Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

dat/articles/2019-01/nowa-toyota-gr-supra-10-faktow-i-pelne-dane-techniczne-659.jpg

Każdy fan sportowych samochodów zna nazwę Supra - to sportowe coupe z silnikiem, który potrafi znieść mordercze modyfikacje i moce, które konstruktorom tego samochodu nawet się nie śniły. Toyota kazała długo czekać na następną generację Supry - i oto jest. Popatrz na zdjęcia i dowiedz się wszystkiego, co wiadomo o tym samochodzie!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Stało się - Toyota znowu ma pod maską sześć cylindrów, usytuowanych w jednym rzędzie. Zupełnie jak Toyota 2000GT, która wystąpiła w jednym z filmów z serii James Bond.

Jaka jest recepta na nową Suprę?

Moc, zwrotność, krótki rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, niska masa, nisko położony środek ciężkości i duża sztywność skrętna karoserii. Fani Toyoty będą mieli jednak pewien zgryz, ponieważ jednostka napędowa pochodzi wprost z regału BMW. Niewielkie to zmartwienie, bo mamy tu do czynienia - od strony mechanicznej - z jednym z najlepszych silników sześciocylindrowych, stworzonych przez człowieka.

Umawiamy się więc, że nie przejmujemy się zbytnio proweniencją rzędowego sześciocylindrowca o mocy 340 KM i momencie obrotowym 500 Nm z ośmiobiegowym automatem. Ale to nie wszystkie wyzwania wizerunkowe, jakie czekają nowych, szczęśliwych właścicieli Supry.

Auto nie powstaje w Japonii, tylko w Austrii, w mieście Graz.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Jeżeli umówimy się, że i to nam nie przeszkadza, to zapewne interesująca będzie wiadomość, że Supra testowana była i dopracowywana przez zespół Toyota Gazoo Racing na pętli północnej toru Nurburgring.

Zanim Supra dostała zielone światło do masowej produkcji, przetestował ją tam sam prezes firmy, Akido Toyoda. Jeżeli ktoś miał jeszcze wątpliwości, czy Toyota poważnie traktuje ten projekt, to teraz powinien już ich nie mieć.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota Supra - karoseria

Długa maska i dach z wybrzuszeniami wprost nawiązują do Toyoty 2000GT. Bardzo charakterystycznym elementem są napompowane tylne błotniki, łączące się wizualnie ze spoilerem.

Toyota GR Supra - bo taką nazwę wymyślił producent, zapewne od Gazoo Racing - zaczerpnęła styl z konceptu FT-1, zaprojektowanego przez studio Calty Design Research w Kalifornii. Ujrzał on światło dzienne już w 2014 roku.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Projektanci nazwali swoją koncepcję, wdrożoną w nowym modelu Supra, "skondensowane ekstremum". Cokolwiek to znaczy, zostało wyrażone sześciocylindrowym silnikiem, napędem na tylne koła, krótkim rozstawem osi, dużymi felgami, znacznym rozstawem kół i dwuosobową kabiną z długą maską.

Główny projektant Toyoty Supry Nobuo Nakamura wymarzył sobie pojazd o nowoczesnym stylu, ale przywołujący klasyczne sportowe wspomnienia. Czyli: nisko poprowadzona maska, niski w swej przedniej części dach, solidne wloty powietrza i duże, 19-calowe koła, rozstawione jak najszerzej.

Wiedzieliście, że rozstaw osi Supry jest krótszy niż w GT86?

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

No to teraz wiecie :)

Nisko położona maska nadaje pojazdowi linię boczną, biegnącą w kierunku tyłu. Tylna krawędź maski i spoiler dają się połączyć niewidzialną linią w wyobraźni obserwatora, bo usytuowano je na jednakowym poziomie.

Dolna część karoserii wygląda jakby była skierowana do przodu, a kabina pochylona jest do tyłu. Dynamiczna kombinacja.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota Supra - kokpit

Jak na samochód sportowy przystało, Toyota GR Supra ma kokpit z instrumentami i panelem środkowym skierowanymi w stronę prowadzącego. Planując rozmieszczenie przycisków zaplanowano je tak, aby łatwo było do nich sięgnąć, odrywając wzrok od drogi na jak najkrótszy czas.

