Używany Citroen C5 2.0 HDI jest tak przytulny, że aż chce się go kupić. Ale uważaj - bogate wyposażenie oznacza także duże ryzyko kosztownych usterek
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Citroen C5 pojawił się na rynku w roku 2000 i od razu wzbudził zainteresowanie i kontrowersje. Jak na auto klasy średniej miał dość skomplikowaną konstrukcję, a gdy porównamy go z Citroenem XM, który C5 musiało zastąpić do premiery C6, C5 wydawało się zbyt banalne. W roku 2004 auto przeszło rozległy lifting nadwozia, wnętrza i rozwiązań technicznych. Właśnie takie auto oglądacie na zdjęciach.
Tuż po premierze, pierwsze egzemplarze C5 można było kupić z silnikami benzynowymi i dieslami. Wśród benzyniaków godny polecenia jest tylko dwulitrowiec z wielopunktowym wtryskiem paliwa i wprowadzona rok później jednostka 1,8. Motor trzylitrowy uznawany jest za wyjątkowo paliwożerny i drogi w utrzymaniu, a dwulitrowiec 2.0 HPI z bezpośrednim wtryskiem paliwa okazał się tak nieudany i awaryjny, że Citroen sam już po trzech latach zrezygnował z jego produkcji.
Jeżeli chodzi o diesle z początku produkcji, to godne polecenia są szczególnie jednostki dwulitrowe - proste i w miarę bezawaryjne, a także nieskomplikowane w naprawach. Trochę gorzej było z silnikiem 2.2 HDI, który mógł już współpracować z filtrem cząstek stałych i to tym pierwszej generacji, czyli z wymianą filtra co 80 tys. km. Razem z uzupełnieniem dodatku do paliwa oznacza to wydatek rzędu 3 tys. zł.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Po liftingu w roku 2004 paleta silników Citroena C5 się zmieniła. Pojawiły się nowoczesne, 16-zaworowe turbodiesle 1.6 (109 KM) i 2.0 (136 KM). To bardzo ekonomiczne silniki, jednak czułe na jakość paliwa i niepozbawione skłonności do usterek typowych dla nowoczesnych diesli. Koło dwumasowe, turbosprężarka, wtryskiwacze - regeneracji lub wymiany tych elementów należy się spodziewać po przebiegu około 200 tys. km.
W mniejszym z diesli Citroena C5 - czyli 1.6 HDI - czasem objawia się typowa dla tego silnika usterka, czyli rozciągnięcie łańcucha napędzającego jeden wałek rozrządu od drugiego. Ten mniejszy silnik nie jest też chwalony za dynamikę - C5 jest zbyt ciężki jak na tak mały motor i lepiej poszukać auta z dieslem dwulitrowym.
W szesnastozaworowych silnikach Diesla Citroen zaleca wymianę paska rozrządu co - uwaga - aż 240 tys. km, ale konia z rzędem temu, kto wytrzyma nerwowo do tak dużego przebiegu ze starym paskiem pod maską. Wcześniejsza wymiana na pewno nie zaszkodzi, szczególnie jeżeli auto było eksploatowane w mieście lub ma niepewną przeszłość serwisową.
W dieslach Citroena C5 psują się czasem rzeczy drobne, jak przepływomierze powietrza, zawory EGR (recyrkulacji spalin) i inne elementy oprzyrządowania silnika, które co prawda nie są drogie w naprawie, jednak zsumowanie wielu takich napraw potrafi dać niebagatelną kwotę. A Citroen C5 nie lubi niefachowych napraw poza serwisem, który jest drogi, a i części Citroena - wbrew temu, co myśli wielu kierowców - wcale nie są tanie.
W takim razie może zdecydować się na silnik benzynowy? Również w tych jednostkach Citroena C5 zdarzają się awarie elektroniki i oprzyrządowania, jednak nie trzeba się obawiać kosztów wymiany turbosprężarki, dwumasowego koła zamachowego czy regeneracji wtryskiwaczy, jak w dieslach. Trzeba jednak pamiętać, że żaden z benzyniaków Citroena C5 podczas typowej jazdy miejskiej nie spali mniej niż 10 l/100 km, a w przypadku silnika 3.0 V6 z automatyczną skrzynią biegów (którą odradzamy ze względu na kolejne ryzyko awarii) będzie to nawet 12-13 l/100 km i to przy spokojnej jeździe.
A co wyjątkowego widać na tym zdjęciu? Przyjrzyjcie się prześwitowi podwozia tego Citroena C5 2.0 HDI. Możliwość zwiększenia prześwitu to jedno z dobrodziejstw dania firmowego marki, czyli zawieszenia hydropneumatycznego. Jazda tak podniesionym Citroenem C5 możliwa jest do 40 km/h, jednak trzeba to robić ostrożnie, bo podniesienie auta zmniejsza skok zawieszenia "w drugą stronę", czyli gdy np. koło wjedzie w dziurę w jezdni.
