Opel przyzwyczaił nas do tego, że jego najnowsze produkty są coraz większe, cięższe i bardziej luksusowe. Tymczasem Mokka to kompaktowy SUV, czyli maleństwo...
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Tak naprawdę, to na tle rywali z klasy kompaktowych SUV-ów, Mokka wcale nie jest jakoś specjalnie filigranowa - przy długości nadwozia 4278 mm jest tylko o kilka centymetrów krótsza od np. Mitsubishi ASX. Za to rozstaw osi jest niewielki i wynosi 2555 mm (ASX: 2670 mm).
Z tej perspektywy Opel Mokka wygląda bardzo masywnie. To sprawa ogromnych powierzchni blachy oraz malutkich szyb w tylnych drzwiach. Ze względu na opadającą linię dachu, podsufitka zabiera kierowcy część widoku w lusterku wstecznym - Mokka to nie auto do zręcznego i zawadiackiego parkowania tyłem.
Tył wnosi do portfolio niemieckiej marki zupełnie nowy styl. Żaden z Opli nie jest z tyłu podobny do Mokki, ale czy to automatycznie oznacza nowatorski design? Niezupełnie - przyjrzyjcie się przy jakiejś okazji tyłowi jednej z generacji Nissana Murano.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Opel bardzo pragnie wyglądać oryginalnie i używa do tego celu różnych środków. Na przykład pod przednimi reflektorami Mokki znalazły się wstawki z czarnego plastiku. Czy są ładne - oceńcie sami, my możemy tylko powiedzieć, że w zimie wydatnie gromadzi się w nich śnieg.
Biżuteria? Na klamce? Opel właśnie na niej zainstalował połyskującą, chromowaną nakładkę. Naszym zdaniem nie było to niezbędne, ale widać chrom jest nadal w modzie. To jednak niuans, ważne że podczas otwierania drzwi Mokki mamy pewny uchwyt, a mechanizm nie stawia oporu.
Podobne tylne lampy też już gdzieś widzieliśmy. Ich kształt lokalizuje się gdzieś pomiędzy Suzuki Swiftem a Peugeotem 308 - to sympatyczne samochody, więc tego naśladownictwa nie należy się wstydzić ani wypierać.
Po otwarciu wysokich drzwi, dzięki którym do Opla Mokki wsiada się swobodniej niż do typowego kompaktowego hatchbacka, zyskujemy dobry dostęp do wnętrza. W testowanym aucie wypełniają je odcienie szarości, co w połączeniu z zimową szarugą nie sprzyjało barwnej fotografii.
Duża powierzchnia szyby przedniej oraz bocznych powoduje jednak, że kokpit jest przyjemnie doświetlony, co przyczynia się do wrażenia, że przebywamy w całkiem dużym samochodzie (ale tylko z przodu, o tym za chwilę...). Szerokość kabiny Opla nie jest jednak zbyt duża, rosły kierowca i pasażer muszą walczyć o miejsce na łokcie.
To, co widzi przed sobą kierowca Mokki, jest sklonowane z innych Opli. Z jednej strony to dobrze, bo marka dopracowała się własnego stylu. Z drugiej jednak pozwala nam to powtórzyć postulat, aby zegary umieszczać nieco bliżej siebie, wtedy całe zmieściłyby się w świetle eleganckiej kierownicy. Ale i tak jest znacznie lepiej, niż np. tutaj.
Pozycja za kierownicą nowego Opla Mokki jest wygodna - mimo, że wnętrze nie jest zbyt duże, to wysoka pozycja kierowcy umożliwia odpowiednie podparcie nóg. W testowanym egzemplarzu auta pomagała w tym rozległa regulacja - w tym elektrycznie ustawiana wysokość fotela oraz twardość lędźwiowego odcinka oparcia.
To, czego wiele marek może Oplowi pozazdrościć, to usytuowanie ekranu komputera pokładowego, systemu audio i nawigacji tuż pod przednią szybą. Takie jego położenie jest wygodne dla wzroku, a poza tym wyświetlacz nie zajmuje miejsca na panelu...
