Nowe BMW X3 M i X4 M Competition - 510 KM i 600 Nm z 6 cylindrów!
Miło nam donieść, że w kolejnym sportowym samochodzie od BMW benzyna wleje się do sześciu cylindrów umieszczonych w rzędzie przy akompaniamencie dwóch turbosprężarek, asyście skrzyni M Steptronic i napędu M xDrive. Zobacz, co wiadomo o BMW X3 M i X4 M, w tym pełne dane techniczne!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
- BMW X3 M i X4 M - Nowy silnik R6 ma nawet 510 KM
- Wyższe obroty i więcej mocy dzięki redukcji masy
- Wiesz, że silnik R6 M powstał przy udziale drukarki 3D?
- BMW X3 M i X4 M – 2 turbosprężarki M TwinPower Turbo
- 350 bar w magistrali, Valvetronic i Double-VANOS
- X3 M i X4 M Competition – silnik kręci do 7200 obrotów
- Tym SUV-em wyjedziesz na tor – chłodzenie i smarowanie prosto z motorsportu
- 4 katalizatory, 2 filtry GPF, 4 rury wydechowe i klapy dla podkręcenia atmosfery
- Skrzynia M Steptronic, Drivelogic i 3 tryby pracy
- X3 M i X4 M Competition – 4x4 z akcentem na tylną oś
- BMW X3 M – dane techniczne
- BMW X3 M – osiągi i spalanie
- BMW X3 M Competition – dane techniczne
- BMW X3 M Competition – osiągi i spalanie
Wstępnie podsumowując mamy tutaj: 6 cylindrów, 2 turbosprężarki, 4 katalizatory, 2 filtry GPF, cztery 10-centymetrowe rury wydechowe i nawet 510 koni mechanicznych. Nawet, jeżeli nie wszystkie z tych podzespołów służą podnoszeniu mocy - to musi jechać!
BMW X3 M i X4 M Competition - Nowy turbodoładowany silnik R6 ma nawet 510 KM!
Dla fanów BMW z serii M GmbH to prawdziwe święto: nie tylko do sportowego portfolio trafiają dwie nowe terenówki - Sports Activity Vehicle (SAV - mowa o BMW X3) i Sports Activity Cpupe (SAV - tutaj mowa o BMW X4) - lecz także premierę święci najnowsza odsłona legendarnej rzędowej "szóstki".
Nowy silnik będzie dostępny w dwóch wariantach mocy: 480 KM (M) i 510 KM (M Competition). Nie trzeba być jasnowidzem, żeby domyślić się, jaką ten napęd będzie miał charakterystykę: silniki z logo M słyną z apetytu na wysokie obroty i rezerwy mocy na niemal każdych obrotach.
Rzędowy silnik sześciocylindrowy BMW otrzyma najnowszą odsłonę systemu podwójnego turbodoładowania M TwinPower Turbo i przetestowany na torze system chłodzenia oraz smarowania.
Dla tych, którzy lubią patrzeć na liczby, mamy rarytas: nowy silnik BMW R6 M rozwija maksymalny moment obrotowy w wysokości 600 Nm! To najwyższa wartość dla sześciocylindrowego silnika benzynowego od BMW.
Zadbano też o ekologię: w układzie wydechowym pracują dwa filtry cząstek stałych oraz cztery katalizatory. Taki system oczyszczania spalin zajmuje pewnie więcej miejsca, niż sam silnik i to wcale nie musi być żart :)
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Wyższe obroty, więcej mocy dzięki redukcji masy i technologii M TwinPower Turbo w nowym BMW X3 M i X4 M Competition
Teraz pora na smakowite szczegóły techniczne. Nowy rzędowy sześciocylindrowiec ma kuty wał korbowy, którego wysoka sztywność skrętna pozwala przenosić ekstremalne momenty obrotowe.
Niska masa takiego kutego wału korbowego, a także zredukowane masy wirujące, nadają silnikowi jeszcze większej dzikości i wysokoobrotowej natury.
Struktura i kształt kadłuba zoptymalizowano, mając na względzie maksymalną sztywność, otwierając drogę do dalszego zwiększenia ciśnienia w komorze spalania (to nie jest to samo co ciśnienie czy stopień sprężania) i podnoszenia mocy.
Wiesz, że silnik BMW R6 M powstał przy wykorzystaniu drukarki 3D?
Podczas produkcji głowicy, w odlewie trzeba uzyskać kanały dla cieczy chłodzącej, tzw. płaszcza wodnego głowicy cylindrów. Robi się to przy wykorzystaniu rdzenia piaskowego, który po zakrzepnięciu i ostudzeniu metalu jest usuwany z głowicy.
Taki rdzeń wygląda tak, jakby ktoś wlał do głowicy wosk - wyznacza on drogi kanałów wodnych w głowicy. I to właśnie ten rdzeń jest "drukowany" przy pomocy drukarki 3D.
Ten nowy proces technologiczny pozwala na uzyskanie form geometrycznych, których wytworzenie tradycyjnymi metodami stosowanymi dotąd w odlewnictwie było niemożliwe.
Po co tyle zabawy?
Po to, żeby zredukować masę głowicy silnika i poprowadzić kanały wodne w jeszcze bardziej przemyślany i optymalny sposób. A to ma znaczenie w tak mocnym silniku, żeby zapobiegać lokalnym wzrostom temperatury.
BMW X3 M i X4 M Competition - dwie turbosprężarki M TwinPower Turbo
Najnowsza inkarnacja systemu turbodoładowania M TwinPower Turbo obejmuje dwie turbosprężarki o pojedynczym strumieniu przepływu spalin (czyli nie Twin Scroll). System podzielony jest tak, że jedna sprężarka tłoczy powietrze do cylindrów 1, 2, 3 a druga do cylindrów 4, 5, 6.
Podwyższenie mocy uzyskano między innymi poprzez modyfikację sprężarek oraz zastosowanie nowego systemu chłodzenia powietrza doładowującego, który - o ile dobrze rozumiem oryginalne materiały BMW, gdzie występuje określenie "indirect intercooler" - obejmuje intercooler typo powietrze-woda, obsługiwany przez niskotemperaturowy obieg cieczy chłodzącej.
Przy okazji zoptymalizowano przepływ w kanałach ssących silnika aby jeszcze bardziej ograniczyć straty ciśnienia. Elektronicznie kontrolowany (i zapewne elektrycznie sterowany) zawór upustowy (wastegate) ma jeszcze bardziej wyostrzyć reakcję na dodanie gazu. Możliwość szerokiego otwarcia zaworu wastegate podnosi przy okazji efektywność katalizatorów, zamontowanych możliwie najbliżej silnika.
BMW X3 M i X4 M Competition - 350 bar w magistrali paliwowej, Valvetronic i Double-VANOS
Układ wtryskowy o wysokiej precyzji, nazwany zgodnie z funkcją High Precision Injection, pozwala podnieść maksymalne ciśnienie wtrysku z 200 bar do 350 bar, co pozwala na bardzo modne rozdrobnienie paliwa w cylindrach.
Wysoki stopień atomizacji paliwa w komorach spalania pozwala obniżyć emisję spalin, szczególnie pod pełnym obciążeniem i przy dużych prędkościach.
BMW X3 M i X4 M Competition korzystają także ze sprawdzonych, zaawansowanych rozwiązań z regału BMW. Pierwsze to Double-Vanos, czyli płynna regulacja kąta położenia wałków rozrządu po stronach ssącej i wydechowej silnika.
Zmienne fazy rozrządu pozwalają dopasować czasy otwarcia i zamknięcia zaworów do zjawisk dynamicznych, towarzyszących napełnianiu i opróżnianiu cylindrów silnika przy różnych prędkościach obrotowych.
Drugie znane rozwiązanie to Valvetronic - skomplikowany system rolek i dźwigienek, pośredniczących w sterowaniu zaworami ssącymi. Pozwala on płynnie sterować wzniosem zaworów ssących - typowo od zera (zawory w ogóle się nie otwierają) do 9,7 milimetra.
To zmyślne rozwiązanie (z popularnych marek temat podjęła jak dotąd chyba jedynie Toyota z systemem Valvematic) pozwala wyeliminować przepustnicę z układu dolotowego silnika, bo jej rolę przejmują zawory ze zmiennym wzniosem.
Co to daje?
Bardzo dużo. Przy typowym silniku z przepustnicą i stałym wzniosem zaworów ssących, podczas jazdy z częściowym obciążeniem, największa prędkość przepływu powietrza występuje wokół lekko uchylonej przepustnicy.
To jest zupełnie zbędne zjawisko - znacznie lepiej byłoby, gdyby powietrze nabierało takiego rozpędu kiedy wpada do cylindra. I w BMW z Valvematic tak się właśnie dzieje, bo przepustnicy nie ma, a powietrze musi przeciskać się przez małą szparę przy zaworach, nabierając znacznej prędkości.
Prędkość tę można potem wykorzystać do kształtowania zawirowań wewnątrz cylindra, a to jest klucz do wysokiej efektywności i niskiej emisji spalin silnika spalinowego. Taki wir potrafi dokładnie wymieszać paliwo z powietrzem i kiedy już taka mieszanka się zapala, to jest możliwie jednorodna.
A to bardzo korzystne zjawisko.
Uff! To była ciężka teoria, teraz będą przyjemniejsze dane.
BMW X3 M i X4 M Competition - silnik kręci do 7200 obrotów!
Nowy, sześciocylindrowy, 480-konny silnik BMW X3 M i X4 M dostarcza maksymalnego momentu obrotowego w przedziale od 2600 do 5600 obr./min. W przypadku 510-konnego napędu BMW X3 M Competition i X4 M Competition przedział ten poszerza się i mieści między 2600 a 5950 obr./min.
Ta wersja osiąga moc maksymalną przy 6250 obr./min, a odcięcie dopływu paliwa następuje dopiero przy 7200 obr./min. Ale to musi być brzmienie - jesienią będą opadały liście z drzew :)
Przyspieszenie do pierwszej "setki" w przypadku BMW X3 M i X4 M zajmować ma 4,2 sekundy, a w wersjach Competition - 4,1 s. Co powiecie na dwutonowego SUV-a o takich rakietowych osiągach?
Nie da się tym BMW co prawda wyprzedzić ani dogonić Jeepa Grand Cherokee Trackhawk (6.2 HEMI 710 KM, 0-100 km/h w 3,7 s, 290 km/h i 3,6 kg/km) ale przecież X3 i X4 to skromne kompaktowe SUV-y z silnikami o połowę mniejszymi od amerykańsko-włoskiego nasterydowanego mistrza prostej.
Prędkość maksymalna BMW X3 M i X4 M - również w wersjach Competition - została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Ale… :)
Jeżeli komuś to nie wystarcza, może zamówić opcjonalny M Driver’s Package i wtedy w BMW X3 M i X4 M prędkość maksymalna wzrośnie do 280 km/h, a w wersjach Competition - 285 km/h.
Ciekawe, czy kiedykolwiek takie dwa samochody się spotkają, żeby sprawdzić, który jest szybszy o te pięć kilometrów na godzinę. Chyba na lotnisku :)
BMW X3 M i X4 M Competition - chłodzenie i smarowanie prosto z motorsportu
Nowy silnik sześciocylindrowy posiada system chłodzenia testowany na torze wyścigowym i zaprojektowany tak, aby pracować w warunkach częstego rozwijania pełnej mocy.
Obejmuję on trzy chłodnice: centralną i dwie, położone po obu stronach centralnej. System smarowania ma dedykowaną chłodnicę oleju, podobnie jak układ smarowania skrzyni biegów.
Ten zaawansowany system zapewnia optymalne temperatury pracy poszczególnych podzespołów w różnych warunkach - zarówno podczas codziennej jazdy po mieście, jak i w czasie zabawy na torze.
Doświadczenie BMW M GmbH w sporcie samochodowym zaowocowało układem smarowania, zaprojektowanym tak, aby sprostać wymaganiom dynamicznej jazdy torowej, z częstymi zmianami obciążenia.
Lekka miska olejowa ma dwie oddzielne komory i zintegrowany kanał ssący. Dodatkowy tryb ssania pozwala pompie olejowej (z mapowanym sterowaniem) zassać środek smarny z mniejszej komory, a uzyskać większą wydajność kiedy zajdzie taka potrzeba. To ma zapewnić niezawodne smarowanie, nawet podczas znacznych przyspieszeń i opóźnień wzdłużnych i poprzecznych, jakim poddawany jest samochód podczas jazdy typowo torowej.
BMW X3 M i X4 M Competition - 4 katalizatory, 2 filtry GPF, 4 rury wydechowe i klapy dla podkręcenia atmosfery
Układ wydechowy został skrojony specjalnie na potrzeby nowego sześciocylindrowca. Zapewnia zredukowane przeciwciśnienie, a BMW obiecuje elektryzujący dźwięk i rozsądną emisję spalin.
Rozgałęziony na dwie sekcje układ prowadzi do dedykowanych tłumików, które w sposób typowy dla BMW z emblematem M wypuszczają gazy przez dwie rury wydechowe.
Każda rura wydechowa ma 10 cm średnicy!
Aby zredukować emisję cząstek stałych, charakterystyczną dla benzynowych silników doładowanych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, na każdej gałęzi układu wydechowego zamontowano filtr cząstek stałych GPF.
Elektrycznie kontrolowane klapy pomagają w generowaniu emocjonującego tonu silnika, który ma być nie tylko spektakularny, lecz także manifestować potencjał napędu.
Natężenie łomotu, wydobywającego się z wydechu, zależeć ma od wyboru trybu jazdy: jedno przyciśnięcie przycisku i można aktywować tryby Sport lub Sport+. Ale jest też inny guzik na konsoli środkowej, który nadaje wydechowi szczególnie ciche brzmienie - to bardzo dobry pomysł, o ile polscy nocni drifterzy zechcą z niego skorzystać.
Standardowa specyfikacja wersji Competition obejmuje układ wydechowy M Sport, który ma nadawać silnikowi przyjemne, bogate brzmienie, szczególnie przy solidnym wciskaniu gazu na wysokich obrotach.
Klapy w wydechu nie działają zerojedynkowo - ich otwarcie, a raczej uchylenie, można regulować płynnie. Oczywiście zajmuje się tym komputer. Wydech M Sport można zamówić także do BMW X3 M i BMW X4 M.
BMW X3 M i X4 M - skrzynia biegów M Steptronic, Drivelogic i trzy tryby pracy
Nowy rzędowy silnik sześciocylindrowy BMW przekazuje moc do ośmiobiegowej skrzyni przekładniowej M Steptronic. Umożliwia ona - oprócz trybu automatycznego - także manualną, sekwencyjną zmianę biegów. Manetki zmiany biegów umieszczono standardowo przy kierownicy.
Ważny detal: tryb manualny umożliwia kierowcy BMW redukcję o kilka biegów na raz, aby jak najlepiej wykorzystać moment hamujący silnika. Skrzynia M Steptronic nie przełączy biegu na wyższy kiedy dokręcisz silnik do maksymalnej prędkości obrotowej - to uśmiech w stronę fanów jazdy torowej.
Obawiasz się łagodności skrzyni hydrokinetycznej?
Pudło!
Sprzęgło hydrokinetyczne jest blokowane jak tylko BMW X3 M i X4 M ruszy z miejsca, nie ma więc mowy o "pływaniu" obrotów podczas operowania pedałem gazu.
Przełącznik Drivelogic pozwala dodatkowo zmieniać charakterystykę skrzyni biegów i to zarówno w trybie manualnym, jak i automatycznym. Tryb pierwszy stworzono do oszczędnej jazdy z płynnymi zmianami biegów. Tryb drugi podnosi obroty silnika oraz skraca moment zmiany przełożenia.
Ale to nie wszystko - jest jeszcze trzeci tryb.
Na pewno go polubisz - skrzynia utrzyma silnik w górnym rejestrze obrotomierza niezależnie od tego, jak intensywne będzie przyspieszanie. Wszystko po to, żebyś na torze miał - lub miała - jak najwięcej frajdy bez straty cennych ułamków sekundy na redukcję biegu.
BMW X3 M i X4 M Competition - napęd 4x4 xDrive z akcentem na tylną oś
Na nowo skonfigurowany układ napędu na cztery koła xDrive ma napiąć wszystkie mięśnie tak, aby mimo potężnego silnika nigdy nie zabrakło trakcji. Zaprezentowany po raz pierwszy w BMW M5, system ma połączyć plusy napędu na wszystkie koła z zachowaniem samochodu napędzanego wyłącznie na tylne koła.
BMW nie trzeba uczyć, co to znaczy porządny tylnonapędowy samochód, nawet w przypadku SUV-a - to od BMW mogą się uczyć inni. To można powiedzieć bez ryzyka jeszcze zanim wsiądziesz do X3 M lub X4 M.
Ma to działać tak, że sterownik systemu M sDrive ortodoksyjnie nie dopuszcza siły napędowej do przedniej osi, chyba że tylna oś zacznie mieć trudności z trakcją. Takie rozwiązanie zapewnia najbardziej tylnonapędowe wrażenia z jazdy na jakie można liczyć w czteronapędowym SUV-ie.
Nawet, jeżeli producent każe go nazywać SAV albo SAC. :)
A może jednak można więcej?
Można.
Po wybraniu trybu M Dynamic Mode, aktywowanego jako alternatywne dla standardowego ustawienia systemu kontroli stabilności DSC, można włączyć opcję M xDrive 4WD Sport.
A wtedy…
Wtedy macie auto czysto tylnonapędowe.
Przedni napęd się nie wtrąca.
Drifting SUV-em? Dlaczego nie!
Dodając gazu w BMW X3 M i X4 M Competition możesz także liczyć na asystę aktywnego mechanizmu różnicowego z serii M, w znacznym stopniu odpowiadającego za rozprowadzanie mocy.
Moment obrotowy jest płynnie rozdzielany pomiędzy osiami przy udziale elektronicznie kontrolowanego sprzęgła wielopłytkowego w skrzyni rozdzielczej, zanim Active M Differential rozdzieli go pomiędzy tylne koła.
To wszystko ma działać tak dobrze, żeby dynamiczna kontrola stabilności interweniowała tylko w ekstremalnych sytuacjach. I to mi się podoba: nie hamować kierowcy, tylko zaprojektować auto tak dobre, aby pozostawało stabilne i bezpieczne w jak najszerszym zakresie sytuacji drogowych.
Co dalej? Dalej moglibyśmy pisać o kinematyce układu wahaczy, elastokinematyce silentbloków, albo poprzeczce przednich kolumn zawieszenia wykonanej z CFRP…
Możemy jeszcze sporo napisać, ale wydaje mi się, że już wystarczy tego technicznego "hardkoru" - jeżeli się mylimy, napisz w komentarzach, że chcesz więcej, to uzupełnimy artykuł. Poważnie!
A teraz - sama przyjemność:
BMW X3 M - dane techniczne
Nadwozie
- Długość/szerokość/wysokość: 4726/1897/1667 mm
- Rozstaw osi: 2864 mm
- Rozstaw kół przód/tył: 1623/1602 mm
- Średnica zawracania: 12,6 m
- Pojemność baku paliwa: 65 l
- Ilość oleju silnikowego: 7 l
- Masa własna/ładowność: 1970/530 kg
- Dopuszczalna masa całkowita: 2500 kg
- Pojemność bagażnika: 550-1600 kg
- Współczynnik oporu powietrza Cx: 0,36
Silnik R6/24
- Pojemność skokowa: 2993 cm3
- Średnica cylindra/skok tłoka: 84,0/90,0 mm
- Stopień sprężania: 9,3:1
- Paliwo: benzyna RON 98 (minimum RON 95)
- Doładowanie: M TwinPower Turbo, dwie turbosprężarki z pojedynczym strumieniem przepływu gazów spalinowych
- Zasilanie w paliwo: High Precision Injection
- Układ rozrządu: płynna regulacja wzniosu zaworów Valvetronic, regulacja faz rozrządu Double-VANOS
- Moc maksymalna: 480 KM @ 6250 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm @ 2600-5600 obr./min
Układ jezdny
- Zawieszenie przednie: adaptacyjne M, kolumny resorujące, wahacze z lekkiego stopu, kinematyka prowadzenia koła dedykowana modelowi M
- Zawieszenie tylne: adaptacyjne M, koła prowadzone przez pięć wahaczy z lekkiej stali, kinematyka prowadzenia koła dedykowana modelowi M
- Hamulce przednie: z czterotłoczkowymi stałymi zaciskami i perforowanymi tarczami
- Hamulce tylne: z jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi i perforowanymi tarczami
- Koła przód/tył: 255/45 ZR20 i 265/45 ZR20
- Skrzynia biegów: M Steptronic, 8-biegowa, z Drivelogic
BMW X3 M - osiągi i spalanie
- Stosunek mocy do masy: 5,6 kg/kW (4,1 kg/KM)
- Moc z litra pojemności skokowej silnika: 117,9 kW/l (160 KM/l)
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,2 s
- Prędkość maksymalna elektronicznie ograniczona do 250 km/h (w opcji: 280 km/h z Pakietem Kierowcy M)
- Zużycie paliwa w mieście/poza miastem/średnie: 12,9-13,6/8,7-9,1/10,5
- Emisja dwutlenku węgla: 239 g/km
- Norma emisji spalin: Euro 6d-TEMP
BMW X3 M Competition - dane techniczne
Nadwozie
Różnice względem X3 M:
- Długość/szerokość/wysokość: 4726/1897/1669 mm
- Rozstaw kół przód/tył: 1617/1602 mm
Silnik R6/24
Różnice względem X3 M:
- Moc maksymalna: 510 KM @ 6250 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm @ 2600-5950 obr./min
Układ jezdny
Różnice względem X3 M:
- Koła przód/tył: 255/40 ZR21 i 265/40 ZR21
BMW X3 M Competition - osiągi i spalanie
- Stosunek mocy do masy: 5,3 kg/kW (3,9 kg/KM)
- Moc z litra pojemności skokowej silnika: 125,3 kW/l (170 KM/l)
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,1 s
- Prędkość maksymalna elektronicznie ograniczona do 250 km/h (w opcji: 285 km/h z Pakietem Kierowcy M)
- Zużycie paliwa w mieście/poza miastem/średnie: 12,8-13,5/8,8-9,1/10,5
- Emisja dwutlenku węgla: 239 g/km
- Norma emisji spalin: Euro 6d-TEMP
I tak dobrnęliśmy do finału - jak się zapewne domyślasz, osiągi BMW X3 M i X4 M są identyczne, również w wersjach Competition. To nie jest reklama, ale jeżeli chcesz zamówić sobie swoje BMW, to zapraszamy do konfiguratora na stronie importera.
Do następnego BMW :)
Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: BMW.