Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

dat/articles/2022-08/opel-astra-sports-tourer-nowy-model-i-piekna-historia-kompaktowego-samochodu-kombi-743.jpg

Nowy Opel Astra Sports Tourer, znany także jako Astra ST, został zbudowany na bazie platformy podwoziowej wspólnej z koncernem PSA, a ten z kolei należy do niedawno utworzonego giganta Stellantis. Wygląda na to, że mamy jedną z ciekawszych premier tego roku, a przy tej okazji pokazujemy, jak piękną tradycję mają kompaktowe kombi Opla. Wszystko zaczęło się w 1963 roku od fantastycznie prostego i praktycznego, pakownego i oszczędnego Opla Kadetta A Caravan. A potem - lawina ruszyła, auto okazało się przebojem, podobnie jak jego następcy.

  • Opel Kadett I 1936 - 1940
  • Kadett A Caravan 1963 - 1965
  • Kadett B Caravan 1965 - 1973
  • Kadett C Caravan 1973 - 1979
  • Kadett D Caravan 1979 - 1984
  • Kadett E Caravan 1984 - 1991
  • Astra F 1991 - 1998
  • Astra G 1998 - 2004
  • Astra H 2004 - 2010
  • Astra J Sports Tourer 2010 - 2016
  • Astra H Sports Tourer 2016 - 2022
  • Astra L Sports Tourer 2022

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombiGdyby ustawić 25 milionów modeli Kadetta i Astry, w tym 6 milionow wersji samochodów w wersji kombi, wyprodukowanych przez Opla jeden za drugim, utworzyłyby karawanę o długości ponad 100 000 kilometrów, czyli dwukrotnie więcej, niż obwód Ziemi na równiku. Zanim zajmiemy się nową Astrą Sports Tourer, będzie trochę historii, bo to już jedenasta generacja tego popularnego kompaktowego kombi Opla.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel nazwę Kadett nadał samochodom już w 1936. W tym roku zakład w Rüsselsheim zaprezentował model Opel Kadett I, przy produkcji którego także wykorzystano nową, bezpieczną zasadę montowania karoserii. Model był napędzany rzędowym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,1 l uzyskującym moc 23 koni mechanicznych. Samochód osiągał prędkość maksymalną 98 km/h.

Bardzo szybko, bo po zaledwie dwóch latach, Kadett uzyskał nowy wygląd: zmieniono mu wystrój wewnętrzny oraz kilka elementów nadwozia. Do roku 1940 dealerzy Opla sprzedali 107 608 sztuk Kadetta. Ze względu na II wojnę światową, fabryka zaprzestała produkcji samochodów cywilnych, koncentrując się na dostawach dla wojska. Następna wersja pojazdu pod szyldem Kadetta miała premierę dopiero po ponad dwudziestu latach, gdy w 1962 część produkcji została przeniesiona do nowej fabryki w Bochum. W tej kolebce samochodów kompaktowych ujrzał światło dzienne Kadett A. 

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Kadett A Caravan 1963 - 1965 pierwszy samochód z serii Kadett / Astra

Wszystko zaczęło się w 1963 roku od modelu Kadett A Caravan. Dla niewtajemniczonych - niemiecka marka oznacza generacje modelu literą alfabetu, kontynuując kolejność nawet wtedy, gdy nazwa modelu ulegnie zmianie. Wracając do pierwszego kombi Opla, to dzięki trzeciemu rzędowi foteli zapewniało ono miejsce dla sześciu osób, a bagażnik po złożeniu kanapy i przy ładowaniu do poziomu okien mieścił 740 litrów na półtorametrowej długości powierzchni bagażowej. Do napędu służył litrowy silnik benzynowy o mocy 40-tu lub 48-miu koni mechanicznych. Czterocylindrowy - to dziś luksus nie do pomyślenia. Tym samochodem Opel sam stworzył sobie własną, nową niszę rynkową i osiągnął ogromny sukces - produkcja generacji A osiągnęła 650 000 egzemplarzy.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Kadett B Caravan 1965 - 1973

Już w 1965 roku serię A zastąpiono generacją B, której produkcja przekroczyła dwa i pół miliona sztuk. Auto było dłuższe, a przestrzeń bagażowa wydłużyła się do 157-miu centymetrów. Dostępna była wersja dwu lub czterodrzwiowa. Silnik 1.1 miał 45 lub 55 koni mechanicznych. Napęd nadal przenoszony był na tylne koła. Kadetta B można było kupić w 120-tu krajach świata. To się nazywa dobry, globalny marketing.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Kadett C Caravan 1973 - 1979

Lata 1973-1979 to czas Kadetta C Caravan. Najpopularniejszy silnik 1.2 miał 60 koni mechanicznych, a napęd nadal był przekazywany na tylne koła. Wyprodukowano ponad półtora miliona egzemplarzy Kadetta C. To, co wyróżnia te zabytkowe kombi na tle współczesnych konstrukcji, to wspaniałe przeszklenie karoserii i znakomita widoczność również do tyłu. Dziś możemy o tym tylko pomarzyć, bo projektanci bardziej lubią blachę niż szkło.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Kadett D Caravan 1979 - 1984: Kadett z przednim napędem

