Klimatyzacja manualna - prawidłowa obsługa - jak skutecznie schłodzić auto
W pierwszej części artykułu o klimatyzacji manualnej poznaliście już jej podstawowe funkcje. Teraz pora zająć się skutecznym schładzaniem kabiny waszego auta
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
W poprzednim odcinku doszliśmy do momentu, w którym klimatyzacja została włączona. Zobacz, czego dowiesz się już za chwilę:
- Klimatyzacja samochodowa - jak ustawić nawiew?
- Rozgrzane elementy kabiny promieniują ciepłem jak ognisko - jak je schłodzić klimatyzacją manualną?
- Poczekaj, aż tapicerka wnętrza się schłodzi - nie tylko temperatura powietrza decyduje o komforcie
- Jeżeli auto stało długo na słońcu - solidnie je przewietrz, zanim włączysz klimatyzację samochodową
- Dostosuj temperaturę nadmuchu - włącz ogrzewanie i klimatyzację jednocześnie
- Przy włączonej klimatyzacji samochodowej i ogrzewaniu nigdy nie nastawiaj nawiewu na nogi. Dlaczego?
- Wiesz, że wyłączenie nawiewu do kabiny wyłącza też klimatyzację manualną (automatyczną też)?
- Jak odparować szyby klimatyzacją manualną - i czy będzie od tego ciepło, czy zimno?
- Jak uniknąć odgrzybiania klimatyzacji samochodowej?
- Często wymieniaj filtr kabinowy - jest tani, a potrafi bardzo osłabić wentylację i klimatyzację w samochodzie
- Nigdy nie wyłączaj działającej już klimatyzacji kiedy zaczyna padać deszcz!
Jak widzisz, będzie bardzo dużo konkretów - same proste porady, które mają naprawdę duże znaczenie podczas codziennej eksploatacji auta w upały.
Klimatyzacja samochodowa - jak ustawić nawiew?
Co robimy, aby jak najskuteczniej schłodzić kabinę? Przede wszystkim sprawdzamy, czy pokrętło regulacji temperatury nastawione jest na "zimno", czy, jak kto woli, na minimum. Następnie kierujemy nawiew na centralne i boczne dysze w kokpicie. To zapewni największy ruch powietrza w kabinie.
Rozgrzane elementy kabiny promieniują ciepłem jak ognisko - jak je schłodzić klimatyzacją manualną?
Poczucie gorąca w kabinie nie bierze się tylko stąd, że powietrze jest ciepłe. Znaczną część ciepła, jakie odczuwamy jadąc autem, pochodzi od rozgrzanych elementów wnętrza, a w szczególności od podszybia, boków drzwi i podsufitki. Podszybia nie mamy jak schłodzić, ale na boki drzwi i podsufitkę możemy skierować nawiew. Teraz tylko pozostaje włączyć maksymalny bieg dmuchawy i czekać.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
Poczekaj, aż tapicerka wnętrza się schłodzi - nie tylko temperatura powietrza decyduje o komforcie
Nie to nie pomyłka - czekać! Bo samo wpuszczenie zimnego powietrza (które ma zwykle temperaturę nieco powyżej zera stopni Celsjusza) do kabiny nie spowoduje jeszcze, że poczujemy się komfortowo, jeżeli tapicerka będzie ciągle rozgrzana. Dopiero po kilku, a czasem nawet kilkunastu minutach chłodzenia, odczuwalna temperatura w aucie stanie się znośna i sprzyjająca bezpiecznej jeździe.
Jeżeli auto stało długo na słońcu - solidnie je przewietrz, zanim włączysz klimatyzację samochodową
To w końcu co powinniśmy zrobić, kiedy auto stoi pół dnia na słońcu, a my wybieramy się w podróż? Najpierw otwieramy wszystkie drzwi, aby wypuścić z kabiny gorące powietrze. Potem uruchamiamy silnik, ustawiamy klimatyzację według opisanej przed momentem procedury, uchylamy szybę (w razie gdyby auto przypadkowo zostało zamknięte) i... Wysiadamy z samochodu!
Dostosuj temperaturę nadmuchu - włącz ogrzewanie i klimatyzację jednocześnie
Kiedy już jedziemy autem z włączoną "klimą" możemy zrobić coś, co niestety jest bardzo rzadko stosowane. Chodzi o dostosowanie temperatury nadmuchu do potrzeb kierowcy. Czynimy to za pomocą pokrętła, czy też suwaka, do regulacji ogrzewania. Ustawiamy je tak, by to, co leci z nawiewu, nie powodowało dyskomfortu. I nie zapominamy o żelaznej zasadzie, pozwalającej zachować dobre zdrowie: nigdy nie kierujemy nawiewu na twarz!
Przy włączonej klimatyzacji samochodowej i ogrzewaniu nigdy nie nastawiaj nawiewu na nogi. Dlaczego?
I tutaj przyszła pora, by powrócić do tematu ustawienia kierunku nawiewu. Pamiętacie jak pisaliśmy, że powietrze na nogi zawsze leci cieplejsze? A może zdarzyło Wam się podróżować autem, w którym mimo włączonej klimatyzacji było "dziwnie gorąco"? Raz ciepło, raz zimno?
Tak, dobrze się domyślacie: jeżeli ktoś nastawi nawiew np. na szybę i na nogi przy włączonej klimatyzacji i częściowo nawet włączonym ogrzewaniu, to jego głowa będzie chłodzona, a stopy ogrzewane!
Wiesz, że wyłączenie nawiewu do kabiny wyłącza też klimatyzację manualną (automatyczną też)?
Temat pierwszy: jeżeli ustawimy dmuchawę na zero, "klima" samoczynnie się wyłączy, a powietrze nalatujące do auta w sposób naturalny nie będzie chłodzone! Odradzamy wyłączanie dmuchawy wnętrza jeszcze z jednego powodu: powoduje ono ograniczenie przewietrzania wnętrza. Jeżeli w aucie robi się chłodno, lepiej "podkręcić" ogrzewanie, niż mocno ograniczać bieg dmuchawy.
Jak odparować szyby klimatyzacją manualną - i czy będzie od tego ciepło, czy zimno?
A co zrobić, kiedy wcale nie ma upału, a potrzebujemy odparować szyby? To proste - wystarczy skierować nawiew na szyby, włączyć "klimę" i wyregulować ogrzewanie tak, aby nie chłodziło. Nagrzewnica zawsze ma większą moc od klimatyzacji i jeżeli nastawimy "na maksa" ogrzewanie, to powietrze z dysz - oczywiście gdy silnik już się rozgrzeje - poleci ciepłe. To niestety oznacza, że jeżeli w zimny jesienny dzień wsiądziemy do auta, włączymy klimatyzację i ogrzewanie by odparować szyby, to w samochodzie zrobi się jeszcze zimniej, bo "klima" chłodzi od razu, a na zadziałanie ogrzewania trzeba poczekać, aż silnik się rozgrzeje.
Wielu użytkowników aut narzeka na charakterystyczny zapach, towarzyszący włączaniu i wyłączaniu klimatyzacji. Skąd się on bierze? Parownik klimatyzacji, który chłodzi powietrze, podczas pracy pokrywa się szronem. Jeżeli wyłączymy "klimę", cała zebrana wilgoć paruje i dostaje się do kabiny. Wtedy możemy zaobserwować np. silne parowanie szyb. W wilgotnym środowisku parownika łatwo rozwijają się drobnoustroje, a to w konsekwencji powoduje przykry zapach.
Tutaj wypada wspomnieć o tym co zrobić, gdy taki zapach już się pojawi, serwisie klimatyzacji (w tym parownika) i kosztach, których można się spodziewać gdy klimatyzacja przestanie działać - przeczytasz o tym w tym artykule - a teraz wracamy do naszego poradnika.
Jak uniknąć odgrzybiania klimatyzacji samochodowej?
Czy nie da się jakoś uniknąć koncentracji cuchnącej wilgoci w parowniku?
Czy istnieje jakiś trik, który umożliwiłby pozbycie się wilgoci z parownika po wyłączeniu klimatyzacji? Tak, ale mało komu starczy cierpliwości, by go zastosować. Trzeba by bowiem było pamiętać o tym, aby po wyłączeniu klimatyzacji utrzymywać dmuchawę przez kilka minut na wysokich obrotach, aby osuszyła parownik. Choć to rozsądne, to nie znamy nikogo, kto ten sposób stosowałby w praktyce. Jeżeli go stosujecie - piszcie! A tymczasem...
... pozostaje jeszcze zadać jedno proste pytanie, które wielu z nas kiedyś sobie zadawało lub zada: co zrobić, jeżeli samochód mimo sprawnej klimatyzacji i dmuchawy wentylacji powoli się nagrzewa, bardzo powoli schładza, a często nie daje się odparować szyb?
Często wymieniaj filtr kabinowy - jest tani, a potrafi bardzo osłabić wentylację i klimatyzację w samochodzie
W bardzo wielu przypadkach odpowiedź jest bardzo prosta: wymienić filtr kabinowy. Jeżeli jest drożny, pozostaje dobrodziejstwem dla pasażerów - rozwiązania z węglem aktywnym potrafią nawet neutralizować zapachy i szkodliwe związki. Ale gdy się zapcha, to wentylator szumi, z nawiewów niby leci chłód, ale...
Ale jest go zdecydowanie za mało, aby schłodzić lub solidnie przewietrzyć kabinę samochodu z pasażerami. Jeżeli więc chcielibyście dopieścić sprawny układ wentylacji i klimatyzacji swojego auta najtańszym ze sposobów, to warto kupić i wymienić filtr kabinowy. Na tej liście przygotowaliśmy dla Was linki do oferty filtrów kabinowych kilku wiodących producentów do popularnych samochodów:
- Audi A4
- BMW E60
- Dacia Duster
- Ford Mondeo
- Honda Civic
- Hyundai i30
- Kia cee’d
- Mazda 6
- Nissan Qashqai
- Opel Astra
- Peugeot 308
- Renault Megane
- Skoda Octavia
- Toyota Avensis
- Volkswagen Golf 1.9 TDI
Jeżeli Twojego auta nie ma na liście - żaden problem, po przejściu do sklepu możesz skorzystać z linku "zmień auto", filtr kabinowy znajduje się w kategorii "Ogrzewanie i wentylacja".
A jeżeli chcesz wiedzieć, na jakie wydatki może Cię narazić awaria klimy, to przeczytaj nasz artykuł o typowych usterkach klimatyzacji samochodowej.
Teraz jeszcze jedna ważna uwaga...
Nigdy nie wyłączaj działającej już klimatyzacji kiedy zaczyna padać deszcz!
...która może bardzo poprawić bezpieczeństwo jazdy. Pamiętajmy: jeżeli jedziemy z włączoną klimatyzacją, a zaczyna padać deszcz, to nigdy jej nie wyłączajmy! Jeżeli byśmy to zrobili, w aucie natychmiast zaparują szyby. Dlatego jeżeli zaczął padać deszcz i robi się chłodno, lepiej skorzystajmy z pokrętła ogrzewania, a "klimę" pozostawmy włączoną, by osuszała powietrze.
Jeżeli macie jakieś pytania lub własne sposoby na skuteczną klimatyzację i wentylację auta, to zapraszamy do komentowania na stronie lub na naszej grupie na facebooku!
Tekst: Michał Krasnodębski, zdjęcia: Robert Magdziak.