Pomyślano o wygodzie prowadzenia na dłuższe dystanse i przy wysokich prędkościach - na przykład na drzwiach oraz na konsoli środkowej znalazły się miękkie panele, o które można oprzeć kolano, prowadząc Suprę. Podobne panele ochronne zamontowano także po stronie pasażera.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Centralnie przed kierowcą znalazły się: wyświetlacz head-up, elektroniczne zegary oraz manetki zmiany biegów automatycznej skrzyni. To, co kierowca zobaczy, patrząc przez kierownicę, to 8,8-calowy wyświetlacz z cyfrowym prędkościomierzem po lewej stronie oraz nawigacją i multimediami po prawej.

Za solidne trzymanie ciała podczas dynamicznej jazdy odpowiadają sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, wykończone skórą oraz Alcantarą - ten drugi materiał zapewnia znakomitą przyczepność do ubrania i zapobiega zsuwaniu się z fotela podczas jazdy.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota GR Supra - silnik 3.0 R6

Patrząc na główne wymiary silnika - średnicę cylindra i skok tłoka - oraz jego parametry, nie ma wątpliwości, że Toyota korzysta wprost z konstrukcji BMW. W przypadku auta turbo to bardzo dobrze, bo pod tym względem niemieccy producenci - czy to się komuś podoba, czy nie - wysforowali się daleko przed szereg japońskich marek.

Dawno temu BMW potrafiło już zaprojektować i wyprodukować silnik benzynowy z turbodoładowaniem, który ciągnął niemal od wolnych obrotów, podczas gdy nieliczne japońskie silniki turbo potrzebowały solidnego rozkręcenia, aby pokazać swoje możliwości.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Maksymalny moment obrotowy w wysokości 500 Nm utrzymuje się w Toyocie GR Supra w przedziale od zaledwie 1600 do aż 4500 obrotów na minutę. Dodatkowo, w zakresie 5000-6500 obrotów na minutę, przy pedale gazu wciśniętym do oporu, motor pracuje według charakterystyki stałej mocy, co umożliwia maksymalnie efektywną zmianę biegu i przyspieszanie przez biegi z ciągłą maksymalną mocą na kołach.

Takie cuda - tylko w BM… Toyocie :)

Japończycy wcale nie ukrywają pochodzenia napędu i w danych technicznych - które za moment przeczytacie - podają symbol silnika B58B30M1.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Jeżeli jeszcze skrzynia biegów nowej Supry pochodzi od firmy ZF (a nie Aisin w którym Toyota ma 30 proc. udziałów), to Toyocie udało się właśnie zaoszczędzić miliardy (w dowolnej walucie) na pracach badawczo-rozwojowych, które byłyby niezbędne do osiągnięcia poziomu BMW.

To bardzo dobry biznes!

Osiągi nowej Toyoty GR Supra są bardzo dobre, ale nie zawiodą Was do ekskluzywnego grona właścicieli masowo produkowanych aut o elitarnych osiągach. 4,3 sekundy do "setki" to naprawdę świetny wynik jak na auto o masie półtorej tony, jednak nie jest to jeszcze poziom np. Nissana GT-R.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Ale to wcale nie jest wada.

Ideą Toyoty jest zapewnienie maksimum radości z jazdy dzięki lekkiej, zwinnej, zwartej konstrukcji, a silnik R6 znacznie mniej obciąża przednie koła niż V8. A poza tym R6 w BMW osiąga nawet 431 KM i kto wie, może Supra kiedyś też dostanie napęd o takiej mocy?

Sześciocylindrowiec nowej Toyoty Supry ma bezpośredni wtrysk paliwa i jedną turbosprężarkę o dwóch strumieniach przepływu - to drugie rozwiązanie pozwala uzyskać wyższą efektywność doładowania bez powiększania turbiny i poszerzyć zakres jej pracy.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Po co komu biturbo/twin turbo - niech każdy nazwie sobie po swojemu :) - skoro jedno turbo obsługuje tak szeroki zakres obrotów?

Jak na razie nie słyszeliśmy o tym, aby Toyota planowała zaimplementować w napędzie Supry swój podwójny system wtrysku paliwa D-4S, który składa się z wtrysku bezpośredniego i pośredniego, załączanych wedle życzenia komputera sterującego.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Automatycznej skrzyni biegów z hydrokinetycznym sprzęgłem towarzyszą manetki do zmiany biegów na kierownicy oraz układ wspomagania szybkiego startu Launch Control.

Wybierając tryb Sport, można dodatkowo zintensyfikować reakcję silnika, szybkość i moment zmiany biegu, sztywność zawieszenia i charakterystykę wspomagania układu kierowniczego.

System kontroli stabilności jazdy Vehicle Stability Control ma ustawienie do jazdy torowej Track, które co prawda nie wyłącza całkowicie układu VSC, ale daje kierowcy znacznie większe pole do eksperymentowania na torze.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota GR Supra - aktywny dyferencjał

Wszystkie nowe Supry, które trafią do sprzedaży w Europie, będą miały elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy tylnej - napędzanej - osi o ograniczonym poślizgu.

Będzie on działał zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania - jak każdy mechanizm różnicowy z mniejszą lub większą "szperą" - jednak wyjątkowość rozwiązania polega na umiejętności płynnej regulacji "spięcia" ze sobą obu kół tylnej osi w zakresie od zera do stu procent.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Sterowanie elementem wykonawczym mechanizmu różnicowego jest skomplikowane, a reakcja następuje w oparciu o analizę danych z czujnika położenia koła kierownicy, pedału gazu, hamulca, obrotów silnika i stopnia wychylenia nadwozia - tyle mówi producent.

Myślę, że bez ryzyka można do tego dorzucić jeszcze informacje z czujników przeciążeń wzdłużnych i poprzecznych nadwozia oraz prędkości samochodu, do których normalnie ma stały dostęp system kontroli stabilności VSC.

Stopień blokady mechanizmu różnicowego tylnej osi jest na bieżąco korygowany na każdym etapie pokonywania zakrętu - ma być szybko, skutecznie, satysfakcjonująco i bezstresowo, bo VSC i tak czuwa.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Złota proporcja - wiesz, co to takiego?

Projektując auto od zera, ma się duże pole manewru. Bardzo duże. To nie jest coupe zbudowane na bazie rodzinnego sedana czy kompaktowego hatchbacka. Wymiary Toyoty GR Supra określono tak, aby uzyskać maksymalną zwinność samochodu.

Okazuje się, że decydującym o niej parametrem jest stosunek rozstawu osi do rozstawu kół i najlepiej, jeżeli zawiera się on między 1,5 a 1,6 do jednego. Dlatego właśnie nowa Toyota Supra ma ten stosunek na poziomie 1,55 do jednego, co nazwano "złotą proporcją".

Z tego wniosek, że projektowanie nowej Supry zaczęło się od kół i ich rozstawienia na podłożu - potem dopasowano do nich resztę auta.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota Supra - układ jezdny

Jak na prawdziwe BM… Prawdziwą Toyotę przystało, przednie koła prowadzone są przez kolumny MacPhersona. Z tyłu znalazło się lekkie zawieszenie pięciowahaczowe.

Projektując nadwozie zadbano o wysoką sztywność punktów mocowania zawieszenia, a wahacze oraz piasty są aluminiowe aby zredukować masę nieresorowaną, negatywnie wpływającą na precyzję śledzenia rzeźby asfaltu przez toczące się koła.

Z tyłu sztywne podłużnice i podpory mają zapewnić skuteczną kontrolę nad kołami i oponami Michelin Pilot Super Sport, które z tyłu są szersze od przednich. W przednich hamulcach znalazły się czterotłoczkowe zaciski Brembo.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

A czy znacie Toyota Gazoo Racing?

To nie byle co - ta marka odpowiada za udział Toyoty motorsporcie na całym świecie. W zeszłym roku praca Gazoo Racing zaowocowała zwycięstwem w wyścigu Le Mans 24h, a także w klasyfikacji producentów FIA WRC.

Założyciel Toyoty, Kiichiro Toyoda, uważał że sporty motorowe wspierają opracowywanie coraz lepszych samochodów na drogi publiczne do masowej produkcji. Sport motorowy stawia inżynierów i podzespoły aut przed ekstremalnymi wyzwaniami, co prowadzi do inwencji i nowatorstwa.

 

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Wnuk założyciela marki Toyota, Akio Toyoda, podziela tę opinię. Na tyle mocno, że Toyota Gazoo Racing zostaje wraz z premierą Toyoty GR Supra włączony w prace rozwojowe nad wieloma modelami koncernu, nie tylko tymi na wskroś sportowymi.

A to jest bardzo dobra wiadomość, bo jeżeli do tej pory czegoś Toyocie brakowało, to była to właśnie szczypta chili w gamie popularnych samochodów, którymi jeżdżą miliony.

A teraz - dane techniczne.

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota GR Supra - specyfikacja

Silnik:

  • Kod silnika: B58B30M1
  • Układ: 6-cylindrowy, rzędowy
  • Rozrząd: DOHC ze zmiennymi fazami rozrządu
  • Wtrysk paliwa: bezpośredni
  • Doładowanie: jedna turbosprężarka twin scroll
  • Pojemność skokowa: 2998 cm3
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 82,0 x 94,6 mm
  • Stopień sprężania: 11,0:1
  • Moc maksymalna: 340 KM @ 5000-6500 obr./min.
  • Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm @ 1600-4500 obr./min.
  • Norma emisji spalin: Euro 6d

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Skrzynia biegów

  • Typ: automatyczna, 8-biegowa, ze sprzęgłem hydrokinetycznym
  • Przełożenie I biegu: 5,250
  • II - 3,350
  • III - 2,172
  • IV - 1,720
  • 5 - 1,316
  • 6 - 1,000
  • 7 - 0,822
  • 8 - 0,640
  • Bieg wsteczny: 3,712
  • Przekładnia główna: 3,150

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Nowa Toyota GR Supra - osiągi

  • Prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,3 s

Nowa Toyota Supra - układ jezdny, kierowniczy, hamulce

  • Zawieszenie przednie: kolumny MacPhersona
  • Zawieszenie tylne: po pięć wahaczy na koło
  • Zębatkowy układ kierowniczy wspomagany elektrycznie
  • Przełożenie układu kierowniczego: 15,1:1
  • Minimalna średnica zawracania: 11 m
  • Hamulce przednie: tarcze wentylowane 345x35 mm, zaciski czterotłoczkowe
  • Hamulce tylne: tarcze wentylowane 345x24 mm
  • Opony: Michelin Pilot Super Sport
  • Rozmiar opon z przodu: 255/35 ZR 19 96Y
  • Rozmiar opon z tylu: 275/35 ZR 19 100Y

Nowa Toyota GR Supra - 10 faktów i pełne dane techniczne!

Toyota GR Supra - wymiary i masy

  • Długość/szerokość/wysokość: 4379/1854/1292 mm
  • Rozstaw osi: 2470 mm
  • Rozstaw kół przód/tył: 1594/1589 mm
  • Współczynnik oporu powietrza: 0,33
  • Bagażnik: 290 litrów
  • Masa całkowita bez kierowcy: 1495 kg
  • Masa całkowita wg normy ECE: 1570 kg
  • Maksymalna masa całkowita: 1815 kg

Podoba Ci się nowa Toyota Supra?

Klikając tutaj, możesz ją zarezerwować.

Oby jak najwięcej takich emocjonujących premier od Toyoty!

Zdjęcia: Toyota.

Autor: Michał Krasnodębski Facebook

Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.

KOMENTARZE