Miernik lakieru - dlaczego warto go mieć?
Samochód z drugiej ręki z oryginalnym lakierem w dobrej kondycji? Z lakierem, który nigdy nie był poprawiany w związku z kolizją drogową czy zarysowaniem? Oto marzenie każdego, kto szuka używanego auta. Miernik lakieru pozwoli sprawdzić, czy "bezwypadkowe auto od pierwszego właściciela" rzeczywiście ma oryginalny lakier
Za chwilę dowiesz się:
- Dlaczego przebieg auta to nie wszystko?
- Które elementy nadwozia są najważniejsze?
- Jak odkryć że auto ma np. wspawany dach?
- Co powinniśmy wiedzieć na temat mierników?
- Jak sprawdzić, które elementy były naprawiane?
- Jaką grubość powinien mieć lakier samochodowy?
- Jak wybrać miernik grubości lakieru żeby nie przepłacić?
- Jaka jest dokładność pomiarów?
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Na polskim rynku przyjęło się, że w pierwszej kolejności przy zakupie używanego samochodu z drugiej ręki patrzymy nie na jego rzeczywisty stan, ale przebieg. Zapominamy o tym, że samochód ze stosunkowo niewielkim przebiegiem może być w znacznie gorszym stanie od swojego odpowiednika z przebiegiem przekraczającym psychologiczną barierę 200 tysięcy kilometrów, chociażby właśnie ze względu na swoją wypadkową przeszłość.
Jedną z możliwości weryfikacji słów sprzedawcy o bezwypadkowej historii danego egzemplarza jest sprawdzenie grubości powłok lakierniczych na wszystkich jego elementach.
Gdzie sprawdzać grubość lakieru - które elementy są najważniejsze?
Sprawdzać powinniśmy każdy element lakierowany samochodu - począwszy od błotników, poprzez drzwi, a skończywszy na klapie bagażnika. Szczególną uwagę powinniśmy jednak zwrócić na elementy konstrukcyjne:
- progi,
- słupki A/B/C,
- dach,
- podłogę bagażnika.
Wspawany dach z innego auta? Niestety, to się zdarza…
Wielu nieuczciwych handlarzy próbuje ukryć wypadkową przeszłość poprzez wymianę całych elementów na pochodzące z elementów w kolorze z rozbiórki innego egzemplarza - zdarzają się przypadki, że dotyczy to nawet całego dachu.
Tym samym konieczne jest dokładne sprawdzenie wszystkich słupków, gdyż tylko tam będzie (choć nie zawsze) możliwe wykrycie łącznia elementów i grubszej warstwy lakieru, odbiegającej od wartości zmierzonej miernikiem grubości lakieru na innych powierzchniach elementów.
Lakier oryginalny czy powtórnie malowany?
Często pojawiającym się pytaniem odnośnie mierników lakierów i samego lakieru jest to, jak dokładne są tego typu urządzenia i jaką grubość powinien mieć fabryczny lakier - to ostatnie zależy od producenta samochodu i jego specyfikacji.
Można przyjąć, że jeżeli po pomiarze otrzymujemy wynik mieszczący się w przedziale 80-160 mikrometrów, to mamy do czynienia z elementem jednokrotnie malowanym, pokrytym fabrycznym lakierem. Wartość dwukrotnie wyższa to znak, że element był powtórnie malowany…
No dobrze, ale skoro mamy przedział 80-160 mikrometrów, to druga wartość jest właśnie dwukrotnie większa od pierwszej. A jednocześnie 160 mikrometrów zmierzone miernikiem grubości lakieru wcale nie musi, choć może, oznaczać że lakier jest nieoryginalny.
Jak to rozwikłać?
Tu potrzebna jest odrobina wiedzy, a najlepiej porównanie z konkretnym modelem samochodu z oryginalnym lakierem. To jednak jest mało realne w przypadku kiedy szukamy używanego auta.
Dlatego trzeba zmierzyć grubość lakieru miernikiem na wszystkich elementach metalowych samochodu i porównać wyniki. To daje szansę wychwycenia różnic, wskazujących na powtórne lakierowanie elementów karoserii.
Często zdarza się, że miernik grubości lakieru pokazuje wartości w okolicach 1000 mikrometrów - to nie błąd! To jedynie spora ilość szpachli położona pod lakier...
Pomiar grubości lakieru i wynik poniżej 80 miktometrów?
Co jednak w przypadku, gdy miernik pokazuje grubość warstwy lakieru poniżej 80 mikrometrów? Świadczy to o tym, że lakier był. Jeżeli dany element dalej ma rysy to może się okazać, że ponowne polerowanie nie jest możliwe właśnie przez zbyt cienką pozostałą powłokę lakierniczą - kolejne polerowanie mogłoby spowodować przetarcie lakieru, a tym samym widocznie uszkodzić powłokę lakierniczą!
Grubość lakieru - prosty klucz:
- poniżej 80 mikrometrów - lakier prawdopodobnie po polerowaniu,
- między 80 a 160 mikrometrów - lakier fabryczny,
- powyżej 160 mikrometrów - lakier niefabryczny,
- ~1000 mikrometrów - lakier niefabryczny i duża ilość szpachli na elemencie
Miernik lakieru - dokładność pomiarów
Najgorszą jakość pomiaru oferują mierniki dynamometryczne, w których wskaźnikiem jest magnes - w większości przypadków nie mają one nawet skali i dają tym samym możliwość jedynie pobieżnej oceny powłoki lakierniczej.
Chcąc otrzymać wiarygodne i powtarzalne pomiary, a w konsekwencji mieć pełen pogląd na lakier na danym samochodzie, warto zainwestować przynajmniej 100 zł w miernik elektroniczny, oferujący dokładność na poziomie 1 mikrometra (należy uważać, bo na rynku są dostępne również mierniki elektroniczne o dokładności do 10 mikrometrów, a nawet mniej).
Jaki miernik lakieru samochodowego wybrać?
Tutaj wszystko zależy od naszych możliwości finansowych i oczekiwań - jeżeli mamy zamiar często wykorzystywać możliwości miernika przy zakupie używanych samochodów, to warto zainwestować w urządzenie z sondą na przewodzie, która ułatwia pomiar w wielu niedostępnych miejscach. (np. Prodig-Tech gl-8s, cena około 260-300 złotych).
W przypadku zawodowego wykorzystywania tego typu urządzeń warto kupić jednak urządzenie z najwyższej półki, które zagwarantuje nam niezawodność oraz dodatkowe funkcje, jak chociażby automatyczne rozpoznanie materiału, na którym dokonywany jest pomiar, asystenta pomiaru, czy sygnalizację dźwiękowa (Prodig-Tech GL-PRO-2, cena około 500-600 złotych).
Zaletą powyższych mierników jest ich producent, polska firma Prodig-Tech, która należy do z największych w tej branży. Jakość produktów potwierdza wyróżnienie "Najlepsze w Polsce" w konsumenckim konkursie jakości produktów i usług w roku 2015, a także 24 miesiące gwarancji.
Jeżeli ktoś obawia się, czy da sobie radę z obsługą miernika grubości lakieru samochodowego, to może liczyć na funkcję asystenta pomiarów, która aktywnie wspomaga użytkowników w dokonywaniu pomiarów i ich interpretacji.
Miernik lakieru - podsumowanie
Podsumowując, jeżeli zależy nam na dobrym mierniku grubości lakieru do podstawowych pomiarów, to wcale nie musimy wydawać olbrzymich pieniędzy na produkty w pełni profesjonalne.
Za niespełna 300 zł kupimy dobry miernik gl-8s, który z powodzeniem powinien wystarczyć nam na kilka lat pracy, a tym samym uchronić nas przed zakupem powypadkowego samochodu po niedbałej naprawie blacharskiej, który zawsze już będzie dla nas jeżdżącym znakiem zapytania - nikt nie wie, jak struktura naprawianego najniższym kosztem auta zachowa się podczas kolizji.
Niefachowa naprawa blacharska może mieć wpływ niemal na wszystko - od nieprawidłowego zużywania się opon na skutek naruszonej geometrii, po trudno zamykające się drzwi czy wilgoć w kabinie. Może to dalekie skojarzenie, ale miernik lakieru może uchronić nas przed takimi utrapieniami i pozwolić na wybór bezpiecznego auta z rynku wtórnego.
Partnerem poradnika jest firma www.prodig-tech.pl, producent profesjonalnych przyrządów do pomiaru grubości lakieru samochodowego.