Zachęcony rynkowym sukcesem modelu Leaf, Nissan postanowił zamontować ten sam napęd w małym dostawczaku. Co z tego wyszło?
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Nie od dziś wiadomo, że współczesne samochody buduje się z gotowych, wspólnych "klocków", zwanych modułami. Idąc tym tropem, Nissan postanowił, że zelektryfikuje swojego niewielkiego dostawczaka NV200. A jak zrobić to jak najniższym kosztem? To proste - zamontować układ napędowy i akumulatory z produkowanego od kilku ładnych lat Leafa.
Jeżeli chodzi o wygląd, to w porównaniu ze spalinową odmianą Nissana NV200 trzeba było dokonać kilku zmian. Przede wszystkim konieczne było poszerzenie błotników, żeby zmieścić koła, które w Nissanie Leaf są rozstawione szerzej o 40 mm - stąd mocniej wyprofilowane nadkola e-NV200. Przeprojektowano także przód nadwozia, które dzięki temu wydłużyło się.
Tablica wskaźników Nissana e-NV200 od razu podpowiada, że mamy do czynienia z pojazdem o niekonwencjonalnym napędzie. Wskaźnik pojemności baterii, brak obrotomierza - wszystko jest tak proste, jak to tylko możliwe. Podobno dostawczy Nissan prowadzi się tak łatwo, że pracownicy firm, gdzie eksploatowano pilotażową partię przedprodukcyjną e-NV200, nie chcieli z niego wysiadać.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Nissan e-NV200 wyposażony jest w rozwiązania, ułatwiające jego eksploatację. Nawigacja umożliwia wyszukiwanie najbliższych stacji ładowania akumulatorów. Inteligentny kluczyk pozwala na zdalne włączenie klimatyzacji lub ogrzewania w zaparkowanym samochodzie, a na pokładzie mamy ekran dotykowy, bluetooth i wszelkie atrakcje multimedialne.
To, co może się wydać dość zaskakujące, to fakt, że kabina elektrycznego Nissana e-NV200 jest równie pojemna, jak w jego spalinowym odpowiedniku. Akumulatory litowo-jonowe powędrowały pod podłogę skrzyni ładunkowej, w której - jak widać - bez trudu mieści się paleta.
Dostęp do przestrzeni bagażowej umożliwiają także przesuwane drzwi boczne. Z tego ujęcia widać, jak nisko położona jest podłoga przestrzeni ładunkowej elektrycznego Nissana e-NV200. To bardzo ułatwia załadunek, szczególnie wtedy, gdy nie mamy do dyspozycji podnośnika, a także obniża środek ciężkości samochodu.
Pod maską Nissana e-NV200 znajdziemy zespół napędowy Nissana Leaf, ze zmienionym przełożeniem przekładni głównej oraz przeprogramowanym komputerem sterującym. Synchroniczny silnik prądu przemiennego dostarcza mocy maksymalnej 109 KM i momentu obrotowego 254 Nm. Jego maksymalna prędkość obrotowa to 10 500 obr./min.
Co ciekawe, mimo nieprzesadnej mocy, motor elektryczny zapewnia dostawczemu Nissanowi e-NV200 lepsze osiągi, niż jednostka dieslowska 1.5 dCi. Przyspieszenie do "setki" trwa 14 sekund (diesel: 14,5 s). Ceną za dobre przyspieszenie, wynikające z wysokiego przełożenia przekładni, jest niezbyt wysoka prędkość maksymalna, wynosząca 120 km/h. A tak przy okazji... Nissan to japońskie auto, prawda? A widzicie ten napis na akumulatorze?
Maksymalna ładowność Nissana e-NV200 to 770 kg. Jak widzicie, właściciel nie musi nawet wiedzieć, gdzie są akumulatory, bo nie zabierają miejsca. Tego nie można by było powiedzieć np. o samochodach dostawczych napędzanych gazem ziemnym (CNG). Pamiętacie "bagażnik" Fiata Doblo CNG?
Rozładowany akumulator Nissana e-NV200 można naładować przez noc w ciągu 8 godzin ze zwykłego
gniazdka elektrycznego, które wytrzyma obciążenie prądem 16 amperów przy poborze
mocy 3,3 kW. To opcja optymalna dla tych, którzy mogą ładować auto w nocy. Czas ten skraca się do 4 godzin w przypadku korzystania z gniazdka 32-amperowego, umożliwiającego pobór mocy 6,6 kW.
Według standardów obecnego europejskiego cyklu jazdy, służącego do badania zużycia paliwa, Nissan e-NV200 ma mieć zasięg 170 km. Nawet, jeżeli realnie byłoby to 100-120 km, to i tak znajdą się branże, w których firmowi kierowcy nie przekraczają takich dziennych przebiegów. Według badań, 70 procent firmowych aut pokroju nowego elektrycznego Nissana osiąga dzienne przebiegi rzędu 100 km.
A jak wyglądają koszty eksploatacji elektrycznego Nissana e-NV200? Marketingowcy marki wzięli pod lupę koszty paliwa w Hiszpanii, Włoszech, Niemczech i Wielkiej Brytanii, a także we Francji. Przejechanie 100 km elektrycznym e-NV200 kosztuje około 1,83 euro. Tymczasem ten sam dystans pokonany Nissanem NV200 z dieslem kosztuje około 8,48 euro. Oszczędności są więc ogromne. Tylko najpierw trzeba zebrać kasę na zakup japońskiego "elektryka". Jak na razie polskiej ceny jeszcze nie podano.
Na koniec jeszcze jeden dość pikantny szczegół, który spokojnie zasługuje na miano anegdoty. Podczas szkolenia kierowców flotowych, mających dosiadać e-NV200, Nissan zaleca... Włączanie ogrzewania fotela i kierownicy zamiast ogrzewania całej kabiny w celu zaoszczędzenia energii i przedłużenia zasięgu. Palto, czapka, grube skarpety - i można ruszać w drogę!
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.