Mazda 3 to najpopularniejszy model japońskiej marki. To niezawodne auto, ale czy francuski diesel nie psuje mu opinii?
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Fani Mazdy 323F byli nieco zawiedzeni, kiedy producent w latach 90. ubiegłego wieku zaprezentował nową 323F opartą na płycie podłogowej Mazdy 626. Auto było ogromne w środku i solidne, ale wizualnie anonimowe. Na szczęście w 2003 roku pojawiła się nowa Mazda 3 i to auto znowu wyglądało zawadiacko. Ale tym razem prezentację zaczniemy od silnika.
Pod maskę prezentowanej Mazdy 3 1.6 z 2005 roku trafił bowiem francuski diesel, który Mazda oznaczyła jako MZ-CD. To nowoczesna i oszczędna jednostka napędowa, jednak jej konstrukcja jest na tyle skomplikowana, że auto wymaga stałego i umiejętnego serwisowania. Pozwoli ono zapobiec najbardziej kosztownym naprawom jednostki napędowej.
A jeżeli dojdziesz do wniosku, że chcesz dowiedzieć się więcej o najnowszych dieslach Mazdy, to zawsze możesz przeczytać ich solidne opisy techniczne tutaj: nowa Mazda 6 i Mazda CX-3. A teraz wracamy do naszej używanej "trójki".
Mazdę 3 1.6 MZ-CD dręczą typowe dolegliwości nowoczesnych, wysilonych turbodiesli. Części takie jak turbina czy dwumasowe koło zamachowe, a także wtryskiwacze systemu common rail, trzeba po prostu co jakiś czas wymienić. Są jednak usterki typowe dla tego akurat silnika, który powstał przy współpracy Forda i koncernu PSA. Należą do nich nieszczelności mocowania wtryskiwaczy, których objawem bywa zapach paliwa pod maską silnika.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Bardzo istotną przypadłością jest zapychanie się przewodu olejowego, odpowiedzialnego za smarowanie turbosprężarki. Silnik ma też nietypową konstrukcję napędu rozrządu: pierwszy z wałków napędzany jest przez pasek zębaty, a drugi wałek połączony jest z pierwszym za pomocą łańcucha. Ten łańcuch potrafi się rozciągnąć do tego stopnia, że zdarza się, iż zaczyna ocierać o obudowę. A to oznacza opiłki w układzie smarowania, które są bardzo niebezpieczne dla silnika.
Te zjawiska można w porę ogarnąć i zapobiec poważnej awarii, regularnie serwisując auto. Dlatego przy zakupie używanej Mazdy 1.6 z dieslem bardzo ważna jest udokumentowana historia serwisowa auta. Co ciekawe, niektóre elementy silnika można spokojnie kupić w serwisach Forda. Są też awarie, którym trudno zapobiegać, jak np. niedomaganie przepływomierza, objawiające się m.in. znacznym spadkiem mocy.
Tych, którzy chcieliby kupić Mazdę 3 "w dieslu", ale obawiają się jego awaryjności, możemy jednak uspokoić: przy regularnym serwisowaniu nie ma się czego bać. Duża liczba opinii z narzekaniem na francuskiego diesla 1.6 wynika bowiem po części z tego, że ten silnik występuje w wielu markach i jest bardzo popularny.
A my wracamy do nadwozia Mazdy 3 1.6 MZ-CD z roku 2005. Przód auta jest bardzo charakterystyczny dla tego modelu. "Trójkę" wyposażono w bardzo efektowne reflektory, których klosze długo zachowują przejrzystość, a odbłyśniki nie matowieją. W lampie widać jedno z ulubionych swego czasu rozwiązań Mazdy: projektorowy reflektor świateł mijania.
Prezentowana Mazda 3 ma bogate wyposażenie, w którym znalazły się między innymi czujniki parkowania z tyłu. Ale oglądając "trójkę" przed zakupem, nie radzimy skupiać się na gadżetach tylko... Na rdzy. Niestety, ten samochód jest szczególnie lubiany przez brązowego przyjaciela. Szczególnie progi i tylne błotniki. Jednak prawdziwą ucztą dla korozji jest podwozie. Na szczęście od spodu auta korozja jest zwykle powierzchniowa, czyli niegroźna, ale warto to sprawdzić.
Przednie miejsca Mazdy 3 1.6 CD z roku 2005 są wygodne, a obicia foteli trwałe. Kierowca siedzi nisko nad podłogą - nie jest tu może tak wygodnie, jak w większej "szóstce", ale dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierownicy pozwala znaleźć odpowiednią pozycję. Ciekawostką w przypadku diesla 1.6 jest elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, które w autach benzynowych jest elektryczne.
Mimo długiego nadwozia (jednego z najdłuższych w klasie) i dużego rozstawu osi, na tylnej kanapie jest niewiele miejsca na nogi. Za to nad głowami pasażerów będzie go pod dostatkiem - a to w najnowszych samochodach wcale nie jest takie oczywiste, bo styliści bardzo lubią "opadające" ku tyłowi dachy.
Nowoczesny kokpit Mazdy 3 z roku 2005 nadal wygląda dość nowocześnie. Kierowca ma przed sobą klasyczne okrągłe zegary, a rozbudowana konsola środkowa sprawia wrażenie, jakbyśmy siedzieli w dużym aucie. Jak widać na zdjęciu, dźwignia zmiany biegów jest przesunięta w lewo w stosunku do środka kabiny.
Pod nawiewami centralnymi znajduje się charakterystyczny dla Mazdy z początku "ery zoom-zoom" wyświetlacz. Niektórzy narzekają, że jest trochę za mały, ale za to uporządkowany i niezawodny - elektryka i elektronika pokładowa to mocne strony Mazdy 3 z roku 2005.
Pewną osobliwością jest radio. Nie chodzi o jego obsługę, która mimo rozbudowanego sterowania nie sprawia problemów, ale o dziwaczny system podświetlania. Podczas zwiększania głośności zapala się na czerwono pasek po prawej stronie pokrętła... Jedni to lubią, inni nie - na szczęście ten gadżet można wyłączyć.
Prostoty obsługi panelu klimatyzacji może Maździe "trójce" z roku 2005 pozazdrościć wielu konkurentów. Pokrętła z przezroczystego plastiku są efektownie podświetlone na czerwono. Tradycyjnie, namawiamy do dokładnego sprawdzenia klimatyzacji i wentylacji przed zakupem: chłód powinien być solidny, a przyciski rozdziału nawiewu powinny powodować kierowanie go do odpowiednich dysz w kokpicie. Nie dajcie się nabrać na tłumaczenie "klima dawno nie była napełniania" - przyczyn niedziałania klimatyzacji może być bardzo dużo, a naprawa sprężarki jest kosztowna.
Bardzo przydatnym i docenianym przez właścicieli elementem wyposażenia są przyciski do sterowania radiem na wykończonej skórą kierownicy. I one, i kierownica, dobrze znoszą próbę czasu.
Absolutnie nie należy się obawiać bogatej "elektryki". W Maździe 3 z roku 2005 podnośniki szyb i serwomechanizmy centralnych zamków rzadko sprawiają problemy.
Prezentowane auto ma aż sześć poduszek powietrznych, a to oznacza, że trzeba się szczególnie wystrzegać powypadkowych egzemplarzy Mazdy 3. "Spece" od napraw najniższym kosztem raczej nie wydadzą grosza na wymianę wystrzelonych airbagów.
A jak się jeździ używaną Mazdą 3 1.6 CD z 2005 roku? Dobrze. Zawieszenie jest trwałe, wybijają się głównie łączniki stabilizatora, których naprawa nie jest droga. "Trójka" dobrze trzyma się drogi, ale resorowanie jest twarde i na komfort można liczyć tylko na równych drogach.
Silnik ze względu na niewielką pojemność lubi wysokie obroty (oczywiście w dieslowskim zakresie), a precyzja biegów zależy w znacznej mierze od stopnia wyrobienia mechanizmu sterowania skrzynią. Przy dynamicznym ruszaniu trzeba go wkręcić na obroty, aby turbina zdążyła się "napędzić", jednak ostre ruszanie obniża trwałość dwumasowego koła zamachowego. A ile pali Mazda 3 z dieslem? Poza miastem około 5-6 litrów na 100 km, na autostradzie 6-7 litrów. W mieście spalanie oscyluje wokół 7 l/100 km i zależy od stylu jazdy i pory roku.
Na koniec zajrzymy jeszcze do bagażnika Mazdy 3 1.6 diesel z roku 2005. Mieści on 300 litrów, a więc nie za dużo, ale jest ustawny. Czy warto kupić taką używaną Mazdę? Tak, ale tylko z przekonującą historią serwisową. Bez tego francuski diesel może się zamienić w skarbonkę.
Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.