Ile lat ma średnio samochód, którym jeździ statystyczny Kowalski?

Ile lat ma średnio samochód, którym jeździ statystyczny Kowalski?

Ile lat ma średnio samochód, którym jeździ statystyczny Kowalski?

dat/articles/2018-12/ile-lat-ma-srednio-samochod-ktorym-jezdzi-statystyczny-kowalski-633.jpg

W tym roku średni wiek rejestrowanych w Polsce aut wynosi 13 lat. To niemało, ale jednocześnie aż o cztery lata mniej niż rok temu! Pod względem wieku samochodów Polska znajduje się na 17 miejscu spośród 25 monitorowanych krajów Europy

  • średni wiek aut na polskich drogach wyraźnie się odmładza i to jest dobry trend
  • niestety, odpowiadają za to głównie auta kupowane dla firm, a nie na osoby prywatne
  • plus to pojawienie się poleasingowych aut używanych z udokumentowaną historią kolizyjną i serwisową

W podróży przez informacje o rynku aut używanych towarzyszy nam piękne BMW E30 kabriolet. Bo czy zawsze musimy dawać zdjęcia Skody albo Volkswagena? Nie :)

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Ile lat ma średnio samochód, którym jeździ statystyczny Kowalski?

Według danych ACEA w pierwszym półroczu 2018 w polskich salonach kupiono 273 tys. nowych samochodów osobowych. To o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Czy mamy się cieszyć?

I tak, i nie.

Nie, gdyż większość nowych aut kupowanych w Polsce to samochody firmowe. Nie, ponieważ nadal na jeden rejestrowany nowy samochód z salonu przypada aż sześć samochodów używanych. Nie, ponieważ jeżeli już kupujemy auta używane, to mają one najczęściej więcej niż 10 lat.

Tak, bo odmłodzenie parku samochodowego bardzo dobrze zrobi zanieczyszczonym polskim miastom i miejscowościom, przez które wiodą uczęszczane trasy.

Tak, bo na rynku wtórnym pojawia się znaczna liczba pojazdów pofirmowych, z udokumentowanym przebiegiem i historią serwisową.

Przyjrzyjmy się rynkowi aut używanych dokładniej.

Ile lat ma średnio samochód, którym jeździ statystyczny Kowalski?

Import samochodów z rynku wtórnego do Polski ciągle rośnie - w czasie od stycznia do listopada 2018 zarejestrowano o 7 proc. więcej aut z importu niż w podobnym okresie przed rokiem. Według prognoz do końca tego roku na polskich drogach pojawi się ponad milion aut używanych srowadzanych zza granicy - najczęściej z Niemiec, gdzie niedługo pojawi się bardzo dużo tanich diesli.

Eksperci podkreślają, że dużym problemem jest stan techniczny samochodów jeżdżących po Polsce - zwracała na to uwagę nawet Najwyższa Izba Kontroli. Na ten stan mają wpływ zarówno wiek jak i niejasna historia serwisowa sprowadzanych samochodów.

Światełkiem w tunelu są właśnie samochody sprzedawane przez floty (wynajem długoterminowy). A dokładniej - przez firmy, które finansują floty polskich firm i zarządzają nimi. Te samochody mają pewną i udokumentowaną historię, włącznie z naprawami blacharskimi.

Ile lat ma średnio samochód, którym jeździ statystyczny Kowalski?

To, że mają duże przebiegi po pierwsze nie powinno dziwić, a po drugie - auta sprowadzane zza granicy mają często cofane liczniki i ich konkurencyjność jest tutaj iluzoryczna. Statystyczny Kowalski, szukający auta w wieku do pięciu lat, może teraz skorzystać z oferty aut po wynajmie długoterminowym.

Takie samochody - poza tym, że zazwyczaj mają dwa komplety opon - sprzedawane są przez pierwszego właściciela (firmę finansującą i zarządzającą flotą). Pochodzą z polskich salonów i były serwisowane zgodnie z procedurami producentów. Nie mają też wad prawnych.

Według danych PZWLP (Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów) jedna piąta nowych aut osobowych jest kupowana przez firmy w wynajmie długoterminowym.

I teraz uwaga.

Firmy zrzeszone w PZWLP kupiły w trzecim kwartale 2018 roku aż o 36,8 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W ciągu roku na rynek wtórny w Polsce trafia 60-70 tys. pojazdów używanych po wynajmie długoterminowym.

Źródło: PZWLP (Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów)

KOMENTARZE