W konkurencji udziwniania linii nadwozia Nissan najwyraźniej pragnie prześcignąć znanego z dyskusyjnej estetyki SsangYonga. Tym modelem może mu się to udać!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Zagwozdka estetyczna tego pojazdu polega na tym, że nie wygląda on jakoś specjalnie awangardowo czy nowocześnie, lecz po prostu dziwnie. Najbardziej kontrowersyjna jest niewątpliwie "twarz" z reflektorami umieszczonymi na trzech poziomach.
Najwyżej Juke "patrzy" na nas ostro wyciętymi kształtami świateł dziennych i kierunkowskazów. Poniżej znalazły się wielkie, okrągłe reflektory świateł mijania oraz drogowych. Na samym dole - tak nisko, że aż zdjęcie tam nie sięga - zamontowano lampy przeciwmgielne. Fiat Multipla to przy Juke'u oldtimer!
Z tyłu jest znacznie, znacznie lepiej. Jedni kojarzą go z Volvem, inni z jednym ze sportowych modeli Nissana, naprawdę ma w sobie to "coś". A może przód również owo "coś" ma, tylko klienci o guście równie zakręconym co Juke mają się dopiero narodzić?
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Motywów na których oparto wzornictwo Nissana jest niewątpliwie wiele. I choć są ryzykowne, to jednak ze sobą współgrają. Tak jest na przykład z tylnymi lampami w formie bumerangu, które wcale nie gryzą się z przednimi lampami o spojrzeniu oczu drapieżnika.
I to jest właściwe miejsce na postawienie pytania: czy taki szpanerski, gadżeciarski dziwoląg, może być praktyczny? Wystarczy podnieść tylną klapę, aby przekonać się, że niespecjalnie. Kuferek ma zaledwie 251 litrów pojemności, czyli o kilkanaście litrów mniej, niż w Nissanie Micra.
Złożenie dzielonej tylnej kanapy pomaga, ale nie zamienia auta w bagażówkę, tak jak to ma miejsce w SUV-ach. Gdy położymy obie strony oparcia, to ładując po dach wepchniemy w Juke'a 830 litrów bagażu. Podłoga jest płaska, ale paczki trzeba będzie wysoko podnosić ze względu na położenie progu załadunku. Tyle tytułem wstępu do praktyczności, zajrzyjmy do kabiny...
Kkokpit jest atrakcyjny wizualnie, ale niestety ciasny, a jeszcze gorzej jest na bardzo ciasnej tylnej kanapie, gdzie wysoki pasażer oprze się głową o dach. Elementem, który Nissan dumnie podkreśla, jest konsola między fotelami w kształcie "baku motocykla". Całość wygląda ciekawie i wcale nie tanio - jakość odczuwalną podnoszą klamki drzwi wykonane z metalu.
Wzornictwo zegarów za kierownicą jest bardzo proste, co przy okazji zapewnia ich dobrą czytelność. Nie lubimy, kiedy białe tła świecą w oczy, dlatego jeteśmy wdzięczni Nissanowi, że zrobił tła czarne, a jedynie ich obudowa jest srebrna. Ona przynajmniej nie świeci w nocy kierowcy prosto w oczy. Wskażnik poziomu paliwa jest elektroniczny.
Kierowca trzyma w dłoniach ergonomicznie i efektownie zaprojektowaną kierownicę, na której umieszczono przyciski do sterowania systemem audio samochodu. Jej filigranowe wzornictwo po części odpowiada za wrażenie poręczności i zwinności Nissana, chociaż podczas parkowania układ kierowniczy stawia dość zakakujący opór.
Najbardziej zaskakującym gadżetem kokpitu jest jednak panel klimatyzacji. Niby zwyczajny, z podpisanymi przyciskami i pokrętłami. Zwróćcie jednak uwagę na przyciski i kolor ich opisu. Przyjrzyjcie się dokładnie! Trzy, dwa, jeden...
Pstryk! Po naciśnięciu przycisku "D-mode" panel przełącza się na sterowanie układem Dynamic Control System. Fajny gadżet, ale deklarowana zmiana dynamiki jazdy w trybie sportowym to raczej nadzieja producenta niż rzeczywiste przeżycie kierującego, który powinien poczuć zmianę charakterystyki układu kierowniczego oraz napędu.
To trochę dziwne zważywszy, że auto napędza półtoralitrowy turbodiesel, którego osiągi łatwo byłoby regulować zmianą ciśnienia doładowania - taki efektowny trik znamy chociażby z marki Abarth. Jednak eko-emblemat na tylnym błotniku podpowiada, że ten napęd ma przede wszystkim oszczędzać paliwo. I robi to - w mieście da się osiągnąć 6,5 litra na "setkę".
Nieco hałaśliwy motor ma moc 110 KM i wytwarza maksymalny ciąg (240 Nm) teoretycznie już przy 1750 obrotach na minutę. W praktyce pokrywa się to z odczuciami kierowcy tylko na wysokich biegach, bo po ruszeniu na "jedynce", kiedy turbina musi nadążać za rozpędzającym się silnikiem, auto robi się żwawe dopiero w połowie skali obrotomierza.
W testowanym egzemplarzu Nissana silnik uruchamiało się przyciskiem, co ma istotną zaletę: rozrusznik włącza się dopiero po rozgrzaniu świec żarowych. A to oznacza, że rozruch nastąpi w najbardziej optymalnym momencie, a nie wtedy, kiedy kierowca uznałby za stosowne przekręcić kluczyk w stacyjce.
Przyspieszenie od zera do stu kilometrów na godzinę według producenta zajmować ma nieco ponad jedenaście sekund, a prędkość maksymalna to 175 km/h. Taka wartość sugeruje, że Juke ma spore opory powietrza, co potwierdza znaczący wzrost spalania podczas jazdy autostradowej.
Mimo, że na parkingu Nissan Juke wydaje się zwinny, to wraz ze wzrostem prędkości pewność prowadzenia na zakrętach robi się przeciętna. To efekt średnio komunikatywnego układu kierowniczego i zawieszenia, którego zestrojenie pozwala na bujanie nadwoziem na boki podczas zmian kierunku jazdy. Dramatu nie ma, ale nie jest to sportowe auto.
Czy nazwa Juke kojarzy Wam się z jakimś kultowym, odjazdowym polskim autem? Nam tak - z Żukiem, królem szos. Tylny napęd to jest to! Tyle że tam, gdzie Juke nieśmiało zapiszczy przednimi kołami, Żukersem można palić gumy. Trzeba tylko rozsypać na jezdni żwirek dla kota i solidnie dodać gazu.
Czas kończyć przygodę z Jukiem. Typem mało palącym, ale tak upartym w swoim dążeniu do oryginalności, że zupełnie zapomniał o wygodzie i przestrzeni dla pasażerów. Egocentryczne auto - myślicie, że dla egocentryków?
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.