...radia i klimatyzacji, który dzięki temu można było zamontować odpowiednio wysoko, tak, aby nie zasłaniała go dźwignia biegów. Owszem, przycisków jest dużo (Opel bardzo lubi przyciski), ale nie są one małe, więc obsługa jest do ogarnięcia. Pod warunkiem jednak, że komuś nie pomylą się pokrętła.
Pod panelem klimatyzacji znaleźliśmy trzy jeszcze większe przyciski. Środkowy uaktywnia asystenta utrzymania pasa ruchu, a ten po prawej - automatyczny hamulec aktywowany podczas zjazdu ze stromego wzniesienia. Ale to nie kres możliwości Mokki - oto tuż obok czai się przycisk gigant. Chcecie go zobaczyć?
Oto i on - absolutny dominator w kokpicie Opla Mokki, wielki, szeroki, gładki - przycisk aktywujący tryb ekologiczny. To gadżet obecny w wielu nowych samochodach - nawet w tym Mercedesie. Producenci liczą, że wystarczy oszukać kierowcę zmianą charakterystyki pedału przyspieszenia, aby lasy tropikalne zaczęły się odnawiać.
Ta dźwignia może dla właścicieli starszych Opli stanowić pewną zagwozdkę - najważniejsze, że nie zintegrowano w niej jeszcze głównego włącznika świateł. Ten bowiem nadal znajduje się po lewej stronie na kokpicie. A ponieważ światła Mokki mogą być wyposażone w system AFL, to teraz będzie na bogato - zobaczcie, co te reflektory potrafią!
Kształt plamy świetlnej i zasięg reflektorów jest zmieniany automatycznie w zależności od sytuacji. Oto możliwe opcje:
1. Światła dla strefy ruchu pieszego (do 30 km/h). Szersza wiązka światła oświetla strefy potencjalnego ryzyka.
2. Światła miejskie (30-55 km/h). Szersza, obniżona wiązka światła. Tryb zależny również od stopnia oświetlenia ulicy przed Oplem.
3. Światła szosowe (55-115 km/h).
Szerszy i jaśniejszy strumień świetlny od zwykłych świateł mijania. Zasięg 70 metrów bez efektu oślepiania.
4. Światła autostradowe (powyżej 115 km/h). Zasięg 140 metrów, wyższa i jaśniejsza wiązka światła, bez ryzyka oślepiania. Czy aby na pewno zadziałają one dopiero na autostradzie? Po podniesieniu prędkości maksymalnej na polskich drogach ekspresowych dwujezdniowych do 120 km/h wypadałoby ten algorytm przeprogramować...
5. Światła na złą pogodę (do 70 km/h). Aktywowane po włączeniu wycieraczek Opla Mokki lub przez czujnik deszczu, poprawiają widoczność w złych warunkach pogodowych.
6. Asystent świateł drogowych (powyżej 40 km/h). Automatycznie zmienia światła drogowe na mijania, gdy wykryje inny
pojazd z przodu.
7. Dynamiczne doświetlenie zakrętów (niezależnie od prędkości). Reflektory Mokki zmieniają kąt świecenia do 15 stopni, zgodnie z położeniem koła kierownicy.
8. Statyczne doświetlenie zakrętów (do 40 km/h, aktywne także przy cofaniu). Dodatkowa wiązka światła skierowana pod kątem 90 stopni, dla poprawy widoczności
na boki.
Mokka może być ponadto wyposażona w kamerę OpelEye i z tym gadżetem Opel zdecydowanie nie jest samochodem dla piratów drogowych. Kamera ta odczytuje bowiem znaki drogowe z ograniczeniami prędkości, a auto informuje kierowcę, jeżeli jedzie zbyt szybko.
Kamera Opla potrafi także na bieżąco śledzić sytuację przed samochodem i zaalarmować kierowcę Mokki, kiedy niebezpiecznie skraca dystans do poprzedzającego auta, lub gdy na drodze pojawi się przeszkoda.
