Elektryczny bolid firmowany przez Nissana debiutuje w Formule E
Elektryczny bolid zespołu Nissan e.dams oficjalnie zadebiutował na torze wyścigowym Ricardo Tormo w Walencji w trakcie trzydniowych testów. W ten sposób elektryfikacja, jaką promuje Nissan, przedostaje się także do motorsportu
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Tyle że dla niektórych to nie sport, bo bez ryku silników zawody ze spektakularnego wydarzenia, powodującego dreszcze, zamieniają się w cichą, ekologiczną imprezę.
Mistrzostwa Formuły E rozgrywane są od września 2014 roku, a organizatorem jest FIA. Ścigają się wyłącznie elektryczne, jednomiejscowe samochody, przygotowane specjalnie do tych właśnie zawodów.
Na początku wszystkie samochody były dostarczane do teamów przez tych samych dostawców technologii. Podwozie pochodziło od Dallary, silnik elektryczny od McLarena, baterie od Williamsa, a opony od Michelin.
Od drugiego sezonu zezwala się na innych dostawców napędu: silnika elektrycznego, inwertera, skrzyni biegów i systemów chłodzenia. W sezonie 2016-17 byli to: ABT Schaeffler, Andretti Technologies, DS-Virgin, Jaguar, Mahindra, NextEV TCR, Penske, Renault oraz Venturi.
Z czasem do cyklu przyłączali się kolejni producenci, a jeszcze inni zapowiedzieli swój udział, jak np. BMW (od sezonu 2018-19), Mercedes-Benz i Porsche (od sezonu 2019-20), a wreszcie…
Nissan.
Nissan Nismo potwierdził przyłączenie do Formuły E jako producent od piątego sezonu (2018-19), a na salonie samochodowym w Genewie pokazano nowy bolid SRT05e w barwach Nissana.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
I to się właśnie dzieje. Podczas sześciu sesji treningowych w hiszpańskiej Walencji, zespoły mogły sprawdzić wydajność swoich bolidów. W czasie tych sesji głównym kierowcą Nissan e.dams był Szwajcar, Sebastian Buemi, który w sezonie 2015/16 dzierżył tytuł mistrza Formuły E. Prowadził wtedy bolid Spark-Renault Z.E. 15 z teamu Renault e.dams.
Nissan osiągnął w tegorocznych treningach trzeci wynik w sesji drugiego dnia testów, wykręcając czas okrążenia 1.17,473 minuty. To o 131 setnych sekundy wolniej od lidera sesji.
Jak było naprawdę, tego się raczej nie dowiemy, ale Nissan, który za e-ściganie zabiera się wraz z firmą Shell, twierdzi, że opracował zupełnie nowy zespół napędowy do bolidu Formuły E. Mowa jest o takich komponentach jak silnik elektryczny, inwerter oraz skrzynia biegów.
Shell ma w tym swój interes, bo mimo iż jest postrzegany jako firma typowo paliwowa, to od dawna inwestuje w infrastrukturę do ładowania samochodów elektrycznych, a mariaż z Nissanem zapewni popyt na energię dla Leafów, których sprzedano już 365 000. Jednego takiego Leafa niedawno testowaliśmy.
Piąty sezon Formuły E startuje 15 grudnia.
Będziecie oglądali?