Prosty silnik z gaźnikiem w niezniszczalnym, ocynkowanym nadwoziu Audi - 80 B3 w tak dobrym stanie to rarytas na rynku aut używanych
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Dziś przedstawiamy używane Audi 80 B3, czyli prawdziwy cud trwałości. Szczególnie tej antykorozyjnej, bo obustronnie ocynkowane blachy nadwozia znakomicie opierają się rdzy. To właśnie dlatego Audi 80 B3 można jeszcze spotkać na ulicy, podczas gdy konkurenci z lat debiutu modelu (a było to w 1986 roku) zostali zjedzeni przez brązowy żywioł.
Konstruktorzy Audi 80 B3 postarali się o jak najniższy współczynnik oporu powietrza, który wynosi zaledwie 0,29. W tamtych czasach był to znakomity wynik, któremu czoła mogły stawić jedynie najlepsi pod tym względem rywale, np. Opel Omega czy Renault 25. Były to jednak znacznie większe auta, w których łatwiej osiągnąć optymalny opływ powietrza.
Jak Audi udało się zbudować tak opływowe nadwozie? B3 ma szyby boczne, które wraz ze słupkami drzwiowymi stanowią jedną płaszczyznę. Widzicie ten duży czarny "nit" w rogu okna? Za jego pomocą przymocowane są płetwy poruszające się w prowadnicach, a szyba jest dociskana do uszczelek z zewnętrznej strony.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Zacieranie się mechanizmu prowadzącego szyby wzdłuż ramy bywa powodem trudności w domykaniu bocznych okien. W bogato wyposażonych egzemplarzach może też szwankować elektryczny podnośnik szyby, ale Audi 80 B3 1.6 ze zdjęcia nie miewa tego problemu, bo zamiast silniczka ma niezawodną korbkę.
Wygląd tyłu nadwozia 80 B3 z bardzo charakterystycznymi światłami stał się wyróżnikiem aut ze stajni Audi. Auto na zdjęciu wygląda trochę nietypowo. Wiecie już, dlaczego? Otóż ma ono rzadko spotykane nielakierowane zderzaki - coś dla kierowców pośpiesznie parkujących. Właściciel zamontował nawet chlapacze.
Elementem Audi 80 B3 1.6, o którym rozpisywała się współczesna modelowi prasa motoryzacyjna, są tylne lampy. Nie dość, że podzielono je na części, to jeszcze w prawej zamontowano zamek bagażnika (którego akurat nie widać na zdjęciu).
Przednie reflektory Audi 80 B3 1.6 są mniej charakterystyczne (przód zyskał bardziej drapieżny wygląd dopiero w następnym modelu B4), ale znakomicie oświetlają drogę. Czasem potrafią nagle zgasnąć z winy zużytego przełącznika przy kierownicy, ale o nim napiszemy za chwilę.
Teraz zajmiemy się otwieranym dachem Audi 80 B3 1.6. I nie jest to otwierane okno dachowe, zwane popularnie szyberdachem, tylko prawdziwy, metalowy, odsuwany dach. Kupując używane Audi 80, warto poświęcić mu trochę uwagi i sprawdzić, czy uszczelki dobrze przylegają, a na podłodze nie ma śladów zawilgocenia.
Dach odsuwamy za pomocą korbki, a to oznacza o jeden silniczek elektryczny (który mógłby się popsuć) mniej. Chociaż Audi 80 B3 to auto na lata, to przy tak sędziwym wieku im mniej elektrycznych gadżetów, tym lepiej dla właściciela. Podsufitka natomiast nie wypacza się nawet po wielu latach użytkowania Audi 80.
Charakterystyczny, długi "dziób" Audi 80 B3 1.6 podpowiada, że silnik umieszczono wzdłużnie przed przednią osią, a za nim zamontowano skrzynię biegów. Tak też jest w istocie. Audi może się pochwalić zastosowaniem systemu Procon-Ten, który przy odkształceniu przodu nadwozia odsuwa kierownicę od kierowcy. System ten jest bezobsługowy.
Nadwozie Audi 80 B3 nie dość, że zostało obustronnie ocynkowane, to jeszcze po bokach obłożono je listwami, chroniącymi progi oraz drzwi przed zarysowaniami. Na bocznej listwie widać oryginalny, nienaruszony znaczek Audi - dla przeciętnego kupującego detal bez znaczenia, ale dla fana marki to skarb.
Zanim zajrzymy do kabiny, zobaczmy, jak wygląda bagażnik Audi 80 B3 1.6, wyprodukowanego w 1991 roku. Jest on równie nietypowy, co sposób dostępu do niego - macie teraz możliwość zobaczyć zamek w prawej lampie tylnej, o którym wcześniej pisaliśmy. Po jego użyciu jednak nie otworzy się duża klapa z tylną szybą...
