oferuje bardzo wygodną kabinę. Pod względem pakowności i wygody jazdy jej pogromca to Volkswagen Polo, który zapewnia przestronność samochodu kompaktowego.

Ale o nim będzie później, teraz czas na specyfikację Fabii.

Skoda Fabia 1.0 MPI Active - wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: N
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: N
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: 1 100 zł
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: 2 250 zł
  • Bluetooth: 500 zł
  • Nawigacja: N
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: 650 zł
  • Gwarancja mechaniczna: 2 lata
  • Pojemność bagażnika: 330 l

Zobacz, co potrafi najmniejszy silnik:

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Skoda Fabia 1.0 MPI 75 KM – przyspieszenie i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,9 s
  • Prędkość maksymalna: 168 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 6,0 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 4,3 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany) : 4,9 l/100 km

Takie osiągi z 75-konnego silnika nie napawają nadzieją na dynamiczną jazdę i praktyka potwierdza te obawy. Silnik jest z natury wysokoobrotowy (moc maksymalna dopiero przy 6200 obr./min), wymaga sprawnej i częstej zmiany biegów. Ale…

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

…gdybyście mogli wyłożyć 48 100 zł, to pod maską znajdzie się litrowa inkarnacja silnika TSI o mocy 95 KM. Na tle wolnossącego brata, motor ten zapewnia Fabii rakietowe osiągi: 184 km/h i 10,8 s do „setki”. Jeżeli nie obawiacie się problemów z racji tego, że jednostka 1.0 TSI to naprawdę skomplikowana konstrukcja, to będą to dobrze ulokowane pieniądze. Dynamika jest fantastyczna!

Można je też zainwestować inaczej. Prezentowana specyfikacja Active zamyka drzwi do wielu ciekawych i dobrze wycenionych opcji – otwiera je dopiero odmiana Ambition, która z silnikiem 75 KM kosztuje 46 000 zł, a w wersji turbo przekracza ramy cenowe tego zestawienia.

Toyota Yaris 1.0 69 KM Active za 50 100 zł

Toyota niby sprzedaje najtańszego Yarisa za 43 100 zł, ale jest to samochód bez klimatyzacji, czyli kupowany tylko teoretycznie. Klimatyzację ma proponowana tutaj wersja Active, która przekracza nasz założony budżet o sto złotych – możemy to Toyocie wybaczyć?

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Musimy. Inaczej wypadnie z zestawienia, a Yaris to ciekawa propozycja, kiedy patrzymy na samochody nowe do 50 tys. zł. Ma udany, choć niezbyt żwawy, trzycylindrowy silnik, jest też jak na swój segment rynku raczej niewielkim samochodem. Mimo tego w środku da się wygodnie podróżować.

Niestety, aby skorzystać z opcji w rodzaju nawigacji fabrycznej, trzeba wydać jeszcze więcej pieniędzy na wersję Premium (52 100 zł), a potem jeszcze dopłacić za nawigację 2500 zł. Zobaczmy, jak wyglądają inne pozycje w specyfikacji Yarisa:

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Toyota Yaris 1.0 Active – wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: N
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: N
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: 1 700 zł
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: standard
  • Bluetooth: standard
  • Nawigacja: N
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: N
  • Gwarancja mechaniczna: 3 lata
  • Pojemność bagażnika: 286 l

A silnik?

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Toyota Yaris 1.0 69 KM – przyspieszenie i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 15,3 s
  • Prędkość maksymalna: 155 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 4,8 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 3,7 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany) : 4,1 l/100 km

Te osiągi nie wyglądają imponująco – i takie też są. Na autostradę to auto raczej się nie nadaje. Ale na miasto już jak najbardziej, bo trzycylindrowy motor dobrze ciągnie na niskich obrotach. Powinienem tutaj zasugerować wybór znacznie mocniejszego silnika 1.5 (111 KM) ale oznaczałoby to wersję Life, w której nie ma klimatyzacji, więc musimy ten temat pominąć.

Volkswagen Polo 1.0 65 KM Trendline za 49 790 zł

Polo nie wygląda tutaj źle pod względem wyposażenia – ma na przykład tylne i przednie szyby regulowane elektrycznie. Silnik natomiast – jedyny dostępny w tej cenie – to właściwie napęd, służący głównie do przetaczania Volkswagena z miejsca na miejsce.

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Ale o tym jeszcze powiem, teraz warto podkreślić walory Polo jako samochodu prawdziwie rodzinnego – duży bagażnik, fantastyczna przestronność na tylnych miejscach wprawią w osłupienie każdego, kto jeździ samochodem kompaktowym. Tu wcale nie jest gorzej!

Świetnie zestrojony układ jezdny, przyjazna ergonomia, znakomita pozycja kierowcy, łatwe zajmowanie miejsc, dobre wyciszenie szumów towarzyszących jeździe…

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

…to jest na pewno najbardziej dojrzały samochód w naszym zestawieniu. Potrzebuje tylko mocniejszego napędu. Ale ponieważ motor 1.0 TSI (95 KM) daleko wykracza poza przyjęte ramy finansowe tego zestawienia, musimy go pominąć. Tymczasem – specyfikacja:

Volkswagen Polo 1.0 MPI Trendline – wyposażenie i opcje:

  • Poduszki czołowe kierowcy i pasażera: standard
  • Poduszki boczne: standard
  • Kurtyny powietrzne: standard
  • Dwukierunkowa regulacja kierownicy: standard
  • Centralny zamek: standard
  • Elektrycznie sterowane przednie szyby: standard
  • Elektrycznie sterowane lusterka: standard
  • Rozpoznawanie znaków drogowych: N
  • Ostrzeganie o zjechaniu z pasa ruchu: N
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy: standard
  • Czujniki parkowania z tyłu: 1 600 zł
  • Dzielona tylna kanapa: standard
  • Radio z odtwarzaczem MP3: standard
  • Bluetooth: standard
  • Nawigacja: N
  • Klimatyzacja: standard
  • Tempomat: N
  • Gwarancja mechaniczna: 2 lata
  • Pojemność bagażnika: 351 l

Tak, ten bagażnik jest imponujący. A teraz – osiągi „silnika manewrowego” lokomotywy z Wolfsburga:

10 nowych samochodów do 50 tys. zł z klimatyzacją - przegląd oferty 2018

Volkswagen Polo 1.0 MPI 65 KM Trendline – przyspieszenie i spalanie:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 15,5 s
  • Prędkość maksymalna: 164 km/h
  • Zużycie paliwa w mieście: 5,9 l/100 km
  • Zużycie paliwa poza miastem: 4,1 l/100 km
  • Średnie spalanie (cykl mieszany): 4,7 l/100 km

Tutaj nie ma co kombinować: Volkswagen Polo to duże i pojemne auto, nadające się do wygodnego podróżowania w cztery osoby. Do tego potrzeba pary – a ten silniczek jej za dużo nie ma. Chcecie być dobrze napędzeni – trzeba zapłacić więcej za silnik TSI.

Nowe samochody do 50 tys. zł - podsumowanie

I tak dojechaliśmy do finału naszego zestawienia. Nie ma w nim zwycięzcy, ograniczyliśmy się do naszych spostrzeżeń i sugestii. Jaki kupić samochód? Wyboru musisz już dokonać sam, bo nie wiemy, jakie masz preferencje, ale liczymy, że po tym materiale będzie on łatwiejszy.

Jeżeli chcesz się jeszcze czegoś od nas dowiedzieć, zapytać – śmiało pisz w sekcji komentarzy. Znamy te auta i możemy o nich opowiedzieć znacznie więcej. Pozostały nam jeszcze linki do konfiguratorów nowych aut z zestawienia:

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: materiały producentów.