W roku 1979 nastąpiła rewolucja w układzie napędowym Kadetta. Silnik i skrzynia biegów mieściły się poprzecznie pod maską, a napędzane były wreszcie przednie koła. To pozwoliło zwiększyć przestronność kabiny, pojawił się także silnik 1.3 OHC o mocy 60-ciu lub 75-ciu koni mechanicznych. Opel Kadett D Caravan mierzył 4,2 metra, a maksymalna pojemność bagażowa przy ładowaniu po dach sięgała 1425-ciu litrów. Produkcja generacji D osiągnęła ponad dwa miliony egzemplarzy.

 

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Kadett E Caravan 1984 - 1991: mistrz aerodynamiki

W latach 1984-1991 produkowano jeden z moich ulubionych samochodów - auto, które stworzono w tunelu aerodynamicznym. Nowy Opel Kadett E spędził w nim 1200 godzin, a efektem był rekordowo niski współczynnik oporu aerodynamicznego, wynoszący 0,32. Dla kombi wynosił on 0,35. Jak na swoje lata auto wyglądało nadzwyczaj awangardowo, zwłaszcza na tle ówczesnego Volkswagena Golfa. Do tego Kadett E Caravan mógł mieć na przykład dwulitrowy silnik benzynowy - wystarczy dodać do tego lekką karoserię i już zaczynamy się uśmiechać.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra F 1991 - 1998

Ale nie na długo, bo po bardzo odważnym Kadetcie E przyszła pora na zachowawczą Astrę F. Jednak to chyba tylko moje zdanie, bo ten samochód sprzedawał się znakomicie - wyprodukowano ponad 4 miliony egzemplarzy. Technologia napędowa i zawieszenie stanowiły kontynuację tego, co pokazano w Kadetcie D, natomiast producent skupił się na systemach bezpieczeństwa biernego, takich jak napinacze pasów czy rurowe wzmocnienia w drzwiach. Bagażnik Astry F kombi mieścił aż 500 litrów - praktyczność tego modelu nadal budzi respekt.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra G 1998 - 2004

Opel Astra G, produkowana w latach 1998-2004, zerwała z ciągłością płyty podłogowej poprzedniczek. To wyglądające na zwarte i niewielkie auto miało rozstaw osi większy o około 10 centymetrów, w pełni ocynkowane nadwozie, a najchętniej kupowana odmiana kombi Caravan Club miała silnik o mocy 115 koni mechanicznych. W 2002 roku pojawiła się Astra OPC Caravan - kombi z prędkością maksymalną wynoszącą 240 km/h.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra H 2004 - 2010

Różnorodność oferty Astry H była imponująca: 12 silników o mocy od 90 do 240 koni mechanicznych i 7 wariantów nadwozia. Sprzedaż tej generacji kompaktowego Opla przekroczyła dwa i pół miliona egzemplarzy. Pod maskę Astry H trafił też bardzo ceniony przez nabywców, udany, oszczędny i niezawodny turbodiesel 1.9. Opel był hojny w zakresie wyposażenia, mogło ono obejmować na przykład adaptacyjne reflektory AFL czy amortyzatory o regulowanym tłumieniu. Bagażnik kombi mieścił 500 l.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra J Sports Tourer 2010 - 2015

W latach 2010-2015 produkowano moją ulubioną Astrę Sports Tourer, opartą na generacji J. Zbudowane na bazie sukcesu Insignii auto wyróżniało się dojrzałym wyglądem i tak, jak Insignia, było relatywnie ciężkim pojazdem. Pojawiła się kamera rozpoznająca znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, a wyróżnikiem tego modelu były również wygodne fotele z certyfikatem AGR i znakomita stabilność jazdy. Świetne kombi na długie trasy z bagażnikiem o pojemności 500-set litrów.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra K 2016 - 2022

Produkowana od 2016 roku Astra K mimo ewidentnego wizualnego podobieństwa, była lżejsza od poprzedniczki nawet o 190 kilogramów. Pod maskę trafiły nowe silniki, a nowy zestaw asystentów jazdy zapewnił wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Pojemność bagażnika kombi to 540 litrów.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra L Sports Tourer 2022 to jedenasta generacja kultowego modelu samochodu

I tak dotarliśmy do tegorocznej nowości, czyli skonstruowanej wspólnie z koncernem PSA, należącym do Stellantis, Astry L. Wizualnie auto jest zupełnie inne niż poprzednie generacje - spokojniejsze i mniej bogate w ozdobne detale. Opel Astra L Sports Tourer mierzy 464 cm długości - to o 6 cm mniej od poprzednika. Nowe kombi ma za to bardzo duży rozstaw osi - aż 273 cm, czyli o prawie 6 cm więcej niż w poprzedniej generacji. Pojemność bagażnika kombi to od około 600 litrów do 1634 litrów. W hybrydzie plug-in kufer kurczy się do 516 litrów, a maksymalnie do 1553 litrów ze względu na obecność dodatkowego akumulatora. Próg bagażnika znajduje się zaledwie 60 centymetrów nad jezdnią, a jego podłogę można ustawiać na dwóch wysokościach. Dostępna jest także elektrycznie otwierana oraz zamykana klapa sterowana ruchem stopy.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra Sports Tourer w wersji spalinowej

