Kompaktowe kombi na wakacje - które samochody kombi mają największe bagażniki?

Kompaktowe kombi na wakacje - które samochody kombi mają największe bagażniki?

Kompaktowe kombi na wakacje - które samochody kombi mają największe bagażniki?

dat/articles/2020-06/samochody-kombi-na-wakacje-ktore-auto-kompaktowe-kombi-ma-najwiekszy-bagaznik-723.jpg

Van, SUV, kombi, crossover - oferta samochodów rodzinnych jest dziś bardzo bogata i różnorodna, a jednocześnie auta kombi z klasy kompaktowej urosły tak bardzo, że świetnie nadają się na wyjazdy z kompletem pasażerów i bagażem. Tylko które kompaktowe kombi połkną tego bagażu najwięcej? I jakie modele są warte uwagi? Zaraz to sprawdzimy!

Rodzinne auto idealne na wakacje

Jakie cechy decydują o tym, że mamy do czynienia z samochodem rodzinnym? Jest ich przynajmniej kilka: wygoda, przestronność, pakowność, niezawodność i bezpieczeństwo mają pierwszorzędne znaczenie.

Ale ponieważ z nieco za ciasnym wnętrzem można sobie jakoś poradzić, odpowiednio lokując pasażerów (za kierowcą będzie najciaśniej), a z niewystarczającym bagażnikiem już niekoniecznie, to zajmiemy się na początek właśnie przestrzenią bagażową. To ona decyduje o swobodzie pakowania auta i planowaniu, co możemy zabrać ze sobą na wakacje.

Rodzinne kombi musi też być wszechstronne i przemyślane. Nie obejdzie się bez schowków na drobiazgi, które pomagają w utrzymaniu porządku w samochodzie. Uchwyty na kubki są nie tylko wygodne, lecz także chronią tapicerkę przed zalaniem. Do tego pasażerowie - szczególnie ci młodsi - nie powinni się nudzić ani odczuwać dyskomfortu w upalne dni, dlatego obowiązkowo szukamy samochodu z nowoczesnymi multimediami, a najlepiej również z nawiewami na tylne siedzenia.

Przed wyborem auta dla rodziny warto mieć świadomość tego, jak bardzo zmienia się podział na segmenty rynku motoryzacyjnego. Sedany oddały pole crossoverom i SUV-om, a nieduże auta klasy B mają swoje odpowiedniki udające modne terenówki.

Segment aut kompaktowych przeszedł podobną rewolucję i nie mamy tu na myśli jedynie kompaktowych SUV-ów, lecz również "lifestyle'owe kombi". Co to takiego?

To samochód, który mimo użyteczności i pakowności godnej znacznie większych aut, oferuje oryginalny i wyszukany styl, zupełnie niepodobny do typowego, pudełkowatego kombi.

Kompaktowe kombi to złoty środek?

Zdecydowanie tak. W segmencie C, gdzie jeszcze niedawno dominowały hatchbacki, pojawiły się eleganckie i pojemne kombi, które pojemnością bagażnika konkurują ze znacznie większymi i droższymi autami klasy średniej. Może określenie "pojawiły się" nie jest tutaj najbardziej trafne, bo kompaktowe kombi można kupić od wielu lat, jednak dopiero od niedawna producenci tak bardzo dbają o stylistykę rodzinnych aut kompaktowych. Co więcej, wybrane modele mają specjalnie wydłużony rozstaw osi i oferują nie tylko większy bagażnik, lecz także większą przestronność od swoich "braci" z nadwoziem typu hatchback.

Takie stylowe kombi były dawniej domeną klasy średniej, gdzie Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Audi A4 i Opel Insignia były hitami sprzedaży. I nadal nimi są, jednak muszą teraz konkurować z bogatą ofertą SUV-ów, które z kolei wyparły z rynku rodzinne vany.

Samochody kombi na wakacje - które auto kompaktowe kombi ma największy bagażnik?

Ale nie zapominajmy, że samochody rosły i ciągle rosną. Świetnym, choć skrajnym przykładem będzie tu Skoda Octavia, która zawsze była dużym kompaktem, a bagażnikiem dorównywała pojazdom klasy średniej.

Konkrety? Proszę bardzo. Skoda Octavia IV jest dłuższa od Volkswagena Passata B5 o 14 mm, a szerokością przewyższa go o 89 mm. A przecież każdy kierowca wie, że Passat B5 to król polskich dróg i autostrad :)

Można powiedzieć, że kompaktowe kombi swoimi wymiarami zewnętrznymi oraz pakownością dorównały samochodom klasy średniej sprzed dwóch dekad. Przyzwyczailiśmy się do tego i bardzo chętnie je kupujemy.

Samochody kombi na wakacje - które auto kompaktowe kombi ma największy bagażnik?

Co oprócz praktyczności i łatwości parkowania przemawia jeszcze za kupnem kompaktowego kombi zamiast auta rodzinnego klasy średniej?

Na pewno relacja ceny do wyposażenia samochodu. Auta oferowane w Polsce bardzo się ostatnio zmieniły - na lepsze. Wiele dobrodziejstw, jak systemy autonomicznego hamowania, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, komplet airbagów, klimatyzacja i elektryczne szyby są już w wielu modelach standardem. To bardzo budujący trend.

Czyli nie trzeba już kupować samochodu klasy średniej, by cieszyć się luksusem przyjemnej i bezpiecznej jazdy. Co więcej, statystyki mówią, że klasa średnia - czyli segment D - zanika. Jak donosi Samar, w 2019 roku wśród trzydziestu najpopularniejszych nowych aut kupowanych w Polsce pojawiły się tylko dwa pojazdy klasy średniej. Na trzynastym miejscu: Skoda Superb, a na 18 miejscu Volkswagen Passat.

Wakacje 2020 - renesans podróży własnym samochodem?

Na rynku pojawił się w tym roku także inny, niespodziewany czynnik medyczny - pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Jego nadejście zapewne mocno wpłynie na preferowany środek transportu na wakacyjne wyjazdy i przesunie statystyki w stronę prywatnych samochodów.

Wedle wytycznych dotyczących dystansowania społecznego, należy unikać skupisk ludzkich, szczególnie w środkach komunikacji publicznej, gdzie zachowanie bezpiecznego dystansu może być utrudnione. Mimo dezynfekcji pociągów, autobusów i samolotów nie ma możliwości zapewnienia stuprocentowego bezpieczeństwa epidemicznego przy tak dużej rotacji pasażerów.

Badanie przeprowadzone przez Ipsos pokazuje, że 66 proc. ankietowanych deklaruje korzystanie z własnego samochodu w czasie pandemii. To ogromny wzrost wobec poprzedniej wartości tego wskaźnika, która wynosiła 34 proc. Takie dane wskazują na naturalny wybór prywatnego auta jako bezpiecznego środka transportu w 2020 roku.

Samochód zamiast pociągu czy samolotu ma w zasadzie tylko jedną wadę: trzeba się "przemęczyć" i dzielnie przebyć daleką podróż. Tylko...

Czy rzeczywiście można tutaj mówić o "zmęczeniu"? Niespecjalnie, zważywszy na to, jak komfortowe są współczesne samochody rodzinne. Dalej są już tylko same zalety. Samochodem możemy zabrać znacznie więcej bagażu, dojechać na miejsce "pod drzwi" hotelu czy pensjonatu. A na miejscu będziemy mieli pełną mobilność, co otwiera ogromne możliwości zwiedzania nowych miejsc, gdzie transport publiczny niekoniecznie dociera.

Samochody kombi na wakacje - które auto kompaktowe kombi ma największy bagażnik?

Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że kryterium "wakacyjne" i "rodzinne" przesunie statystyki sprzedaży w stronę nie tylko kompaktowych kombi, lecz także SUV-ów, które także oferują wszechstronność i pakowność.

Dlatego samochody kombi i SUV-y dołączyły do oferty firmy Qarson, która oferuje samochody na wynajem długoterminowy. Pozwala to skutecznie ominąć dla wielu zaporowy problem przy nabywaniu nowego auta, jakim jest wysoka cena zakupu.

Przykład? Proszę bardzo: nowa Toyota C-HR z napędem hybrydowym dostępna jest w abonamencie już za 1099 zł miesięcznie (w abonamencie na 12 miesięcy). Auto ma silnik benzynowy 1.8 bez turbo, wspierany przez motor elektryczny, co pozwala uzyskać systemową moc hybrydy na poziomie 122 KM. Dodatkowym atutem jest to, że nie trzeba zmieniać biegów - mamy tylko pedały gazu i hamulca. Ten model w salonie Toyoty kosztuje... 109 900 zł. Widać tutaj, jak ogromna jest różnica w wymaganym progu finansowym, otwierającym drzwi do jazdy nowym samochodem. To sto razy więcej!