Po takiej porcji zaawansowanej techniki, znaleźliśmy coś prozaicznego, a jednocześnie bardzo praktycznego - dodatkowy schowek przed pasażerem nowego Opla. W ten sposób można trzymać materiały papierowe i stabilne w dolnym, a sypkie i ruchliwe - w górnym schowku i uniknąć bałaganu.
Tylna kanapa to miejsce, które zbytnio nas nie zachęciło. Nie ma tam zbyt wiele miejsca, za to można nabawić się klaustrofobii - spójrzcie tylko na malutkie okienko w drzwiach. W efekcie tylni pasażerowie Opla Mokki czują się osaczeni przez blachę niczym w wozie pancernym. Styliście tak się podobało, więc tak zrobił - takie czasy. Moda przede wszystkim.
Bagażnik Opla także nie zachwyca. Ma 356 litrów pojemności, czyli prawie tyle, co w przeciętnym kompakcie. To my się pytamy: a gdzie jest korzyść z tytułu wysokiego nadwozia? Przecież Mokka to kompaktowy SUV i wypada liczyć na więcej (Skoda Yeti: 416 l).
Różnica na niekorzyść Opla powiększa się po złożeniu tylnej kanapy - wtedy Mokka pomieści maksymalnie 1372 litry, a przywołana wcześniej Skoda Yeti aż 1580 litrów! Niech tylko ktoś teraz powie, że jesteśmy uprzedzeni do nowego Opla...
Ale Opel Mokka ma coś, czego żadna inna popularna marka nie oferuje: bagażnik na rowery wysuwany z tylnego zderzaka. Wystarczy pociągnąć za dźwignię pokazaną na fotografii. Przewożenie rowerów za samochodem zamiast na dachu ogranicza wzrost zużycia paliwa, szczególnie podczas jazdy autostradowej.
Testowany Opel Mokka miał pod maską turbodoładowany motor benzynowy 1.4 o mocy 140 KM, rozwijający 200 Nm momentu obrotowego. Obroty, przy jakich ta wartość się pojawia podpowiadają, że napęd Opla nie jest obecnie liderem w swojej klasie - dopiero gdy obrotomierz wskaże 1850 obrotów, można liczyć na maksymalny ciąg.
Na co dzień ten napęd jest jednak wystarczająco żwawy - "setka" pojawia się na prędkościomierzu po niecałych dziesięciu sekundach, a prędkość maksymalna to 195 km/h. Fani miejskich wojaży zakupowych powinni wziąć pod uwagę to, że uzyskanie w mieście spalania poniżej 10 l/100 km wymaga konsekwentnej wstrzemięźliwości przy dodawaniu gazu.
Testowany egzemplarz Opla Mokki został wyposażony w napęd na cztery koła, który przynajmniej teoretycznie powinien czynić małego SUV-a bardziej uterenowionym samochodem.
Jeżeli terenem nazwiemy piaszczystą równinę, Mokka da sobie radę. Kiedy na horyzoncie pojawi się wydma, długi przedni zwis może nie pozwolić jej pokonać. To jednak typowe dla tej klasy samochodów, które z pewnością nie powstają po to, aby regularnie pokonywać przeszkody poza utwardzonymi drogami.
Jeżeli jednak ktoś zapragnie pokonać drogę z dołami i muldami, przeszkodą nie do przebycia mogą się okazać nie doły, a twardość zawieszenia. Resorowanie nowego Opla stawia "kropkę nad i", jednoznacznie przypieczętowując gadżetowo-rekreacyjny charakter Mokki, ponieważ jest zbyt twarde na wyboistą drogę.
Za to na asfalcie Opel Mokka czuje się jak w domu. Zawieszenie bez problemu utrzymuje w ryzach wysokie nadwozie, a reakcja na skręt kierownicą jest spontaniczna i przyjemna. Do dynamicznej jazdy zachęca zdecydowanie wskakująca w pozycje dźwignia zmiany biegów.
Wiele prezentacji nowego Opla porusza temat kawy. Nie pozostaniemy więc z tyłu - jednak do kawy przejdziemy dopiero wtedy, kiedy Opel obniży cenę. Obecnie Mokkę 1.4 turbo można mieć dopiero za 88 tys. zł.
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.