Czy Mazda jest ocynkowana? Na pewno tak!

Czy Mazda jest ocynkowana? Na pewno tak!

Czy Mazda jest ocynkowana? Na pewno tak!

dat/articles/2018-11/czy-mazda-jest-ocynkowana-koniec-watpliwosci-605.jpg

Zobacz, jak lakier z Mazdy 6 jest zdzierany przed kamerą, a potem analizowany pod kątem rodzaju zabezpieczenia. Jedna z warstw zawiera…

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Czy Mazda jest ocynkowana? Koniec wątpliwości!

To, co tu zobaczycie, wymaga mocnych nerwów, bo dojdzie zaraz do zdemolowania błotnika w nieuszkodzonym samochodzie Mazda 6. Na Waszych oczach kolejne warstwy lakieru zostaną mechanicznie zdarte i bezlitośnie obnażone, a następnie poddane badaniom - przez eksperta oraz wyspecjalizowany instytut.

Co sprowokowało Mazdę do takiej demolki?

Czy Mazda jest ocynkowana? Koniec wątpliwości!

Zaraz Wam o tym opowiemy!

Temat rdzy w Mazdach nie jest nowy i ma swoje historyczne uzasadnienie, bo starsze modele rdzewiały może nie w oczach, ale jednak dość dotkliwie.

Brązowy przyjaciel chętnie konsumował elementy podwozia, na których szybko pojawiał się rdzawy nalot - korozja. Nawet jeżeli nie było to groźne, to z pewnością nie przysparzało ani Maździe splendoru, ani właścicielom satysfakcji z samochodu.

Ale przyszła nowa era dla marki z Hiroszimy, a wraz z nią - platforma Skyactiv. Jedni twierdzą, że od tamtej pory rdzy już nie ma. Inni, że mniej, ale jednak się pojawia. Przy czym jedni i drudzy są przekonani, że mają rację.

I tak dyskusja się kręci…

Czy Mazda jest ocynkowana? Koniec wątpliwości!

Dyskusji tej od początku towarzyszą przypuszczenia odnośnie ocynkowania nadwozia Mazdy 3, 6, CX-5 - bo te modele najczęściej się sprzedają.  

Mało kto pamięta, ale to Mazda była jednym z pionierów technologii wodnego lakierowania samochodów i ten temat także był szeroko dyskutowany, bo lakiery wodne są z natury delikatniejsze niż te z organicznymi rozpuszczalnikami, niezależnie od marki samochodu, który pokrywają.

To tylko podkręcało wątpliwości.

Rozważania o maździe i rdzy trwały i trwały, aż wreszcie…

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Czy Mazda jest ocynkowana? Koniec wątpliwości!

Boom!

Ktoś sprowokował Mazdę do wyjścia ze strefy komfortu i pokazania twardych dowodów na to, jak jej samochody są zabezpieczane przed korozją. Tym kimś był Jacek Balkan, który w swoim Motodzienniku z 21 października 2018 roku użył ciężkiej artylerii.

Co dokładnie zrobił?

Użył miernika grubości lakieru, który przy okazji pokazuje skład warstwy, na której naniesiono lakier. Jacek dostał wcześniej od importera Mazdy wewnętrzne materiały na temat zabezpieczenia blach karoserii z zapewnieniem o cynkowaniu wybranych elementów nadwozia.

Ponieważ jednak na co dzień pracuje z miernikiem grubości lakieru, a ten pokazywał brak powłoki cynkowej, to stanął w kontrze do zapewnień producenta. Do tego postawił jeszcze inne zarzuty, które musiały spowodować, że temperatura w polskiej centrali Mazdy wzrosła.

Zobaczcie na filmie:

I jak się teraz czujecie? Przekonani?

My też tak się czuliśmy.

Prezenter Motodziennika zrobił wszystko zgodnie z żelazną zasadą sztuki wojny: "nie rozpoczynaj konfliktu, jeżeli nie jesteś pewien zwycięstwa". Był pewien swoje pozycji i miał ku temu powody, bo kto nie miałby wątpliwości co do ocynkowania widząc, że miernik na jednym aucie pokazuje powłokę z cynkiem, a na drugim nie?

Czy Mazda jest ocynkowana? Koniec wątpliwości!

Jednak jak się okazało, przeciwnik był równie pewien swoich racji. I miał w zanadrzu broń, której raz już użył, więc nie mamy tu do czynienia z odwetem bez ostrzeżenia. Ta broń to informacje z wewnętrznych źródeł. To, co w odwecie zrobiła Mazda, wymagało absolutnej, stuprocentowej pewności. Zerowego ryzyka, że coś się nie uda.

No i - udało się.

Zobaczcie film z 16 listopada 2018 r.:

No i jak się teraz czujecie?

Wygląda na to, że Mazda 6 ma jednak ocynkowane blachy, które pokazano na filmie. Potwierdzają to analiza organoleptyczna plus ekspertyza.

Tutaj jest link do całej ekspertyzy.

Nie oznacza to oczywiście, że całe auto musi być ocynkowane, ale skoro warstwa cynku znajduje się na elementach poszycia karoserii, to tym bardziej należy się jej spodziewać na elementach podwozia.

Odcinek Motodziennika, opublikowany w styczniu, dosypał jednak chilli do i tak pikantnego sporu:

Nie jesteśmy stroną w tym konflikcie, ale jako medium motoryzacyjnemu, wypada nam zająć jakieś stanowisko. Rozumiem podejście producenta mierników, który stara się wytłumaczyć działanie swoich urządzeń, jak również Motodziennika, który broni swojej tezy.

Ale, chcąc uczciwie podejść do kwestii cynkowania karoserii samochodu dowolnej marki, nie możemy zgodzić się na rozgraniczenie procesu cynkowania blach od "ocynku".

Wedle naszej wiedzy, "ocynk" to potoczne określenie warstwy cynku, powstającej w wyniku procesu cynkowania. A proces ten może być przeprowadzany na różne sposoby, z których jeden nosi nazwisko słynnego polskiego metalurga.

Cynkowanie może być zanurzeniowe (metodą Sendzimira), proszkowe, wreszcie natryskowe - po każdym z tych procesów otrzymujemy blachę ocynkowaną.

Owszem, struktura i właściwości warstwy cynku są po każdym z procesów inne, ale za każdym razem blacha jest ocynkowana. Nie ma co do tego wątpliwości.

Czy Mazda jest ocynkowana? Koniec wątpliwości!

Temat ocynkowania blach karoserii Mazdy 6 mamy więc w znaczniej mierze rozstrzygnięty, chociaż napięcie jeszcze wisi w powietrzu. Najzdrowiej byłoby, gdyby Mazda ujawniła, z jakiego procesu cynkowania blach korzysta. Takie posunięcie szybko oczyściłoby atmosferę.

Nie spowoduje to zapewne zero-jedynkowej zmiany wizerunku Mazdy (jeżdżące po ulicach kilkunastoletnie modele mają solidną mechanikę, więc jeszcze długo będą przypominały o korozji), ale z pewnością przyniesie ulgę tym, którzy już sobie Mazdę kupili i z niepokojem słuchali dyskusji o tym, czy ich auto jest ocynkowane, czy nie.

My ze swojej strony możemy dorzucić garść informacji fabrycznych, o których mówi Jacek w swoim filmie. Otóż z wewnętrznej dokumentacji Mazdy wynika, że np. w modelu CX-5 wszystkich elementów metalowych nadwozia jest 178. Z tej liczby aż 111 to elementy ocynkowane.

Czy Mazda jest ocynkowana? Koniec wątpliwości!

To znaczna liczba, a dodatkowe zabezpieczenie zyskują przede wszystkim te miejsca, które albo są narażone na pierwszy kontakt z pyłem/żwirem z drogi (np. maska), albo na błoto i wodę z opon (nadkola, mocowania elementów zawieszenia).

Na liście elementów ocynkowanych są m.in. zewnętrzne panele przednich i tylnych drzwi, przednie błotniki, wytłoczka obejmująca progi, słupki i tylne błotniki. Ze stali o podwyższonej wytrzymałości wykonuje się 39 metalowych elementów karoserii, a ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości - aż 52.

Jeżeli macie własne zdanie lub doświadczenia z nowymi Mazdami na platformie Skyactiv - 2, 3, 6, CX-3, CX-5, MX-5 - piszcie. Czy uważacie, że mit o nieocynkowanych Mazdach został w końcu skutecznie obalony?

Czy Mazda jest ocynkowana? Koniec wątpliwości!

My, trzymając stronę kierowców, cieszymy się z tego, że wreszcie Mazda położyła wszystkie karty na stół i że liczy się z opiniami, wypowiadanymi przez dziennikarzy motoryzacyjnych.

Jedyny niesmak, jaki pozostaje, to niedoinformowani sprzedawcy i liczymy, że centrala Mazdy na Polskę szybko się z tym upora.

A może chcecie przeczytać więcej o Maździe 6? Polecamy artykuł tak długi, że najstarsze boty czegoś takiego nie czytały. Na deser serwujemy test Mazdy 2 z silnikiem 1.5 90 KM.

Do następnej...

Ocynkowanej Mazdy :)

KOMENTARZE