Sądzisz, że Volkswageny są nudne i wyglądają zwyczajnie? Przeczytaj test i obejrzyj zdjęcia Tiguana w uwodzicielskiej bieli - jednego z najdynamicznejszych i najpraktyczniejszych SUV-ów w swojej klasie!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Jakiś czas temu Volkswagen postanowił poszukać nowego motywu stylistycznego, który uczyniłby jego produkty bardziej charakterystycznymi. A ponieważ słupek C z Golfa jest znany na całym świecie od dziesięcioleci, zabrano się za detale.
W ten sposób tam, gdzie konkurenci lansują ociekające chromem ramki i grille, firma z Wolfsburga postawiła na ciemne tworzywo, które wizualnie przypomina mocno przyciemnianą szybę. Odtąd atrapy nowych Volkswagenów są właśnie takie: czarne i dostojne. Chrom pojawia się zwykle w najbogatszych wersjach.
Jeżeli zastanawiasz się, czy może lepiej wybrać rodzinną limuzynę zamiast SUV-a, to możesz pozostać w portfolio tej samej marki i przeczytać naszą trylogię o Volkswagenie Passacie B8 i jego technice. A teraz wracamy do Tiguana.
Testowany przez nas Tiguan to dystyngowana odmiana Track&Style. Aby się przekonać, że mamy do czynienia z ekskluzywnym przedstawicielem marki, wystarczy spojrzeć w opcjonalne, kosztujące 4320 zł bi-ksenonowe "oczy" Tiguana z diodowymi światłami do jazdy dziennej.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Kształt tylnych lamp Volkswagena pokazuje, że styliści zaczerpnęli z zasobów koncernowego "brata", czyli Audi. Uwagę zwracają precyzyjnie spasowane elementy nadwozia z niewielkimi, równymi szparami między np. błotnikami a klapą bagażnika. To sprawia, że mamy wrażenie obcowania z produktem wysokiej jakości.
Charakterystyczny dla Tiguana Track&Style jest przedni zderzak z pochyłością w dolnej części. To rozwiązanie poprawia zdolność pokonywania wzniesień, a konkretnie chodzi o moment, w którym owo wzniesienie się zaczyna, a kończy się płaski teren. Tak ukształtowany zderzak zapobiega "zaryciu" przodem w podłożu.
Dolna część drzwi bocznych Volkswagena została pokryta eleganckim czarnym plastikiem. Poza tym, że nadaje on Tiguanowi interesującego wyglądu, to zabezpiecza przed odpryskami podczas jazdy, a także np. gałęziami niskich krzaków, które mogłyby porysować boki nadwozia podczas jazdy w terenie.
Właśnie, czy Tiguan to niby-terenowe auto na zakupy, czy terenówka? Z pewnością po obejrzeniu wnętrza stracimy ochotę na taplanie się w błocie, a jeżeli już taka okoliczność się przydarzy, to zapewne właściciel chętnie zmieni buty i spodnie, żeby tylko nie pobrudzić eleganckiej kabiny. Z przodu i z tyłu jest mnóstwo miejsca.
Kokpit jest ucztą pełną znakomitej ergonomii i prostoty obsługi, czytelnych wskaźników, logicznie rozplanowanych przycisków. Bardzo wygodny jest uchwyt do zamykania drzwi i oddalone od kierowcy przyciski elektrycznie sterowanych szyb. Jedynie liczba nawiewów mogłaby być o połowę mniejsza.
System audio z dużym, kontrastowym wyświetlaczem, umieszczono na tyle wysoko, że prowadząc auto nie musimy zanadto odrywać wzroku od drogi, by odczytać informacje. Nawiewy wyposażono w dodatkowe pokrętła regulacyjne, co nie jest normą u innych producentów.
Panel klimatyzacji umieszczono w wygodnym miejscu - na tyle wysoko, aby nie zasłaniała go dźwignia zmiany biegów. Malutkie cyferki podpowiadające ustawioną aktualnie temperaturę nie są zbyt dobrze czytelne, ale poza tym obsługa panelu Volkswagena jest intuicyjna.
