Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

dat/articles/2019-01/audi-e-tron-bedzie-sie-komunikowac-z-domem-wlasciciela-672.jpg

…a dom dogada się sam z innymi dostawcami i odbiorcami energii elektrycznej. Wszystko po to, żeby racjonalnie zarządzać dostępną energią elektryczną i chronić sieć przed przeciążeniami

  • jazda autem elektrycznym może być jeszcze tańsza
  • e-tron może zneutralizować szczytowe obciążenia sieci
  • auta mogą magazynować energię elektryczną dla domu

A o takie przeciążenie będzie bardzo łatwo, kiedy na ulice masowo wyjadą samochody elektryczne. Moc elektryczna wymagana do szybkiego ładowania jest ogromna i dla praktycznie każdej istniejącej już infrastruktury przesyłowej masowe ładowanie samochodów elektrycznych to duże wyzwanie.

Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

Ale ktoś zaczyna o tym myśleć - dzięki inicjatywie EEBUS producenci energii i jej odbiorcy (mówimy tu o przedmiotach - internecie rzeczy) będą w stałym kontakcie. Taka łączność, realizowana różnymi drogami, pozwoli racjonalizować chwilowe lokalne obciążenie sieci elektrycznej tak, aby jej nie przeciążyć i aby dla wszystkich starczyło prądu.

Samochody elektryczne, dzięki pojemnym akumulatorom, mogą odegrać kluczową rolę w systemie magazynowania energii pozyskiwanej z kapryśnych źródeł, czyli np. wiatraków lub paneli fotowoltaicznych.

Jaka będzie ich rola?

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

Specjaliści sądzą, że auta elektryczne - tak jak spalinowe - przez większą część dnia i nocy będą pozostawały nieużywane. A wtedy można je nie tylko racjonalnie - czytaj długo i małą mocą - ładować, lecz także rozładowywać, zasilając lokalne odbiorniki energii i odciążając tym samym elektrownie.

Innymi słowy, zaparkowane i podłączone do ładowarek samochody elektryczne będą w stanie absorbować szczytowe obciążenia sieci przesyłowej miast. Aby proces ten był maksymalnie efektywny, to budynki, samochody elektryczne, urządzenia AGD, pompy ciepła, klimatyzatory i inne odbiorniki energii powinny być koordynowane we wspólnym systemie, który nimi zarządza.

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

To właśnie ma zapewnić inicjatywa EEBUS, która ma funkcjonować poza konkurencyjnymi podziałami i stworzyć wspólny język zarządzania energią w internecie rzeczy. Aby to się udało od strony samochodu elektrycznego, Audi współpracuje z ponad 70 firmami na całym świecie. E-Tron ma być pierwszym samochodem, zdolnym do komunikacji w nowym standardzie.

28 i 29 stycznia w fabryce Audi w Brukseli odbywa się Plugfest E-Mobility. W tym czasie członkowie inicjatywy EEBUS testują działanie infrastruktury w oparciu o nowy standard komunikacji. W testowej konfiguracji znalazły się:

  • Ogniwa fotowoltaiczne
  • Infrastruktura ładowania samochodu elektrycznego
  • Samochód elektryczny
  • Ogrzewanie domu

Poszczególne urządzenia połączone są domowym systemem zarządzania energią HEMS. Dane o obciążeniu lub zasobach energetycznych poszczególnych komponentów gromadzone są w centralce i dostępne dla każdego kompatybilnego systemu lub urządzenia.

Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

Istotne jest to, że po próbach na Plugfest E-Mobility EEBUS stanie się standardem otwartym - zostanie upubliczniony i przekazany firmom z branży, chętnym do podjęcia współpracy. Sieci energetyczne wydają się naturalnym partnerem tej inicjatywy.

Jak ładować elektryczne Audi w domu?

Jest to dziecinnie proste, chociaż moc opcjonalnej ładowarki connect dochodzi do 22 kW, a to mniej więcej tyle, ile wynosi przydział mocy trzech polskich domów na wsi. Gdyby udało się rozwinąć taką moc, to Audi e-tron naładowałoby się w cztery i pół godziny do pełna.

 

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

Przy użyciu systemu connect samochód elektryczny Audi może być ładowany bezpośrednio z domowego przyłącza elektrycznego, a system ma zabezpieczenie przed zbytnim obniżeniem napięcia w domowej sieci. Nie wiadomo, jak zadziała to w polskich warunkach, gdzie w małych miejscowościach napięcie w sieci jest za niskie jeszcze przed podłączeniem do niej jakiegokolwiek odbiornika prądu :)

Żeby więc rzeczywiście zabezpieczyć domową sieć przed przeciążeniem, zanim wyskoczą bezpieczniki, trzeba mieć wdrożony system zarządzania energią HEMS, z którym system ładowania Audi e-tron połączy się przez domową sieć Wi-Fi.

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

Tutaj wypada postulować jednak połączenie radiowe niezależne od domowego routera, który raczej nie będzie miał zasięgu w garażu - o ile ktoś odważy się ładować w zamkniętym pomieszczeniu elektryczne auto.

Partnerami Audi w zakresie domowego ładowania i interaktywnej komunikacji są SMA Solar Technology i Hager Group, wdrażające standard EEBUS.

Dzięki HEMS i EEBUS ma być jeszcze taniej

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

To, że jazda autem elektrycznym jest tania, nie jest tajemnicą, nawet przy polskich cenach prądu. Ale gdyby tak auto automatycznie ładowało się w takich godzinach, kiedy można korzystać z tańszej taryfy?

Jeżeli Audi e-tron podłączymy do ładowarki connect, a tą z kolei do systemu HEMS z odpowiednimi rozszerzeniami, to będzie można tak zaprogramować samochód, aby ładował się w godzinach gdy elektryczność jest najtańsza.

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

System sam obliczy, ile energii potrzebuje, uwzględniając trasę, jaką codziennie pokonujemy lub zamierzamy pokonać elektrycznym samochodem. Ładowarka pobiera dane o stawkach za energię z systemu HEMS lub z danych wprowadzanych przez klienta w portalu myAudi.

Ale to nie wszystko.

Jeżeli mamy w domu fotowoltaikę, to można zoptymalizować proces ładowania tak, aby preferować elektryczność generowaną przez ogniwa słoneczne. SUV e-tron jest w stanie rozważyć prognozowane fazy nasłonecznienia i analizować przepływ elektryczności w przyłączu domu do publicznej sieci energetycznej.

To bardzo dobry pomysł.

I bardzo przydałby się w Polsce, gdzie pod ulicami i na słupach leżą lub wiszą niedoliczone kable elektryczne o zbyt małych średnicach, by obsłużyć parkingi pełne ładujących się samochodów elektrycznych.

Audi e-tron będzie się komunikować z domem właściciela...

W przyszłości urządzenia kompatybilne z EEBUS mogą współpracować z publiczną siecią energetyczną, łącząc się poprzez HEMS z operatorem sieci. W ten sposób samochody elektryczne mogłyby dostosowywać czas i moc ładowania do możliwości i chwilowego obciążenia lokalnej sieci przesyłowej.

W ten sposób auta, ładujące się przy tej samej ulicy lub gałęzi sieci mogłyby automatycznie obniżać moc ładowania, żeby nie przeciążyć sieci i żeby - mówiąc nieco kolokwialnie - dla wszystkich starczyło.

To teraz jest ten przełomowy moment, bo nowy standard komunikacji zostanie upubliczniony w lutym tego roku. EEBUS może więc zaowocować europejskim standardem, który połączy producentów z odbiorcami energii w ramach internetu rzeczy.

Więcej o EEBUS: www.eebus.org

Zdjęcia: Audi

KOMENTARZE