SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

dat/articles/2022-07/-742.jpg

Dwudziestoczterogodzinny wyścig wytrzymałościowy SPA 24 Hours na słynnym torze Formuła 1 Spa-Francorchamps w Belgii zakończony

  • SPA 24 Hours to 9 producentów 66 samochodów w 5 klasach, w tym nowy Złoty Puchar i rekordowa siatka Srebrnego Pucharu

  • Akcja rozpoczęła się we wtorek 26 lipca 2022, a jej kulminacją jest start wyścigu o 16:45 w sobotę 30 lipca

  • W pełni kobiecy zespół wyścigowy, Iron Dames, zadebiutuje na tegorocznym 24-godzinnym wyścigu SPA 24 Hours Totalenergies w klasie Złoto

  • 18-letnia Doriane Pin dołącza do Sarah Bovy, Michelle Gatting i Rahel Frey, aby skompletować pierwszy całkowicie kobiecym zespół startujący w kultowym wyścigu od 1997 roku

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Co to jest SPA 24 Hours?

Nie, wcale nie chodzi o wyścig po salonach piękności. SPA 24 Hours to dwudziestoczterogodzinny wyścig wytrzymałościowy typu GT, Grand Touring, lub z włoskiego Gran Turismo - od nazwy typu samochodu przeznaczonego do jazdy z dużą prędkością i na długich dystansach, który godzi w sobie osiągi i atrybuty luksusu. Najczęściej GT to dwudrzwiowy sedan. Dziewięć prestiżowych marek motoryzacyjnych będzie reprezentowanych w zestawieniu 66 samochodów, rekordowa liczba w ciągu ostatnich dwóch dekad. Zobaczyliśmy mnóstwo akcji, było co śledzić.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Niezależnie od tego, czy jesteś nowicjuszem w tym sporcie, wieloletnim miłośnikiem GT czy fanem od czasów samochodów turystycznych, ten wyścig był skomplikowany. SPA składa się z pięciu klas, z których każda ma inne zasady dotyczące kierowców, nie mówiąc już o maksymalnych długościach przejazdów i obowiązkowych pit stopach. Zebraliśmy najważniejsze informacje, które musisz wiedzieć o tegorocznym SPA 24 Hours TotalEnergies.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Samochody ekip SPA 24 Hours

  • Lamborghini Huracan GT3 Evo
  • McLaren 720S GT3
  • Mercedes-AMG GT3
  • Porsche 911 GT3 R
  • Aston Martin Vantage AMR GT3
  • Audi R8 LMS GT3
  • Bentley Continental GT3
  • BMW M4 GT3
  • Ferrari 488 GT3

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Co to są klasy, w których konkurują zespoły?

Jedną z unikalnych cech SPA jest to, że struktura klas, w których konkurują teamy, opiera się na klasyfikacji kierowców. Wszystkie samochody zgodne z przepisami GT3, mimo iż w tym roku na torze będzie aż pięć kategorii. Załogi rywalizujące w Pro kwalifikują się tylko do ogólnego wyniku, podczas gdy te w Silver Cup, Gold Cup, Pro-Am i Bronze Cup również walczą o wyróżnienia klasowe.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Obecna struktura klas została ustanowiona w 2011 i przedstawia się następująco. Klas jest pięć.

  • Pro - Z 23 samochodami to najliczniejsza kategoria tegorocznego SPA. Każda ekipa może mieć maksymalnie trzech kierowców, ale nie ma dodatkowych zasad dotyczących czasu prowadzenia pojazdu.
  • Silver Cup - Wprowadzona w 2018 roku, w tym roku o Silver Cup konkurować będzie 19 samochodów. Załoga może mieć maksymalnie czterech kierowców z oceną Silver.
  • Gold Cup - W tym roku pierwszy raz i od razu z imponującą liczbą 14 samochodów ścigających się o trofeum. Całosezonowy skład musi mieć jednego profesjonalistę, utytułowanego złotego lub platynowego kierowcę wraz z Srebrnym i Brązowym.
  • Pro-Am - Maksymalnie dwóch doświadczonych, platynowych kierowców i dwóch Brązowych, przy czym kierowca z ratingiem brązowym musi być za kierownicą przez co najmniej osiem godzin podczas wyścigu i przez co najmniej godzinę w każdym sześciogodzinnym okresie. Ten czas może być dzielony między dwóch kierowców z brązu.
  • Bronze Cup - Brązowy Puchar to nowa nazwa na rok 2022, choć jest identyczna ze starą klasą Am Cup. Załogi mogą składać się z maksymalnie czterech brązowych kierowców lub trzech brązowych i jednego srebrnego. Srebrny może siedzieć za kierownicą tylko przez sześć godzin podczas wyścigu i maksymalnie dwie godziny w każdym sześciogodzinnym okresie.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Kto wygrał SPA 24 Hours na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps w 2022?