... a jedynie mała "klapka", która po otwarciu ustawia się pionowo w górę. Kufer ma 425 litrów pojemności, co jest przyzwoitym wynikiem, ale kształt przestrzeni bagażowej nie jest praktyczny za sprawą wielkiego, prawie 70-litrowego zbiornika paliwa, umieszczonego za nieskładaną tylną kanapą.
Tylna kanapa, oprócz tego, że nie można powiększyć bagażnika składając oparcie, ma też inną wadę, a jest nią nienajlepsza przestronność dla pasażerów podróżujących z tyłu Audi 80 B3. Ten problem pojawia się jednak dopiero wtedy, gdy mocno odsuniemy przednie fotele.
Kłopotów z miejscem na nogi z pewnością nie będzie miał przedni pasażer Audi 80 B3. Na prawym przednim fotelu jest bowiem bardzo dużo miejsca na nogi, fotel jest wygodny, a ukształtowanie podłogi pozostawia znaczną przestrzeń na stopy.
Kierowca Audi 80 B3 1.6 z pewnością ucieszy się z obszernie skrojonego, wygodnie wyprofilowanego, a przy tym całkiem nieźle trzymającego na zakrętach fotela. W Audi ze zdjęcia można regulować wysokość siedzenia. Natomiast ażurowe zagłówki nie dla każdej szyi okazują się wygodne.
Kokpit Audi 80 B3 jest bardzo, bardzo charakterystyczny i każdy fan Audi z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku poczuje się tu jak u siebie w domu. Znacie inne auto, które ma lewą dyszę nawiewu dzieloną na dwie, niezależnie ustawiane części?
Prowadzący Audi 80 B3 ma znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach - dobrodziejstwo, którego próżno szukać w wielu, wielu dzisiejszych autach klasy średniej. W oczy rzuca się potrójny nawiew centralny oraz wielka kierownica o charakterystycznym dla ówczesnych Audi kształcie.
Za tą kierownicą znajdują się proste i znakomicie czytelne zegary, z których lewy to dosłownie zegar. Wyskalowany do 220 km/h prędkościomierz to raczej wynik unifikacji, niż rzeczywistych możliwości auta - Audi 80 B3 1.6 rozpędza się maksymalnie do 167 km/h.
Przy kolumnie kierownicy Audi 80 B3 znajduje się urządzenie, zwane przez fanów tego auta "pająkiem", czyli zespół aż czterech dźwigni. Duża po lewej stronie służy do włączania kierunkowskazów, a mniejsza to przełącznik świateł, którego awarie są stałym tematem w tym modelu Audi. Naprawa wymaga roznitowania obudowy.
Po prawej stronie za kierownicą Audi 80 B3 także znajdują się dwa przełączniki. Ten większy, jak łatwo się domyślić, steruje wycieraczkami. Mniejszy natomiast to dość kuriozalne rozwiązanie, bowiem ta dźwigienka włącza... Światła awaryjne! Czy posiadacz Audi często będzie zmuszony ich używać?
Jeżeli Audi 80 B3 będzie miało pod maską prezentowany silnik 1.6 o mocy 75 KM, to można się spodziewać eksploatacji bez większych niespodzianek. Ten motor, rozpędzający "osiemdziesiątkę" do "setki" w około 14 sekund, wyposażono w gaźnik, nie ma więc kłopotu z regulacją mechanicznego układu wtryskowego. A niewiele warsztatów to potrafi.
Typowe awarie związane z napędem Audi 80 B3 to wycieki oleju, a także przegrzewanie się silnika podczas jazdy miejskiej, spowodowane awarią wyłącznika termicznego lub nawet pompy wody. Skrzynie biegów osiągają duże przebiegi międzynaprawcze, a dźwignia biegów powinna pracować precyzyjnie i przyjemnie.
Przed zakupem Audi 80 B3, nawet w tak prostej wersji jak bohater tego materiału, warto sprawdzić działanie urządzeń pokładowych, na przykład podświetlenie instrumentów w kokpicie oraz centralny zamek, który potrafi się zacinać (akurat auto na zdjęciach centralny zamek posiada, działa on bez zarzutu).
Jeżeli chodzi o trwałość podwozia Audi 80 B3 1.6, to zużywają się w nim typowe elementy, takie jak łączniki stabilizatorów, sworznie wahaczy, poduszki amortyzatorów oraz łożyska kolumn resorujących. Warto sprawdzić poduszki silnika (czyli czy na pierwszym biegu przy dodawaniu i puszczaniu gazu silnik się nie telepie).
Audi 80 B3 to niewątpliwie jedno z najładniejszych aut w historii motoryzacji - jego czysta linia do dziś wygląda nieprzyzwoicie dobrze. Nawet w tak prostej wersji 1.6. Szacunek!
Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.