Klasyczne kombi BMW, pod maską sześciocylindrowy turbodiesel. Czy wypada chcieć więcej? Poznajmy samochód, który wielu fascynuje, a niekiedy nawet uzależnia
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Produkcję BMW E39 w wersji kombi rozpoczęto w 1997 roku. Styl tego auta jest tak charakterystyczny dla bawarskiej marki, że z czasem bardziej zyskuje niż traci. Długa maska, szerokie nadwozie, znaczna powierzchnia przeszklona to typowe cechy nadwozia tego modelu.
Przednie reflektory świadczą o tym, że mamy do czynienia z BMW E39 po liftingu, który przeprowadzono w 2000 roku. Modernizacji uległy między innymi widoczne na zdjęciu lampy, które otrzymały świecące pierścienie. Stały się one wizytówką marki i pozostają nią do dziś.
Przy okazji liftingu, zmianom uległ także wzór tylnych świateł BMW E39 Touring. Lampy są dzielone, dzięki czemu dostęp do bagażnika ułatwia bardzo szeroka klapa - światła nie zachodzą na powierzchnię otworu załadunkowego bagażnika.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Klapa bagażnika BMW E39 525d Touring kryje jednak pewną niespodziankę, która już na starcie czyni z tego samochodu niezwykłe kombi. Wyobraźcie sobie, że zaparkowaliście tak, że tył Waszego BMW niemal dotyka do ściany. Jak otworzyć klapę?
O, tak! W tym BMW można oddzielnie uchylić samą tylko szybę, uzyskując dostęp do kufra. Jak widać, razem z szybą unosi się także wycieraczka, która nie parkuje poza jej obrębem jak ma to miejsce np. w niektórych amerykańskich autach.
Ten, kto zajrzy do kufra, może doznać zawodu. Ma on wyjątkowo małą pojemność jak na tak duże auto - pomieści zaledwie 410 litrów. Na tle bagażnika konkurenta, czyli Mercedesa W210 kombi, to zaledwie niewielki kuferek. Z drugiej jednak strony przestrzeń bagażowa ma niemal idealnie prostokątne kształty i jest bardzo ustawna.
Prezentowane 525d pochodzi z czasów, kiedy pod podłogami bagażników samochodowych umieszczano prawdziwe koła zapasowe, a nie dojazdowe atrapy czy zestawy uszczelniające. Pod podłogą bagażnika kilkunastoletniego BMW E39 Touring nie ma śladów korozji. Znane są natomiast przypadki korodowania tylnej klapy w autach przed liftingiem.
Popatrzcie sobie na zdjęcia tego pięknego kombi, a my opowiemy tymczasem o jego zawieszeniu. Tak, jak większość aut ze stajni BMW, E39 Touring słynie z precyzyjnego prowadzenia i ponadprzeciętnej stabilności jazdy. Ma to jednak swoją cenę - aluminiowe elementy zawieszenia są delikatne i podatne na uszkodzenia.
Na szczęście prezentowane BMW E39 525d Touring stoi na oponach o dość wysokim profilu, co częściowo zabezpiecza felgi, wahacze i sworznie przed gwałtownymi obciążeniami, jakie występują podczas przejeżdżania przez dziury lub pokonywania krawężników. Przy okazji możecie podziwiać oryginalną, klasyczną felgę z emblematem BMW.
Do typowych usterek zawieszenia BMW E39 zaliczają się między innymi wybite sworznie wahaczy. W zasadzie wypada założyć, że raz na 120-150 tys. km zawieszenie będzie wymagało solidnego wkładu finansowego, o ile w międzyczasie nie wjedziemy w solidną dziurę.
Stałym tematem przy okazji rewitalizacji układu jezdnego są poduszki mocujące podzespołu tylnej osi. Ich zużycie powoduje odczuwalne zmniejszenie komfortu jazdy, czasem pojawiają się niesłyszane wcześniej dźwięki z okolic tylnej kanapy. W wersji Touring bywały także stosowane poduszki pneumatyczne tylnej osi, które stanowią kolejny element serwisowy.
Dlatego do przyszłych nabywców BMW 525d Touring apelujemy: kontrolę zawieszenia w warsztacie lepiej przeprowadzić przed, a nie po zakupie - w tym samochodzie może to Was ustrzec przed odczuwalnymi kosztami. Tu niemal wszystko zależy od poprzedniego właściciela - od tego, czy jeździł rozsądnie, a także od tego, czy było go stać na dobry i regularny serwis.
Zanim usiądziemy za kierownicą, zajrzyjmy jeszcze na tylną kanapę. Jest ona wygodna, a pasażerowie mają dość miejsca nad głowami. Niestety, ilość miejsca na nogi jest mniejsza niż u głównych rywali (np. Audi A6 Avant) i to trochę zaskakujące biorąc pod uwagę, że BMW E39 Touring ma długość ponad 4,8 metra.
Mimo, że kanapę wyposażono w podłokietnik, to nie wyprofilowano jej jednoznacznie dla dwojga pasażerów. To oznacza, że ten, kto usiądzie na środku w drugim rzędzie BMW E39 Touring, będzie miał niewiele gorsze warunki jazdy od pasażerów siedzących na zewnętrznych miejscach (nie licząc tunelu na podłodze).
Dysze nawiewów tylnych BMW 525d Touring kryją pewną bardzo praktyczną ciekawostkę. W większości samochodów na tylnych pasażerów leci powietrze o takiej temperaturze, jaką kierowca nastawi dla miejsc przednich. Ale nie w tym BMW! Przyjrzyjcie się dokładnie: prawe pokrętło służy do regulacji temperatury powietrza, a lewe - siły nadmuchu.
Po zwiedzaniu tyłu możemy wreszcie usiąść na przednim fotelu. Nie dajcie się zwieść jego "kanapowemu" wyglądowi - mimo, iż jest bardzo wygodny, to całkiem nieźle trzyma kierowcę na ostro przejeżdżanych zakrętach. Miejsca jest tu pod dostatkiem.
Kierowca ma przed sobą widok, który jest charakterystyczny dla produktów BMW z tamtych czasów. Umiejscowienie dźwigni biegów i hamulca postojowego (oba przesunięte w lewo) od razu podpowiada, że mamy do czynienia z autem skrojonym głównie z myślą o kierowcy - tak, aby miał wszystko pod ręką.
Kolejny szczegół, jaki rzuca się w oczy, to bardzo szerokie rozstawienie przednich foteli BMW 525d. Wystarczy spojrzeć na bardzo szeroki podłokietnik, aby zorientować się, że siedzimy w naprawdę szerokim aucie i nie będziemy musieli walczyć o miejsce na łokieć z pasażerem.
Tradycyjnie dla BMW, fotel kierowcy ma szerokie pole możliwości ustawień, a zakres przesuwu siedzenia do przodu i do tyłu jest bardzo duży. Jeżeli ktoś jest dryblasem, to BMW E39 Touring jest autem w sam raz dla niego.
Również typowy dla BMW jest zestaw wskaźników, a szczególnie wskaźnik zużycia paliwa umieszczony na dole obrotomierza. Diesel 525d nie jest może suproszczędny, ale pozwala zmieścić się w 10 l/100 km, co w przypadku wersji benzynowych jest arcytrudne, a w przypadku mocniejszych odmian zwyczajnie nierealne.
Niestety, zestaw wskaźników bywa awaryjnym elementem BMW E39 Touring. Warto też przyjrzeć się wyświetlaczom, gdyż zdarza się, że niektóre piksele przestają być na nich widoczne. Można co prawda liczyć na używane zestawy wskaźników, ale dobór właściwego wcale nie jest prosty, bo auto miało wiele różnych wersji.
Nie do końca niezawodne są także elektryczne podnośniki szyb BMW E39. Odmawiają współpracy tak silniczki, jak i przełączniki, przy czym dzieje się to zazwyczaj w autach z dużym przebiegiem. Naprawa jest dość kłopotliwa, wymaga bowiem naruszenia fabrycznie zamontowanej tapicerki drzwi. A bawarska fabryka montuje bardzo solidnie.
Za widoczną na zdjęciu kratką kryje się czujnik temperatury układu klimatyzacji, który też potrafi się popsuć. Objawem są kłopoty z utrzymaniem zadanej temperatury wnętrza oraz nieuzasadnione wahania temperatury powietrza wypływającego z dysz nawiewu BMW E39.
Sam panel klimatyzacji BMW E39 jest bardzo przejrzysty i jeżeli wszystko działa jak należy, jego obsługa jest bezproblemowa. Radio natomiast przypomina już wyglądem swój odpowiednik z najnowszych modeli marki.
System audio, którego brzmienie powinno zadowolić nawet wybrednych użytkowników BMW E39 Touring, jest także wyposażony w przyciski na lewej stronie kierownicy. Aby łatwiej było się w nich zorientować nie odrywając wzroku od drogi, niektóre przyciski są wypukłe.
Po prawej stronie kierownicy BMW 525d znajdują się przyciski, którymi można sterować tempomatem. Tutaj oprócz wypukłych klawiszy, znalazł się także jeden wklęsły - do włączania i wyłączania tempomatu.
Napis na przednim słupku BMW E39 podpowiada, że auto wyposażono w komplet airbagów. Niestety, czujniki w siedzeniach aktywujące poduszki powietrzne nie należą do niezawodnych.
Po zwiedzaniu kabiny BMW E39 Touring 525d czas zajrzeć pod maskę. Zamontowano tam wspaniale brzmiącego, sześciocylindrowego diesla o pojemności 2,5 litra i mocy 163 KM. Moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny od 2000 obrotów. Silnik ten jest zdecydowanie bardziej niezawodny niż wersja z oznaczeniem 525 TDS, którą dręczyły rozmaite usterki.
Przed zakupem obowiązkowo kontrolujemy szczelność chłodnicy, która w BMW E39 często traci szczelność. Warto też sprawdzić działanie sprzęgła wentylatora chłodnicy. Manualna skrzynia biegów działa bardzo przyjemnie, a jej stan zależy głównie od tego, czy poprzedni właściciel był "sportowcem" agresywnie zmieniającym biegi.
Na koniec garść informacji o kosztach napraw w nieautoryzowanym serwisie z użyciem nieoryginalnych części. Nawet serwis BMW serii 5 nie musi być drogi.
Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.