Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga diesla

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga diesla

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga diesla

www.motospace.pl

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga diesla

Testujemy: Skoda Octavia 2.0 TDI 170 KM DSG RS
Nasza ocena: 8.5/10
dat/articles/2012-10/skoda-octavia-rs-2-0-tdi-dsg-potega-diesla-85.jpg
To auto powstało według sprawdzonej recepty: weź silnik, który dobrze daje sobie radę w znacznie większym samochodzie, i zamontuj w mniejszym. Ten przepis znowu zadziałał!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaW przypadku Octavii tym większym "bratem" jest Superb. Skoro w nim 170-konny silnik 2.0 TDI śmiało sobie poczyna, to znacznie lżejsza Octavia powinna być dla tego agregatu zabawką. I jest - Octavia RS osiąga "setkę" w niecałe 8,5 sekundy i w testowanej wersji ze skrzynią DSG rozpędza się do 224 km/h.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaAby nadwozie wyglądało odpowiednio pikantnie, zaopatrzono je w emblematy RS. Jeden z nich umieszczono na atrapie chłodnicy Octavii...
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga diesla... a drugi znalazł się z tylu, po lewej stronie. Okazuje się, że symbol RS ma sportową tradycję w postaci Skody 130 RS, startującej niegdyś w rajdach. Czyżby Octavia miała ambicje wyścigowe? O tym za chwilę, a teraz przyjrzyjmy się jeszcze nadwoziu.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaSkoda stoi na czarnych, 17-calowych felgach z lekkiego stopu, za którymi widać zaciski hamulcowe pomalowane na czerwono. Właściciele Octavii zapewne zauważą, że RS ma przedni zderzak o bardziej agresywnym kształcie ze zintegrowanym spoilerem.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaFani mocnego wciskania gazu zwykle uważają, że do dobrego stylu sportowego auta należą obowiązkowo reflektory ksenonowe i światła LED. Skoda wychodzi im na przeciw: Octavia RS ma ksenony w wyposażeniu standardowym, a światła do jazdy dziennej LED zamontowano niżej, w zderzaku.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaA to element Skody, który niekoniecznie przypadł nam do gustu: duży tylny spoiler. Jego kanciaste kształty jakoś nie chcą pasować do Octavii. A może to kwestia przyzwyczajenia do wizerunku Skody jako spokojnego, rodzinnego auta?
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaO tym, że Octavia RS jest autem jak najbardziej rodzinnym, nie da się zapomnieć - wystarczy zajrzeć do bagażnika. Ilekroć testujemy Octavię, ten gigantyczny, 585-litrowy kufer robi na nas ogromne wrażenie, a biorąc pod uwagę wyniki sprzedaży Skody - również nabywcom nie pozostaje on obojętny.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaKubełkowe fotele Octavii RS dobrze trzymają na zakrętach i pieszczą kierowcę kombinacją skóry oraz Alcantary. Na tapicerce znalazło się logo RS. Dobra wiadomość jest taka, że te siedzenia są naprawdę znakomite. Gorsza - poza nimi wnętrze niewiele się różni od wystroju innych Octavii.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaJeżeli monotonna kolorystyka nie przeszkadza właścicielowi, to będzie on mógł czerpać korzyści ze znakomitej ergonomii kokpitu. Pozycja za kierownicą jest optymalna dla osób różnego wzrostu, sportowe pedały mają świetną przyczepność do butów nawet w deszczowe dni.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaSystem nawigacji satelitarnej Columbus kosztuje co prawda niemało, bo 6900 zł, ale po pierwsze jego obsługa jest w zasadzie bezproblemowa, a po drugie - już za 2100 zł można zamówić prostszy system Amundsen.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaMiędzy czytelnymi zegarami znalazł się nasz ulubiony wyświetlacz, prezentujący białe informacje na czarnym tle - czyli tak, jak być powinno. Prędkościomierz wcale nie jest wyskalowany na wyrost: gdyby pod maską naszej Octavii RS był zamontowany silnik benzynowy 2.0 TFSI, to prędkość maksymalna wyniosłaby prawie 240 km/h.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaTymczasem w testowanym aucie pomrukuje dwulitrowy diesel. Moc 170 KM osiągana jest przy stosunkowo wysokich obrotach (4200 obr./min), ale na maksymalny ciąg (350 Nm) można liczyć już przy 1750 obrotach na minutę. To dobrze rokuje - pozwólmy więc pokazać Octavii RS, co potrafi.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaPonieważ na drodze publicznej trudno Skodzie rozwinąć skrzydła, zabraliśmy ją na tor wyścigowy w Poznaniu. Tam napęd mógł pokazać, na co go stać - i wypadł znakomicie. Szczególnie wtedy, kiedy kierowca nie jechał cały czas pełnym gazem, dwulitrowiec błyszczał elastycznością.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaNasza Octavia RS była wyposażona dwusprzęgłową skrzynię DSG i łopatki do zmiany biegów przy kierownicy, więc kierowca mógł ze smakiem wykorzystywać superszybką zmianę przełożeń. Z "automatem" jest także bezpieczniej, ponieważ biegi można przełączać, trzymając cały czas kierownicę obiema rękami.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaMimo rodzinnego rodowodu, Skoda Octavia RS nie boi się zakrętów. Zawieszenie jest wystarczająco utwardzone, by utrzymać auto na drodze, a przechyły nadwozia są niewielkie. Układ kierowniczy zapewnia odpowiednią precyzję prowadzenia, co przy mocnym przednionapędowym aucie ma duże znaczenie. Doceniamy!
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaA jaka jest charakterystyka prowadzenia? To zależy. Przy mocnym dodaniu gazu na łuku Octavia robi się bezpiecznie podsterowna, ale przy zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia w trakcie pokonywania zakrętu Skoda potrafi wykazać się nadsterownością i zacieśnić łuk. Na torze i na drodze warto o tym pamiętać.
Skoda Octavia RS 2.0 TDI DSG - potęga dieslaChcielibyście taką Octavię RS 2.0 TDI DSG? To szykujcie 122 200 zł. Owszem, to dużo pieniędzy, ale czy za taką cenę znajdziecie równie wszechstronne, rodzinno-sportowe auto z salonu? Kłopot w tym, że Superb z tym samym napędem jest tańszy...

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE