Dlaczego nowy wymiar? Dlatego, że Rapid jest niewiele mniejszy od Octavii II. I to wcale nie jest wewnętrzna konkurencja, po prostu Skody rosną jak na drożdżach!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Wątpliwości co do tego, czy czeska marka nie robi sobie przypadkiem wewnętrznej konkurencji, są uzasadnione, bowiem Rapid ma prawie 4,5 m długości, a jego bagażnik ma 550 litrów. Odpowiedź: Octavia III ma być znacznie, znacznie większa, a wtedy temat wewnętrznej konkurencji zniknie.
Skoda Rapid ma nadwozie typu liftback, a to oznacza, że mocno pochylona tylna szyba jest zintegrowana z klapą bagażnika...
...jednak z tej perspektywy nadwozie wygląda na sedana. Trzeba przyznać, że jak na auto z segmentu niedrogich samochodów, Rapid nie kojarzy się z taniością, jak np. Dacia Logan. Szczególnie przód ma swój styl.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Najbardziej anonimową częścią karoserii jest tył Skody. Owszem, wzór świateł jest charakterystyczny i podobny do lamp Fabii, ale to nie wystarczy, żebyśmy widząc Rapida z tyłu od razu rozpoznali w nim Skodę.
Po dokładnym przyjrzeniu się tyłowi można zauważyć, że Skoda zdecydowała się na modne załamania powierzchni prowadzone prostymi liniami, dodające nieco charakteru.
Przednie lampy są zdecydowanie bardziej eleganckie. Wyglądają jednocześnie modnie i szykownie, a zostało to osiągnięte bez wykorzystania popularnych dziś obłości. To wróży Skodzie Rapid długą karierę, bo kształty rysowane prostymi liniami wolniej się "starzeją".
O tym, że Skoda już dawno przestała być skromną, budżetową marką, informuje ostentacyjnie wyeksponowane, wielkie logo na masce. Tym, którzy chcieliby teraz zadrwić z czeskiej marki podpowiemy, że Skoda to firma z tradycjami sięgającymi przełomu XIX i XX wieku.
Zobaczmy, jak Czesi poradzili sobie z ergonomią w kabinie. Ponieważ Skoda musi się różnić od np. Seata czy Volkswagena, to w Rapidzie nie znajdziemy mocno trzymających boki foteli. W zamian usiądziemy na dużym, wygodnym, spokojnie wyglądającym siedzeniu z dobrze ustawionym zagłówkiem.
Czteroramienna kierownica Rapida też padła ofiarą koncernowej filozofii temperowania zapędów stylistycznych w zalążku: wygląda co prawda atrakcyjniej niż np. w Fabii, ale trudno powiedzieć, że jest zgrabna. Kojarzy się raczej z dużym samochodem.
Widziany z tej perspektywy kokpit Skody Rapid zaskakuje elegancją i spokojem prostych linii. Konsola środkowa wygląda na bardzo szeroką, ale to raczej wynik tego, że tunel między fotelami jest dość wąski. W odróżnieniu od Fabii, tutaj konsola nie wgniata się swoją krawędzią w kolano kierowcy.
Wskaźniki są czytelne, ponieważ nie zawierają żadnych zbędnych elementów ozdobnych, a białe informacje kontrastują z czarnym tłem tak wyświetlacza, jak i zegarów. Bardzo dobrze!
Na wskroś praktyczne wnętrze Skody Rapid nie jest miejscem dla gadżeciarzy - im muszą wystarczyć drobne akcenty, takie jak np. chromowane klamki drzwi. Niby to drobny dodatek, a bardzo pozytywnie wpływa na wrażenie jakości wykonania. Do precyzji montażu nie mamy pytań.
Jeżeli kogoś stać, może skorzystać z szerokiej listy wyposażenia. Jedną z pozycji jakie na niej znaleźliśmy jest system audio z nawigacją Amundsen. To urządzenie możemy z czystym sumieniem polecić - wskazania są precyzyjne, czytelne, a obsługa prosta.
Automatyczna klimatyzacja Climatronic obecna w testowanej Skodzie Rapid to chyba najbardziej intuicyjne w obsłudze urządzenie wentylacyjne, jakie kiedykolwiek wyprodukował koncern VW. Białe wskazania na czarnym tle, przejrzysty układ przycisków. Rewelacja!
Pod klimatyzacją znalazły się przyciski ogrzewanych foteli oraz systemu ESP, który jest standardem w Rapidzie, podobnie jak sześć poduszek powietrznych. Brawa za determinację w dbałości o poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Dla niewtajemniczonych: zapobieganiu wypadkom i minimalizowaniu ich skutków.
Interesująco rozwiązano misternie wykonane przyciski i pokrętło na kierownicy. Przycisk jest jednoczęściowy, a mimo to działa jak trzy przyciski, w zależności od miejsca, w którym go wciśniemy. Jakość tego elementu pozytywnie nas zaskoczyła.
Testowana Skoda Rapid była także wyposażona w tempomat. Sterowanie tym urządzeniem tradycyjnie zgrupowano w nieco przeładowanej funkcjami dźwigni kierunkowskazów.
A jak wygląda standard podróży w drugim rzędzie nowej Skody Rapid? Nieźle. Kanapa ma długie siedzisko, miejsca na kolana jest wystarczająco dużo, żeby nie opierać się o oparcia przednich foteli. Dzięki rozsądnemu poprowadzeniu linii dachu, wystarczy też miejsca nad głowami jadących.
O bagażniku zdążyliśmy już wspomnieć. Wystarczy powiedzieć, że posiadacze Octavii II będą doskonale wiedzieli, czego się po Rapidzie spodziewać. 550 litrów to bardzo dużo, biorąc pod uwagę, że zaliczymy Rapida do klasy kompaktowej. Ładując "po dach" można zmieścić 1490 litrów.
Testowana Skoda Rapid miała pod maską turbodiesla 1.6 TDI o mocy 105 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, dostępnym już przy 1500 obrotach na minutę. Taki potencjał wystarcza, aby rozpędzić auto do "setki" w 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.
Oprócz dobrej dynamiki zaletą napędu Rapida jest oszczędne spalanie. Wykorzystując maksymalny autostradowy limit prędkości można liczyć na szóstkę przed przecinkiem, ale jadąc oszczędnie drogą gdzie nie przekracza się "setki" można na komputerze pokładowym zobaczyć przed przecinkiem czwórkę.
Bardzo estetycznie wykonana i wygodna dźwignia biegów nowej Skody steruje pięciobiegową skrzynią. Bez obaw - silnik jest na tyle elastyczny, że szósty bieg nie jest niezbędny. Na piątym biegu napęd jest cichy i pozostaje w tle szumu powietrza nawet przy prędkościach bliskich maksymalnej.
A co można powiedzieć o zawieszeniu Skody? Rapid to coś pomiędzy pochylającą się na ostrych łukach Fabią, a zwartą i sztywno zawieszoną Octavią. Efekt jest taki, że długie nierówności Rapid filtruje skutecznie, natomiast przejazd przez spoiny asfaltu wstrząsa pasażerami. Mają w tym swój udział niskoprofilowe opony.
Do pracy układu kierowniczego nie mamy żadnych zastrzeżeń. Po prostu działa tak, jak powinien. Oczywiście, jeżeli ktoś zdaje sobie sprawę, że to auto rodzinne, a nie wyścigówka.
Rapid zdał egzamin i przy rozsądnej polityce cenowej ma predyspozycje by stać się hitem. Ale wykorzystania nazwy kultowego dwudrzwiowego coupe nie możemy Skodzie darować!
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.