Miernik lakieru - dlaczego warto go mieć?

Miernik lakieru - dlaczego warto go mieć?

Samochód z drugiej ręki z oryginalnym lakierem w dobrej kondycji? Z lakierem, który nigdy nie był poprawiany w związku z kolizją drogową czy zarysowaniem? Oto marzenie każdego, kto szuka używanego auta. Miernik lakieru pozwoli sprawdzić, czy "bezwypadkowe auto od pierwszego właściciela" rzeczywiście ma oryginalny lakier

Za chwilę dowiesz się:

  • Dlaczego przebieg auta to nie wszystko?
  • Które elementy nadwozia są najważniejsze?
  • Jak odkryć że auto ma np. wspawany dach?
  • Co powinniśmy wiedzieć na temat mierników?
  • Jak sprawdzić, które elementy były naprawiane?
  • Jaką grubość powinien mieć lakier samochodowy?
  • Jak wybrać miernik grubości lakieru żeby nie przepłacić?
  • Jaka jest dokładność pomiarów?

Miernik lakieru - dlaczego warto go mieć?

Na polskim rynku przyjęło się, że w pierwszej kolejności przy zakupie używanego samochodu z drugiej ręki patrzymy nie na jego rzeczywisty stan, ale przebieg. Zapominamy o tym, że samochód ze stosunkowo niewielkim przebiegiem może być w znacznie gorszym stanie od swojego odpowiednika z przebiegiem przekraczającym psychologiczną barierę 200 tysięcy kilometrów, chociażby właśnie ze względu na swoją wypadkową przeszłość.

Jedną z możliwości weryfikacji słów sprzedawcy o bezwypadkowej historii danego egzemplarza jest sprawdzenie grubości powłok lakierniczych na wszystkich jego elementach.

Gdzie sprawdzać grubość lakieru - które elementy są najważniejsze?

Sprawdzać powinniśmy każdy element lakierowany samochodu - począwszy od błotników, poprzez drzwi, a skończywszy na klapie bagażnika. Szczególną uwagę powinniśmy jednak zwrócić na elementy konstrukcyjne:

  • progi,
  • słupki A/B/C,
  • dach,
  • podłogę bagażnika.

Wspawany dach z innego auta? Niestety, to się zdarza…

Wielu nieuczciwych handlarzy próbuje ukryć wypadkową przeszłość poprzez wymianę całych elementów na pochodzące z elementów w kolorze z rozbiórki innego egzemplarza - zdarzają się przypadki, że dotyczy to nawet całego dachu.

Tym samym konieczne jest dokładne sprawdzenie wszystkich słupków, gdyż tylko tam będzie (choć nie zawsze) możliwe wykrycie łącznia elementów i grubszej warstwy lakieru, odbiegającej od wartości zmierzonej miernikiem grubości lakieru na innych powierzchniach elementów.

Miernik lakieru - dlaczego warto go mieć?

Lakier oryginalny czy powtórnie malowany?

Często pojawiającym się pytaniem odnośnie mierników lakierów i samego lakieru jest to, jak dokładne są tego typu urządzenia i jaką grubość powinien mieć fabryczny lakier - to ostatnie zależy od producenta samochodu i jego specyfikacji.

Można przyjąć, że jeżeli po pomiarze otrzymujemy wynik mieszczący się w przedziale 80-160 mikrometrów, to mamy do czynienia z elementem jednokrotnie malowanym, pokrytym fabrycznym lakierem. Wartość dwukrotnie wyższa to znak, że element był powtórnie malowany…

No dobrze, ale skoro mamy przedział 80-160 mikrometrów, to druga wartość jest właśnie dwukrotnie większa od pierwszej. A jednocześnie 160 mikrometrów zmierzone miernikiem grubości lakieru wcale nie musi, choć może, oznaczać że lakier jest nieoryginalny.

Jak to rozwikłać?

Tu potrzebna jest odrobina wiedzy, a najlepiej porównanie z konkretnym modelem samochodu z oryginalnym lakierem. To jednak jest mało realne w przypadku kiedy szukamy używanego auta.

Dlatego trzeba zmierzyć grubość lakieru miernikiem na wszystkich elementach metalowych samochodu i porównać wyniki. To daje szansę wychwycenia różnic, wskazujących na powtórne lakierowanie elementów karoserii.

Często zdarza się, że miernik grubości lakieru pokazuje wartości w okolicach 1000 mikrometrów - to nie błąd! To jedynie spora ilość szpachli położona pod lakier...

Pomiar grubości lakieru i wynik poniżej 80 miktometrów?

Co jednak w przypadku, gdy miernik pokazuje grubość warstwy lakieru poniżej 80 mikrometrów? Świadczy to o tym, że lakier był. Jeżeli dany element dalej ma rysy to może się okazać, że ponowne polerowanie nie jest możliwe właśnie przez zbyt cienką pozostałą powłokę lakierniczą - kolejne polerowanie mogłoby spowodować przetarcie lakieru, a tym samym widocznie uszkodzić powłokę lakierniczą!

Grubość lakieru - prosty klucz:

  • poniżej 80 mikrometrów - lakier prawdopodobnie po polerowaniu,
  • między 80 a 160 mikrometrów - lakier fabryczny,
  • powyżej 160 mikrometrów - lakier niefabryczny,
  • ~1000 mikrometrów - lakier niefabryczny i duża ilość szpachli na elemencie

Miernik lakieru - dlaczego warto go mieć?

Miernik lakieru - dokładność pomiarów

Najgorszą jakość pomiaru oferują mierniki dynamometryczne, w których wskaźnikiem jest magnes - w większości przypadków nie mają one nawet skali i dają tym samym możliwość jedynie pobieżnej oceny powłoki lakierniczej.

Chcąc otrzymać wiarygodne i powtarzalne pomiary, a w konsekwencji mieć pełen pogląd na lakier na danym samochodzie, warto zainwestować przynajmniej 100 zł w miernik elektroniczny, oferujący dokładność na poziomie 1 mikrometra (należy uważać, bo na rynku są dostępne również mierniki elektroniczne o dokładności do 10 mikrometrów, a nawet mniej).

Jaki miernik lakieru samochodowego wybrać?

Tutaj wszystko zależy od naszych możliwości finansowych i oczekiwań - jeżeli mamy zamiar często wykorzystywać możliwości miernika przy zakupie używanych samochodów, to warto zainwestować w urządzenie z sondą na przewodzie, która ułatwia pomiar w wielu niedostępnych miejscach. (np. Prodig-Tech gl-8s, cena około 260-300 złotych).

W przypadku zawodowego wykorzystywania tego typu urządzeń warto kupić jednak urządzenie z najwyższej półki, które zagwarantuje nam niezawodność oraz dodatkowe funkcje, jak chociażby automatyczne rozpoznanie materiału, na którym dokonywany jest pomiar, asystenta pomiaru, czy sygnalizację dźwiękowa (Prodig-Tech GL-PRO-2, cena około 500-600 złotych).

Zaletą powyższych mierników jest ich producent, polska firma Prodig-Tech, która należy do z największych w tej branży. Jakość produktów potwierdza wyróżnienie "Najlepsze w Polsce" w konsumenckim konkursie jakości produktów i usług w roku 2015, a także 24 miesiące gwarancji.

Jeżeli ktoś obawia się, czy da sobie radę z obsługą miernika grubości lakieru samochodowego, to może liczyć na funkcję asystenta pomiarów, która aktywnie wspomaga użytkowników w dokonywaniu pomiarów i ich interpretacji.

Miernik lakieru - podsumowanie

Podsumowując, jeżeli zależy nam na dobrym mierniku grubości lakieru do podstawowych pomiarów, to wcale nie musimy wydawać olbrzymich pieniędzy na produkty w pełni profesjonalne.

Za niespełna 300 zł kupimy dobry miernik gl-8s, który z powodzeniem powinien wystarczyć nam na kilka lat pracy, a tym samym uchronić nas przed zakupem powypadkowego samochodu po niedbałej naprawie blacharskiej, który zawsze już będzie dla nas jeżdżącym znakiem zapytania - nikt nie wie, jak struktura naprawianego najniższym kosztem auta zachowa się podczas kolizji.

Niefachowa naprawa blacharska może mieć wpływ niemal na wszystko - od nieprawidłowego zużywania się opon na skutek naruszonej geometrii, po trudno zamykające się drzwi czy wilgoć w kabinie. Może to dalekie skojarzenie, ale miernik lakieru może uchronić nas przed takimi utrapieniami i pozwolić na wybór bezpiecznego auta z rynku wtórnego.

Partnerem poradnika jest firma www.prodig-tech.pl, producent profesjonalnych przyrządów do pomiaru grubości lakieru samochodowego.