Poniżej panelu klimatyzacji umieszczono ważne przyciski - tutaj można zmienić charakterystykę opcjonalnych (3950 zł) amortyzatorów adaptacyjnych oraz m.in. uaktywnić "terenowych asystentów". Brawa dla Volkswagena za to, że nie umieścił tych przycisków np. za kierownicą.
Prędkościomierz i obrotomierz Volkswagena Tiguana, a także umieszczony między nimi wyświetlacz (który bardzo lubimy, bo wyświetla białe litery na czarnym tle i nie razi w oczy podczas nocnej jazdy), mogą być wzorem dla wielu innych marek.
Przyjemna w dotyku, trójramienna kierownica wielofunkcyjna to seryjne wyposażenie Tiguana w wersji Track&Style. Dzięki temu, że do sterowania użyto przycisków, a nie pokręteł, trudniej jest coś niechcący poprzestawiać podczas manewrowania na parkingu.
Dopłacając 1570 zł za system dostępu bezkluczykowego będziemy mogli uruchamiać silnik przyciskiem zlokalizowanym na konsoli środkowej Tiguana.
Przy normalnym ustawieniu oparć tylnej kanapy bagażnik Volkswagena ma pojemność 470 litrów i dzięki kanciastym kształtom okazuje się zaskakująco pakowny. Przestrzeń ładunkowa została starannie i solidnie wykończona.
Po złożeniu oparć kanapy uzyskujemy przestrzeń bagażową o objętości ponad półtora metra sześciennego. Uwagę zwraca otwór tylnej klapy - prostokątny i dobrze dopasowany do szerokości bagażnika, w którym ponadto nie musimy utykać paczek w obłe zakamarki. Bardzo dobrze!
Na tylnej klapie testowanego Tiguana widnieje emblemat 4MOTION, który u Volkswagena oznacza napęd na cztery koła. Wersja Track&Style oferuje ponadto terenowe dodatki: asystenta zjazdu i podjazdu, który odpowiednio reguluje obroty silnika i zapewnia precyzyjną czułość pedału przyspieszenia.
Pod maską pracuje ikona Volkswagena, czyli oszczędny (i od niedawna także lepiej wyciszony - a na tle klasyka, jakim był silnik 1.9 TDI wręcz aksamitnie cichy) silnik TDI. Ma on dwa litry pojemności i dostarcza mocy 140 KM. To wystarcza do rozpędzenia Tiguana do "setki" w 10,2 s. To dobry wynik, ale czy ten motor jest wystarczająco wszechstronny do SUV-a?
Jak najbardziej - w lekkim terenie Tiguan świetnie da sobie radę. Rezerwa mocy nawet na niskich obrotach jest na tyle duża, że niezbyt wymagająca jazda terenowa to dla Volkswagena bułka z masłem.
20-centymetrowy prześwit podwozia nie pozwoli ot tak skręcić z asfaltu w pole, ale jazda po błocie czy płytkiej wodzie z nierównym dnem to zadania, które Tiguanem najprawdopodobniej uda się wykonać.
Podczas jazdy terenowej pomocny może okazać się także układ Auto-Hold, który po naciśnięciu hamulca i zatrzymaniu auta automatycznie załącza hamulec i nie zwalnia go, dopóki kierowca nie naciśnie na gaz.
To urządzenie, aktywowane na tunelu obok dźwigni zmiany biegów, w istotny sposób zabezpiecza auto przed stoczeniem się ze wzniesienia, także podczas ruszania pod górę. To ważne, bo testowany Tiguan ma manualną skrzynię biegów. Działa ona dobrze, natomiast drążek mógłby być zamontowany nieco wyżej.
Kiedy kierowca już nacieszy oczy widokiem białego Tiguana w piaszczystej scenerii i zapragnie wjechać na asfalt, będzie zaskoczony stabilnością i pewnością prowadzenia Volkswagena, nawet na autostradzie.
Z pewnością Volkswagen to typ przestronny i wszechstronny. Świetny na asfalcie, poradzi sobie też w błocie. Ale to błoto właściciel natychmiast zmyje - biały Tiguan to raczej coś dla estety, a nie pojazd do typowo męskiej, terenowej przygody. Bardzo udane auto!
A jeżeli chcesz się przekonać, jakie plany ma Volkswagen na przyszłość, to zapraszamy na prezentację Volkswagena CrossBlue!
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.