BMW Z4 - odmłodzony roadster
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Nowe BMW Z4 pojawia się 25 lat po nowatorskim BMW Z1, które już w 1987 roku wywołało sensację. Pamiętacie, jak otwierały się drzwi tego samochodu?
Wspólną cechą roadsterów BMW był i jest ich bardzo charakterystyczny wygląd. Dlatego i Z4 już na pierwszy rzut oka wygląda jaka auto bawarskiego producenta, znanego również z bezkompromisowego podejścia do doskonałości układów jezdnych.
Muskularna pokrywa silnika, przednie koła wysunięte daleko do przodu, krótki przedni zwis i niska linia bagażnika co cechy szczególne, które nowe BMW Z4 dziedziczy po bawarskiej tradycji budowy roadsterów.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Usytuowanie fotela kierowcy tuż nad tylną osią daje poczucie zespolenia z samochodem i pozwala na bardzo precyzyjne dozowanie mocy dostarczanej do kół tylnej osi. Wszystko to tworzy dobry przepis na typowego roadstera w stylu BMW.
BMW Z4 ma sztywny dach, który oczywiście jest składany. Mimo, że to roadster, kierowca i pasażer mogą liczyć na niezłą widoczność przez duże okna boczne. Po złożeniu twardego dachu mechanizm umieszcza jego elementy w bagażniku. Ogranicza to i tak niewielką przestrzeń bagażową, ale za to właściciel w chłodne dni będzie mógł się cieszyć pełnoprawnym samochodem z twardym dachem - będzie ciepło i cicho.
Standardowym wyposażeniem nowego BMW Z4 są biksenonowe (światła mijania i drogowe) reflektory. Za światła dzienne odpowiadają obręcze, w których źródłami światła są diody LED. Same reflektory są teraz małym dziełem sztuki i z pewnością nie służą już tylko oświetlaniu drogi - nadają Z4 charakteru.
Kształt bocznych kierunkowskazów zwęża się teraz ku tyłowi i wspiera swoim stylem atrapy "skrzeli", umieszczonych na bokach nadwozia, na przednich błotnikach BMW Z4.
W nowym BMW Z4 można wybrać wykończenie wnętrza w barwach czarnej i pomarańczowej. Na panelach drzwiowych znalazła się Alcantara, a pomarańczowe akcenty objęły także deskę rozdzielczą w jej dolnej części.
Skórzane fotele BMW Z4 mają kontrastowe przeszycia oraz pas dekoracyjny - pomarańczowy. Jeżeli jednak właściciel wolałby mniej krzykliwą wersję "pakietu pomarańczowego", może zażyczyć sobie boki drzwi oraz całą deskę rozdzielczą w kolorze czarnym.
W pakiecie pomarańczowych akcentów, nazwanym Design Pure Traction, zawarty jest także metalizowany pas pod nawiewami w kokpicie. Można do niego dobrać klamki drzwi, dźwignię biegów w odpowiednim kolorze.
To jednak dopiero wstęp do bogatej listy dodatków, którymi można ozdobić kabinę nowego BMW Z4. Drewno? Żaden problem. W przypadku Z4 sDrive28i, Z4 sDrive35i i Z4 sDrive35is dochodzi jeszcze standardowa tapicerka Skórzana.
Na start BMW Z4 przygotowano pięć benzynowych jednostek napędowych. Trzy z nich mają po cztery cylindry, a dwa to sześciocylindrowce. I wszystkie będą miały turbodoładowanie, które BMW nazywa TwinPower Turbo.
Już najmniejszy silnik w gamie zapewnia wystarczające osiągi. Chodzi o BMW Z4 sDrive18i z silnikiem turbo o mocy 156 KM/5000 obr./min. oraz 240 NM/1250-4400 obr./min. Czego można się spodziewać po nieprzesadnie mocnym silniku o takiej "płaskiej" charakterystyce?
