50 lat Porsche 911
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
W ciągu 50 lat produkcji powstało 820 000 egzemplarzy modelu Porsche 911. A to oznacza że "911-ka" to najpopularniejszy samochód sportowy na świecie. Co ciekawe, każda z siedmiu generacji pojazdu była projektowana niemal od początku. Na zdjęciu: 911 2.0 Coupe z roku 1964 oraz 911 Carrera 4S Coupe.
Model 911 był następną modelu 356 i z marszu przekonał do siebie fanów sportowej jazdy. Prototypowy egzemplarz pokazano po raz pierwszy na salonie samochodowym we Frankfurcie w roku 1963. Był on oznaczony jako 901. Kiedy trafił do seryjnej produkcji, zyskał już finalne miano - 911. Pod tylną klapą pracował sześciocylindrowy boxer o mocy 128 KM a samochód rozpędzał się do 211 km/h.
Co ciekawe, od 1965 r. można było kupić Porsche 912 i nie jest to pomyłka, tylko "911-ka" z czterocylindrowcem. Ale kiedyś samochody nie były tak bogato wyposażone jak obecnie i doceniano każdy element auta, który uznawano niemal za nową jego wersję. I tak w roku 1966 powstało Porsche 911 S (158 KM) z kutymi felgami aluminiowymi Fuchs. Z kolei 911 Targa było przełomowym modelem - dzięki pałąkowi ze stali szlachetnej stało się pierwszym odpornym na dachowanie kabrioletem świata.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Seria 911 poszerzyła się o model z czterobiegowym półautomatem Sportomatic w roku 1967. W tym roku Porsche zostało pierwszym niemieckim koncernem samochodowym wytwarzającym auta zgodne z amerykańskimi ograniczeniami emisji szkodliwych substancji w spalinach, a stało się to dzięki modelom: 911T, E oraz S.
Porsche 911 znacznie spoważniało, gdy nareszcie zaczęła rosnąć pojemność silnika, co było krokiem w stronę wykorzystania pełnego potencjału konstrukcji. W 1969 było to 2.2, w roku 1971 już 2.4, a rok później przyszło na świat uosobienie sportowego samochodu marzeń ze zdjęcia: 911 Carrera RS 2.7 (2,7 KM, waga poniżej tony).
Dziesięć lat od debiutu, inżynierowie odważyli się na pierwszą przemianę 911. Model G był produkowany od 1973 do 1989 roku. To właśnie z tej serii pochodzi pierwsze Porsche 911 Turbo z trzylitrowym silnikiem o mocy 256 KM i ogromnym spoilerem (1974 rok). Na zdjęciu Porsche 911 S 2.7 Coupé z roku 1974.
Następna erupcja mocy: 1977 rok. Wyposażone w intercooler 911 Turbo 3.3 generowało 296 KM. Nie miało sobie równych! W 1983 roku wolnossące 911 Carrera zastąpiło SC, z 3,2-litrowym silnikiem o mocy 228 KM stało się ulubionym autem kolekcjonerów. Na zdjęciu: Porsche 911 Turbo 3.3 Coupé z roku 1986.
W 1988 roku Porsche wypuściło 911 Carrera 4 (964). Silnik boxer (z powietrznym układem chłodzenia) o pojemności 3,6 litra miał moc 247 KM. Turbo miało silnik 3.6 o mocy aż 355 KM. Rewolucyjnym przedstawicielem nowej linii 911 była wersja Carrera 4 z napędem na wszystkie koła. Na zdjęciu: różne wersje Porsche 911 Carrera 4 3.6 z roku 1990.
Porsche 911 z oznaczeniem 993 (1993 r.) to ostatnia generacja z silnikiem chłodzonym powietrzem. Był to pojazd jako pierwszy z linii 911 posiadający nowo zaprojektowane podwozie z aluminium. Wersja Turbo była również pierwszą z silnikiem biturbo, wchodzącym w skład zespołu napędowego o najniższej emisji na świecie w swoim czasie (1995 rok).Kolejna z niezliczonych innowacji - felgi z lekkiego stopu z pustymi wewnątrz ramionami - pojawiła się w Porsche 911 Turbo z napędem obu osi. Bardzo charakterystyczną nowością był też szklany dach, chowający się pod tylną szybą (911 Targa). Na zdjęciu: Porsche 911 Carrera 3.6 Cabriolet i 911 Carrera 3.6 Coupé z roku 1994.
Porsche 996, które zjeżdżało z linii produkcyjnej w latach 1997-2005, było zupełnie nowym pojazdem. Ta generacja była pierwszą, w której zastosowano chłodzone cieczą silniki. Dzięki czterozaworowym głowicom cylindrów samochód osiągał 296 KM (218 kW). Współczynnik oporu powietrza obniżono do 0,3. Na zdjęciu: Porsche 911 Carrera 3.4 Coupé z roku 1998.W roku 2006 Porsche 911 Turbo przekroczyło kolejną barierę technologiczną - jego silnik benzynowy jako pierwszy na świecie miał turbosprężarkę o zmiennej geometrii. A to nie jest takie proste, biorąc pod uwagę znacznie wyższą temperaturę spalin benzyny na tle tego co znajdziemy w wydechu diesli, w których takie rozwiązanie jest popularne. W roku 2008 z kolei Porsche 997 zyskało bezpośredni wtrysk benzyny i dwusprzęgłową skrzynię biegów. Na zdjęciu: Porsche 911 Carrera S 3.8 z roku 2005.
-
Nowa Honda Civic Type R 2023 z turbo, czy bez turbo?
Honda Civic Type R to jeden z najszybszych samochodów z przednim napędem, jeżdżących po Ziemi. Jeżeli zasta... -
Terenowa Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 4x4 Diesel Pali 10 l/100 km i Jest Legendą
Jak to możliwe, żeby przez 70 lat sprzedać 10 milionów samochodów terenowych? Toyota potrafi takie cuda... -
Toyota GR Corolla Turbo z napędem 4x4. Analiza 300-Konnego Potwora z Japonii
Oto rarytas z Ameryki, nowa trzystukonna Toyota GR Corolla. Trudno uwierzyć, że Toyota po tylu dekadach p... -
Poniżej 5 l/100 km w mieście w 130-konnym benzynowym SUV? Honda HR-V 1.5 potrafi takie cuda!
Co zrobić, aby taniej jeździć samochodem przy wysokich cenach benzyny? Czy jest jakiś sposób na to,...