A tutaj dla odmiany widzimy Citroena C5 2.0 HDI opuszczonego bliżej jezdni. W tym położeniu zawieszenia ujawnia się największa chyba zaleta tego modelu, a jest nią komfort resorowania. Chyba nikt, kto przejedzie się C5 po polskich drogach, nie będzie narzekał na brak komfortu - auto po prostu "płynie" nawet po dziurawej jezdni. Co istotne, w odróżnieniu od modelu C6 w C5 ryzyko choroby lokomocyjnej jest niewielkie.
Inną zaletą - a jednocześnie wadą - Citroena C5 2.0 HDI jest bogate wyposażenie standardowe. W prezentowanym aucie jest ono jeszcze bogatsze, bo mamy do czynienia z wersją Exclusive. Dlaczego to może być wadą? Dlatego, że im więcej elektrycznych i elektronicznych dodatków, tym więcej może się popsuć. A elektronika w Citroenie C5 bardzo lubiła się psuć, chociaż w autach poliftingowych od 2004 roku sytuacja uległa znacznej poprawie.
Jednym z elementów, które zadebiutowały w Citroenie C5 2.0 HDI dopiero w modelu po liftingu w roku 2004, była poduszka kolanowa kierowcy, której dekiel widać na zdjęciu. W standardzie Citroeny C5 miały sześć airbagów.
Jednym z elementów luksusowego wyposażenia prezentowanego Citroena C5 2.0 HDI są ksenonowe reflektory. Na szczęście nie słychać o ich awaryjności, a doświadczenie pokazuje, że ich szkła z tworzywa matowieją znacznie wolniej, niż u niejednego konkurenta. Przed zakupem obowiązkowo sprawdzamy sprawność spryskiwacza - jest on wymagany przepisami przy lampach ksenonowych.
Wnętrze Citroena C5 2.0 HDI jest przytulne niczym domowy salon. Lifting w 2004 roku zmienił tutaj panel zegarów, panel centralny kokpitu, pojawił się nowy wyświetlacz komputera pokładowego, wprowadzono automatyczną dwustrefową klimatyzację. Tworzywa użyte do wykończenia kabiny są bardzo wysokiej jakości, bywają jednak czułe na zadrapania i zarysowania.
Kierowca naszego Citroena C5 2.0 HDI siedzi na luksusowo wykończonym skórą fotelu, który nie wie, co to podparcie boczne. Pozycja za kierownicą jest wysoka, a kolumna kierownicy mocno pochylona - sportowych wrażeń tutaj nie zaznamy, ale to pasuje do ogólnego komfortowego wizerunku auta. Natomiast miejsca na nogi z przodu nie jest zbyt dużo.
Nieco kontrowersyjnie rozwiązano miejsce pasażera Citroena C5 2.0 HDI. Chodzi o przestrzeń na nogi z bardzo wygodną, płaską podłogą na całej szerokości, bez wyoblenia na nadkole. To może się podobać, ale tylko niewysokim pasażerom - wysokim może brakować miejsca na nogi.
Fotele kierowcy i pasażera prezentowanego Citroena C5 HDI wyposażono w elektryczną regulację oraz ogrzewanie. Jedno i drugie sprawuje się w miarę niezawodnie, jednak pokrętło stopniujące ogrzewaniem umieszczono niewygodnie, bowiem przy zamkniętych drzwiach jest ono zupełnie niewidoczne. Łatwo nieświadomie zostawić lekkie ogrzewanie włączone, trzeba się także domyślać, w którą stronę kręcić by je włączyć i wyłączyć.
Panel kokpitu Citroena C5 2.0 HDI po liftingu wygląda estetycznie, jednak jego obsługa jest solidnie zagmatwana. Już sama obsługa dwustrefowej klimatyzacji automatycznej wymaga wprawy, a szczególnie opanowanie procedury wyłączania klimatyzacji, która nie jest dostępna bezpośrednio "pod przyciskiem".
Wszelkie dokonywane ustawienia możemy na szczęście śledzić na dużym wyświetlaczu pod przednią szybą Citroena C5 2.0 HDI. Tutaj na przykład widzimy informację o zmianie wysokości zawieszenia...