Paletę silnikową otwiera znany z Peugeotów i Citroenów trzycylindrowy silnik 1.2 o mocy 110 KM i momencie obrotowym 205 niutonometrów z sześciobiegową skrzynią manualną. Auto przyspiesza do 100 km/h w 10,8 s, a prędkość maksymalna to 199 km/h przy średnim spalaniu katalogowym 5,7 l/100 km. Wersja 130-konna tego silnika ma 230 niutonometrów, do "setki" przyspiesza w 10,8 sekundy, a spalanie rośnie zaledwie o jedną dziesiątą litra na sto kilometrów. O kolejną jedną dziesiątą litra podniesie spalanie ośmiobiegowa skrzynia automatyczna. W taką skrzynię wyposażony jest również jedyny w gamie półtoralitrowy diesel, który do stu kilometrów na godzinę rozpędza się w 11 sekund, prędkość maksymalna wynosi 209 km/h a średnie spalanie 4,7 l/100 km.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Opel Astra Sports Tourer w wersji hybrydowej

Najciekawszą na dziś opcją napędową nowej Astry L Sports Tourer jest hybryda z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła energii elektrycznej. Pod maską zamontowano silnik spalinowy 1.6 turbo o mocy 150 KM, pozwalający na komfortową jazdę autostradową. Prędkość maksymalna to aż 225 km/h, a w trybie czysto elektrycznym - 135 km/h. Pierwsza "setka" na zegarach pojawia się po 7,7 s. Silnik elektryczny ma moc 110 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 320 niutonometrów dostępne w zakresie od 500-set do 2,5 tysiąca obrotów na minutę.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Motor spalinowy dostarcza z kolei 250 niutonometrów przy 1750 obrotach na minutę. Jak to zazwyczaj w hybrydach bywa, moce komponentów elektrycznego i spalinowego nie sumują się i maksymalny systemowy moment obrotowy wynosi 360 NM. Maksymalna moc systemowa to 180 KM. Zużycie energii w trybie EV w przeliczeniu na sto kilometrów jazdy - bo zasięg z akumulatora o pojemności 12 kWh to 60 kilometrów - to około 15 kWh/100 km.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

O katalogowym spalaniu benzyny nie wspominamy ze względu na absurdalny sposób w jaki jest on obliczany - Opel podaje nieco ponad litr benzyny na sto kilometrów, co oczywiście jest czystą abstrakcją.

Standardowa ładowarka pokładowa ma moc 3,7 kW, opcjonalnie może mieć 7,4 kW, a czas ładowania akumulatora z ładowarki ściennej o mocy 22 kW to 2 godziny. W drodze do produkcji jest już 225-konna hybryda plug-in oraz wersja całkowicie elektryczna.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

Bezpieczeństwo w nowym Oplu Astra

Opel chwali się też zaawansowanymi technologiami z zakresu bezpieczeństwa czynnego, w tym 84-pikselowymi reflektorami LED. To jest naprawdę konkretna rozdzielczość; niektóre marki, których najnowsze modele prezentujemy na kanale YouTube i na stronie motospace.pl, mają zaledwie kilka segmentów świetlnych. Im więcej tych segmentów, tym precyzyjniej można dopasować strumień światła i wyciemnić te obszary, gdzie mogłoby dojść do oślepienia innych uczestników ruchu.

Opel Astra Sports Tourer: nowy model i piękna historia kompaktowego samochodu kombi

W kokpicie zamontowano dwa 10-calowe wyświetlacze, a obok obsługi dotykowej pozostawiono również kilka fizycznych przycisków i przełączników do sterowania m.in. ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją.

Nowy Opel Astra Sports Tourer ma wielofunkcyjną kamerę na przedniej szybie, cztery kamery z każdej strony samochodu, pięć czujników radarowych oraz czujniki ultradźwiękowe. Taki zestaw sensorów pozwala: 

  1. pracować systemowi autonomicznego hamowania,
  2. wykrywać pieszych,
  3. utrzymywać pojazd na środku pasa ruchu,
  4. rozpoznawać znaki drogowe,
  5. wykrywać zmęczenie kierowcy,
  6. monitorować martwe pole lusterek wstecznyc, 
  7. oraz utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu w ramach adaptacyjnego tempomatu.

Nie zabrakło też wizualizacji otoczenia samochodu z widokiem 360 stopni.

Ceny startują od 107 900 złotych za Astrę Sports Tourer 1.2 110 KM, a na hybrydę plug-in trzeba wydać 174 500 zł. Zaporowa wydaje się cena diesla - 141 400 złotych.

 

Zdjęcia: Opel, Stellantis.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE