Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005

Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005

Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005

dat/articles/2014-06/mazda-3-1-6-diesel-z-roku-2005-454.jpg
Mazda 3 to najpopularniejszy model japońskiej marki. To niezawodne auto, ale czy francuski diesel nie psuje mu opinii?

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Fani Mazdy 323F byli nieco zawiedzeni, kiedy producent w latach 90. ubiegłego wieku zaprezentował nową 323F opartą na płycie podłogowej Mazdy 626. Auto było ogromne w środku i solidne, ale wizualnie anonimowe. Na szczęście w 2003 roku pojawiła się nowa Mazda 3 i to auto znowu wyglądało zawadiacko. Ale tym razem prezentację zaczniemy od silnika.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005

Pod maskę prezentowanej Mazdy 3 1.6 z 2005 roku trafił bowiem francuski diesel, który Mazda oznaczyła jako MZ-CD. To nowoczesna i oszczędna jednostka napędowa, jednak jej konstrukcja jest na tyle skomplikowana, że auto wymaga stałego i umiejętnego serwisowania. Pozwoli ono zapobiec najbardziej kosztownym naprawom jednostki napędowej.

A jeżeli dojdziesz do wniosku, że chcesz dowiedzieć się więcej o najnowszych dieslach Mazdy, to zawsze możesz przeczytać ich solidne opisy techniczne tutaj: nowa Mazda 6 i Mazda CX-3. A teraz wracamy do naszej używanej "trójki".

Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Mazdę 3 1.6 MZ-CD dręczą typowe dolegliwości nowoczesnych, wysilonych turbodiesli. Części takie jak turbina czy dwumasowe koło zamachowe, a także wtryskiwacze systemu common rail, trzeba po prostu co jakiś czas wymienić. Są jednak usterki typowe dla tego akurat silnika, który powstał przy współpracy Forda i koncernu PSA. Należą do nich nieszczelności mocowania wtryskiwaczy, których objawem bywa zapach paliwa pod maską silnika.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Bardzo istotną przypadłością jest zapychanie się przewodu olejowego, odpowiedzialnego za smarowanie turbosprężarki. Silnik ma też nietypową konstrukcję napędu rozrządu: pierwszy z wałków napędzany jest przez pasek zębaty, a drugi wałek połączony jest z pierwszym za pomocą łańcucha. Ten łańcuch potrafi się rozciągnąć do tego stopnia, że zdarza się, iż zaczyna ocierać o obudowę. A to oznacza opiłki w układzie smarowania, które są bardzo niebezpieczne dla silnika.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Te zjawiska można w porę ogarnąć i zapobiec poważnej awarii, regularnie serwisując auto. Dlatego przy zakupie używanej Mazdy 1.6 z dieslem bardzo ważna jest udokumentowana historia serwisowa auta. Co ciekawe, niektóre elementy silnika można spokojnie kupić w serwisach Forda. Są też awarie, którym trudno zapobiegać, jak np. niedomaganie przepływomierza, objawiające się m.in. znacznym spadkiem mocy.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Tych, którzy chcieliby kupić Mazdę 3 "w dieslu", ale obawiają się jego awaryjności, możemy jednak uspokoić: przy regularnym serwisowaniu nie ma się czego bać. Duża liczba opinii z narzekaniem na francuskiego diesla 1.6 wynika bowiem po części z tego, że ten silnik występuje w wielu markach i jest bardzo popularny.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005A my wracamy do nadwozia Mazdy 3 1.6 MZ-CD z roku 2005. Przód auta jest bardzo charakterystyczny dla tego modelu. "Trójkę" wyposażono w bardzo efektowne reflektory, których klosze długo zachowują przejrzystość, a odbłyśniki nie matowieją. W lampie widać jedno z ulubionych swego czasu rozwiązań Mazdy: projektorowy reflektor świateł mijania.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Prezentowana Mazda 3 ma bogate wyposażenie, w którym znalazły się między innymi czujniki parkowania z tyłu. Ale oglądając "trójkę" przed zakupem, nie radzimy skupiać się na gadżetach tylko... Na rdzy. Niestety, ten samochód jest szczególnie lubiany przez brązowego przyjaciela. Szczególnie progi i tylne błotniki. Jednak prawdziwą ucztą dla korozji jest podwozie. Na szczęście od spodu auta korozja jest zwykle powierzchniowa, czyli niegroźna, ale warto to sprawdzić.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Przednie miejsca Mazdy 3 1.6 CD z roku 2005 są wygodne, a obicia foteli trwałe. Kierowca siedzi nisko nad podłogą - nie jest tu może tak wygodnie, jak w większej "szóstce", ale dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierownicy pozwala znaleźć odpowiednią pozycję. Ciekawostką w przypadku diesla 1.6 jest elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, które w autach benzynowych jest elektryczne.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Mimo długiego nadwozia (jednego z najdłuższych w klasie) i dużego rozstawu osi, na tylnej kanapie jest niewiele miejsca na nogi. Za to nad głowami pasażerów będzie go pod dostatkiem - a to w najnowszych samochodach wcale nie jest takie oczywiste, bo styliści bardzo lubią "opadające" ku tyłowi dachy.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Nowoczesny kokpit Mazdy 3 z roku 2005 nadal wygląda dość nowocześnie. Kierowca ma przed sobą klasyczne okrągłe zegary, a rozbudowana konsola środkowa sprawia wrażenie, jakbyśmy siedzieli w dużym aucie. Jak widać na zdjęciu, dźwignia zmiany biegów jest przesunięta w lewo w stosunku do środka kabiny.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Pod nawiewami centralnymi znajduje się charakterystyczny dla Mazdy z początku "ery zoom-zoom" wyświetlacz. Niektórzy narzekają, że jest trochę za mały, ale za to uporządkowany i niezawodny - elektryka i elektronika pokładowa to mocne strony Mazdy 3 z roku 2005.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Pewną osobliwością jest radio. Nie chodzi o jego obsługę, która mimo rozbudowanego sterowania nie sprawia problemów, ale o dziwaczny system podświetlania. Podczas zwiększania głośności zapala się na czerwono pasek po prawej stronie pokrętła... Jedni to lubią, inni nie - na szczęście ten gadżet można wyłączyć.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Prostoty obsługi panelu klimatyzacji może Maździe "trójce" z roku 2005 pozazdrościć wielu konkurentów. Pokrętła z przezroczystego plastiku są efektownie podświetlone na czerwono. Tradycyjnie, namawiamy do dokładnego sprawdzenia klimatyzacji i wentylacji przed zakupem: chłód powinien być solidny, a przyciski rozdziału nawiewu powinny powodować kierowanie go do odpowiednich dysz w kokpicie. Nie dajcie się nabrać na tłumaczenie "klima dawno nie była napełniania" - przyczyn niedziałania klimatyzacji może być bardzo dużo, a naprawa sprężarki jest kosztowna.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Bardzo przydatnym i docenianym przez właścicieli elementem wyposażenia są przyciski do sterowania radiem na wykończonej skórą kierownicy. I one, i kierownica, dobrze znoszą próbę czasu.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Absolutnie nie należy się obawiać bogatej "elektryki". W Maździe 3 z roku 2005 podnośniki szyb i serwomechanizmy centralnych zamków rzadko sprawiają problemy.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Prezentowane auto ma aż sześć poduszek powietrznych, a to oznacza, że trzeba się szczególnie wystrzegać powypadkowych egzemplarzy Mazdy 3. "Spece" od napraw najniższym kosztem raczej nie wydadzą grosza na wymianę wystrzelonych airbagów.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005A jak się jeździ używaną Mazdą 3 1.6 CD z 2005 roku? Dobrze. Zawieszenie jest trwałe, wybijają się głównie łączniki stabilizatora, których naprawa nie jest droga. "Trójka" dobrze trzyma się drogi, ale resorowanie jest twarde i na komfort można liczyć tylko na równych drogach.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005Silnik ze względu na niewielką pojemność lubi wysokie obroty (oczywiście w dieslowskim zakresie), a precyzja biegów zależy w znacznej mierze od stopnia wyrobienia mechanizmu sterowania skrzynią. Przy dynamicznym ruszaniu trzeba go wkręcić na obroty, aby turbina zdążyła się "napędzić", jednak ostre ruszanie obniża trwałość dwumasowego koła zamachowego. A ile pali Mazda 3 z dieslem? Poza miastem około 5-6 litrów na 100 km, na autostradzie 6-7 litrów. W mieście spalanie oscyluje wokół 7 l/100 km i zależy od stylu jazdy i pory roku.
Mazda 3 1.6 diesel z roku 2005

Na koniec zajrzymy jeszcze do bagażnika Mazdy 3 1.6 diesel z roku 2005. Mieści on 300 litrów, a więc nie za dużo, ale jest ustawny. Czy warto kupić taką używaną Mazdę? Tak, ale tylko z przekonującą historią serwisową. Bez tego francuski diesel może się zamienić w skarbonkę.

Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!

Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.

-> Zobacz zdjęcia z prezentacji nowej Mazdy 3
-> Przeczytaj o najnowszym dieslu Mazdy w technologii SkyActiv

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE