Octavia to motor napędowy marki Skoda: na świecie sprzedano ponad 3,7 miliona sztuk tego modelu. Jednak szefowie firmy z Mlada Boleslav uznali, że czas dołożyć do pieca!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Widzicie tę mieszankę Audi i Volkswagena? Owszem, Skoda używa wspólnej dla tych marek techniki, ale czy w 1996 roku - wtedy debiutowała pierwsza generacja Octavii - ktokolwiek uwierzyłby, że auto, które miało być przede wszystkim tanie i praktyczne, wyrośnie na coś takiego?
Aby uzmysłowić Wam, jak bardzo auto urosło, przedstawiamy wymiary nowej Skody Octavii. Rozstaw osi jest o 108 mm dłuższy niż w poprzednim modelu. Zwis przedni wynosi 886 mm, czyli 29 mm mniej niż w Octavii II. Całkowita długość wynosi aż 4659 mm, czyli o 90 mm więcej niż u poprzednika.
Oto zdjęcie, które pozwala zauważyć opisane przed chwilą zmiany w proporcjach karoserii. Skoda wykonuje na naszych oczach salto między klasami: Rapid nie jest wcale mniejszy od poprzedniej Octavii, a nowa Octavia... No właśnie! Teraz już chyba nikt nie spróbuje przyporządkować tej Skody do klasy kompaktowej - jest na to po prostu za duża.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Zaprojektowane od nowa reflektory Skody podkreślają szerokość przodu Octavii. Ich kształt podkreśla myśl przewodnią projektu, jaką ma być precyzja. Rodzaj powierzchni i wykończenie przypominają polerowane szkło. To celowy zabieg podkreślający korzenie samochodu w Republice Czeskiej, kraju o bogatej tradycji produkcji kryształu.
Pionowe linie listew atrapy chłodnicy mają swą kontynuację w pionowych kształtach reflektorów bi-ksenonowych ze światłami dziennymi LED. Ta kontynuacja linii ma zdaniem stylistów przypominać swoim wyrazem wdzięk rzęs. Skoro tak, to ta fotografia przypomina swoim wyrazem wzruszenie. I to solidne!
Również wymiary nowej Skody Octavii pokazane na widoku z przodu wskazują na zmiany. Zielone cyfry dotyczą poprzedniego modelu - oprócz minimalnie mniejszej wysokości, rozstaw kół z przodu wzrósł o osiem milimetrów, a szerokość samochodu bez lusterek zwiększyła się o cztery i pół centymetra.
Typowy dla Skody układ świateł tylnych z wyrazistym konturem w kształcie litery C jest konsekwentnie stosowany w nowej Octavii. By wzmocnić efekt wizualny litery "C", w każdej lampie tylnej po raz pierwszy świecą podwójne segmenty. W najwyższej wersji wyposażeniowej w lampach tych świecą diody LED.
Lusterko zewnętrzne nowej Skody Octavii podpowiada, że projektantom zależało na uzyskaniu jak najniższego oporu aerodynamicznego. Widać to po tym, że ramię łączące z drzwiami jest znacznie cieńsze, niż obudowa lusterka. Przy okazji debiutuje kierunkowskaz boczny zintegrowany w obudowie lusterka.
Wnętrze nowej Octavii zostało zaprojektowane od nowa. Jego styl jest oszczędny, a nawet subtelny - przemiana Skody z na wskroś praktycznego hatchbacka w eleganckie auto staje się faktem. Zamiast na ozdobniki postawiono na precyzję wykonania detali i ten ruch okazał się trafiony.
Kabina Skody Octavii wyraźnie urosła. Długość wnętrza zwiększyła się na przykład o 33 milimetry. Szerokość na wysokości łokci z przodu to 1.454 mm (plus 39 mm). Podobnie wyraźnie zwiększyła się szerokość na wysokości ramion z przodu, do 1.398 mm (plus 19 mm).
Z tyłu ilość miejsca na nogi pasażerów Skody wzrosła o 47 milimetrów, a wysokość od siedziska kanapy do sufitu - o 14 mm. Szerokość na wysokości łokci wzrosła o 23 mm, a na poziomie ramion - o 4 mm. Biorąc pod uwagę to, jak przestronna była poprzedniczka, nowa Octavia będzie bardzo przestronnym samochodem.
Gigantyczny do tej pory bagażnik będzie miał o pięć litrów większą pojemność i pomieści w nowej Octavii aż 590 litrów. Siatka bardzo pomoże w zapobieganiu przemieszczania się drobnych przedmiotów po tak gigantycznym kufrze Skody.
Kolejny krok naprzód to pierwszy w historii Skody system składania kanapy za pomocą jednego przycisku umieszczonego w bagażniku. Po tej czynności pojemność wzrasta aż do 1580 litrów. Ależ to o 125 litrów więcej niż w poprzedniej Octavii!
O tym, że ktoś naprawdę przemyślał projekt bagażnika nich zaświadczy tylna półka, która w razie potrzeby idealnie mieści się za oparciem kanapy. Bagażnik nowej Skody Octavii ma także dwustronną wykładzinę podłogową. Jedna strona jest elegancka, a druga przeznaczona "do brudzenia".
Jak już jesteśmy przy sprytnych rozwiązaniach to warto wspomnieć, że ułatwianie życia pasażerom jest częścią filozofii nazywanej w Skodzie "simply clever". Jej efektem jest na przykład skrobaczka do szyb ukryta w pokrywie wlewu paliwa.
To rozwiązanie nie jest czymś wyjątkowym, ale ponieważ jest "sprytne", to je pokazujemy. Otwór w podłokietniku tylnej kanapy nowej Skody Octavii pozwala przewieźć np. narty bez potrzeby zakładania bagażnika dachowego - dzięki temu można zaoszczędzić sporo paliwa.
Kamizelkę odblaskową ukryto w specjalnym schowku pod fotelem kierowcy. To genialnie proste, a zarazem bardzo bezpieczne rozwiązanie: kierowca może założyć kamizelkę jeszcze zanim wyjdzie z auta - gdyby kamizelka była w bagażniku, musiałby wysiąść i przejść obok auta np. w nocy i w ciemnej kurtce.
Schowków w nowej Octavii z pewnością nie zabraknie. Oprócz tego widocznego na fotografii, w Skodzie mamy do dyspozycji nawet osiem miejsc na butelki z napojami. Co więcej, w kieszeniach na drzwiach są nawet pojemniki na odpadki.
Z tego gadżetu ucieszą się wszyscy "multimedialni" pasażerowie tylnej kanapy nowej Octavii. Tuż pod tylnymi dyszami nawiewu Skody może być zainstalowane gniazdko o napięciu 230 woltów, dzięki czemu bez pomocy zewnętrznego konwertera będzie można ładować laptopa czy telefon.
Pierwszy raz w Skodzie będzie dostępny adaptacyjny tempomat. Utrzymuje on zadaną prędkość jazdy samochodu z bezpiecznym odstępem od pojazdu poprzedzającego i pracuje w zakresie prędkości jazdy od 30 do 160 km/h. W Octavii z DSG samochód może być automatycznie hamowany nawet aż do zatrzymania!
Nowa funkcja Skody steruje pracą świateł drogowych. Przy prędkości powyżej 60 km/h, gdy jest ciemno, funkcja ta automatycznie włącza światła drogowe Octavii. Gdy jakiś samochód jedzie z przodu (do 400 m odstępu) lub gdy nadjeżdża z naprzeciwka (w odległości ok. 1.000 m), funkcja samoczynnie zmienia światła drogowe na mijania.
Mimo włączonej funkcji automatycznej zmiany świateł, kierowca Skody może ręcznie włączać i wyłączać światła drogowe, pozostając panem sytuacji. Funkcja wykorzystuje kamerę, która znajduje się w stopce lusterka wewnętrznego osadzonego na przedniej szybie. Kolejnym zastosowaniem tej kamery jest rozpoznawanie znaków drogowych
W nowej Skodzie Octavii znajdzie się takze układ wspomagania parkowania. Proces parkowania zaczyna się, gdy zostanie znaleziona luka nadająca się do zaparkowania. Kierowca, chcąc zaparkować, włącza wsteczny bieg i musi tylko dodawać gazu i hamować. Wspomaganie steruje kierownicą, aby zaparkować na idealnej linii.
Elektryczne panoramiczne okno dachowe jest dostępne w nowej Skodzie Octavii jako opcja. Jednoczęściowa szyba o wymiarach 821 x 981 mm jest wykonana z tonowanego szkła o małej przenikalności cieplnej. Szyba odbija 92 procent promieniowania cieplnego i 90 procent świetlnego. Okno dachowe można uchylać i odsuwać do tyłu.
Radio Bolero z napędem CD i radio-nawigacja Amundsen mają barwny ekran dotykowy o przekątnej 5,8 cala o rozdzielczości 400 x 240 pikseli. Wyświetlacz ma czujnik zbliżeniowy: gdy zbliża się do niego palec, urządzenie automatycznie włącza menu obsługowe. Znane ze Smartfonów techniki zmazywania i powiększania ułatwiają obsługę.
Dla wymagających audiofili do dyspozycji jest zestaw dźwiękowy CANTON. W skład tego zestawu wchodzi osiem głośników o dużej mocy zamontowanych w drzwiach, jeden centralny głośnik w desce rozdzielczej oraz subwoofer w bagażniku nowej Octavii. Całkowita moc zestawu wynosi 570 watów.
Pierwszy raz w Skodzie występuje schowek na telefon w konsoli środkowej. W dnie schowka znajduje się płaska antena, która umożliwia indukcyjne sprzężenie antenowe. Gdy telefon leży w schowku nowej Octavii, sygnały z jego anteny są odbierane przez antenę w dnie schowka, wzmacniane i kierowane do anteny samochodu.
Podstawową wersją napędową nowej Skody Octavii jest silnik benzynowy 1.2 TSI o mocy 86 KM. Silnik ten zużywa w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km i emituje 119 g/km CO2. Doładowanie pozwala na osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego 160 Nm w zakresie od 1.400 do 3.500 obr./min.
Skoda Octavia 1.2 TSI Green tec ma moc 105 KM i w cyklu mieszanym zużywa 4,9 l/100 km. Maksymalny moment 175 Nm jest osiągany w zakresie od 1.400 do 4.000 obr./min. Octavia 1.4 TSI Green tec o mocy 140 KM zużywa 5,3 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy 200 Nm silnik uzyskuje w zakresie od 1.500 do 3.500 obr./min.
Szczytową wersją napędu benzynowego nowej Octavii jest 1.8 TSI Green tec o mocy 180 KM. Maksymalny moment obrotowy, osiągany w zakresie od 1.250 do 5.000 obr./min, wynosi 250 Nm. Silnik ten w cyklu mieszanym zużywa 5,7 l/100 km i emituje na kilometr 131 g CO2, współpracując z 7-stopniową skrzynią biegów DSG.
Podstawową wersją wysokoprężną nowej Skody Octavii jest 1.6 TDI o mocy 90 KM, która zużywa średnio 4,1 l/100 km. Zużycie paliwa silnika 1.6 TDI Green tec o mocy 77 kW (105 KM) z funkcją Start-Stop i ręczną pięciostopniową skrzynią biegów wynosi 3,8 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm w zakresie od 1.500 do 2.750 obr./min.
Najoszczędniejszy silnik wysokoprężny nowej Skody Octavii to GreenLine 1.6 TDI o mocy 110 KM. Silnik ten zużywa zaledwie 3,4 l paliwa na 100 km. Z kolei najmocniejszy diesel to 2.0 TDI Green tec osiągający 150 KM. Spalanie: 4,5 l/100 km. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm dostępny jest od 1.750 do 3.000 obr./min.
O dobre prowadzenie Octavii dbają dwa rodzaje osi tylnej. Wersja z silnikiem 1.8 TSI ma zamontowane rozwiązanie wielowahaczowe, podczas gdy Skody o mniejszej mocy mają z tyłu belkę skrętną. Koła przedniej osi prowadzone są przez dolne wahacze trójkątne i kolumny McPhersona.
Czy nowa Skoda okaże się takim hitem, że niedługo parkingi będą wyglądały tak, jak na zdjęciu? Naszym zdaniem są na to szanse - niech więc Octavia się rozmnaża. Jak tylko trafi na test, na pewno damy znać!
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.