Być może niewielu emocji, ale za to świetnego wsparcia do spokojnej, zrelaksowanej jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy (automat: 8,1 sekundy) też jest całkiem przyzwoite. Prędkość maksymalna: 221 km/h (automat: 220 km/h). Średnie katalogowe spalanie: 6,8 l/100 km, takie samo dla skrzyni manualnej i automatu.
Na takie parametry, uzyskiwane z umiarkowanej mocy, napęd BMW Z4 sDrive18i musiał solidnie zapracować porządną dawką nowoczesnej techniki. Jest turbo z podwójnym przepływem spalin (TwinScroll). Jest i bezpośredni wtrysk paliwa, a także danie firmowe BMW: regulowany wznios zaworów Valvetronic i zmienne fazy rozrządu po stronach wydechowej i ssącej Double-Vanos.
Właściciel, kierujący BMW Z4, może odpowiednio dozować sobie wrażenia z jazdy dzięki układowi Driving Experience Control. Dostępne tryby to: COMFORT, SPORT i SPORT+.
Jak to w takich systemach bywa, układ w BMW Z4 dostosowuje układ kontroli stabilności, wspomaganie kierownicy oraz - jeżeli auto ma aktywne amortyzatory - zmienia też twardość zawieszenia. Do tego dochodzi odpowiednia modyfikacja reakcji na dodanie gazu i obroty przy których skrzynia zmienia bieg.
Czego jeszcze można się spodziewać po standardowym wyposażeniu BMW Z4? Na przykład klimatyzacji i szklanej, podgrzewanej tylnej szyby, a także automatycznego zamykania bagażnika. Są także - jak to w BMW - opony typu RunFlat ze wskaźnikiem.
Specyfikacja Roadster przynosi w standardzie radio Business CD z sześcioma głośnikami. Opcjonalne pozostaje radio Professional z 14 głośnikami.
Nawigacja Professional z 12-gigabajtowym twardym dyskiem pozwala oglądać mapy 3D na wyświetlaczu o przekątnej 8,8 cala.
-
Nowe BMW X3 M i X4 M Competition - 510 KM i 600 Nm z 6 cylindrów!
Miło nam donieść, że w kolejnym sportowym samochodzie od BMW benzyna wleje się do sześciu cylindrów umiesz... -
Nowe BMW serii 7 - 12 cylindrów na przekór politycznej poprawności!
Lifting flagowej limuzyny BMW przynosi gigantyczny grill, a pozostawia pod maską pełnokrwiste V12 pijące be... -
BMW X7 - luksus w megaformacie - prezentacja i dane techniczne
Modelem X7 marka BMW udostępnia swój geniusz klientom rozmiłowanym w wielkości i luksusie. Ten ponad pię... -
BMW i8 - ekosportowiec
Podczas wydarzenia na torze testowym BMW Group Miramas we Francji, marka BMW zaprezentuje prototyp drugiego...
-
Nowa Honda Civic Type R 2023 z turbo, czy bez turbo?
Honda Civic Type R to jeden z najszybszych samochodów z przednim napędem, jeżdżących po Ziemi. Jeżeli zasta... -
Terenowa Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 4x4 Diesel Pali 10 l/100 km i Jest Legendą
Jak to możliwe, żeby przez 70 lat sprzedać 10 milionów samochodów terenowych? Toyota potrafi takie cuda... -
Toyota GR Corolla Turbo z napędem 4x4. Analiza 300-Konnego Potwora z Japonii
Oto rarytas z Ameryki, nowa trzystukonna Toyota GR Corolla. Trudno uwierzyć, że Toyota po tylu dekadach p... -
Poniżej 5 l/100 km w mieście w 130-konnym benzynowym SUV? Honda HR-V 1.5 potrafi takie cuda!
Co zrobić, aby taniej jeździć samochodem przy wysokich cenach benzyny? Czy jest jakiś sposób na to,...