Jak wypolerować samochód - poradnik krok po kroku

Jak wypolerować samochód - poradnik krok po kroku

Jak wypolerować samochód - poradnik krok po kroku

dat/articles/2013-07/jak-wypolerowac-lakier-samochodowy-424.jpg

Chcesz samodzielnie przeprowadzić polerowanie lakieru samochodowego? Przeczytaj poradnik krok po kroku, jak polerować auto i zobacz, co będzie Ci do tego potrzebne!

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Za chwilę dowiesz się:

Samodzielna renowacja lakieru samochodowego wymaga co prawda wkładu konkretnej pracy fizycznej i - w przypadku braku polerki elektrycznej - solidnej kondycji, ale daje ogromną satysfakcję właścicielowi, bo efekt potrafi być naprawdę znakomity. Zaczynamy!

Polerowanie lakieru samochodowego - na mokro czy na sucho?

Zanim przystąpimy do kluczowych czynności, musimy dokładnie i starannie umyć oraz osuszyć auto. Dopiero gdy powierzchnia lakieru jest czysta, możemy zabrać się do pracy. Pamiętajmy również, że polerowanie lakieru samochodowego przeprowadzać w zacienionym miejscu.

Powłoka lakiernicza nie może być rozgrzana, ponieważ pasta polerska w przyspieszonym tempie zacznie zasychać i w rezultacie zamiast polerować lakier będziemy go przypalać.

Jest to szczególnie istotne w przypadku kiedy używana będzie elektryczna polerka do samochodu, bo w razie przypalenia tarcie wytwarza tyle ciepła, że zamiast takiego polerowania auta może być konieczna poważna korekta lakieru.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Renowacja lakieru - co niszczy lakier samochodowy?

Mamy już umyte i osuszone auto. Powłoka lakiernicza jest w dość słabym stanie - widać drobne rysy, a lakier stał się matowy. Przyczyniło się do tego silne promieniowanie słoneczne, a zapewne również parkowanie pod drzewami, z których w okresie letnim na auto kapał sok. W utracie barwy lakieru ma też udział sól z zimowych dróg. Oto kilka czynników, które niszczą lakier Twojego auta:

  • promienie słoneczne
  • soki z drzew
  • pyłki roślin
  • ptasie odchody
  • deszcz
  • piasek spod kół innych aut
  • błoto i piach podbijane przez koła Twojego auta
  • zalegająca warstwa brudu
  • mechaniczne usuwanie śniegu i lodu
  • chemia sypana zimą na ulice

A teraz zobacz, co Ci będzie potrzebne, aby samodzielnie i fachowo wykonać polerowanie samochodu. Zaraz dowiesz się, jak polerować auto.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Jakie obroty powinna mieć polerka samochodowa?

Lakier na naszym Swifcie będziemy polerować mechanicznie za pomocą specjalnie przystosowanej do tego celu polerki elektrycznej, zwanej także potocznie maszynką do polerowania lub maszyną polerską. Urządzenie takie charakteryzuje się płynną regulacją obrotów zazwyczaj w zakresie 800-3000 obrotów na minutę oraz tak zwanym "miękkim startem" (płynnie przyspiesza do zadanych obrotów).

Jeżeli zajrzałeś lub zajrzałaś do listy polerek z naszego linku, to już wiesz, że ich ceny mieszczą się w szerokim zakresie - od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Jeżeli nie chcesz inwestować w maszynę polerską, a do tego mieszkasz w okolicach Pruszkowa, Nadarzyna, Podkowy Leśnej (tam właśnie polerujemy bez litości :), Milanówka, Ursusa, Komorowa i jeszcze kilku innych miejscowości lub po prostu masz ochotę do nas przyjechać, to zapraszamy do nas na polerowanie samochodu. Zrobimy to własnym sprzętem, z radością i bez eksperymentowania.

Którą pastę do polerowania lakieru samochodowego wybrać?

Oprócz polerki będziemy potrzebowali pasty polerskiej. Użyliśmy pasty Farecla G-3, ale to nie jest specjalnie przyjazny i higieniczny w użyciu specyfik (kto próbował, ten wie :) więc proponujemy wybrać pastę z tej listy past polerskich. Ceny produktów z listy są na tyle zróżnicowane, że na pewno wybierzesz coś dla siebie. Skorzystamy także ze zraszacza z wodą i miękkiej, czystej szmatki do wycierania pozostałości pasty.

Farecla G-3 to pasta polerska, rekomendowana przez lakierników, a liczba przy nazwie oznacza stopień agresywności procesu ścierania.

G-3 poradzi sobie z większością lakierów, bez ryzyka wytarcia wierzchniej warstwy - o ile polerujący przestrzega kilku prostych zasad.

Za moment je poznasz!

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Ponieważ jednak - jak już wspomnieliśmy - pasta do polerowania Farecla jest produktem używanym raczej przez lakierników i trudno ją dostać w typowym sklepie motoryzacyjnym, to tutaj przygotowaliśmy listę past polerskich innych marek.

