Ten pojemny i bardzo praktyczny van ma niestety kiepską renomę. W autach sprzed roku 1998 psuło się niemal wszystko. Dopiero późniejsze egzemplarze można polecać
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Volkswagena Sharana pierwszej generacji produkowano w latach 1995-2000 w Portugalii. Auto powstało w wyniku współpracy Volkswagena z Fordem. Niemiecki koncern odpowiadał za układ napędowy, a Ford miał zaprojektować nadwozie samochodu. W efekcie powstało auto pojemne i niebrzydkie, ale... nie pozbawione wad.
Oprócz Volkswagena Sharana produkowano także bliźniacze modele Ford Galaxy oraz Seat Alhambra, które poza drobnymi różnicami stylistycznymi i nieco innymi paletami jednostek napędowych były niemal identyczne. Silniki TDI montowano we wszystkich wcieleniach prezentowanego rodzinnego vana.
Jeżeli chcielibyście poczytać o konstrukcji i typowych usterkach silników z rodziny 1.9 TDI, to pod tym linkiem znajdziecie materiał dedykowany właśnie temu silnikowi - dowiecie się z niego, z jakimi naprawami należy się liczyć i jakie mogą być koszty części.
Niestety, początki Volkswagena Sharana nie były łatwe dla marki. W autach sprzed roku 1998 we wnętrzu odpadały podłokietniki, luzowały się elementy wyposażenia, a podczas jazdy po kiepskich drogach pojawiały się stuki i skrzypienia. Niestety, hałasujące elementy kabiny pozostały znakiem firmowym Sharana nawet, jeżeli wyprodukowano go po roku 2000, kiedy to miał miejsce gruntowny facelifting modelu.
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
O przebytym face liftingu Volkswagena Sharana świadczy przód - tutaj najłatwiej zauważyć zmiany stylistyczne. Przód Sharana w ten sposób upodobnił się do produkowanego wówczas Passata.
Prezentowany egzemplarz Volkswagena Sharana 1.9 TDI pochodzi z roku 2003. Dbałości poprzedniego właściciela auto okazuje się być w całkiem niezłym stanie. Plastiki kokpitu, mimo że nie najwyższej jakości, przyzwoicie zniosły próbę czasu - nie widać zadrapań ani pęknięć. Kupując Sharana z rynku wtórnego warto zwrócić na to uwagę.
Volkswagen Sharan TDI z roku 2003 to bardzo wygodne i przestronne auto. Egzemplarz na zdjęciach to wersja 7-osobowa, która sprzedawana była z bogatym wyposażeniem. Przednie fotele są duże i wygodne, trzeba się tylko przyzwyczaić do bardzo mocno nachylonej (prawie jak w aucie dostawczym) kierownicy.
Bardzo dużo miejsca jest w drugim rzędzie siedzeń VW Sharana. Nawet jak na dzisiejsze standardy, fotele są stosunkowo duże i niestety bardzo (23 kg) ciężkie. W Sharanie po liftingu poprawiono mechanizm ryglowania foteli w podłodze - wcześniej ich zablokowanie wymagało ogromnej precyzji i często dochodziło do uszkodzeń mechanizmów mocujących. Warto na to zwrócić uwagę przy zakupie - a szczególnie czy fotele Sharana nie wypadają z gniazd.
Wersja siedmioosobowa Volkswagtena Sharana 1.9 TDI z roku 2003 wyróżnia się dwoma dodatkowymi fotelami, montowanymi w bagażniku. Niestety, przy siedmiu pasażerach na pokładzie, pojemność bagażowa jest bardzo ograniczona. Szczególnie w porównaniu z sytuacją, w której wymontujemy drugi i trzeci rząd foteli - wtedy kufer Sharana pomieści aż 2610 litrów.
Możliwości aranżacji wnętrza są bardzo duże, co czyni Volkswagena Sharana 1.9 TDI wyjątkowo wszechstronnym autem. Niestety, wysoka pojemność bagażowa oraz ładowność zachęcają właścicieli do używania Sharana jako auta dostawczego, a z tego wynikają problemy z zawieszeniem. Szczególnie warto sprawdzić delikatne tylne wahacze.
W przednim zawieszeniu Volkswagena Sharana 1.9 TDI można spodziewać się zużytych łączników stabilizatora (są wyjątkowo nietrwałe), wybitych przegubów kierowniczych. Częstą przypadłością są niestety zużyte łożyskowania kolumn resorujących. Na pocieszenie dodamy, że do trojaczków Sharan/Galacy/Alhambra można łatwo kupić zamienniki części. Chociaż po modernizacji w roku 2000 trwałość podwozia uległa poprawie, to i tak pozostaje ono elementem do obowiązkowego skontrolowania przed zakupem używanego Sharana.
Wersja siedmoosobowa to wariant, który obowiązkowo powinien mieć klimatyzację. Ogromna powierzchnia szyb zapewnia co prawda znakomitą widoczność, ale przy okazji powoduje, że pasażerowie trzeciego rzędu bez "klimy" zwyczajnie by się "upiekli". Przy okazji zwiedzania trzeciego rzędu foteli, sprawdzamy działanie pasów bezpieczeństwa - powinny się bez oporów rozwijać, a także samoczynnie zwijać. To ważne, bo van Volkswagena otrzymał w teście zderzeniowym Euro-NCAP zaledwie trzy na pięć gwiazdek.
W kokpicie Sharana 1.9 TDI z roku 2003 znajdziemy popularny "klimatronik". Automatyka tej klimatyzacji jest w miarę niezawodna, a jeżeli klima nie chłodzi, to przyczyna leży zazwyczaj w nieszczelnym skraplaczu - elemencie umieszczonym przed chłodnicą silnika. Warto pamiętać, że eksploatacja klimatyzacji, z której ulotnił się czynnik, grozi zatarciem kompresora - "płyn" krążący w układzie zapewnia bowiem także jego smarowanie.
W ekstremalnych przypadkach zaniedbania klimatyzacji zdarza się, że po jej włączeniu spod maski silnika zaczyna dobiegać głośny, metaliczny łoskot - w takim aucie trzeba się przygotować na wydatki związane z regeneracją kompresora. Jeżeli chodzi o ogrzewanie, to jego efektywność w wersjach z dieslem 1.9 TDI poprawiono, montując większą nagrzewnicę.
Kłopotem właścicieli Volkswagena Sharana 1.9 TDI bywają także drobne usterki elektryczne. Psują się np. silniczki wycieraczek. Jeżeli chodzi o elektryczne podnośniki szyb, to przyczyną ich zacinania często bywa mechanika prowadząca szybę.
Pod maską prezentowanego Volkswagena Sharana z roku 2003 pracuje chyba najciekawszy z montowanych w tym modelu diesli 1.9 TDI. Co prawda ta 130-konna wersja ma pompowtryskiwacze, turbinę o zmiennej geometrii oraz dwumasowe koło zamachowe, ale w zamian za zwiększone ryzyko wydatków na ich naprawę, motor odwdzięcza się naprawdę przyzwoitą dynamiką. "Przyzwoitą" to trafne określenie: Sharan 1.9 TDI waży około 1,8 tony i sprint do "setki" zabiera mu prawie 13 sekund.
Zapytacie: ale przecież trzy czerwone literki TDI oznaczają silnik o mocy 150 KM! Tak, ale nasze auto miało w dowodzie rejestracyjnym moc 130 KM, więc tak je potraktowaliśmy. Możemy też dodać, że ze względu na dużą powierzchnię czołową auta i co za tym idzie znaczny opór powietrza, nie ma co marzyć o typowo "dieslowskich" wynikach spalania. Średni wynik to mniej więcej 8 l/100 km.
Diesel 1.9 TDI ma niezbyt wyszukaną przyjemność współpracować z kiepsko działającą skrzynią biegów, o niekoniecznie precyzyjnie wchodzących przełożeniach. Amatorów używanego VW Sharana możemy pocieszyć, że przed rokiem 2000 bywało znacznie gorzej: zdarzało się wypadanie biegów i zgrzyty przy włączaniu "jedynki".
Po tym artykule Volkswagen Sharan 1.9 TDI z roku 2003 najwyraźniej odwrócił się do nas tyłem. Czy to oznacza że ma nas gdzieś? A przecież biorąc pod uwagę mnogość usterek dręczących właścicieli tego modelu potraktowaliśmy go naprawdę delikatnie...
Chcesz porozmawiać o usterkach aut używanych i ich naprawie? Dołącz do naszej grupy na facebooku!
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.