... którą zmieniamy tym przyciskiem na tunelu między przednimi fotelami Citroena C5 2.0 HDI. Niestety, naprawy zawieszenia hydropneumatycznego nie są tanie i nie ma co liczyć, że wykona je nieautoryzowany warsztat. Typową usterką są nieszczelności elementów resorujących przy kołach a także awaria pompy głównej układu. O ile uszczelnienie instalacji może się udać nawet za tysiąc złotych, o tyle naprawa pompy będzie kilkakrotnie droższa. Wniosek: Citroen C5 to jedno z tych aut, którym przed zakupem obowiązkowo jedziemy do autoryzowanego serwisu na ocenę stanu technicznego. To może uchronić przed wydatkami.
W prezentowanym Citroenie C5 2.0 HDI Exclusive znalazła się nawet zmieniarka płyt kompaktowych, zamontowana pod fotelem pasażera. Niezależnie od marki samochodu i producenta zmieniarki pamiętajcie: zawsze wkładajcie do niej kopie swoich płyt, a nie oryginały. Zmieniarka bowiem bardzo szybko niszczy płyty - pojawiają się na nich liczne rysy.
Ten Citroen C5 2.0 HDI jest także wyposażony w wyjątkowo cenne w tym modelu dobrodziejstwo: zestaw głośników sygnowany przez markę JBL. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że fabryczne audio Citroena C5 gra bardzo, bardzo kiepsko, a to ze znaczkiem JBL brzmi znacznie, znacznie lepiej. Różnica jest naprawdę ogromna.
Wśród przycisków systemów wspomagających bezpieczeństwo jazdy Citroenem C5 znalazł się i taki, którego dziesięć lat temu mało kto by się spodziewał. Mowa o asystencie utrzymywania pasa ruchu, który trzęsie fotelem po tej stronie, z której koło przekroczyło linię na jezdni. Do tego jednak drogowcy musieliby te linie porządnie malować, a u nas z tym bywa różnie.
Tylna kanapa Citroena C5 2.0 HDI z roku 2004 to prawdziwy raj. Nie dość, że jest na niej dużo miejsca na nogi i nad głowami jadących, to jeszcze duże szyby boczne zapewniają dobrą widoczność, a hydropneumatyczne zawieszenie dba o komfort godny luksusowej limuzyny. Niektórzy właściciele twierdzą, że z tyłu Citroena C5 jest wygodniej niż z przodu.
Podniesienie klapy bagażnika pokazuje pewną nie dla wszystkich znaną ciekawostkę: Citroen C5 jest liftbackiem, a nie sedanem, i klapa sięga aż do dachu! Kufer jednak nie jest przesadnie duży, bo pomieści 456 litrów.
Pod maską naszego Citroena C5 2.0 HDI z roku 2004 pracował cichy i dynamiczny dwulitrowy turbodiesel o mocy 136 KM i momencie obrotowym 320 Nm. W połączeniu z manualną skrzynią biegów ten motor zapewnia sprint do "setki" w około 10 sekund przy średnim spalaniu według producenta 6 l/100 km. To jednak nie jest król diesli w Citroenie C5 - korona należy się jednostce 2.2 BiTurbo o mocy 170 KM, zapewniającej doprawdy niebywałą elastyczność.
A teraz czas wspomnieć o czymś, co dolega niemal wszystkim Citroenom i Peugeotom z manualnymi skrzyniami: chodzi o nieprecyzyjną zmianę biegów. Sytuacja niestety pogarsza się wraz z przebiegiem samochodu: dźwignia sprężynuje, czasem nie do końca wiadomo, który bieg jest włączony. Niestety, ten typ tak ma.
Citroen C5 II 2.0 HDI - opinie motospace.pl: czy można polecić takiego używanego Citroena C5 2.0 HDI z roku 2004? Tak, ale tylko tym, których stać na regularne serwisowanie. Auto z pewnością odwdzięczy się nieprzeciętnym komfortem jazdy. Citroen C5 II 2.0 HDI - dane techniczne: Silnik wysokoprężny, turbodoładowany, czterocylindrowy, rzędowy, z czterema zaworami na cylinder i bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail; pojemność skokowa: 1997 cm3; moc maksymalna: 136 KM przy 4000 obr./min.; maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 2000 obr./min.; sześciobiegowa manualna skrzynia biegów; pojemność zbiornika paliwa: 66 l; przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s; prędkość maksymalna: 205 km/h; masa własna: 1486 kg; ładowność: 520 kg. Citroen C5 II 2.0 HDI - spalanie w mieście/poza miastem/średnie (dane producenta): 7,8/5,0/6,0 l/100 km. Citroen C5 II 2.0 HDI - wymiary: długość: 4745 mm; szerokość z lusterkami/bez: b.d./1780 mm; wysokość: 1467 mm; rozstaw osi: 2750 mm; pojemność bagażnika 456-1310 l; opony montowane standardowo: 215/55 R16.
Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.