Nie tylko pojemność decyduje o pakowności bagażnika

Okazuje się, że pojemność wyrażana w litrach nie mówi jeszcze wszystkiego o praktyczności bagażnika. Może się zdarzyć tak, że do jednego samochodu kombi wejdzie więcej walizek niż do drugiego mimo że "na papierze" mają bagażniki o identycznej pojemności.

Jak to możliwe?

Oprócz pojemności, liczy się także kształt przestrzeni bagażowej. Im bardziej jest ona "prostokątna", im mniej wyobleń i wgłębień posiada, tym efektywność pakowania samochodu będzie większa.

Producenci, którzy z głową organizują przestrzeń bagażową, zabudowują w niej także schowki na apteczkę, gaśnicę, narzędzia czy kosmetyki samochodowe. Takie rozwiązanie bardzo ułatwia utrzymanie porządku w bagażniku rodzinnego kombi.

Jeżeli samochód kombi ma duży bagażnik, to jego funkcjonalność poprawią także siatki i uchwyty mocujące, a także stosowane przez niektórych producentów poprzeczki, pozwalające podzielić przestrzeń bagażową na kilka mniejszych obszarów. Dzięki tym rozwiązaniom bagaże nie będą "podróżować" po bagażniku.

Ciekawostka: kiedyś zrobiono eksperyment, gdzie auto z luźnym bagażem musiało wyhamować przed przeszkodą. Okazało się, że kierowca, który wiezie nieumocowany ciężki lub cenny bagaż, hamuje słabiej, bo podświadomie obawia się o to, żeby niezabezpieczony ładunek nie został uszkodzony.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Na przykład na wielkość i kształt otworu bagażowego. W jednych autach jest on szerszy niż wnętrze bagażnika, w innych - węższy. Do tego próg załadunku powinien być jak najniżej, a z drugiej strony nie powinno być potrzeby unoszenia bagaży przed wyjęciem ich z samochodu (chodzi o wewnętrzny próg załadunkowy - patrząc od strony bagażnika).

Warto też pamiętać, że pojemność bagażnika podawana w katalogach często zawiera objętość schowka pod jego podłogą. W zależności od rozmiarów tego schowka oraz obecności i rodzaju koła zapasowego możemy być mniej lub bardziej rozczarowani, bo kufer auta będzie mniejszy niż "na papierze".

Samochody kombi z segmentu C - dlaczego warto im się przyjrzeć?

  • Fiat Tipo Kombi w wersji Street

W 2015 roku Fiat zaskoczył wszystkich premierą nowego budżetowego modelu, który nazywał się znowu Tipo. Tym razem jednak koncern z Turynu nie silił się na ekstrawagancję (Tipo wiele lat temu miało np. cyfrowe wskaźniki) i zamiast tego skupił się na maksymalnej praktyczności za dobre pieniądze.

Czyli tak naprawdę Fiat znowu zrobił to, co niegdyś uczyniło przebojami takie modele, jak Uno czy Panda. Podstawowe Tipo miało bardzo atrakcyjną cenę około 40 tys. zł, a dziś, mimo znacznego wzbogacenia wyposażenia standardowego, wzrosła ona do zaledwie 46 530 zł.

Tipo na początku było wyłącznie sedanem, ale później dołączyły do niego hatchback oraz kombi Station Wagon z bardzo dużym względem ceny zakupu, 550-litrowym bagażnikiem.

Samochody kombi na wakacje - które auto kompaktowe kombi ma największy bagażnik?

Podstawowa specyfikacja rodzinnego Fiata nazywa się tak, jak sam model - Tipo - i zawiera m.in. wspomaganie ruszania pod wzniesienie, sześć airbagów, manualną klimatyzację, elektryczne wspomaganie kierownicy z trybem City (bardzo lekkie prowadzenie, świetny do manewrowania na parkingach) plus wiele dodatkowo dostępnych opcji.

W ofercie abonamentowej Qarson znalazła się usportowiona, bogato wyposażona wersja specjalna Street. Ma ona na pokładzie między innymi: czarne felgi 16" z lekkiego stopu, przyciemniane szyby oraz czarne obramowanie bocznych okien.

Do napędu Fiata Tipo Street służy sprawdzony i niezawodny silnik benzynowy 1.4 o mocy 95 KM, który zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,1 s. Spalanie katalogowe na drogach pozamiejskich wynosi 4,5 l/100 km, a zasięg liczony według średniego spalania (miast i trasa) to 769 km.

Zobacz atrakcyjną ofertę na Fiata Tipo na abonament w wersji kombi od Qarsona!

  • Peugeot 308 II SW w wersji Allure

W ofercie Qarsona jest także Peugeot 308 SW II w specyfikacji Allure. Jeżeli ktoś kiedykolwiek siedział w kokpicie tego auta, to wrażenia nie sposób zapomnieć, bo 308 ma bardzo małą kierownicę, a nad nią - zegary.

To rewolucja, do której trzeba się przyzwyczaić, żeby docenić zalety takiego rozwiązania, ale w momencie premiery Peugeota 308 drugiej generacji (w 2013 roku) nabywcy zakochali się w tym kokpicie i ruszyli po nowe auta tak tłumnie, że Peugeot ledwo nadążał z produkcją. Po czterech latach od debiutu auto przeszło lifting, który objął m.in. grill chłodnicy, zderzaki i tylne lampy. Przy okazji uzupełniono paletę silnikową.

Samochody kombi na wakacje - które auto kompaktowe kombi ma największy bagażnik?

Warto zaznaczyć, że specyfikacja Allure czyni kompaktowe kombi Peugeota luksusowym samochodem rodzinnym. Oto, co w nim znajdziemy:

  • klimatyzację automatyczną z dwiema strefami
  • centralny ekran dotykowy multimediów, 
  • 6 airbagów,
  • podgrzewane fotele o sportowym profilowaniu
  • kierownicę z przyciskami do obsługi radia i innych systemów pokładowych,
  • relingi dachowe z wykończeniem aluminiowym,
  • światła przeciwmgłowe,
  • tempomat,
  • kamera cofania z widokiem 180˚ z opcją widoku z góry (Top Rear View),
  • monitorowanie pasa ruchu,
  • automatycznie przyciemniane lusterko.

Samochody kombi na wakacje - które auto kompaktowe kombi ma największy bagażnik?

A co znajduje się pod maską Peugeota 308 SW od Qarsona? Za napęd służy znany i nagradzany silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM, a jego moc przenoszona jest na koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów. Średnie spalanie katalogowe to 5,4 l/100 km. Kompaktowe kombi Peugeota ma praktyczny 556-litrowy bagażnik, a po złożeniu tylnych siedzeń jego pojemność rośnie do 1606 litrów.

Szukasz dużego samochodu kombi na wakacje? Sprawdź Peugeota 308 SW w najmie długoterminowym

Kompaktowe kombi - rekordziści pojemności bagażowej

To, że Fiat Tipo oraz Peugeot 308 w wersjach kombi znalazły się w ofercie Qarson, to nie przypadek, lecz odpowiedź na potrzeby kierowców, poszukujących dobrze wyposażonych, pojemnych aut w atrakcyjnych cenach.

Miesięczna opłata abonamentowa za Fiata Tipo wynosi zaledwie 899 zł brutto, a w przypadku Peugeota 308 jest to 999 zł brutto. Gdybyśmy chcieli kupić te dwa auta w salonach importerów, to różnica w ich cenach byłaby znacząca - tymczasem abonament pozwala wybrać droższe i bardziej luksusowe auto bez znaczącej różnicy w kosztach.

A jak jeszcze niedawno wyglądało podium najpojemniejszych kompaktowych kombi? Zobaczmy. Volkswagen Golf Variant oferował 605, a Skoda Octavia Combi - 610 litrów pojemności bagażowej. Rekordzistą była jednak Honda Civic Tourer IX generacji - tam kufer mieścił aż 624 litry. A dziś? Najnowsza Skoda Octavia IV z nadwoziem kombi ma bagażnik o pojemności 640 litrów.

Kompaktowe kombi na wakacje - które samochody kombi mają największe bagażniki?

Fiat Tipo nie zmieścił się na podium tego zestawienia, ale to dlatego, że nie uwzględnia ono popularności i przystępności modeli. Gdyby tak było, Fiat zostałby liderem dzięki swojej doskonałej relacji przestronności i pojemności bagażowej (550 l) do ceny.

Chcesz jeździć Fiatem Tipo lub Peugeotem 308 już od odpowiednio 899 i 999 zł miesięcznie? Sprawdź pełną ofertę samochodów na wynajem długoterminowy od Qarsona!

Współpraca: Qarson, zdjęcia: Qarson i Adobe Stock.

KOMENTARZE