Używana Skoda Octavia Kombi 1.9 TDI z roku 2007
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Prezentowana Skoda Octavia I Kombi 1.9 TDI to auto w bardzo bogatej wersji wyposażeniowej. Na liście dodatków znalazły się na przykład ksenonowe reflektory, które po sześciu latach eksploatacji wyglądają jak nowe. A gdyby wyglądały gorzej, to ile kosztowałby zamiennik takiego reflektora?
Niestety, niemało. Jeżeli wybralibyśmy zamiennik marki Hella, to reflektor do Octavii przeznaczony dla lampy wyładowczej kosztowałby 3300-3700 zł. W przypadku reflektora halogenowego zamiennik byłby znacznie tańszy - około 600 zł. Tutaj znajdziecie listę aktualnych cen takich zamienników. Obowiązkowo przy ksenonach sprawdzamy działanie niezbędnego spryskiwacza.
Popularność Skody Octavii I w wersji kombi to dość ciekawy temat, a to dlatego, że już liftback ma gigantyczny jak na tej wielkości auto, 528-litrowy kufer. W wersji kombi ma on o dwadzieścia litrów więcej, a przez otwór załadunkowy da się załadować szersze przedmioty niż w liftbacku.
Czarno-szare wnętrze, które spotkamy w większości Octavii I, nieco ożywiają metalowe, chromowane klamki wewnętrzne. Drzwi Skody powinny się bezproblemowo zamykać nawet przy dużych przebiegach, a jeśli tak nie jest, to powodu należy szukać w opuszczeniu drzwi na zawiasach lub w nieumiejętnej naprawie blacharskiej.
To zdjęcie pokazuje, w jak idealnym stanie może być tworzywo kokpitu w sześcioletniej Skodzie Octavii I Kombi 1.9 TDI. Nie ma tutaj regulacji wysokości reflektorów - w przypadku ksenonów jest ona automatyczna. Warto sprawdzić, czy działa - po załadowaniu bagażnika strumień światła powinien automatycznie się obniżyć.
To urządzenie zna chyba każdy fan samochodów z grupy Volkswagena: automatyczna klimatyzacja Climatronic jest prosta w obsłudze i niezawodna w działaniu. Niemniej obowiązkowo sprawdzamy, czy zmiana ustawień przekłada się na to, co leci z dysz nawiewu. Dla nowicjuszy: przycisk ECON włącza i wyłącza klimatyzację. Filtr kabinowy marki Filtron do Skody Octavii 1.9 TDI kosztuje około 30 zł, a gdyby zdiagnozowano nieszczelność skraplacza klimatyzacji, to na skraplacz marki Delphi trzeba wydać około 300 zł.
Ten zestaw wskaźników Skody Octavii I Kombi 1.9 TDI to wszystko, co najlepsze możemy dostać od Skody: czytelność i prostota. Czerwone pole obrotomierza podpowiada, że pod maską pracuje jeden ze znakomitych turbodiesli 1.9 TDI. Ten akurat ma 101 KM oraz pompowtryskiwacze. Ten ostatni wyraz wywołuje dreszcze u znawców tematu. Dlaczego? Popatrzcie na listę cen zamienników pompowtryskiwaczy do silnika 1.9 TDI a zobaczycie, skąd te dreszcze się biorą.
Ten dynamiczny (0-100 km/h w niecałe 12 sekund) i bardzo oszczędny motor jest niezawodny, ale pod warunkiem, że zadbamy o dobre paliwo oraz specjalny olej silnikowy. Trzeba też bardzo pilnować terminów wymiany, mocno obciążonego przez pompowtryskiwacze, paska rozrządu. Regeneracja pompowtryskiwacza kosztuje około 500 zł, koszty wymiany pompowtryskiwaczy na nowe już poznaliście (i były to tylko ceny samej części zamiennej bez montażu). Czy warto szukać tańszego warsztatu, który zregeneruje "wtryski" w silniku 1.9 TDI? Nie. Tego nie da się zrobić tanio i dobrze. Warto o tym pamiętać.
Jeżeli dbamy o silnik Octavii 1.9 TDI, a moc nagle zaczyna spadać, to powodem może być przepływomierz powietrza lub zawór EGR - poza tym ten motor Skody raczej nie ma ewidentnych słabych punktów. W mocniejszych odmianach turbodiesla czasem zawodzi sterowanie turbosprężarką lub dwumasowe koło zamachowe. Gdybyście chcieli wiedzieć, ile takie elementy kosztowałyby, gdyby przyszło je wymienić, tutaj znajdziecie listy cen zamienników:
- przepływomierz powietrza
- zawór EGR
- przetwornik ciśnienia turbosprężarki
- turbosprężarka
- dwumasowe koło zamachowe
Więcej o typowych usterkach silników z rodziny 1.9 TDI przeczytasz pod tym linkiem, a teraz przejdziemy do zawieszenia Skody.
Zawieszenie, które niestety jest dość twarde, od strony eksploatacyjnej okazuje się na polskich drogach ogromną zaletą Skody Octavii I kombi 1.9 TDI. Nie ze względu na sztywność, a na ponadprzeciętną trwałość. Jeżeli mielibyśmy typować najczęściej psujące się elementy, to byłyby to gumy stabilizatora, czyli części niedrogie i bardzo proste w wymianie.
Skoda Octavia kombi 1.9 TDI - opinie: W zasadzie opis zawieszenia pasuje do całego samochodu: o ile nie trafimy na kosztowny element, który albo po prostu jest bardzo drogi nawet jako zamiennik, albo trzeba go kupić w ASO, to eksploatacja Octavii obejdzie się bez większych inwestycji przez długie lata. Głównym ryzykiem są auta z bardzo dużym przebiegiem, w których po kolei różne rzeczy będą się naturalnie zużywały i wymagały wymiany.
Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!
Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.
-
Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja
Jeżeli kiedyś siedzieliście na tylnej kanapie Skody Superb, to z pewnością pamiętacie ten moment. A jeż... -
Nowa Skoda Octavia 4 (2020) | Silniki TSI TDI eTEC G-TEC RS iV | Mega Poradnik Kupującego
Nowa Skoda Octavia to nie tylko styl, który nareszcie oddaje klasę tego samochodu, lecz także nowe na... -
Skoda Scala - poradnik kupującego - ceny, wyposażenie
Ten samochód ma szansę mocno namieszać na polskim rynku i jeszcze bardziej zaostrzyć konkurencję na r... -
Skoda Scala - wyposażenie, technika, aplikacje i magabagażnik!
Skoda do tej pory nie miała typowego przedstawiciela w klasie kompaktowej. Octavia była za duża. Teraz to...
-
Skoda Superb 1.9 TDI 2001-2008 – typowe usterki, awaryjność, zalety, wady, silnik, eksploatacja
Jeżeli kiedyś siedzieliście na tylnej kanapie Skody Superb, to z pewnością pamiętacie ten moment. A jeż... -
Volvo S60 2.4 z lat 2000-2009 – silnik, zalety, wady, typowe usterki
Volvo S60 pierwszej generacji to prawdziwe szwedzkie, a nie szwedzko-chińskie skandynawskie auto. W... -
Toyota Avensis Tourer III kombi 2.2 D-CAT 2008-2018 - silnik, zalety, wady, typowe usterki
Toyota Avensis to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej w polskich salonach. Niestety, j... -
Ford Focus C-Max I 2.0 TDCI – awaryjność, typowe usterki, zalety, wady, wymiary
Ford Focus C-Max to rewolucyjny van , którego, jak zgodnie stwierdzili specjaliści z branży motoryzacyjnej, pr...