Toyota GT86 - reinkarnacja legendy
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Toyota odpowiada za stylistykę i projekt techniczny GT86. Subaru dostarczyło natomiast silnik, który zbudowano w charakterystycznym dal tej marki układzie bokser, czyli z przeciwsobnymi cylindrami. Toyota też dodała do silnika swoje trzy grosze - oficjalnie to od niej pochodzi układ podwójnego wtrysku (pośredni i bezpośredni) D-4S oraz skrzynia biegów. Toyota i Subaru przyznają się też do prowadzenia własnych testów drogowych i finalnego szlifu ustawień podwozia.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Konstrukcję Toyoty GT86 podporządkowano radości z prowadzenia oraz przyjemności z posiadania pojazdu. Przy długości 4240 mm, szerokości 1775 mm, wysokości 1285 mm i rozstawie osi 2570 mm, GT86 jest zwartym samochodem sportowym. Charakterystyczny dla silnika bokser jest nisko położony środek ciężkości, co przełożyło się na obniżenie go dla całego samochodu, a nisko poprowadzona maska poprawiła aerodynamikę.
Kierownica GT86 o średnicy 365 mm - oficjalnie Toyota nigdy wcześniej nie montowała mniejszych kierownic w swoich autach. Biodra kierowcy znajdują się nisko, bo tylko 40 cm nad powierzchnią drogi, co też jest rekordem w dziejach Toyoty. Auto dopracowywano podczas testów na torze Nurburgring.
GT86 napędza opracowany przez Subaru, czterocylindrowy, wolnossący, wysokoobrotowy silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów, wyposażony w system Toyota D-4S. Dzięki oddzielnym wtryskiwaczom, w zależności od warunków paliwo może być wtryskiwane bezpośrednio do cylindra i kanału dolotowego lub tylko bezpośrednio do cylindra.Silnik Toyoty GT86 może osiągać do 7400 obr./min. Po przekroczeniu tej wartości zapala się lampka w kokpicie, która podpowiada kierowcy, że pora zmienić bieg. Jak na silnik z elektroniczną przepustnicą przystało, odcięcie paliwa będzie raczej płynne niż gwałtowne, a silniki typu bokser z racji znakomitego wyważenia dobrze się czują na wysokich obrotach.
Moc silnika Toyoty GT86 - a wynosi ona 200 KM (204 Nm maksymalnego momentu obrotowego) - przenoszona jest na tylne koła, co zwalnia układ kierowniczy od kompensowania dodatkowych sił, charakterystycznych dla przedniego napędu. Przyspieszenie do "setki" trwa 7,6 s i nie jest to piorunująca wartość - zbyt wiele samochodów, nawet kompaktowych, jest w stanie wyprzedzić Toyotę GT86. Ale konstruktorom nie chodziło o wyścigi, tylko o frajdę z jazdy. Prędkość maksymalna wynosi 226 km/h, a spalanie katalogowe 7,1 l/100 km.
Toyota GT86 waży 1240 kg, co z jednej strony jest dobrą wartością jak na sztywne auto sportowe, ale z drugiej można znaleźć usportowione kompakty, które nie są o wiele cięższe, za to znacznie mocniejsze jeżeli chodzi o potencjał napędu. Niemniej Toyota i Subaru postarały się, żeby maksymalnie odchudzić auto. Skorzystano ze stali o podwyższonej wytrzymałości (struktura nośna karoserii) i aluminium (np. pokrywa silnika). Środek ciężkości całego samochodu znajduje się zaledwie 46 cm nad nawierzchnią drogi.
Toyota GT86 będzie dostępna w Polsce w dwóch specyfikacjach. W odmianie Sol auto ma między innymi sześć airbagów, alufelgi, ksenony i LED-y do jazdy dziennej, automatyczną klimatyzację, dostęp komfortowy bez kluczyka, tempomat i rozbudowane multimedia.
GT86 to niszowy produkt i w Polsce raczej trudno liczyć na jego masową sprzedaż. Jednak rasowe coupe z pewnością pozytywnie wpłynie na wizerunek Toyoty. Konstrukcyjnie auto jest ciekawe, a fani tylnego napędu w japońskim wydaniu powinni być zadowoleni.
Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Toyota.
-
Terenowa Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 4x4 Diesel Pali 10 l/100 km i Jest Legendą
Jak to możliwe, żeby przez 70 lat sprzedać 10 milionów samochodów terenowych? Toyota potrafi takie cuda... -
Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki
Toyota Avensis to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej w polskich salonach. Niestety, j... -
Toyota GR Corolla Turbo z napędem 4x4. Analiza 300-Konnego Potwora z Japonii
Oto rarytas z Ameryki, nowa trzystukonna Toyota GR Corolla. Trudno uwierzyć, że Toyota po tylu dekadach p... -
Toyota Corolla GR Sport Hybrid 2022 wygląda super
Toyota Corolla GR Sport 1.8 Hybrid w wersji sedan to, naszym zdaniem, najlepiej wyglądająca Corolla w...
-
Nowa Honda Civic Type R 2023 z turbo, czy bez turbo?
Honda Civic Type R to jeden z najszybszych samochodów z przednim napędem, jeżdżących po Ziemi. Jeżeli zasta... -
Terenowa Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 4x4 Diesel Pali 10 l/100 km i Jest Legendą
Jak to możliwe, żeby przez 70 lat sprzedać 10 milionów samochodów terenowych? Toyota potrafi takie cuda... -
Toyota GR Corolla Turbo z napędem 4x4. Analiza 300-Konnego Potwora z Japonii
Oto rarytas z Ameryki, nowa trzystukonna Toyota GR Corolla. Trudno uwierzyć, że Toyota po tylu dekadach p... -
Poniżej 5 l/100 km w mieście w 130-konnym benzynowym SUV? Honda HR-V 1.5 potrafi takie cuda!
Co zrobić, aby taniej jeździć samochodem przy wysokich cenach benzyny? Czy jest jakiś sposób na to,...