  • W kategorii Pro Cup Akkodis ASP Team w samochodzie Mercedes-AMG GT3 o numerze 88., kierowcy: Raffaele Marciello, Daniel Juncadella, Jules Gounon.
  • W kategorii Silver Cup miejsce pierwsze a w ogólnym wyścigu miejsce 13. Team WRT w samochodzie Audi R8 LMS evo II GT3 o numerze 30., kierowcy: Jean-Baptiste Simmenauer, Benjamin Goethe, Thomas Neubauer.
  • Pierwsze miejsce w kategorii Gold Cup a w całym wyścigu 18. Iron Dames w Ferrari 488 GT3  o numerze 83., kierowcy: Doriane Pin, Rahel Frey, Sarah Bovy, Michelle Gatting.
  • Pro-Am miejsce pierwsze a w całym wyścigu 20. AF Corse w Ferrari 488 GT3 o numerze 52., kierowcy: Stefano Costantini, Louis Machiels, Andrea Bertolini, Alessio Rovera.
  • Bronze Cup, w całym wyścigu miejsce 34. SPS Automotive Performance w Mercedes-AMG GT3 z numerem 20., kierowcy: Tim Müller, George Kurtz, Valentin Pierburg, Reema Juffali.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Najciekawszym zespołem w wyścigu jest składająca się z kobiet ekipa Iron Dames, utworzona trzy lata temu w ramach projektu Iron Lynx we Włoszech, jadąca jednym z Ferrari 488 GT3, numer 83., która bezkonkurencyjnie wygrala w kategorii Gold Cup SPA.

Co to jest Iron Lynx Motorsport Lab?

Iron Lynx Motorsport Lab to włoski zespół wyścigowy założony przez Andreę Piccini, Deborah Mayer, Claudio Schiavoni i Sergio Pianezzolę, urzeczywistnione marzenie o zostaniu profesjonalnym zespołem wyścigowym wspieranym przez silną ekipę pasjonatów i utalentowanych kierowców, ugruntowanych specjalną więzią z Ferrari. Debiutancki wyścig odbył się w 2018 roku, a zespół wygrał swoje pierwsze mistrzostwo w 2019 roku. Zespół ma siedzibę w Cesenie, Emilia-Romania. Obecnie jeżdżą samochodami sportowymi Ferrari 488 GTE w FIA World Endurance Championship, GT World Challenge Europe i European Le Mans Series. Zespół bierze również udział w Ferrari Challenge i włoskich mistrzostwach F4.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Co to jest projekt Iron Dames w ramach Iron Lynx Motorsport Lab?

Iron Dames to przedsięwzięcie stworzone celem wspierania kobiet wchodzących do świata sportów motorowych prowadzone przez Deborah Mayer, przedsiębiorcę, rajdowego kierowcę i ambasadorkę Ferrari.

Od 2019 roku zespół składający się z samych kobiet dosiadający Ferrari 488 GTE bierze udział w serii wyścigów La Mans oraz w 24 Hours La Mans oraz w La Mans Michelina w Ferrari GT3.  Projekt, który ma zainspirować kolejne pokolenie kobiet do spróbowania sił w sportach motorowych, w ubiegłym sezonie 2021 cieszył się największym sukcesem w swojej historii; podopieczne Iron Lynx, laboratorium motorowego, pod patronatem którego jeżdżą panie, rywalizowały w największej liczbie mistrzostw i bezprecedensową liczbą zawodniczek, w tym European Le Mans Series, 24 Hours Le Mans, Michelin Le Mans Cup, Ferrari Challenge, GT World Challenge Europe, Mistrzostwa Włoch Formuły 4 i, po raz pierwszy w historii, Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

W ostatni weekend lipca, 28 - 31 lipca 2022, damski team starł się w Belgii z kierowcami w wyścigu wytrzymałościowym TotalEnergies 24 Hours of Spa na legendarnym torze Formuły 1 Spa-Francorchamps. Maszyna z numerem 83. przebiła imponujące osiągniecie z ubiegłego miesiąca, gdy dotarła na metę na drugim miejscu w wyścigu Paul Richard. Po zeszłorocznym zwycięstwie, a także sensacyjnym finiszu i miejscach pierwszym i drugim na 1000 km na torze Paul Ricard w czerwcu, zespół Iron Lynx powróci również z dwoma zgłoszeniami w kategorii Pro. Bolid numer 51. był prowadzony przez Miguela Molinę, Nicklasa Nielsena i Jamesa Calado, a liderem z numerem 71. zajmą się Davide Rigon, Daniel Serra i Antonio Fuoco.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Wróćmy jednak do pań. Panowie w swoich superszybkich zabawkach to tak powszechne zjawisko, że już zupełnie nieekscytujące... i stanowią tylko tło dla różowego Ferrari z numerem 83.

