Wyobraźcie sobie prostotę w najpiękniejszej formie - auto, w którym nie zamontowano ani jednego zbędnego elementu. Oto Golf II z przebiegiem 30 tys. km!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Tym razem mamy dla Was prawdziwego klasyka, a jednocześnie rarytas dla kolekcjonerów. Volkswagen Golf II z roku 1985, z silnikiem 1.3 i przebiegiem tak małym, że aż trudno w niego uwierzyć. Co więcej - auto zostało sprowadzone ze Szwajcarii i jest duża szansa, że było caly czas serwisowane!
W tym Volkswagenie Golfie II 1.3 wszystko będzie proste albo bardzo proste. Co więcej, prezentujemy wersję z oznaczeniem C, czyli z bazową, podstawową specyfikacją. Jak dumnie podkreślał producent, nawet ona ma pełną tapicerkę i we wnętrzu nie znajdziemy gołej blachy, najpierw jednak przyjrzyjmy się nadwoziu.
Biorąc pod uwagę wiek, stan blacharski prezentowanego Volkswagena Golfa II jest po prostu obłędnie dobry. Żadnych wykwitów rdzy! Poprawa odporności na korozję była jednym z priorytetów projektantów tego samochodu, bo poprzednik miał z tym problemy.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Ten egzemplarz ma wszystkie fabryczne emblematy i wcale byśmy się nie zdziwili, gdyby miał oryginalny lakier. Szpary między elementami karoserii prezentują precyzję nieosiągalną dla wielu rywali Volkswagena Golfa II. Jak widać, tylna lampa znakomicie zniosła próbę czasu.
Przednie reflektory Volkswagena Golfa II 1.3 z roku 1985 też wyglądają dobrze, ale akurat są one jednym z chętnie korodujących elementów tego samochodu. A warto na to zwracać uwagę, bo nawet lekko wypłowiały odbłyśnik potrafi zmniejszyć efektywną moc świecenia reflektora o połowę.
Spójrzcie tylko na precyzję spasowania elementów przodu Volkswagena Golfa II. Mimo tak sędziwego wieku, nie tylko fugi między maską a błotnikami są idealnie równe na całej długości, lecz także grill i maskownicę reflektora dopasowano bardzo precyzyjnie. Po tylu latach w takiej formie - szacunek!
Nie każdy wie, że ten właśnie Golf II o fabrycznym oznaczeniu modelu 19E, wprowadził Volkswagena do świata zrobotyzowanej produkcji samochodów. O tym, że auto jest solidne niech świadczy to, że w roku 2012 w Niemczech jeździło po drogach... 450 000 zarejestrowanych Volkswagenów Golfów II!
W porównaniu z poprzednikiem, Volkswagen Golf II wydłużył się aż o 17 cm, a rozstaw osi zwiększono o 7,5 cm. Masa auta z podstawowym silnikiem wzrosła o 95 kg, co wynikało między innymi z większej dbałości o bezpieczeństwo pasażerów. Na fotografii widać znakomicie przylegającą uszczelkę przedniej szyby.
A teraz powróćmy na moment do wywołanej na początku prostoty i podziwiajmy ją! Jak sądzicie, ile kosztowałoby takie lusterko do Volkswagena Golfa II 1.3 z roku 1985? Prościej już się nie da - i pewnie dlatego działa ono bez zarzutu do dziś.
Klamka Volkswagena Golfa II reprezentuje nawet dziś estetykę tak wyszukaną i subtelną, że mogłaby znaleźć się w muzeum sztuki użytkowej. To, co większość marek wprowadza od niedawna pod naciskiem wymogów bezpieczeństwa, Golf miał już wiele lat temu - klamkę w formie pewnego uchwytu.
A teraz uwaga, bo będzie "na bogato"! Błotnik prezentowanego Volkswagena Golfa II z roku 1985 nosi dumne oznaczenie "C", co sugeruje, że jest się czym pochwalić. Przygotujcie się więc solidnie, bo takiej specyfikacji dziś już nigdzie nie zobaczycie!
Oto wykończenie drzwi Volkswagena Golfa II w specyfikacji "C" z roku 1985. Jak widać, producent dotrzymał obietnicy - nie ma gołej blachy, takiej jak w Toyocie Aygo. Przez tyle lat nic nie odpadło ani się nie wypaczyło, a Golf nadal jeździ. A wiecie, gdzie będą parkowały współczesne auta po 28 latach? Na pewno wiecie.
Na kierowcę i pasażera Volkswagena Golfa II 1.3 z roku 1985 czekają ultraproste fotele, które dla osób o średnim wzroście nadal będą wygodne. Wysoki kierowca i pasażer oprą się o zagłówki szyjami zamiast głowami. Patrzcie i podziwiajcie: te obicia wytrzymały 28 lat!
Prezentowany Golf II to wersja trzydrzwiowa, ale Volkswagen produkował także odmianę pięciodrzwiową (od początku, czyli od 1983 roku) oraz czterodrzwiową Jetta (od roku 1984). Dżwignia na zdjęciu uwalnia blokadę oparcia i umożliwia wejście na tylną kanapę. Oczywiście, jak to w Golfie II - działa do dziś.
Kierowca Volkswagena Golfa II 1.3 w specyfikacji "C" ma przed sobą kokpit tak prosty, że dziś aż trudno w to uwierzyć. Czy to oznacza, że las przełączników, jaki czeka nas w nowych samochodach, jest zbędny, skoro Golf II ich nie miał i też jeździł? Przecież kupiło go ponad sześć milionów ludzi - to jest argument nie do obalenia!
O ile luzy prowadnic przednich foteli Volkswagena Golfa II są stałym tematem eksploatacyjnym, o tyle w tylnej kanapie nie ma się co zepsuć. Jest też na niej zaskakująco dużo miejsca jak na czterometrowe auto. Bagażnik też jest pojemny i pomieści od 345 do maksymalnie 1145 litrów.
A teraz pozwolicie, że pokażemy wybrane elementy wyposażenia Volkswagena Golfa II 1.3. Na zdjęciu - manualny regulator położenia szyby w drzwiach pasażera. Jeżeli ktoś pragnął większego luksusu, mógł zamówić fabryczne elektrycne podnośniki szyb przednich, a nawet tylnych!
Niedaleko korbki do szyby drzwi kierowcy Volkswagena Golfa II znajduje się klamka do otwierania drzwi. Niby nic wielkiego, ale działa ona do dziś, a z uchwytu do zamykania drzwi nie odłazi warstwami lakier. Spróbujcie to powiedzieć za 28 lat o dzisiejszych Fordach albo Renault!
To zdjęcie, chociaż pokazuje przede wszystkim nalepkę utrzymaną w stylistyce lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, pozwala dostrzec także pewien element, który nieco podbuduje wizerunek Volkswagena Golfa II w specyfikacji "C". Ten samochód wyposażono w ogrzewaną tylną szybę...
... a na tym zdjęciu widać nawet wycieraczkę tylnej szyby. Jeżeli jakiś element prostej instalacji elektrycznej Volkswagena Golfa II 1.3 przestaje nagle działać, to jest to zwykle spowodowane utratą przewodzenia jednej z kostek elektrycznych. Może się powtórzymy, ale czy to auto nie jest piękne w swej klasycznej prostocie?
A oto ekran główny centralnej tablicy rozdzielczej Volkswagena Golfa II 1.3 z roku 1985. Prędkościomierz, wskaźniki temperatury i poziomu paliwa, do tego... Pięć kontrolek (piąta jest na wskaźniku temperatury). Tutaj nie da się czegokolwiek pomylić, a jedyna popularna usterka to drgania wskazówki prędkościomierza.
A oto centralny panel sterowania na tablicy przyrządów Volkswagena Golfa II 1.3 z roku 1985. Trzy duże, wygodne w obsłudze, czytelnie opisane przyciski - bo trzy pozostałe są "na zapas". Między rzędami przycisków dobrze widoczna kontrolka hamulca postojowego. Doprawdy, trudno byłoby zrobić to lepiej!
A to cudo to centralny panel sterowania układem wentylacji kabiny Volkswagena Golfa II 1.3. Dwie dźwignie i jedno pokrętło. Pokażcie to tym, którzy zaprojektowali panel klimatyzacji w dzisiejszym Oplu Astrze albo Renault Megane!
Za dźwignią przełącznika pracy wycieraczek Golfa II 1.3 z roku 1985 - tak prostą, jak tylko można sobie wyobrazić - widać kluczyk w stacyjce. Jak sądzicie, co będzie, jeżeli przekręcimy go w 28-letnim Volkswagenie?
Wtedy do życia obudzi się zamontowany pod maską Volkswagena Golfa II benzynowy silnik 1.3 o oznaczeniu HK i mocy 55 KM. Wystarcza to by osiągnąć "setkę" w 16 sekund i pędzić nawet 155 km/h. Silniki te lubią czasem "gubić" olej, zaciera się też łożysko pompy wody. Układ chłodzenia dręczą wycieki.
W Volkswagenach Golfach II można było spotkać cztero- lub pięciobiegowe manualne skrzynie przekładniowe, a także trzybiegowe "automaty". Golf ze zdjęcia ma manualną skrzynię sterowaną rasowo krótką dźwignią. W wielu egzemplarzach zdarza się, że skrzynia haczy.
A jak radzi sobie pięta achillesowa wszelkiej maści pojazdów, które jeżdżą po polskich drogach, czyli zawieszenie? Golf II to dość sprężyście zawieszony Volkswagen z prostą tylną belką skrętną. Najczęściej "kończą się" końcówki drążków kierowniczych i tuleje metalowo-gumowe wahaczy.
Szkoda, że nie mamy więcej zdjęć, bo o tym klasyku można pisać bez końca. Najnowszy Golf musi być dobrym samochodem, skoro ma takiego przodka! Żeby nie być gołosłownym - zobacz naszą galerię Volkswagena Golfa VII i poznaj jego tajemnice, które Volkswagen zdradził w czasie prezentacji tego modelu.
Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.