Jak polerować lakier samochodowy?

Na polerkę zakładany gąbkę polerską. Jest kilka miękkości gąbek. Gąbkę dobieramy w zależności od oczekiwanego efektu końcowego. Jeśli lakier jest bardzo zniszczony i posiada zarysowania, wybieramy gąbkę twardą.

Jeśli tylko lekko zmatowiony - gąbkę miękką. My używamy gąbki o średniej twardości, bo nasz lakier jest matowy i ma lekkie ryski. Ponieważ do polerowania samochodu zastosujemy pastę Farecla G-3, która wymaga wilgoci, lekko zraszamy gąbkę polerską.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Zanim pasta polerska znajdzie się na gąbce, możemy taśmą zabezpieczyć chromowane bądź nielakierowane elementy takie jak klamki czy lusterka.

Dzięki temu zabiegowi łatwiej będzie nam się pozbyć wszędobylskiej pasty polerskiej i przy okazji zabezpieczymy nasze auto przed przypadkowym zarysowaniem.

Następnie na lekko zroszoną gąbkę nanosimy niewielką ilość pasty polerskiej, która posłuży do renowacji lakieru samochodowego.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Czas więc na właściwe polerowanie samochodu - naszej czerwonej rakiety :) Pastę za pomocą gąbki rozprowadzamy na niewielkim obszarze polerowanej powierzchni. Polerowanie lakieru samochodowego przeprowadzajmy na jego mniejszych fragmentach, gdyż pozwoli to w prostszy sposób kontrolować temperaturę lakieru, który nagrzewa się od tarcia podczas pracy polerki.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Na co zwracać uwagę, aby nie przypalić lakieru samochodowego?

Urządzenie polerskie ustawiamy na około 1000 obrotów na minutę. Wszystkie opisane tutaj szczegóły (np. zwilżenie gąbki, dociskanie z wyczuciem) mogą zadecydować o sukcesie i przeprowadzając polerowanie auta warto o nich pamiętać.

Polerując lakier samemu pierwszy raz, naprawdę bardzo łatwo popełnić błąd, którego auto nam nie wybaczy. Dlatego, chociaż to jest poradnik "zrób to sam", jeżeli masz tremę - a jest ona jak najbardziej wskazana - to może pomyśl do oddaniu auta w ręce doświadczonego detailera. Mamy takiego u nas :)

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Równomiernie dociskając gąbkę do lakieru, prowadzimy polerkę samochodową po wybranym fragmencie karoserii.

I tu uwaga: w początkowej fazie pasta polerska może chlapać na boki, więc podczas polerowania samochodu warto zaopatrzyć się w okulary ochronne. Jeżeli będziecie mądrzejsi od nas i nie użyjecie Farecli tylko pasty innej marki, zasięg rozbryzgu powinien być wyraźnie mniejszy :)

Trzeba też od początku pilnować, aby nie pozostawić pracującej polerki w jednym miejscu - wystarczy się na moment zagapić, aby przegrzać lakier samochodowy.

Dzwoniący telefon lub cokolwiek, co może zaabsorbować naszą uwagę i doprowadzić do choćby chwilowego zaprzestania poruszania polerką, należy zawczasu odstawić na bok i wyłączyć na czas polerowania samochodu.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Kiedy pasta do polerowania jest już dobrze rozprowadzona i zaczyna przesychać, zwiększamy obroty polerowania i jednocześnie zmniejszamy docisk polerki do karoserii.

Cały czas kontrolujemy temperaturę powłoki lakierniczej auta tak, aby nie przegrzać polerowanego miejsca, bo możemy przypalić lakier samochodowy. Zdecydowanie lepiej wypolerować auto trochę za delikatnie, niż narobić szkody.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

W końcowej fazie polerowania samochodu dochodzimy z prędkością polerki do około 2000 obrotów na minutę. Polerowanie z tą prędkością prowadzimy szczególnie ostrożnie, pilnując aby polerka cały czas przesuwała się po lakierze. Nie zatrzymujemy jej w jednym miejscu nawet na moment!

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Jak wygląda lakier po polerowaniu?

Powyższe zdjęcie pokazuje efekty dotychczasowych działań: lakier nie jest już matowy ani porowaty, ma pełniejszy kolor, jest gładki, czyli brud i woda chętniej z niego spływają. Hologramy na lakierze nie są widoczne. Ale jeszcze nie skończyliśmy polerowania samochodu.

Zwiększając prędkość pamiętajmy, aby zmniejszyć nacisk na polerowane miejsce. Polerowanie danego miejsca kończymy w momencie, kiedy większość pasty zostanie już usunięta z lakieru. Mamy okazję porównać miejsca już polerowane z miejscami, które dopiero będziemy polerowali.

Jak wypolerować lakier samochodowy krok po kroku

Po zakończeniu polerowania przecieramy wilgotną szmatką miejsce naszych prac, usuwając resztki pasty. Staramy się nie pozostawiać zaschniętych miejsc, ponieważ później będzie nam trudniej je doczyścić.

Całą procedurę rozpoczynamy od początku na nowym fragmencie karoserii. Gdy całe auto mamy już wypolerowane, możemy nanieść warstwę wosku, aby chronić lakier przed promieniami UV. To jednak temat na oddzielny poradnik.

Ile kosztuje polerowanie lakieru samochodowego?

Podsumujmy jeszcze wydatki - aktualne ceny zobaczycie, klikając w linki z listy:

Jeżeli zajrzeliście w linki - specjalnie nie podajemy cen tylko odsyłamy do zaprzyjaźnionego sklepu detailingowego, żebyście mieli najświeższe dane - to już wiecie, że własnoręczne polerowanie samochodu wraz z zakupem chemii i sprzętu jest niezbyt konkurencyjne wobec takiej usługi w warsztacie lub u lakiernika.

Jednak jeżeli zdecydujecie się na inwestycję w maszynę polerską, chemię i akcesoria, to będziecie mieli sprzęt na inne okazje. Tak, da się to zrobić ręcznie, bez polerki elektrycznej, ale...

Wymagałoby to siły atlety i kondycji godnej maratończyka. Z sygnałów, jakie mamy od klientów naszego auto detailingu, czytelników i widzów naszego kanału na YouTube, podpowiemy, że ci, którzy przyjeżdżają do nas na polerowanie lakieru, zazwyczaj wcześniej polegli na ręcznym polerowaniu auta. Taką manualną syzyfową pracę lepiej podzielić na kilka dni, bo ręczne wypolerowanie samochodu całego za jednym razem to prawie jak pokonanie maratonu.

Zastanawiając się nad zakupem pasty polerskiej, gąbki i polerki elektrycznej weźcie pod uwagę, że według typowego cennika polerowanie samochodu podobne do tego, jakie opisaliśmy, kosztuje około 500 zł.

Istnieją wieloetapowe usługi nawet dwukrotnie droższe, ale tam połową sukcesu jest duże doświadczenie wyspecjalizowanego pracownika, który robotę wykona, a cała usługa wymaga zostawienia samochodu na auto detailingu nawet na kilka dni.

A jeżeli naprawdę kochacie swój samochód na tyle, że lubicie przy nim pracować ręcznie, to tutaj znajdziecie mnóstwo przydatnych, specjalistycznych akcesoriów do czyszczenia nadwozia i wnętrza auta.

Pamiętajcie tylko, że polerowanie auta to nie jest czynność, którą można wykonywać często - za każdym razem dochodzi bowiem do zmniejszenia grubości lakieru. Niemniej polerowanie lakieru jest kuszącą alternatywą dla malowania całego samochodu, a efekt wizualny może być prawie taki sam!

Poza tym zawsze lepiej jest mieć oryginalny, choć lekko spolerowany, lakier, niż dodatkową warstwę lakieru na całym aucie - polakierowanie całego auta, nie dość że bardzo kosztowne, to jeszcze z pewnością nie stanowi zalety przy sprzedaży.

Jednocześnie wyraźnie widać, że przedstawiona przez nas procedura polerowania samochodu - choć znacznie prostsza niż jej najbardziej zaawansowane wersje - to nie jest udawana renowacja lakieru samochodowego, podczas której usuwa się rysy na samochodzie pastą do zębów.

A może warto zabezpieczyć lakier samochodowy powłoką ceramiczną?

To bardzo modna ostatnio metoda, zabezpieczająca lakier samochodowy przed czynnikami atmosferycznymi nawet na kilka lat. Jeżeli jesteście ciekawi, ile to kosztuje i jak to zrobić, to polecamy nasz poradnik o nakładaniu powłoki ceramicznej.

A jeżeli chcielibyście przy okazji "wypolerować" także plastikowe klosze reflektorów, aby przywrócić im dawny blask, to zapraszamy do tego poradnika o polerowaniu reflektorów. Bunus: tak naprawdę wcale nie trzeba będzie ich polerować, a efekt utrzyma się długo!

Gdyby chciało Ci się kiedyś zamiast lakieru wypolerować także portfel i zapłacić tańsze OC i AC to zobacz kalkulator ubezpieczeniowy - na pewno Ci się przyda.

Powodzenia przy polerowaniu samochodu - jeżeli macie jakieś pytania lub spostrzeżenia, to zapraszamy do komentowania i zadawania pytań na stronie lub na naszej grupie detailingowej na facebooku!

Tekst i zdjęcia: Robert Magdziak.

Autor: Robert Magdziak Facebook

od 15 lat fotografuje samochody dla wiodących tytułów prasy motoryzacyjnej. Jako praktyk garażowej obsługi własnych samochodów, dla motospace.pl robi nie tylko zdjęcia, lecz także pisze przebojowe poradniki dotyczące obsługi auta we własnym zakresie.

KOMENTARZE