 

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Sarah Bovy

Motto życiowe Sarah Bovy to Życie to wyścig. Wszystko przed i po jest czekaniem. Belgijka urodzona w 1989. Pierwszy sukces w świecie wyścigów odniosła w 2004 roku, gdy w wieku szesnastu lat została finalistką RACB Formula Renault Academy 2004 (Formula 1.6) - zajęła trzecie miejsce z 360 młodych kierowców. W pierwszym sezonie jeżdżąc bolidem formuły dwa razy stanęła na podium i została uznana za objawienie mistrzostw, ale musiała zakończyć sezon po trzech wyścigach, ponieważ… skończył jej się budżet. Mimo to w 2007 roku została najmłodszym kierowcą na torze Gilet-Vertigo.

Od 2018 roku dzięki wsparciu partnerów biznesowych może w pełni skupić się na karierze kierowcy wyścigowego. Regularnie organizuje własne eventy, współpracuje z Lamborghini, w Iron Dames od ubiegłego sezonu.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Rahel Frey

Obywatelka Szwajcarii, urodzona w 1986 roku. "Jedź szybko i nigdy się nie poddawaj." "Nie ma wielu wyścigów, których do tej pory nie brałem udziału. Mimo iż jestem naprawdę odnoszącym sukcesy i doświadczonym zawodnikiem, moja motywacja jest nadal bardzo wysoka. Mam jeszcze wiele do zrobienia..." Karierę rozpoczęła w 1998 w Go-Kartingu. Po kilku udanych latach wkroczyła do wyścigów jednomiejscowych, wygrywając niemiecki wyścig Formuły 3 w 2007 roku jako pierwsza kobieta w historii. W 2011 spełniło się jej marzenie, gdy podpisała pierwszy kontrakt i zaczęła jeździć dla Audi Sport w DTM. Od tamtej pory jeździła w wielu bolidach i startowała w wielu mistrzostwach na całym świecie. W Iron Dames od 2018 jako liderka ekipy.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Michelle Gatting

Dunka urodzona w 1993. W świecie sportów motorowych od 2006 a w Formule od 2011.

Jako 8-latka Gatting zaczęła jeździć gokartami halowymi, a później była m.in. w ekipie z Kevinem Magnussenem. W 2011 przeniosła się do Formuły Ford. W 2012 i 2013 roku jeździła Volkswagenem Scirocco w niemieckim Volkswagen Scirocco R Cup. Gatting ścigała się w 2014 roku w Porsche Carrera Cup Germany w samochodach Porsche 911 GT3. W 2016 roku zadebiutowała w największej duńskiej serii sportów motorowych Danish Thundersport Championship (DTC) w Dodge Challenger z nowo założonym zespołem LM Racing. 31 lipca 2016 Gatting przeszła do historii, kiedy została pierwszą kobietą, która wygrała wyścig w DTC na torze ulicznym podczas historycznego Grand Prix w Kopenhadze.

W 2019 roku zadebiutowała w Le Mans dla Kessel Racing, gdzie jej zespół zajął czwarte miejsce.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Doriane Pin

Osiemnastoletni talent z Francji. Od 2020 wzięła udział w 24 wyścigach, wygrała czterokrotnie, na podium stanęła 9 razy i aż cztery razy zajęła pole position. Z każdym sezonem jest coraz lepiej.

SPA 24 Hours GT na torze Formuła 1 Spa-Francorchamps: mit blondynki za kierownicą obalony!

Co dalej dla zespołu Iron Lynx oraz Iron Dames?

31 lipca 2022 włoski zespół wyścigowy Iron Lynx po raz kolejny przeszedł do historii, a Iron Dames stał się pierwszym żeńskim składem, który odniósł zwycięstwo w GT TotalEnergies 24 Hours of Spa. Program Pucharu GT World Challenge Endurance Cup będzie kontynuowany podczas 3-godzinnego wyścigu na Hockenheim 4 września 2022 roku.

 

Zdjecia: Iron Lynx, Iron Dames, TotalEnergies 24 Hours of Spa, SRO Motorsports Group.

Autor: Nina Moto Facebook

Nina Moto - najlepsza moto researcherka, jaką znajdziecie w polskiej sieci. Ogarnia nasze aktualności - jedyne takie!

KOMENTARZE
Ładuję komentarze...